TL-tråden - v2 !

hehe, nä, ska byta XR'n till något som är mer användbart.
Tillern är inte till salu. :)

De hade precis fått in en GSX1400, med massa godis på. Funderade på att prova den, men utan kåpor och så vet jag inte om den klassar in på det jag vill använda den till. :hihi

Finns sjyssta vindskydd till den, testa!
Jävligt snygg är den iaf, trots vattenkylning....
 
Skulle jag ha en ekonomisk långtourer skulle jag titta på en förgasar-blackbird. Går att få en sjysst under 30k och de är billiga att äga och försäkra.
 
Skulle jag ha en ekonomisk långtourer skulle jag titta på en förgasar-blackbird. Går att få en sjysst under 30k och de är billiga att äga och försäkra.

Skapade en tråd i ämnet tidigare.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270956-Blackbird-vs-ZX12R&p=6044856#post6044856

Få se om de halshugger mig för att jag kallade ZX12R för en tråkig hoj... :hihi

Nästgårds står en BB-98, endast 1800 mil på mätaren. Men vill nog ha insprut, känna mig lite modern... :hihi
 
ärligt talat fattar inte jag vad ni menar när radfyror e tråkiga... de e ju helt tvärtom.. en v-tvin, skakar, vibrerar å sen när man vill dra på lite till, ja då e det redan rödmarkering... kasst... bara ljudet som e ball med det hör man ju inte när man börnar 200+. samma med en 3a, jag jämför den med en elmotor. den drar redan från låga varv men man får aldrig nån ketchup effekt som i en radfyra, där när klippet väl kommer så känns det som att man går in i warp drive å hojjen blir hysterik, som en vild häst elelr katt... fattar inte hur folk som tycker en 4a e tråkig resonerer eg...

Ja, du, det går inte att förklara, man har olika uppfattning om vad som ger en skön mc-upplevelse helt enkelt. För mig är en rad-4 helt meningslös att köra, ger mig inte ett smack. Har både ägt och kört andras tillräckligt mycket för att ha en tydlig uppfattning om karraktären. Med det menar jag inte att de är långsamma eller så, men jag har inte lika kul på en 4:a, så enkelt är det.
Att man lätt drar i rödmarkeringen är bara en vanesak. Iom att du har ett helt annat motorljud, uppfattat man det lätt som att twinnen går på lägre varv än vad den egentligen gör, och utväxlingen brukar dessutom vara annorlunda, så en twin på 8000 varv håller högre hastighet än motsvarande radfyra på 8000. Hade en av varje en gång i tiden, och när man bytte imellan kunde det bli lite knas när man växlade.

Men grejen med just TL:ar är faktiskt, både här i andra länder, att när man väl skaffat en gör man sig ogärna av med den, och många som gjort har ångrat sig och skaffat sig en igen. Kan egentligen inte förklara varför, det bara är så.

Bike sammanfattade det rätt bra i sin begagnat-guide: En klassiker för rätt ägare...

mvh Pajje
 
Hej alla.

Jag undrar om det finns något specifikt typfel på TL1000R som man ska ha i åtanke vid ett ev. begköp utöver det vanliga man kollar vad gäller däck, bromsar etc?:)
 
Är det någon som vet om det går att få tag i den 3poliga kontakten som sitter till GPS:en på TLR i Sverige? Behöver både hona/hane..
 
Hej alla.

Jag undrar om det finns något specifikt typfel på TL1000R som man ska ha i åtanke vid ett ev. begköp utöver det vanliga man kollar vad gäller däck, bromsar etc?:)

Nej, några direkt genomgående större fel kommer jag inte på. Lite oljeläck vid axeln som går in till kopplingen är iof inte så ovanligt. Lätt och billigt att fixa. Kolla framför drevet om det finns lite olja på motorn där, förväxla dock ej med kladd från kedjan.
En klar fördel om bakdämparen är bytt till en eftermarknads, många har synpunkter på den. Att det sitter en Power commander på är också bra, för de behöver justeras om om det är gjort lite moddar på den.

Annars gäller det som man brukar på gamla hojar, dom börjar ju få några år på nacken, så kolla över lager och slitdelar ordentligt.

Hör av dig om det är nått mer du undrar över, finns en del gamla TL-rävar här som kan det mesta...
 
Är det någon som vet om det går att få tag i den 3poliga kontakten som sitter till GPS:en på TLR i Sverige? Behöver både hona/hane..

Om du ska ha både och, kan du inte bara skaffa vilken 3-polig som helst, och skarva om? Eller ska du koppla in nått kul imellan orginalkontakterna?
I vilket fall tror jag det är lika bra att byta kontakt, att få tag på lösa orginalkontakter är nog svårt, den ena är ju typ ihopbyggd med kabelstammen, och den andra med GPS:n
 
Är det någon som vet om det går att få tag i den 3poliga kontakten som sitter till GPS:en på TLR i Sverige? Behöver både hona/hane..

Gps ?
Menar du TPS ?
Elfa har ca en miljoner kontakter, de har nog din ...
 
Ang. Rad fyror vs v2.
Vid 8000 varv så har V2'n slutat vibrera för länge sedan, vid maxvarv spinner den som en katt:hej
Man vill ju känna motorn, inte bara glo på varvräknaren.
Twinen skjuter på härligt från tomgång :banana

Radfyran går lite mjukare, speciellt på låga varv och låga farter. Twinnen kan vara lite rå
 
Nu är de smått panik... Vart får jag tag i en hel kopplingswire till min TLS i närheten av Gbg?
Behöver en innan söndag :gnissla
 
Någon som har erfarenhet av motor renovering på tlr? Tips på special verktyg som behövs. Har till svänghjulet och kopplingskorg. Mer om det är någon speciell avdragare el dylikt man behöver..
 
BTW...
Kollade på lite däck.

Och visade sig att Michelin numera erbjuder de flesta däcken i 190/55 profil. Klart bästa profilen till en TLR (imho), så finns ingen anledning längre att köra på tröga 190/50 eller smala 180/55. :)

Bara ifall någon letade bakdäck (själv letade jag framdäck och tänker köpa Michelin Pilot Power 3)

:hej
 
Någon som har erfarenhet av motor renovering på tlr? Tips på special verktyg som behövs. Har till svänghjulet och kopplingskorg. Mer om det är någon speciell avdragare el dylikt man behöver..

Snabba finnen har rivit isär sin(a) rovor några gånger... han kanske kan svara
 
Någon som har erfarenhet av motor renovering på tlr? Tips på special verktyg som behövs. Har till svänghjulet och kopplingskorg. Mer om det är någon speciell avdragare el dylikt man behöver..
Om du behöver byta vevlager så behöver du ett specielt dorn för det, finns ritning någonstans på tlplanet eller tlzoon!:smasha
 
En återkommande fråga....
Jag skall byta drivpaket , jag har 16/39.
Vad kör Ni andra på ?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top