TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
J-Bone skrev:
Alla som ska ha TFI-boxar:
Jag tänkte PM:a ut kontonummer nu så ni kan sätta in $$, kostnaden är 100USD + 40CAD (frakt), enligt Forex sida så är det 740 + 225 = 965 kr.

Jag vill kolla om det är ok med alla att vi säger en tusenlapp jämnt, så vet jag att jag inte förlorar någonting pga växelkurser och sånt. Vad säger ni, är en tusing ok?

:)

Låter helt ok släng hit kontonummret så kirrar vi det :tummenupp
 
Vee-twn skrev:
Threadlock måste ju vara liknade Locktight! Altso en massa som stelnar och låser bulten...

Okej, jag måste få lite hjälp.
Det är dags att tänka på nya sulor. Vad ska jag ha?
Alternativa märken att välja mellan är Bridgestone och Michelin (gruppköp via klubben). Jag lutar för närvarande åt Michelin Pilot Power eller Pilot sport. Bridestone vet jag inget om så lite feedback skulle sitta bra!!


Du ska ha Pilot Power!!!
Pilot Sport suger punghår!! hatar det där jävla däcket!
Visst det är bra när det är varmt, men det tar ugefär halva körningen innan det ävarmt och det är totalt oberäkneligt när det är kallt. :tummenner
Pilot Power ska enligt utsaga bli varmt mycket fortare. :)
 
Bucklor..... :(

Vee-twn skrev:
Hmm... Fixar en massa bucklor?? Men jag ser inget tanklock... Vad är på gång tro?!

hehe det kan bero på att tanken ligger på sidan..... :D :tungan :yoparty
Ne nu jäklar vill jag ha VÅR......så man kan åka till alla häftiga träffar och träffa likasinade galningar.......... :banana
 
Chiefen skrev:
Kan någon svara på vad "threadlock" är för nåt jela klet man ska använda på vissa skruvar? Sitter och glor i min trevliga verkstadshandbok men är inte riktigt säker på vad threadlock är! Orkar inte spekulera själv så därför frågar jag er andra..hääh :fyllisar

Threadlock är som Vee-twn sa, Loctite. Använd blå loctite (gängtätning), den röda är gänglåsning och kan orsaka att du drar sönder bultar om du måste ha loss dem senare.
 
J-Bone skrev:
Threadlock är som Vee-twn sa, Loctite. Använd blå loctite (gängtätning), den röda är gänglåsning och kan orsaka att du drar sönder bultar om du måste ha loss dem senare.
Tack J bone o Weetwin !! ska gå o handla en sån där blå imorgon :)
 
Jag upptäckte något störande nyss, på mitt regbevis som jag inte kollat på förut står det under Övriga tekniska data, dispanser:
Motorcykeln provad och godkänd med angiven effekt
Ursprunglig effekt 92 KW sänkt genom begränsning i insugningsrör

Jag antar och tror att stypningen är borta men då lär jag väll regga om den som fulleffekt annars är väll risken stor jag åker på "skenförsäkring" fastän jag betalar en försäkring för ursprunglig effekt ?

Vad menar dom med sänkt i insugningsrör? hur kollar jag om strypningen är borta ?
 
20SK skrev:
Jag upptäckte något störande nyss, på mitt regbevis som jag inte kollat på förut står det under Övriga tekniska data, dispanser:
Motorcykeln provad och godkänd med angiven effekt
Ursprunglig effekt 92 KW sänkt genom begränsning i insugningsrör

Jag antar och tror att stypningen är borta men då lär jag väll regga om den som fulleffekt annars är väll risken stor jag åker på "skenförsäkring" fastän jag betalar en försäkring för ursprunglig effekt ?

Vad menar dom med sänkt i insugningsrör? hur kollar jag om strypningen är borta ?
Jag kan inte tänka mig att du åker på en skenförsäkring då du som sagt betalar för full effekt från försäkringsbolaget.
 
Japp. Fixar bucklor i tanken. Köpte ju knarren krockad. Se er för innan ni kör om en bil, de kan svänga vänster utan att ha sett er!

