TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
Robster skrev:
2366110 Jag håller inte med... den kan visst det behöva tid att "sätta sig" innan
den blir 100% tät !

Sedan att den är ett totalt fanskap att få rätt i läge så den inte
läcker är en helt annan sak.....

Men ge den en chans...3-4 uppvärmingar utav hojen innan du
bedömmer om den läcker fortfarande!

Bara mina fem cent...

R

WEHOO! Det löste sig, blev less på läkandet å skruvade isär skiten.
såklart hade packningen fått en liten skada runt stången...

tog då den gamla tätningen (som var oskadad tillsynes men läkte)Och rengjorde allt jävligt noga å vips så vart det tätt!

peppar peppar.... får se hur länge :tummenupp

Robster skrev:
2368492 Angående hjullager fram.... fick en stund över
så jag kollade verkstadshandboken.

Det var en stund sedan jag gjorde mina men vad jag kan
se så är där en distans mellan lagerna!

Finns distansen?

Fick du lite "glapp" när du monterade lagren?
Mellan distansen och lagren?
Där skall vara ett litet glapp så distansen kan röra sig
fritt innan du spänner ihop axeln så allt kan centrera sig.

Sedan stod där "Caution" vilket man skall lyssna på.... :D
Man skall alltid montera vänster lager först.....
Varför har jag ingen aning om men det finns säkert en skitbra
anledning annars hade dom inte skrivit "Caution"

Det var dom få tips jag kunde få fram.....

Hoppas det hjälper!

R
Jag har känt Murphy LÄÄÄÄNGE, vi är på kompis nivå liksom.

Det är lite knepigt måste jag ju erkänna, distansen är där, glappet är där, kanske är distansen för kort?

Jag har funderat ett par timmar nu och det enda som jag kan komma på som kan orsaka detta är ju att man drar lagret för hårt och den "inre" ringen hamnar ur spår så att säga.

Men det ska ju distansen förhindra.

Jag har inte en jävla aning vilket lager vi pressade i först, hade ju en hydraulpress idag så då tycker jag att det borde kvitta lika.
I boken så har dom ju nån gängstång med brickor typ som dom drar ihop det med, då kan det ju bli lite olika tryck beroende på vilken sida man gängar först?

Ja, ska plocka isär frmhjuöet ikväll, jag har haft en par timmar vila där jag har suttit o väntat på att en bäck skulle komma rinnandes, så ikväll orkar jag nog skruva lite till.

Så ha en skön kväll alla ni som är ute o glider i solnedgången :D

Jag skickar med en bild, kan nån mäta avståndet ifrån ytterkanten på axeln in till gaffelbenet.

Bara så man får ett riktvärde på hur mycket som bör stå ut igentligen...

Bifogat

• DSC034721.JPG
    DSC034721.JPG
    44.1 KB · Visningar: 54
Jag hade tänkt ringa dig Robban, men jag ville inte störa.

O så skäms jag lite..

Slevin skrev:
2363722
Octofinger skrev:
2363227 [guess mode] Ofta läker den där tryckstången för kopplingen går in i motorn. Plocka bort vrid-armen för kopplingen innanför drevkåpan så ser du. Det är en stor gummipackning med ett litet hål där tryckstången går in. Den är apalätt att byta (vad jag minns), bara att sätta in en skruvmejsel och bända ut den och sen peta in en ny. Den läker mest när hojen körs. [/guess mode]

Jag bytte den idag, gick lätt att byta. men den läker lika mkt efteråt :huvet
behöver den packningen "sätta" sig?

eller är det bara beställa ny packning å gör om gör rätt??

Min läckte också efter bytet..(byte packbox och o-ring runt från drevets utgående axel oxå)
Den var alldeles för lätt att trycka dit(packboxen till kopplingstavens axel(pushroden)så förstod att den skulle läcka..vet inte om det är fabriks fel för jag tror inte att nån har försökt byta den innan och ev pajat runt där packboxen sitter.

Jag löste läckaget genom värmetålig packning på tub utanpå runt hela packboxen..Och sen satte jag dit plåten som håller fast den.
(en tun sträng runt bara,så man får bort den ev igen.)
Det gjorde susen.

