TL-tråden - v2 !

Har ett högt gnisslade missljud vid motorbroms? Inte från bromsarna. Kopplar jag ur försvinner det. Kommer direkt jag möter upp med kopplingen igen. Bara vid motorbroms som sagt. Tyst så länge jag har acc.
Tycker det låter framifrån men svårt att säga säkert.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Löste sig. Spände kedjan och smörjde pån skönt att det inte var värre. Trodde maskin höll på att packa ihop


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tja boys
Jag har problem, när jag skulle serva främre dämparna så upptäcktes att märken, hack samt att kromet nöts bort
från nedre tuben, mätning av rören visar att dom inte är raka längre.

Är det någon som har erfarenhet av att byta nedre rören? det som jag undrar över är om "tassarna" fästena för ok och hjul går att ta bort enkelt? är dom pressade? gängade? :confused:

Eller så finns det en vänlig själ här som har ett par kompletta ben att sälja till mig.:banana

Det är som tur var inte så svårt att byta inre gaffelbenen. Det finns en bra guide med detaljerade foton på varje steg, jag har sparat adressen på laptopen, lägger upp en länk här sen.

Jag har ett par gaffelben med bl.a Öhlins fjädrar och Gold Valves i som jag köpte bara för att ta dom roliga delarna från, dom ser fina ut i kromet men jag kan ta en noggrannare titt på dom och kolla så att dom är raka om du fortfarande behöver innerben?

Om dom är raka så kan du få köpa innerbenen lösa eller nästan kompletta gaffelben, fjädrar etc. kan du ju ta från gaffelbenen du har.
 
Last edited:
Tja Julius
Länken skulle vara jättebra, jag har bara hittat guider gällandes byte av packningarna etc, men inga ang byte av innerrören.

Jag får hem två nya rör från Tyskland om ett par dagar, så jag får se om jag pajar hela skiten och behöver köpa sina grejer sen.

Idag ska jag tillverka div specialverktyg som behövs för att ta sig igenom detta.
Jag återkommer, men länken skulle uppskattas som tidigare nämnt.
 
Tja Julius
Länken skulle vara jättebra, jag har bara hittat guider gällandes byte av packningarna etc, men inga ang byte av innerrören.

Jag får hem två nya rör från Tyskland om ett par dagar, så jag får se om jag pajar hela skiten och behöver köpa sina grejer sen.

Idag ska jag tillverka div specialverktyg som behövs för att ta sig igenom detta.
Jag återkommer, men länken skulle uppskattas som tidigare nämnt.

Hej!

Här kommer länken, där ser du även bra bilder på hemmagjorda specialverktyg om du scrollar ner en bit på sidan!

https://imageevent.com/tlsdoug/tlzonestuff/tlrtlsforkdisassemblyreassembly
 
Last edited:
Provkörde en HD idag :rodnar
Säger så här, Suzuki TL :banana:banana säger jag med ett bambustaket.
 
Kollade på en Tl1000r i helgen men blev lite fundersam.
När vi startade hojen rök det bara i ena ljuddämpare (kallt väder), kom avgaser ifrån bägge.
Efter provtur var det sot i den som rök men i den andra var det rent, inte en enda sotpartikel.
Den sotiga var varm medans den andra var kall, bägge var varma nedtill mot svingen.
Den som var sotfri/kall/och inte rök vid uppstart var till den främre cylindern och det är den cylindern som är mest känslig som jag förstått det som.
Är det normalt på dessa hojar?

