TL1000S eller TL1000R?

När bytte du olja i styrdämparen senast? ny fräch 2.5W olja gör susen för trögstyrning, och du har kvar styrdämparen som kan rädda en tankslapper ;)

Det kvittar vilken vätska man har i orginal stydämparen. Den suger hursom. Jag har provat med 2.5W, blev mindre värdelös. Slängde den i någon låda för 6 år sedan och där ligger den fortfarande.
Det finns absolut ingen anledning till att ha en styrdämpare på en TLR. Jag har ändrat styrgeometrin hyfsat mycket på min och det enda sättet att få styrslag på den är att f--ka upp när man sätter ned framhjulet efter en wheelning.
Bättre att ta bort den och lätta hojen 1 kilo :D
 
Last edited:
Oj oj oj, massa felsvar överallt.

Jupp, många har åsikter, men få har kunskaper om Tillers och Tillisarna. :)

En del 97'or sprack i ramen pga dålig gjutning, inga andra årsmodeller vad jag vet har haft detta problem och min 97'a har inga sprickor nånstans, var ett fåtal drabbade och de har antagligen redan spruckit för länge sen.

Om du har kvar original dämparen bak så bör du kolla lite då och då att allt sitter som gutet. Vanligaste orsaken till att ramen spricker bak är att dämparen "glappar" och "slår" sönder ramen. Håller man bara grejerna fastskruvade så spricker inte ramen.

Ricken hade en 98:a och den sprack i ramen där fram. Så problemet gäller de flesta årsmodellerna. Men, det är går att åtgärda. Har sett några på TLZone som förstärkte runt styrhuvudet.


TLR har hydralisk koppling, 97-98årsmodell av TLS hade kopplingskorg med 5 fjädrar, 99framår och alla TLR med 6st, de med 5 fjädrar brukar kunna slira lite på kopplingen men de flesta har nog bytt koppling vid dethär laget till nåt värre än standard (är ju 14 år gamla hojar vi snackar om)

Barnett fjädrar räcker oftast. :)
Billigt och enkelt. Tar mindre än 1h att byta.
 
Tänkte kanske byta bort min RF900R å köpa mig en TL1000. Men vad e skillnaden på S å R modellen (förutom utseendet)? Är TLen svår att meka med? Om de e ett problembarn? Vad ska ja titta efter vid köp? Hr säkert 1000 frågor till men får börja här!

Det är lite som klubba säger. Det är en smaksak.

Dock, vill du inte meka och vill ha en TLS, så sikta på en 99 eller nyare. Sena 98:or är rätt ok också, men undvik 97:or och tidiga 98:or. De är inga dåliga hojar. 97:an har till och med lite mer power än de andra. :) Men, är de inte tillfixade finns det en del som faktiskt bör göras, men gillar man att pilla lite är de kalashojar. :)

TLR är tyngre än TLS, och det känns när man kör. Original "out of the box" är TLR inställningar helt horribla. Men, med mer än 10 år på nacken kan man ju hoppas att tidigare ägare lärt sig skruva lite på inställningarna... Om inte annat så ställer man bara in Jameis gat-inställningar så har man en bra grund att gå från. Så som Jamie ställer in för gata borde Suzuki gjort redan från fabriken...
Jamie är en brittisk kille som rejsade med TLR i BSB ett år. Han har en race och en gatinställning som är väldigt bra utgångspunkt.

Motorkaraktären på motorerna är olika. TLS är mer "Twin" och TLR är varvigare (för att vara en Twin..). TLR har två spridare där spridarpar nr 2 går in vid ca 6000 rpm, och då får man lite extra puff i motorn. :) Roligast är ju att ligga mellan 7000 - 10000 rpm på TLR. Men man kan glida omkring på 5-7000 också, men killen på TLS kommer dra i från dig då... mindre vikt och bättre register i det spannet. :P
(Optimalt imho är ju att göra som Robban, ta en TLR motor och slänga in den i TLS ramen...)

Rent generellt så är det inga problemhojar. Men, de är 10+år gamla, så allmän koll är att rekommendera.
Jag tycker de är rätt enkla att meka med, men det beror ju på vilka referenser man har. I och med att det är en V-twin så av naturliga skäl så ska man göra något med bakre cylindern så blir det ju att strippa mer än på "generisk-Rad4:a."

En sak som dock ständigt återkommer är att de går dåligt på låga varv (oftast under 2000) och det är i 95% av fallen TPS'en som behöver justeras igen. Frågar du en vanlig MC-mekaniker som aldrig pillat på en TL så säger han "nej, TPS justerar man aldrig"... men de har Fel. Det bara är så. TPS på en TL är inte som på andra hojar...
Men, det goa med det hela är att det är enkelt att justera. Och för att bevisa det hela och täppa till käften på ej namngivna personer så körde jag och Robban ut på en kurvig väg, parkerade och justerade min TPS vid vägkanten. Det fotodokumenterades. :D
Så svårt är det... :rolleyes:

Rent generellt så gillar jag fortfarande min TLR. Jag har haft den i 8 år och har inga planer på att sälja den. Jag kanske köper en annan hoj, men säljer TL'n. Det gör jag aldrig. :)
(Men vill någon byta sin Bimota DB7 mot den så visst... ;) )



Oh, f-n. Glömde nästan.
TL = Ticks Loudly.
En TL SKA ticka mycket. En TL utan ventil smatter betyder att ventilerna behöver justeras.
Har man som jag tagit bort scissor gears (något idiotiskt skräp till för att sänka ventilljudet) så låter de nästan som en Ducce's torrkoppling... :D

Har du frågor så var inte blyg, kom in i TL tråden, vi brukar svara inom någon dag. :)

:hej
 
Last edited:
SRAD... Luft via ramen, ungefär, va de va? Men hur stor skillnad gör de på hojen? E de annan prestanda eller e de kosmetiskt? Är alla modeller efter ett visst årtal SRAD på tlr:en eller hur ligger de till med de? Anledningen att ja frågar e att vissa på blocket lackat om å inte har nära dekaler på så ja kan inte avgöra!?

Alla TLR är en och samma konfiguration. (03-or har andra framgafflar, men 03 togs aldrig in i Sverige)
De har alla SRAD, oavsett om det finns klistermärken eller inte.
Om det gör någon skillnad? Pfft, imho är det något sketet PR jippo.
Det är ju inte luffarturbo på den, så möjligen är det väll så att den garanterat får kallluft till motorn hela tiden. Och det är ju i och för sig bra. :)
Efter min vurpa körde jag i ca 1 år utan snablarna, och ska jag vara ärlig så märkte jag ingen större skillnad. Det går säkert att mäta skillnad i en bromsbänk, men kör man på lite så är ju luften lixom kall ändå, slangar eller inte...

:hej
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top