TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
Det är nog ingen större panik just nu.
Imorrn ska jag besikta hojen 13.20, ingen motor i ännu, inga kolvar i motorn, ingen fungerande frambroms, men håll tummarna i alla fall :), och ssen far vi neröver, ska med en färja från nynäshamn till Gotland 23.50, lämnar gotland onsdagen därpå och åker till Gävle, är där över Cityfesten och åker sedan vidare till Sälen söndag till söndag.
Sen Måndagen därpå så är jag hos Marcus o jobbar igen. Om allt funkar som det ska så ska jag åka på min hoj hela vägen, och jag har GELSEAT! :banana

Är det nån som har pejl på hur långt man ska köra för att köra in lager kolvar och sånt där?

När kan man börja wheela, huddik eller Sälen....
 
Ricken skrev:
Det är nog ingen större panik just nu.
Imorrn ska jag besikta hojen 13.20, ingen motor i ännu, inga kolvar i motorn, ingen fungerande frambroms, men håll tummarna i alla fall :), och ssen far vi neröver, ska med en färja från nynäshamn till Gotland 23.50, lämnar gotland onsdagen därpå och åker till Gävle, är där över Cityfesten och åker sedan vidare till Sälen söndag till söndag.
Sen Måndagen därpå så är jag hos Marcus o jobbar igen. Om allt funkar som det ska så ska jag åka på min hoj hela vägen, och jag har GELSEAT! :banana

Är det nån som har pejl på hur långt man ska köra för att köra in lager kolvar och sånt där?

När kan man börja wheela, huddik eller Sälen....

Håller tummarna! Måste säga att det är klart brave att skruva ihop å dra direkt! :Bugar
Det står väl i handboken att man inte ska dra motorn över 5000 varv dom första 20 milen om jag inte minns fel.. Men om du vill ha mitt råd så tare lugnt längre för du har ju haft hojen i molekyler!
Befarar att det nog inte bara är lagrena som ska ruska omkring lite innan dom hittar sin rätta plats.. Har den sen gått bra hela tiden när du drar av färjan från Gotland, så kan du väl börja rycka i styret lite smått vid nåt rödljus i falu-trakten ungefär.. :hihi

Lycka till iaf och trevlig resa!

Just ja: Ricken+gelseat= Tunnis!! :rofl
 
Ricken skrev:
Det är nog ingen större panik just nu.
Imorrn ska jag besikta hojen 13.20, ingen motor i ännu, inga kolvar i motorn, ingen fungerande frambroms, men håll tummarna i alla fall :), och ssen far vi neröver, ska med en färja från nynäshamn till Gotland 23.50, lämnar gotland onsdagen därpå och åker till Gävle, är där över Cityfesten och åker sedan vidare till Sälen söndag till söndag.
Sen Måndagen därpå så är jag hos Marcus o jobbar igen. Om allt funkar som det ska så ska jag åka på min hoj hela vägen, och jag har GELSEAT! :banana

Är det nån som har pejl på hur långt man ska köra för att köra in lager kolvar och sånt där?

När kan man börja wheela, huddik eller Sälen....
Hoppas att det går bra med allt.Du ricken när tror du att ni kommer till Nynäshamn om ni kommer tidigt på kvällen så slå en signal jag bor i nästan Nynäshamn jag pm:ar mitt mobil nr :tummenupp
 
Jag ringer om vi kommer itid, om du vill parata med nån som inte åker TL för tillfället.....

Jag hann inte få klart, kommer åka en cbr 600... buhuuhuhuhhuuuu
 
Ricken skrev:
Jag ringer om vi kommer itid, om du vill parata med nån som inte åker TL för tillfället.....

Jag hann inte få klart, kommer åka en cbr 600... buhuuhuhuhhuuuu

Då hade jag stannat hemma. :näsblod :pannkyss
 
Bromsskivorna greppar satan :)
Köp säger jag!! För 99£ är billigt som fan :Bugar
Såg dock att han hade en väntetid på 20 dar eller ngt nu...

Bilder kommer såfort jag kan samordna msntid med chiefen så han kan skicka bilder eller att han själv redigerar dom så att dom kan läggas in här.
 
Tjena alla TL-diggare...

Jag är ny här på forumet och försöker hitta lite info om TLS.

Jag är relativt nybliven TLS -97-ägare. När jag köpte hojen hade vevlagren rasat så jag fick börja med att riva motorn. Veven hade klarat sig bra så den behövdes inte slipas men vevlagren var helt kassa. Idiotiskt nog bytte jag inte oljepumpen vilket jag nu i efterhand skulle ha gjort.

Jag har nu kört ca 130 mil med hojen och så hände det igår kväll.... Efter en kraftig acceleration tappade motorn orken och jag släppte på gasen. Då hörde jag det beryktade knackande ljudet!!! Nej vad jobbigt!!

Jag rev isär motorn idag och mycket riktigt hade vevlagren haverarat igen, men betydligt värre än tidigare.