Lycka till:tummenupp

Hoho :)

Är det ngn som har styrändar(vikter) till en TL-R att sälja? , skicka ett Pm..mitt styre vibrerar lite väl mkt..

Ricken skrev:
2368859 Jag skickar med en bild, kan nån mäta avståndet ifrån ytterkanten på axeln in till gaffelbenet.

Bara så man får ett riktvärde på hur mycket som bör stå ut igentligen...

Ricken du har glömt en bricka på höger sida igen. Så där långt in skall inte axeln gå. vad är det med dig o höger ? :D

Last edited:
TLRR skrev:
2370407 Ricken du har glömt en bricka på höger sida igen. Så där långt in skall inte axeln gå. vad är det med dig o höger ? :D
Träffat några satmaror nyligen eller? :)

ZtreetFajter skrev:
2370387 Hoho :)

Är det ngn som har styrändar(vikter) till en TL-R att sälja? , skicka ett Pm..mitt styre vibrerar lite väl mkt..
Fegis :D

Last edited:
tigger och ber lite...

Jag tänkte kolla om någon vänlig själ i detta underbara forum som bor i skåne kunde ställa upp för mig. :pannkyss
Är så fräck så jag tänkte försöka bjuda in mig på fika nästa helg.
Dvs jag tar med mig fika till dig, du låter mig vara i ditt garage en dag.
(Ska byta en del packningar på TLS:en och bor i studentkorridor fyra spiraltrappor upp, så har inget klockrent ställe att vara på :rolleyes: )
Om ni vill ha kontant ersättning är det också okej för mig :tummenupp , bara jag kommer in från väder och vind så inte det styr mitt mekande...

Sen en till fråga om olja, har läst lite att TLS inte riktigt gillar helsystet (pga kopplingen kan slira mer då) stämmer det, nån speciell sort? har nämnligen några liter av statoils mc-olja som jag fick tag på till halva priset och tänkte hälla i när jag byter packningarna, men det kanske inte är någon bra idé?

Tackar o bockar i förskott!

Nu vet jag varför den inte hoppade igång ibland, för nu vill den inte hoppa igång överhuvudtaget. Snidade till en kabel och kopplade in dealer mode, c 41, bränslepumpsrelä är inblandat. Sitter relät på samma ställe som en S? Jag laddade ner den där rep.boken och då sitter den där bak, nånstans enligt bilden. Kan den bara vara lite glapp eller är det bara och kila iväg och hämta ett nytt?

Dags att kila till jobbet, hata 5-skift!

Hoj på er alla!

Edit:
Ska väl tillägga att när jag skulle åka till jobbet så startade jag den och lät det lurva på tomgång medans jag satte på hjälmen då dog den bara. Efter det så gick den inte igång igen, efter ett par provstarter utan start så kollade jag upp om det fanns en felkod.

Last edited:
Robster skrev:
2368356 Kolla om den är dyr, pushroden.... om den inte är så fasligt dyr
så köp den också!

Gör stor skillnad på livslängden på tätningen om stången är
i bra kvalite !!

Så hade den kostat nån hundring eller två så hade jag nog
fan köpt den när du har chansen?

R

:huvet

Försent, jag skickade tillbaka den på en gång...
Den kostar 206 kronor. Och jag hade ju beställt två seals, så jag fick två puchrods... heh
Min såg dock fin ut. NU finns det nog två i centrallagret i alla fall... :lol
Tror inte de skickar tillbaka dem till Japan igen? :va

I princip gjorde jag samma som Slevin, jag rengjorde och nu läcker det inte längre :)

Igentligen tur att man köpte en TL så man får öva lite på att meka. Jag vill ju ha en classic hoj och hade nog fått hjärtstillestånd om jag hoppat på en sådan utan haft en strul-tl-maskin innan. :hihi

:hej

Robster skrev:
2368492Sedan stod där "Caution" vilket man skall lyssna på.... :D
Man skall alltid montera vänster lager först.....
Varför har jag ingen aning om men det finns säkert en skitbra
anledning annars hade dom inte skrivit "Caution"
R
Ohhh... Jag bara bankade i mina lager både fram och bak. Har kört ca 600 mil på dem innan jag var å besiktade hojen förra veckan. Verkar som om Murphy tittade åt ett annat håll just när jag monterade lagren. :)

