TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
Robster skrev:
Det går alltid för fort... eller i allafall på slutet när
hojen ligger i tusen delar över hela verkstaden för
att man har tyckt att vintern är lång......

O det är mindre än 2-3 veckor tills man skall börja köra igen!!

Någon som känner igen sig? Jag gör i alla fall!

Ha en trevlig helg!!

R
Ja hoppas att du har rätt just nu har vi ca 10cm snö så det känns tufft just nu :(
 
Robster skrev:
Det går alltid för fort... eller i allafall på slutet när
hojen ligger i tusen delar över hela verkstaden för
att man har tyckt att vintern är lång......

O det är mindre än 2-3 veckor tills man skall börja köra igen!!

Någon som känner igen sig? Jag gör i alla fall!

Ha en trevlig helg!!

R
Hmm, jo det låter bekant. :D
 
Nu har jag fått min Julklapp, dom ringde från verkstaden och sa att den är klar med R motorn isatt o redo för åka, en ommappning av pcII är allt jag behöver göra nu, och för att det tog sån tid så vart det betyderligt billigare :yoparty

Fan vilka trevliga killar på den firman!!

Ska bli kul att bänka den nu och se skillnaden, jag hade (om jag minns rätt) 118.x på bakhjulet med S motorn.

J-thats gay bone... Har försökt ringa dig, har du bytt nr ? :fyllisar
 
hocke skrev:
Nu har jag fått min Julklapp, dom ringde från verkstaden och sa att den är klar med R motorn isatt o redo för åka, en ommappning av pcII är allt jag behöver göra nu, och för att det tog sån tid så vart det betyderligt billigare :yoparty

Fan vilka trevliga killar på den firman!!

Ska bli kul att bänka den nu och se skillnaden, jag hade (om jag minns rätt) 118.x på bakhjulet med S motorn.

J-thats gay bone... Har försökt ringa dig, har du bytt nr ? :fyllisar

:tummenupp Nu har du fått i en riktig motor :D

Fredde83 skrev:
Vem vill hjälpa mig med stötdämparinställningar till våren :tomten

Spänn förspänningen på fjädern bak 2 varv och skruva ner framgaffels förspänning 2 streck. Kan ju återkomma om retur och komp. Intällningarna om du vill. för ca:85 kg.
 
hocke skrev:
MM nu får vi se om det ger något i lekfaktor :banana

Ska du med o bänka din best sammtidigt ?

När ska du bänka,redan i vinter eller i vår.?

Måste först få tag i någon som kan lätta,balansera och mäta in lagerna för stakarna mer nogrant än med plastiqe. Helst i detta land,har fått nog av alla utsvävningar utomlands med delar som aldrig kommer.

Fick du i spjällhusen för R-en oxå ? Ska ju gå om man filar lite i den gjutna delen utan brottytor.
 
Last edited:
Någon här som har lättat generatorhjulet (flywheel) med statorn kvar ?
Hur mycket svarvade ni då bort.?

Nästa steg för mindre massa i motorn.
 
TLRR skrev:
När ska du bänka,redan i vinter eller i vår.?

Vet ej, Den får stå kvar hos dem ett tag, tänkte bänka i Jan-Feb någon gång, just nu är det för mycket i köttbranchen.. julen är snart här och jag har ett gäng ton Julskinkor att rimma... :arsele

TLRR skrev:
Fick du i spjällhusen för R-en oxå ? Ska ju gå om man filar lite i den gjutna delen utan brottytor.

Nej, S.
 
TLRR skrev:
Någon här som har lättat generatorhjulet (flywheel) med statorn kvar ?
Hur mycket svarvade ni då bort.?

Nästa steg för mindre massa i motorn.

Om jag inte har helt fel för mig så betyder "flywheel" svänghjul? Där kopplingen sitter på en bil? Eller?
 
TLRR skrev:
Spänn förspänningen på fjädern bak 2 varv och skruva ner framgaffels förspänning 2 streck. Kan ju återkomma om retur och komp. Intällningarna om du vill. för ca:85 kg.

Vill inte skruva bort mig helt :)
Jag är amatör när det gäller och meka med hojar/dämpare :död
Vill gärna att nån förklarar varför och hur det fungerar.
 
Last edited:
Fredde83 skrev:
Är det ungefär samma sak du menar?