Nu till mina frågor:

1. Var kan man få tag i vevlager i underdimension så att man kan slipa om veven?

2. Har oljepumpen på TLR och nyare TLS högre kapacitet?

3. Vad är grundorsaken till att TLS rasar på löpande band?

4. Är TLR-motorn mer tålig för trimning? Om så är fallet, varför?

Tacksam för svar!
 
Dahlberg skrev:
Tjena alla TL-diggare...

Jag är ny här på forumet och försöker hitta lite info om TLS.

Jag är relativt nybliven TLS -97-ägare. När jag köpte hojen hade vevlagren rasat så jag fick börja med att riva motorn. Veven hade klarat sig bra så den behövdes inte slipas men vevlagren var helt kassa. Idiotiskt nog bytte jag inte oljepumpen vilket jag nu i efterhand skulle ha gjort.

Jag har nu kört ca 130 mil med hojen och så hände det igår kväll.... Efter en kraftig acceleration tappade motorn orken och jag släppte på gasen. Då hörde jag det beryktade knackande ljudet!!! Nej vad jobbigt!!

Jag rev isär motorn idag och mycket riktigt hade vevlagren haverarat igen, men betydligt värre än tidigare.

Nu till mina frågor:

1. Var kan man få tag i vevlager i underdimension så att man kan slipa om veven?

2. Har oljepumpen på TLR och nyare TLS högre kapacitet?

3. Vad är grundorsaken till att TLS rasar på löpande band?

4. Är TLR-motorn mer tålig för trimning? Om så är fallet, varför?

Tacksam för svar!

Kan bara svara (delvis) på 4´an.

Ja, R motorn är klart mer tålig för höga effektuttag, den är designad för detta (SBK plattform). Bl a vev, stakar, kolvar, kammar, koppling, injektorer, ECU mm, mm är nytt på R´n.

Leta reda på en beggad R motor och häng i den, finns flera som har gjort det tidigare. Regga dig på tlplanet.com och gör en sökning så hittar du allt om detta.
 
Dahlberg skrev:
Tjena alla TL-diggare...

Jag är ny här på forumet och försöker hitta lite info om TLS.

Jag är relativt nybliven TLS -97-ägare. När jag köpte hojen hade vevlagren rasat så jag fick börja med att riva motorn. Veven hade klarat sig bra så den behövdes inte slipas men vevlagren var helt kassa. Idiotiskt nog bytte jag inte oljepumpen vilket jag nu i efterhand skulle ha gjort.

Jag har nu kört ca 130 mil med hojen och så hände det igår kväll.... Efter en kraftig acceleration tappade motorn orken och jag släppte på gasen. Då hörde jag det beryktade knackande ljudet!!! Nej vad jobbigt!!

Jag rev isär motorn idag och mycket riktigt hade vevlagren haverarat igen, men betydligt värre än tidigare.

Nu till mina frågor:

1. Var kan man få tag i vevlager i underdimension så att man kan slipa om veven?

2. Har oljepumpen på TLR och nyare TLS högre kapacitet?

3. Vad är grundorsaken till att TLS rasar på löpande band?

4. Är TLR-motorn mer tålig för trimning? Om så är fallet, varför?

Tacksam för svar!

Hej å välkommen i "klubben!! :tummenupp

Vill först beklaga det inträffade, jag har väl inte hunnit dit än själv men det är väl bara en tidsfråga..
Varför TL:s -97 är så sköra beror på att dom har mindre smörjkanaler.. Ett "misstag" som Suzuki rättade till fr.o.m.-98.. Har funderat på hur jag kommer att lösa det när det händer mig, och utan tvekan kommer jag att leta en R-motor..
"Ricken" i den här tråden råkade ut för samma sak, han vet GARANTERAT var och hur du kan få tag på dom grejer du behöver, han e en klippa!
Om du är fena på engelska så kan jag bara råda dig(om ingen gjort det redan) till att gå in på www.tlplanet.com ! Det som inte har avhandlats där om TL, är inte värt att avhandlas!

Lycka till och håll oss övriga underättade! :)
 
Så, bilder på mina bromsskivor är nu här :) Är dom för stora kan jag ta bort bilderna.
DSC01749.jpg

DSC01748.jpg
 
PutteLiten skrev:
Jajjemensan

http://www.nortje.com/goeters/undertail/1undertail.htm

Jag har själv köpt en från honom. superduper kille, som håller till på TL Planet och kallar sig ET97.
Billigt och bra. :)

Inte så bra bild att visa kanske, men den enda jag har.

DSC00048.jpg


:hej

Tjena! Hur mycket kostade den undertailen inklusive frakt och hur lång leverans var det. Var den lätt att montera och hur skedde betalningen? Vet du nån firma här i sverige som säljer snugga undertails. Mvh Mikael
 
Såg att twinner säljer en PC2a till en TLr, hade suttit på en 98a,
passar den till en TLs 97? Någon som vet? Har hört att TLs 97-01
och TLr 98-99 är dem samma, men går man in på powercommanders
hemsida så har dom skilda nr. Tacksam för svar..


/BiNi
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top