Åkte förresten på en 2'a på besiktningen... Lille minihitler på bilprovningen gillade INTE att mitt D&D-system är på 105dB. :näsblod
Måste hitta på nåt sätt att tysta ner det lite. Jag sätter mig inte och skruvar tillbaks orginalsystemet. Vet inte om jag ids plocka isär dämparna för att kolla ullen heller. Blir väl att packa ner lite stålull och sånt för att slå sönder ljudet och sen hoppas att det räcker... :va

Nu har jag kollat lite med multimeter och kommit fram till att det inte är något fel på bränslereläet utan att det spänningen helt enkelt försvinner. Över säkringen och på orange/blå kabeln finns det 12v när tändningen är avslagen, slår på tändningen och spänningen försvinner (både kabeln och säkringen) sen när ECUn inte får signal och slår av reläet kommer spänningen tillbaka. Någon som har en ide vad det kan vara?

Någon som har ett kopplingsschema till R:n? Har beställt repbok men den kommer nog inte förrän slutet av nästa vecka.

Hoj på er allihopa!

Octofinger skrev:
2371794 Åkte förresten på en 2'a på besiktningen... Lille minihitler på bilprovningen gillade INTE att mitt D&D-system är på 105dB. :näsblod
Måste hitta på nåt sätt att tysta ner det lite. Jag sätter mig inte och skruvar tillbaks orginalsystemet. Vet inte om jag ids plocka isär dämparna för att kolla ullen heller. Blir väl att packa ner lite stålull och sånt för att slå sönder ljudet och sen hoppas att det räcker... :va

Jag gjorde så här. :)
DB_Killer.jpg

M4_DBkiller.jpg

:hej

MrDawe skrev:
2368882
Slevin skrev:
2363722

Min läckte också efter bytet..(byte packbox och o-ring runt från drevets utgående axel oxå)
Den var alldeles för lätt att trycka dit(packboxen till kopplingstavens axel(pushroden)så förstod att den skulle läcka..vet inte om det är fabriks fel för jag tror inte att nån har försökt byta den innan och ev pajat runt där packboxen sitter.

Jag löste läckaget genom värmetålig packning på tub utanpå runt hela packboxen..Och sen satte jag dit plåten som håller fast den.
(en tun sträng runt bara,så man får bort den ev igen.)
Det gjorde susen.

Lycka till:tummenupp

Tack för åkningen idag, kul med fler TL, och folk som inte försöker köra som man inte kan...:)

rfb skrev:
2373557

Tack för åkningen idag, kul med fler TL, och folk som inte försöker köra som man inte kan...:)

Tack själv, kul att inte vara den enda TLR:n som ja brukar va:rolleyes:

Skönt att få gasa lite när det fanns möjlighet..Hoppas på en lite snabbare mellan grupp nästa gång som altenativ :tummenupp

Last edited:
räkmackan på rosenhill blev ju riktigt god när det kom in två riktiga motorcyklar på parkeringen:yoparty vilka var ni?

/ den snabba gröna :tomten

PETER-STHLM skrev:
2373654 räkmackan på rosenhill blev ju riktigt god när det kom in två riktiga motorcyklar på parkeringen:yoparty vilka var ni?

/ den snabba gröna :tomten

Det var faktiskt 3 st TL hojar vid rosenhill idag:rolleyes:

En var jag :)

TurningPoint skrev:
2372446 Nu har jag kollat lite med multimeter och kommit fram till att det inte är något fel på bränslereläet utan att det spänningen helt enkelt försvinner. Över säkringen och på orange/blå kabeln finns det 12v när tändningen är avslagen, slår på tändningen och spänningen försvinner (både kabeln och säkringen) sen när ECUn inte får signal och slår av reläet kommer spänningen tillbaka. Någon som har en ide vad det kan vara?

Någon som har ett kopplingsschema till R:n? Har beställt repbok men den kommer nog inte förrän slutet av nästa vecka.

Hoj på er allihopa!
183 mb är den på
den borde ju finnas fortfarande nån stans på nätet....

Status
Ej öppen för fler svar.
Back