Kopplingen tog också högst upp, alltså precis när man släppte kopplingshandtaget.
Slirade inte.
När ska ventiljustering göras?
Har ingen erfarenhet av dessa så vet inte om det var normalt
 
Hallå Jacobsson, Det där med sot i ena utblåset skulle tänkas om provturen var kort och hojen fortfarande hade "tomgångmappen" och inte var genomvarm. Det är en anledning som är vanligast. om sotbeläggningen är oljig och tjockare tyder på något mera mekaniskt.
2400 mil ventilcheck
koppling: Originalbelägg ? låter som lite tjockare lameller, eller lite vätska/luft i kopplingcylinder alt. slitetn slavcylinderpackning med läckage, blir rätt smetigt där. Småsaker egentligen på en sådan pass gammal båge.
Allt beror ju på hur långt den gått och hur den sköts.
Men gurus här, som kan berättar nog mera ideer.
Väl mött :)
 
Last edited:
RICKEN : Sumprunkarn från norriket, harru sett några mygg än ? :krama
Nääääe du, nån hd kommer jag aldrig klara av. Fiskesmacka som bara brölar,händer ju ingenting när man vrider på rullen. Så gammal kommer jag aldrig bli :yoparty
 
Last edited:
Hej.
Kanske kan vara så, men även om den går på ”tomgångsmappen” och inte blivet genomvarm borde det inte vara samma ur bägge piporna?
Det med kopplingen kan ju vara luft som du säger, han hade bytt olja.
Vet att det är en gammal hoj men det stämde inte riktigt med det som sades över telefonen och när man var på plats.
Blev fler minus än plus så jag tackade nej.
Får leta vidare.

Bakdämparen ska ju inte vara toppklass på dessa hojar, är det TLR’n man ska kolla efter sprickor vid fästpunkterna av stötdämparen?
 
Hej.
Kanske kan vara så, men även om den går på ”tomgångsmappen” och inte blivet genomvarm borde det inte vara samma ur bägge piporna?
Det med kopplingen kan ju vara luft som du säger, han hade bytt olja.
Vet att det är en gammal hoj men det stämde inte riktigt med det som sades över telefonen och när man var på plats.
Blev fler minus än plus så jag tackade nej.
Får leta vidare.

Bakdämparen ska ju inte vara toppklass på dessa hojar, är det TLR’n man ska kolla efter sprickor vid fästpunkterna av stötdämparen?

Det där med olika temp på avgasrören är standard på dessa,titta på rördragningen på de bakre cylindern så förstår du hur jag menar. plus att röret vid kedjan är tillplattat på original. Om du åker en rejäl tur sen så blir det tvärtom den går varmare istället och du bränner packningarna ...kvittrar det tappert. vilket i sin tur är en stor anledning det sitter så mycket eftermarknads helsystem på. och ett sånt måste ju på så det blir lite fart på den.
Sprickorna i ramen vid stötdämparen hade bara de första årsmodellerna på systermodellen TLS vilket gick på goodwill från fabriken.
 
Last edited:
Bakdämparen ska ju inte vara toppklass på dessa hojar,[/QUOTE]
Kopia av PA290136.JPG
En sån måste sitta på :tuttar, Så dålig är inte originalet får att åka på väg. Rätt inställd då, där ligger det fingerade ryktet. krånglig att ställa in.
 
Så du har fortfarande inte fått ihop grejerna? ????
 
TL motorn är gansk fin och påkostad...
Jag tror att det brukar ryka lite extra i höger pipa när den är kall, det mesta är nog kondens .
 
Om jag inte minns fel så kunde väl en del av de tidiga TL1000 ha dåliga ramlager?
Vet i alla fall om 2 ras i min bekantskapskrets även om det var länge sedan nu.
 
Om jag inte minns fel så kunde väl en del av de tidiga TL1000 ha dåliga ramlager?
Vet i alla fall om 2 ras i min bekantskapskrets även om det var länge sedan nu.

Något att tänka på,oljepumpen sitter långt fram i motorn eftersom det inte existerar något tråg.
Det är ju en bakhjulsvänlig ettrig hoj,som gör att oljebrist uppstår vid länge bakhjulkörningar för lager och kammar.
Så se till att det är fyllt till övre markering för oljenivån eller minska långa moppefjuttande åka på bakan.
Så håller lager ...ungefär.
SV motorn byggdes annorlunda med det i ovan som läxa.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top