Thread lock:
Man kan inte gå på färgen vid val av gänglås från Loctite (vanligt missförstånd), de har massor av produkter, många i samma/liknande färger. Dessutom ser man ju inte vad det är för färg innan man har öppnat förpackningen.
Man går på produktnumret. Det enda jag har i tokhuve´ är 638 som du INTE ska använda som gänglås, det är nämligen cylindrisk fastsättning och ruskigt tokstarkt.
Loctite har två olika gängtätningar, dels den gula som heter VVS-tätning. Den är bra till just det men inte lika lämpad som låsmedel. Dels har dom en hydrauliktätning som visserligen kan användas som gänglås men varför inte använda en av deras ordinarie gänglås om du nu ändå ska köpa? De orsakar INTE trasiga gängor, däremot ska man välja lagom hård, de finns nämligen med åtminstone tre hårdheter, om jag minns rätt en svag, en medium och en som är avsedd att användas vid pemanent montering av pinnbult. Satsa på nån av de båda första.
Sen kan man ju också tipsa om att det finns andra fabrikat, men Loctite är det mest kända (och antagligen dyraste).
Normal skruvlås (svag/medium) lossar man med handkraft men det kan ju vara bra att veta att samtliga sorter (även 638) lossar rätt enkelt efter värmning till sisådär 150 gr.

20SK:
"Skenförsäkring" är det väl inte i vilket fall, det är ju du som står som försäkringstagare ändå. Och bolagen _brukar_ ju räkna på "den konstruktiva effekten" som det så vackert heter, dvs ursprungseffekten. Tror jag.
 
Hur kollar jag så att strypningen är borttagen då ? Det pratas om att det skall kunna sitta i trattarna från luftburken och att man ska kunna se dom tydligt om man tar bort luftburken. Det har jag gjort och det var ingenting begränsat där iaf. Kan dom ha gjort det på flera sätt ?

Oavsett ska jag se till att den blir satt på ursprungseffekt igen, visserligen kör jag bara på halvförsäkrat men jag har ingen lust att bli ersättningsskyldig om jag kör in i någon o dom kollar effekt och det inte stämmer. Jag vågar inte chansa med sånt.
 
20SK skrev:
Hur kollar jag så att strypningen är borttagen då ? Det pratas om att det skall kunna sitta i trattarna från luftburken och att man ska kunna se dom tydligt om man tar bort luftburken. Det har jag gjort och det var ingenting begränsat där iaf. Kan dom ha gjort det på flera sätt ?

Oavsett ska jag se till att den blir satt på ursprungseffekt igen, visserligen kör jag bara på halvförsäkrat men jag har ingen lust att bli ersättningsskyldig om jag kör in i någon o dom kollar effekt och det inte stämmer. Jag vågar inte chansa med sånt.
Jag vet inget om hur man ser en strypning och angående försäkringen så pratar du med ditt försäkringsbolag så kan dom säkert förklara. Går dom på ursprungseffekten så tycker jag att allt under den ska inte spela ngn roll, däremot om du ökar ÖVER ursprungseffekten du måste omregistrera den... :va
 
Robban_C skrev:
Japp. Thread lock:
Man kan inte gå på färgen vid val av gänglås från Loctite (vanligt missförstånd), de har massor av produkter, många i samma/liknande färger. Dessutom ser man ju inte vad det är för färg innan man har öppnat förpackningen.
Man går på produktnumret. Det enda jag har i tokhuve´ är 638 som du INTE ska använda som gänglås, det är nämligen cylindrisk fastsättning och ruskigt tokstarkt.
Loctite har två olika gängtätningar, dels den gula som heter VVS-tätning. Den är bra till just det men inte lika lämpad som låsmedel. Dels har dom en hydrauliktätning som visserligen kan användas som gänglås men varför inte använda en av deras ordinarie gänglås om du nu ändå ska köpa? De orsakar INTE trasiga gängor, däremot ska man välja lagom hård, de finns nämligen med åtminstone tre hårdheter, om jag minns rätt en svag, en medium och en som är avsedd att användas vid pemanent montering av pinnbult. Satsa på nån av de båda första.
Sen kan man ju också tipsa om att det finns andra fabrikat, men Loctite är det mest kända (och antagligen dyraste).
Normal skruvlås (svag/medium) lossar man med handkraft men det kan ju vara bra att veta att samtliga sorter (även 638) lossar rätt enkelt efter värmning till sisådär 150 gr.