Nja,det som motsvarar ett svänghjul på en hoj är det som sitter vid generatorn. Hjulet som snurrar över statorn på generatorn med inbyggda magneter för att allstra ström. Finns en del trix för att kunna lätta detta hjul som består av flera delar. Centrumdel och inre "ringar" som håller ihop hjulet eller korgen om man så vill kalla den så.

Grejen är ju den att man får en motor som svarar tveklöst på gasen och varavar upp mycket fortare = bättre ax.Då redan sissor gear och dekompen är borta samt lättare kamaxlar,sen nu då snart lättare vev och stakar är detta nästa naturliga lättning.

På minussidan så får man mindre vridmoment i mellanregistret men eftersom jag kommer att få ett monstervrid där,så kan jag försaka den minskningen.

Det gäller att hitta en kompromiss mellan hur mycket man ska ta bort i vikt hur mycket man vill förlora i vrid.
Ungefär så. :gnissla

Det du undrar om fjädringen finns det spaltmeter om skrivet. Men kan ju skriva i korthet senare,måste själv fundera lite för att kunna förklara på ett sätt som är bra och kort. :tungan
 
Last edited:
TLRR skrev:
Grejen är ju den att man ett motor som svara tveklöst på gasen och varavar upp mycket fortare = bättre ax.


Det du undrar om fjädringen finns det spaltmeter om skrivet. Men kan ju skriva i korthet senare,måste själv fundera lite för att kunna förklara på ett sätt som är bra och kort. :tungan

Mindre roterande massa med andra ord :tungan
 
Fredde83 skrev:
Mindre roterande massa med andra ord :tungan

japp,det är ett ord som är som en "gud" i racingvärlden då detta gäller på hela cykelns roterande delar,fjädringskomponenter och fästdelar likt svingar och framgafflar.(mindre ofjädrande vikt) :fyllisar
 
Last edited:
TLRR skrev:
japp,det är ett ord som är som en "gud" i racingvärlden då detta gäller på hela cykelns roterande delar,fjädringskomponenter och fästdelar likt svingar och framgafflar.

som i att du ska köra när till Skåne och ställa in mina dämpare? :D
 
Fredde83 skrev:
som i att du ska köra när till Skåne och ställa in mina dämpare? :D

hehe kom upp hit då det finns flera som utvärderat fjädringen.Jag har ju inte kört min på mycket länge. :3freak

Men J-bone har åkt en del med ungefär likadan inställning på fjädringen.
Sedan har han mixtrat med brickor och höjning av gaffel i kronoan,och fått till en neutral styrning som verkar funka bra.Han kan nog svara mera i detalj på den frågan. Och säkert flera andra här.
 
Fredde83 skrev:
som i att du ska köra när till Skåne och ställa in mina dämpare? :D
Hörru du mitt tips är att du grundinställer dämparna fram/bak enl boken och sedan provar du dig fram.Om du höjer den bak eller höjer gaffelbenen har ingen betydelse sen behöver du ju bara en skruvmejsel för att ställa in komp/returdämpning och en 17 nyckel för att ställa in fjäderförspänning fram.Men om du börjar ratta på grejorna så ta med dig papper och penna så du kan skriva upp inställningarna.Lätt som en plätt :va :D
 
Fredde83 skrev:
som i att du ska köra när till Skåne och ställa in mina dämpare? :D

Vi kan säkert ordna det till sommaren.....
Eller komma bort till dig om du bjuder på öl o en macka! :hihi

Jag har skruvat en del fjädring men har slutat med det eftersom
min kompis är en "fjädringsskruvarholic" som aldrig kan låta sin
fjädring vara i fred och skruvar alltid på den!

Detta har efter 10+ år resulterat i att han e jäkligt duktig på att
ställa in fjädring! :yoparty

Så medans vi andra tar en ny snus o fotograferar lite vid pauserna
vid vägkanten så brukar han alltid stå med skruvmejseln i handen!

Så vi kan säkert hjälpa dig, du måste bara locka oss till dina
trakter, vilket inte är så långt att köra för oss...... :fyllisar

.....................................................................

En annan sak till er Skåneplacerade...

Jag är på gång att beställa en hel uppsättning shims till
ventiljustering! :yoparty

Så om någon vill ha hjälp med ventiljustering/TB synkning/TPS justering
så är det bara att ropa till så kan vi säkert fixa detta för en lätt milersättning.

:hihi

Så fick jag en ursäkt att komplettera min ständigt växande verktygshörna!

(Gaffelverktyg, motorverktyg, lyftar, stöd.... it´s goes on and on and on.. )

Robban
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top