TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
Tl 1000s -97

ReDan skrev:
Snabb fråga til tl's experterna!
Var och testkörde en igår.
Har juh inget att gämföra med så jag måste ställa frågan,
Vad fan e det med hojjen som inte kan köras innan motorn blir 58celcius?
Den spottade och fräste och small när man körde.
Sedan direkt vid 58grader så då jävlar drog den som ett skollat troll!
Detta var en 97'a jag testade. Och då kommer följdfrågan!
(jag har nästan läst igenom hela tl tråden men inte hela)
Vad ska jag kolla på vid köp?
Tanken? (vart)
vattentemp? Vad förnåget ska kollas ang den?
Servicebok? att allt är gjort säger ni, men vad ska vara gjort?
ofcorse också kedja och däck, ram osv sov!
Ne u är det ut på blocket igen och kolla runt.

./Redan


Tja , sitter i samma sits som dig ! Enligt vad jag har läst så så skulle tanken (bytas), termostathus, och tempgivare (flyttades) åtgärdas samt att en styrdämpare skulle monteras ! Det är de garanti grejer som jag vet av , men det roliga är ju att veta hur man ska kolla alla dessa grejer ... styrdämparen är ju lätt, men resten !!!!!????? Det enda jag kan tänka mig är att ringa servic stället och kolla om de har kvar några papper just på den hojen !!!!??
Eller ringa förra ägaren.

Hoppas du hittar en.

/Andrée
 
ReDan skrev:
Snabb fråga til tl's experterna!
Var och testkörde en igår.
Har juh inget att gämföra med så jag måste ställa frågan,
Vad fan e det med hojjen som inte kan köras innan motorn blir 58celcius?
Den spottade och fräste och small när man körde.
Sedan direkt vid 58grader så då jävlar drog den som ett skollat troll!
./Redan

Jag har en 97:a å jag kollade med tidigare ägare om alla de garantiåtgärderna du nämnt var gjorda, luktade på oljan osv... å sen chansade jag! Det har funkat bra, och jag e KANON nöjd! Testade en kompis VTR för en vecka sen, blev chockad vilket lok den var... vtr'n kändes verkligen som en touring hoj!
Däremot kan jag säga att min har inga problem att gå under 58 grader, "spottar å fräser" aldrig! Däremot vet jag att de är riktigt kinkiga på att insprutningen ska vara riktigt "synkad"... kanske beror det på det!?
Så som jag förstått det är det inte speciellt jobbigt att fixa... nån här som vet?

Lycka till!
 
Andrée skrev:
Tja , sitter i samma sits som dig ! Enligt vad jag har läst så så skulle tanken (bytas), termostathus, och tempgivare (flyttades) åtgärdas samt att en styrdämpare skulle monteras ! Det är de garanti grejer som jag vet av , men det roliga är ju att veta hur man ska kolla alla dessa grejer ... styrdämparen är ju lätt, men resten !!!!!????? Det enda jag kan tänka mig är att ringa servic stället och kolla om de har kvar några papper just på den hojen !!!!??
Eller ringa förra ägaren.

Hoppas du hittar en.

/Andrée
Här kommer lite garantiarbeten som ska vara gjorda.
1.Byte av tank!Vissa "läckte!" i någon skarv tror jag det var, så då byttes alla tankar på alla -97or på garantin!

2.Byte av termostat!Vissa gick för "kallt" i temperatur vilket gjorde att motorn "chokade" sig så att den spädde ut motor oljan,vilket med förde att det vart för "hög" olje nivå,vilket med förde att motorn kunde "spotta" ut den höjda olje mängden,antingen i luftburken eller ut i "puffar" genom avgassystemet!

3.Byte av vattenpump!Vissa "läckte" ,spottade ur sig vatten ur "svaller" kanalen!

4.Efter montering av styr dämpare!Botade visst "styr fladder" men var inget "allvarligt" fel!

5.ECU n!Vissa ville inte gå rent,varva ur ordentligt så antingen "modifierade" de boxen eller bytte ut den!