Mmm...kollar lite i manualen här. Enligt sucky suzuki så behöver man två tread lock hårdheter när man ska byta lameller. Frågan är då om ex "1303" och "1342" varianterna heter samma sak även om det är ett annat märke än suzukis egna. Jao Jao...kan ju alltid gå till macken o fråga men vaffän...sitter ju så skönt här ju! :tummenupp
 
aaarghh! hur gör man ett grupp-pm nuförtiden? :huvet

har gjort det förr men nu efter diverse forumuppgraderingar så hittar jag fan inte hur man gör längre! :(
 
J-Bone skrev:
aaarghh! hur gör man ett grupp-pm nuförtiden? :huvet

har gjort det förr men nu efter diverse forumuppgraderingar så hittar jag fan inte hur man gör längre! :(
Vet inte om det var det här du syftade på men kan du inte bara ta och använda "Separera fler användare med ';'" och skriva in folket du vill pma till!?
 
Chiefen skrev:
Mmm...kollar lite i manualen här. Enligt sucky suzuki så behöver man två tread lock hårdheter när man ska byta lameller. Frågan är då om ex "1303" och "1342" varianterna heter samma sak även om det är ett annat märke än suzukis egna. Jao Jao...kan ju alltid gå till macken o fråga men vaffän...sitter ju så skönt här ju! :tummenupp
Troligen är de inte kompatibla med andra fabrikat.
Jag brukar satsa på typ svagt lås på allt som sitter inuti motorn utom det som rör sig (ex vis skruvarna till tryckplattan) eftersom sånt har lättare för att lossna. Där tar jag starkare gänglås.

Är det den där verkstadshandboken som länkades här i tråden för ett tag sen?
Om det är den så kan jag kika lite i den ikväll och se vad som ska lockas och sen föreslå nåt. Ok?

Edit: Vissa saker brukar uttryckligen stå att man ska _smörja_ innan montering, ex vis vevlagerskruvar. Orsaken till detta är givetvis att erhålla rätt moment vid åtdragningen genom att smörja gängorna.
På sånt har jag genom åren använt båda metoderna, Loctite eller olja. Aldrig tappat en sån skruv/mutter men rekommenderar att följa rekommendationerna på sånt. Fel moment kan ge problem här. 11 000 rpm med stora kolvar och stakar ger respekt!
 
Last edited:
Robban_C skrev:
Är det den där verkstadshandboken som länkades här i tråden för ett tag sen?
Om det är den så kan jag kika lite i den ikväll och se vad som ska lockas och sen föreslå nåt. Ok?

Jo det tror jag nog. Verkstadsmanualen går ju att ladda ner som .pdf fil från nätet. Den är scannad ifrån originalet. Tyckte att bilderna var ungefär lika kassa som en film från 30-talet så jag köpte mej en riktig istället.
I kap. ENGINE 3C-0 ser man en sprängskiss där man har märkt ut vilka punkter som ska appliceras med olika smörjtyper och thread lock. Där finns utmärkt 1342 som benämns "thread lock" och så finns även 1303 som benämns "thread lock super".
Om du listar ut vilka typer detta är så vore det lysande! :Bugar
ps. Manualen avser en TLS men det visste ni förmodligen ds.
 
dyr plastbit.

fick just den här i brevlådan från staterna.
vill inte berätta vad jag betalade för den men... vafan kulorna ska ju rulla :huvet
 

Bifogat

  • 1_5.jpg
    1_5.jpg
    49.9 KB · Visningar: 70
J-Bone skrev:
dyr plastbit.

fick just den här i brevlådan från staterna.
vill inte berätta vad jag betalade för den men... vafan kulorna ska ju rulla :huvet
Ehh...OK...men kan du berätta vad det är för plastbit? hähä.. :arsele
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top