J-Bone
Ny medlem
hmm.. original är 17/39 = 0,436 ratio
två upp bak ger 17/41 = 0,415 ratio (lägre utväxling)
ett ner fram ger 16/39 = 0,410 ratio (alltså väldigt nära 17/41)
kan man räkna så??
Jag kommer att testa 16/39 nu med 520 kedja och drev... har även ett 40 bak att testa
Kommer detta även att innebära att jag får 6% felvisning av antalet km på hojen? 410/436 = 0,94, eller ska man räkna 436/410=1,06? vilket ger samma felvisning iofs....
0,94 blir nog rätt... skulle innebära att om jag kör 10000km i år med den drevningen så har den egentligen bara gått 9400km.
två upp bak ger 17/41 = 0,415 ratio (lägre utväxling)
ett ner fram ger 16/39 = 0,410 ratio (alltså väldigt nära 17/41)
kan man räkna så??
Jag kommer att testa 16/39 nu med 520 kedja och drev... har även ett 40 bak att testa
Kommer detta även att innebära att jag får 6% felvisning av antalet km på hojen? 410/436 = 0,94, eller ska man räkna 436/410=1,06? vilket ger samma felvisning iofs....

0,94 blir nog rätt... skulle innebära att om jag kör 10000km i år med den drevningen så har den egentligen bara gått 9400km.
Last edited:
fast som sagt sen hur mycket det skiljer på H-mätaren ska jag vara osagt....(240 på mätaren och mer å ge).....Hela mitt drivpacket gick lös på 1600 riksdaler.....och det med 530 kedja, fram och bakdrev.....tror det var av märket R.I.D. om det nu finns nåt sånt märke....(har slängt förpackningen)
men som Robban säger så visar alltså mätarna åt skogen och då känns det mindre aktuellt ,ty jag är ingen skogsmulle
) 520 kedja 530 kedja
)
De flesta hastightesmätare har ju en felvisning från början och den har man ju inte riktigt koll på. Å andra sidan har det ju gått bra tidigare utan att veta felvisningen så det är väl bara att räkna procentuellt och gå på det. 