6.Sprickor i ramen!Vissa fick/hadde sprickor i ramen vid styrhuvudet!(men detta "fel" är / var ytterst ovanligt!)

Det var alla "fel" jag "vet" om på TL1000S. Från -98 års modell och framåt...........var allt "botat!!!Jag kör/äger själv en TL1000S 00 visserligen.
Suzuki satte på ett märke på ramen som "visade" att alla garanti åtgärder var gjorda!!!
Ha det Tills dess :tummenupp :banana
 
Klistermärke på tl 1000s -97

Tack för hjälpen tlmartin !!!

Nu återstår det ju bara en sak ! Är det någon som vet hur detta märke ser ut ? Det satt ett märke på den hoj jag tittade på. Det satt på höger sida på ramen !!!!!

ÄR DET NÅGON SOM HAR DETTA MÄRKE PÅ SIN HOJ SOM SKULLE KUNNA BESKRIVA DET ELLER SKICKA EN BILD PÅ DET !!!? DET SKULLE VARA KANON !
(Snart kanske man kan andas ut !!!!!???)

Lägga in det i tråden eller skickad det till andre.holmstrm@telia.com

Fan vad bra om någon kunde fixa det !!!!??????

MVH Andrée
 
Svinträffen!!

Någon i den här tråden som tänker mullra ner till Öland?? :fyllisar
Vi är 2 st från Gävle som tänkte åka fredag morgon vid 8 draget..... the more the....
Läste i en anna tråd för lönge sedan om bullerträff??? Öland??? Vart det inget?? :7peta
 
RacerX skrev:
Jag har en 97:a å jag kollade med tidigare ägare om alla de garantiåtgärderna du nämnt var gjorda, luktade på oljan osv... å sen chansade jag! Det har funkat bra, och jag e KANON nöjd! Testade en kompis VTR för en vecka sen, blev chockad vilket lok den var... vtr'n kändes verkligen som en touring hoj!
Däremot kan jag säga att min har inga problem att gå under 58 grader, "spottar å fräser" aldrig! Däremot vet jag att de är riktigt kinkiga på att insprutningen ska vara riktigt "synkad"... kanske beror det på det!?
Så som jag förstått det är det inte speciellt jobbigt att fixa... nån här som vet?

Lycka till!

Så du har 100% av hp fast tempen är under 58grader?
För på den dära tls'en så var det som att köra en gammal slö bil på 5 växeln fram tills den var 58grader!
Sedan släpte det och sedan gick den som den ska göra!

Någon som kan berätta mera? Är det så.
Eller är den dålig på något sätt?
 
Utan egen erfarenhet av 58 gr felet så vill jag påstå att det inte ska vara så.
Svårt att säga vad som är felet, men några idéer:
*Feljusterad TPS
*Fel på tempgivare som talar om för datorn vad motorn har för temp
*Fel på datorn (dvs ecu)

Är det alltid exakt 58 gr eller varierar det från gång till gång och i så fall i samband med vad?
*Olika yttertemp?
*Olika luftfuktighet
*Varierar det med om hojen startats från kall eller om den har stått endast så länge att tempen sjunkit under 58?
 
Märke på tl 1000s -97

Var det någon som hade märket som tydligen skulle finnas på hojar som var garantiåtgärdade ??

Skulle vara kanonbra om någon kunde maila eller lägga upp bilden !?

maila till: andre.holmstrm@telia.com

Ska kolla på hojen igen på tisdag den 27/7 så om någon kan fixa det före då skulle jag vara djä****vligt tacksam..........

mvh Andrée
 
OBS
även TLs -98 bytte dom tankar på (det var en sådan jag hadde)

jag kan kanske ordna bild på en TLs som är fixad....syns på hur slangarna går till termostaten.

men det kan ta nån dag...
 
obruT skrev:
OBS
även TLs -98 bytte dom tankar på (det var en sådan jag hadde)

jag kan kanske ordna bild på en TLs som är fixad....syns på hur slangarna går till termostaten.

men det kan ta nån dag...

