TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
DaGaz skrev:
Kan säga att jag hade brickor avlägsnade men kabel kvar när jag köpte min :7peta
Och hur ser man vilken som är rätt kabel att kapa, för den skulle väl kapas. Vad gör kabeln förresten, varvtalsbegränsar??
 
Ingen som är sugen på en fin TLS streetfighter?
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=9058

Suzuki_TL1000S_streetfighter_.jpg
 
RW skrev:
Och hur ser man vilken som är rätt kabel att kapa, för den skulle väl kapas. Vad gör kabeln förresten, varvtalsbegränsar??

Varvtalsbegränsningen är kvar men annan tändkurva, mer pulver på sista biten på registret känns det som.

Hmm, jag har lite problem att få upp bilder här men kolla på kontakten så är det uppmärkt. Ta hem servicemanualen från jiffypark.com så har du kabelnumrering / märkning och hur kontakten ser ut osså.. Det gjorde skaplig skillnad med kabeln borta för mig iallf.. (Nu drevade jag upp ett kugg bak samtidigt iofs.)..
 
På Gelleråsen..

Var och sladdade runt på BikeWeek på gelleråsen måndag & tisdag såg ett skapligt gäng TL'ar. Fick bara nöjjet att snacka med ett par norska TL'are var det någon mer härifrån? Mycket trevligt iallf och jag tror minsann att 25 mil på banan har gjort mig ytterligare ett snäpp snabbare :D

Förbaskat trevligt event iallf. Någon som vet något bta ställe man kan ladda upp större bilder man kan länka till? :va
 
DaGaz skrev:
... var det någon mer härifrån? ...
Hade planer men passformen (frånvaron av passform) på kåporna gjorde att jag inte kunde. Suck. Har tappat lusten alldeles.
Var ute i garaget igår kväll och plastade lite men har ingen glöd. Inget kul.
 
Poison skrev:
Så passagerardynan är ett extratillbehör? mao så är det inte säkert att alla TLR har en sån?
Om jag får gissa så har väl alla TLR både och men det har försvunnit vid nåt ägarbyte?
 
corsamannen skrev:
ställde in tl:en med en vacumklocka och nu går den som en dröm. hostade och missade innan när man körde under 3500varv men nu går den som fan.
bytte oxså packningarna fram till gaffeln (läckte lite)stor skillnad där med.
nu väntar jag på mina nya däck , blev såna här http://www.conti-online.com/generat.../sport_touring/road_attack/roadattack_en.html vad tycks?

:tummenupp Allt de behöver är lite :kär ibland.

Ergu skrev:
Hej!
Någon som har en tändbox man skulle kunna få låna och testa? Min är troligen dålig då Schneiders inte får ordning på cykeln. Han misstänker tändboxen. Jag skulle gärna vilja byta den för att konstatera ett fel.
Jag bor strax söder om Uppsala, PM:a mig om någon har tillgång till en tändbox.
// Ergu

Prova att skicka PM till hocke, han bor i dina krokar.

DaGaz skrev:
Var och sladdade runt på BikeWeek på gelleråsen måndag & tisdag såg ett skapligt gäng TL'ar. Fick bara nöjjet att snacka med ett par norska TL'are var det någon mer härifrån? Mycket trevligt iallf och jag tror minsann att 25 mil på banan har gjort mig ytterligare ett snäpp snabbare :D

Förbaskat trevligt event iallf. Någon som vet något bta ställe man kan ladda upp större bilder man kan länka till? :va

Jag och hocke var där igår och körde! (onsdag)
Lägg upp bilderna! :7peta

Det kommer förmodligen nåt på TLP om vår bandag... :)
 
Last edited:
Robban_C skrev:
Jag tror den ger alternativ tändkurva.
Har kollat nu på ett lednings diagram och ledningen märkt med nr:25 är VTV vilket på nåt vis påverkar TPS:en. Detta verkar nu lite märkligt trimtips, att kapa ledningen till TPS:en.
 
RW skrev:
Har kollat nu på ett lednings diagram och ledningen märkt med nr:25 är VTV vilket på nåt vis påverkar TPS:en. Detta verkar nu lite märkligt trimtips, att kapa ledningen till TPS:en.

När man tar bort strypningen byter man insugsgummin och kapar den brun/svarta sladden till ECUn!
 
