TL1000 hackar

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Innan motorn är ordentligt varm så hackar det väldigt mycket vid c:a 3-4k varv, under eller över är inga problem. Men nu kör man ju mest runt de varven när man kör lugnt.
Vad kan det bero på? Kan det vara gasspjäll sensorerna som inte är synkroniserade?
Funkar perfekt när den är ordentligt varm.
 
-PLM- skrev:
Innan motorn är ordentligt varm så hackar det väldigt mycket vid c:a 3-4k varv, under eller över är inga problem. Men nu kör man ju mest runt de varven när man kör lugnt.
Vad kan det bero på? Kan det vara gasspjäll sensorerna som inte är synkroniserade?
Funkar perfekt när den är ordentligt varm.

Jag skulle börja med att kolla spjällhussynkningen och TPS´en.
 
J-Bone skrev:
Jag skulle börja med att kolla spjällhussynkningen och TPS´en.


Hur checkar jag dom? Åker till verkstad? Inget man kan fixa själv utan rätt instrument väl?
Swedie... När man kör, men det märks vid friläge också och man gasar långsamt upp.
 
Jag chansar rätt ofta på typ kamkedjan eller kamkedjesträckaren. Slack kedja kan väl göra så att timingen kan bli fel... ?
 
Swedie skrev:
Jag chansar rätt ofta på typ kamkedjan eller kamkedjesträckaren. Slack kedja kan väl göra så att timingen kan bli fel... ?

Men när den är varm så är den som den ska. Kan det verkligen vara den ändå?
 
Rasslar ingenting eller inga missljud alls knappt, vilket tom är ovanligt för TLS vad jag hört...
 
Har inte din hoj möjlighet till "dealer Switch Mode"? Då kan du ju se om TPS är osynkad.
 
Min brukar oxå gå skit runt 3:000 rpm men det brukar vara insprutningen som behövs justeras , sen går den bra ett tag igen .
 
EvilEd skrev:
Min brukar oxå gå skit runt 3:000 rpm men det brukar vara insprutningen som behövs justeras , sen går den bra ett tag igen .

För att råda bot på dessa problem så skall man vad jag förstår kolla TPS och spjällhus justeringen. Är det shysst så åker du troligen på att montera PowerComander. Enligt Suzuki meckarna så är detta det enda sätt att råda bot på problemet.... Varför köpte man en Suckijucki... :(

Lycka till!
// Ergu
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top