Det skulle vara kanonbra.... jag skulle vara evigt tacksam !!!!
 
Andrée skrev:
Det skulle vara kanonbra.... jag skulle vara evigt tacksam !!!!

Kolla bara om det sitter en plugg på bakifrån sett kylarens vänstra sida. Det var där den "gamla" tempgivaren satt. Den nya sitter i termostathuset mellan cylindrarna.

Sådär det var mitt första inlägg i tl tråden :)
 
Honken skrev:
Kolla bara om det sitter en plugg på bakifrån sett kylarens vänstra sida. Det var där den "gamla" tempgivaren satt. Den nya sitter i termostathuset mellan cylindrarna.

Sådär det var mitt första inlägg i tl tråden :)

va bra....då får du ta ett foto så "dom" ser hur det ser ut

he he he (bra att du "städar" mina svar är lite splitrad)
 
ReDan skrev:
Snabb fråga til tl's experterna!
Var och testkörde en igår.
Har juh inget att gämföra med så jag måste ställa frågan,
Vad fan e det med hojjen som inte kan köras innan motorn blir 58celcius?
Den spottade och fräste och small när man körde.
Sedan direkt vid 58grader så då jävlar drog den som ett skollat troll!
Detta var en 97'a jag testade. Och då kommer följdfrågan!
(jag har nästan läst igenom hela tl tråden men inte hela)
Vad ska jag kolla på vid köp?
Tanken? (vart)
vattentemp? Vad förnåget ska kollas ang den?
Servicebok? att allt är gjort säger ni, men vad ska vara gjort?
ofcorse också kedja och däck, ram osv sov!
Ne u är det ut på blocket igen och kolla runt.

./Redan

Spotta och fräsa innan den når rätt temp? Den hojen skulle jag inte köpa.
Min går hur bra som helst när den är kall men jag skulle aldrig komma på iden att gasa den hårt innan oljan blivit varm.
 
Robban_C skrev:
Utan egen erfarenhet av 58 gr felet så vill jag påstå att det inte ska vara så.
Svårt att säga vad som är felet, men några idéer:
*Feljusterad TPS
*Fel på tempgivare som talar om för datorn vad motorn har för temp
*Fel på datorn (dvs ecu)

Är det alltid exakt 58 gr eller varierar det från gång till gång och i så fall i samband med vad?
*Olika yttertemp?
*Olika luftfuktighet
*Varierar det med om hojen startats från kall eller om den har stått endast så länge att tempen sjunkit under 58?

Enligt fösäljare så har hojjen "alltid" varit så för dem!
Alltid exakt vid 58grader så börjar den fungera! :va

Det var som datorn inte lät hojjen användas under 58c.
Riktigt konstigt. Måste testköra några tls och gämföra!
Men är det inte så på någon annans hoj så är det juh något fel : (

jaja, all hjälp ang detta vore najs.
 
turture

Vi gör ett nytt försök med en svängilisväng på söndag, kl 11,00 från SJÖBO torg. Om nu vädret tillåter.
 
En liten "idiotfråga" i tråden: Passagerardynan till en TLR, finns den under ensits-cutsen? eller är passageradynan kanske ett extratillbehör, så inte alla Tiller:s har den?

Tack på förhand
 
Poison skrev:
En liten "idiotfråga" i tråden: Passagerardynan till en TLR, finns den under ensits-cutsen? eller är passageradynan kanske ett extratillbehör, så inte alla Tiller:s har den?

Tack på förhand

Den sitter inte under cutsen, utan man byter cutsen mot passagerardynan då man ska skjutsa.
 
Tändbox -test

Hej!
Någon som har en tändbox man skulle kunna få låna och testa? Min är troligen dålig då Schneiders inte får ordning på cykeln. Han misstänker tändboxen. Jag skulle gärna vilja byta den för att konstatera ett fel.
Jag bor strax söder om Uppsala, PM:a mig om någon har tillgång till en tändbox.
// Ergu
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top