Pojkar jag har ett problem!
Min hoj har börjat läka kylarvätska från svallerhålet på vä sida motorn... Såg att det var någon som haft samma fel. Hur gör jag för att åtgörda detta? Jag är relativt novis när det gäller att meka med motorer men jag har inte tummen mitt i handen. Någon som kan tipsa om hur man gör så blir jag tacksam :tummenupp
PM:a helst eftersom man lätt tappar bort sig i den här tråden...
/Jens

J-bone: Upp med bilder!! Var det första gången på bana eller?! Skoj, eller hur :yoparty
 
Vee-twn skrev:
Pojkar jag har ett problem!
Min hoj har börjat läka kylarvätska från svallerhålet på vä sida motorn... Såg att det var någon som haft samma fel. Hur gör jag för att åtgörda detta? Jag är relativt novis när det gäller att meka med motorer men jag har inte tummen mitt i handen. Någon som kan tipsa om hur man gör så blir jag tacksam :tummenupp
PM:a helst eftersom man lätt tappar bort sig i den här tråden...
/Jens

J-bone: Upp med bilder!! Var det första gången på bana eller?! Skoj, eller hur :yoparty


Här är tråden -> http://www.tlplanet.com/forums/showthread.php?s=&threadid=26387 :crash
 
Renga skrev:
Någon här som provat detta? Någon skillnad på en TLS?

http://tlplanet.com/forums/showthread.php?threadid=24555
Ej provat men 4-5hk låter som rent skitsnack. Däremot kan jag tänka mig att ett seriöst elsystem kan (som några konstaterar i tråden) ge bättre kallstartegenskaper etc.
Generellt sett är det förunderligt så dåliga elkunskaper MC-folk har, inte bara i den där tråden. JarkkoT var väl en av de få som hade de flesta (inte riktigt alla) kablarna på plats så att säga.

Några citat från tråden:
Oldbull skrev:
Hmmm interesting reading, but I doubt that the 5 hp gain is there to be had. He probably had bad connections and the new wiring just brought it back up to spec
Got to be good for reliability etc tho
Japp. Låter rimligt. Och man kan då också misstänka att en del av förbättringen kan fås enbart genom att hålla efter det ordinarie kablaget men det är ju onekligen enklare att byta ut till seriösare bitar en gång för alla.

JarkkoT skrev:
I think by just doing the lamp(behind relay) you already would improve spart too, because lights take most of the power away from the spark anyways..:? ...
Ja, man kan väl inte begära att han ska vara felfri, eller hur?
Genom att minska spänningsfallet till lamporna så ökar lampornas strömförbrukning. Detta resulterar i en (något) lägre systemspänning. Med andra ord kan bättre kablage till lamporna inte "improve spark". Snarast tvärtom men skillnaden är så marginell att vi bortser från detta. Och JarkkoT har pluspoäng att ta av i övrigt. :)

JarkkoT skrev:
I think the easier starting is pretty understandable, because at starting point generator is not making power and thus not compensating for low voltage..Also starter motor is dropping battery voltage level even more. This may be just what the doctor ordered for wet plugs..
Inte orimligt. Antingen att bygga om eller börja mäta upp var i det ordinarie kablaget trasslet ligger.

Men som sagt, 4-5 hk låter som rent skitsnack. Såvida det inte handlar om en knarr som har rent katastrofalt dåligt skick på kablaget men då lär det ju märkas på fler sätt.
 
Last edited:
Vee-twn skrev:
Pojkar jag har ett problem!
Min hoj har börjat läka kylarvätska från svallerhålet på vä sida motorn... Såg att det var någon som haft samma fel. Hur gör jag för att åtgörda detta? Jag är relativt novis när det gäller att meka med motorer men jag har inte tummen mitt i handen. Någon som kan tipsa om hur man gör så blir jag tacksam :tummenupp
PM:a helst eftersom man lätt tappar bort sig i den här tråden...
/Jens

J-bone: Upp med bilder!! Var det första gången på bana eller?! Skoj, eller hur :yoparty

old_water_pump_seal.JPG

Gammal och ny

water_pump_microf.gif


Kör upp fram och bakhjul på en planka så hojen lutar lite mer än vanligt så slipper du tappa ur olja när du tar den kopplingskåpan på motorn.

Byt nr 4,3,2.
Putsa exeln väldigt noga. Får absolut inte vara någon rost eller skräp på axeln. Typ stålull gnid satan. Byt även tätningen som tätar mot oljan. Var jätteförsiktig när du moterar tillbaka kåpan över axeln så du inte skadar tätningen. Lite olja ökar på glidet. Kostnad totalt runt 300pix. Fjäderbelastade tätningen kostar typ 270spänn.
 
RacerX skrev:
Tjena!
Snygga bilder! Verkar varit hur kul som helst! Själv tänkte jag ta min ban-oskuld på anderstorp den 29/8...

En fråga bara! Var har din polare (med den svarta TLS:en) fått tag i sin vita baklampa!???!

Vet inte. PM:a honom (hocke).
Lycka till på Anderstorp, du kommer att ha überskoj.
:wiggle
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top