TL-tråden - v2 !

Hej!
Min TLS (97) gav upp häromdagen :(
Felkoden är c13 och det lär betyda knas med lufttrycksmätaren. Grejen är att den gått rätt dåligt en längre tid (jag kör tyvärr inte så mycket):
Ingen fungerande tomgång. Måste höja till minst 2000rpm med tomgångsjusteraren för att den inte ska stanna.
Går väldigt ryckigt/ojämt upp till ca 4000rpm.
Verkar gå fett... luktar bensin om den på tomgång (i mitt fall är ju det vid 2000rpm :). Måste byta stift efter ca 60 mil. (en hel säsong för mig).

Info om hojen:
TLR motor '98
Mod luftburk med K&N
Yosh helsystem
PCII

Har någon ett tips på (eller vill varna för) någon verkstad eller specifik mekaniker som kan få ordning på hojen? Bromsbänk är nog ett krav.
Jag bor i Eskilstuna men hojen finns nu några mil norr om Uppsala och jag måste ta den på släp så jag kör gärna några extra mil för att få en bra mekaniker!

Min förra TL pysslade Henning på LHL Motor om men han verkar ha lagt av!?

Tack,
Janne

Har inget bra tips på verkstad, men en allmän översyn verkar vara på sin plats:

Byte av givaren.
kontrollera alla vacuumslangar
Justera TPS:n, dvs att datorn får koll på vilket läge spjällen står i
Synkronisera throttlarna.
koppla ur PCII:an och se om det är den som strular
Kontrollera/justera ventilspel

Lycka till!
 
Prova att lufta den, behövs inte stor bubbla för att den ska bli värdelös.

Skruva ur skruven, borra ett 10mm hål i tex en kapsyl från en petflaska. sätt fast kapsylen över hålet, fyll på med gaffelolja, och dra armen lååååångsamt fram och tillbaka tills det inte kommer mer luft.

Jag tog en sånadäringa medicinspruta fr Apoteket och slet ut pistongen, vässade "nålen" i en pennvässare, å sen va de bara att börja jobba... De luriga e att man tror att man e klar å har fått ut all luft ibland... Knackar man sedan lite på stydämparen med nån träbit, dyker fler bubblor upp.... Å så e de bara att börja dra igen... :)
 
Hej!
Min TLS (97) gav upp häromdagen :(
Felkoden är c13 och det lär betyda knas med lufttrycksmätaren. Grejen är att den gått rätt dåligt en längre tid (jag kör tyvärr inte så mycket):
Ingen fungerande tomgång. Måste höja till minst 2000rpm med tomgångsjusteraren för att den inte ska stanna.
Går väldigt ryckigt/ojämt upp till ca 4000rpm.
Verkar gå fett... luktar bensin om den på tomgång (i mitt fall är ju det vid 2000rpm :). Måste byta stift efter ca 60 mil. (en hel säsong för mig).

Info om hojen:
TLR motor '98
Mod luftburk med K&N
Yosh helsystem
PCII

Har någon ett tips på (eller vill varna för) någon verkstad eller specifik mekaniker som kan få ordning på hojen? Bromsbänk är nog ett krav.
Jag bor i Eskilstuna men hojen finns nu några mil norr om Uppsala och jag måste ta den på släp så jag kör gärna några extra mil för att få en bra mekaniker!

Min förra TL pysslade Henning på LHL Motor om men han verkar ha lagt av!?

Tack,
Janne


Kolla spridarna. Jag har råkat ut för att spridarna inte stänger helt och då får maskin bränsle hela tiden med div lustigheter i både motorgång och bränsleförbrukning.
 
Tack för tipsen! Haha, fan va typiskt att jag slängde den lilla sista skvätten gaffelolja som jag hade kvar sen packboxbytet :huvet
 
Hej!
Min TLS (97) gav upp häromdagen :(
Felkoden är c13 och det lär betyda knas med lufttrycksmätaren. Grejen är att den gått rätt dåligt en längre tid (jag kör tyvärr inte så mycket):
Ingen fungerande tomgång. Måste höja till minst 2000rpm med tomgångsjusteraren för att den inte ska stanna.
Går väldigt ryckigt/ojämt upp till ca 4000rpm.
Verkar gå fett... luktar bensin om den på tomgång (i mitt fall är ju det vid 2000rpm :). Måste byta stift efter ca 60 mil. (en hel säsong för mig).

Info om hojen:
TLR motor '98
Mod luftburk med K&N
Yosh helsystem
PCII

Har någon ett tips på (eller vill varna för) någon verkstad eller specifik mekaniker som kan få ordning på hojen? Bromsbänk är nog ett krav.
Jag bor i Eskilstuna men hojen finns nu några mil norr om Uppsala och jag måste ta den på släp så jag kör gärna några extra mil för att få en bra mekaniker!

Min förra TL pysslade Henning på LHL Motor om men han verkar ha lagt av!?

Tack,
Janne

Symtomen du beskriver hur den gick innan är precis som den går om TPS är ur sync.

Börja där.

Ett tag gick inte min på båda cylindrarna under 3000 rpm.. justerade, men år fel håll :näsblod och då gick den inte rent förrän 5000 rpm... :lol
Men, en omgång till och allt var frid och fröjd.
 
Måste byta batteri, mitt håller inte laddningen över natten.
Skall man bara köpa ett orginalbatteri eller skall man uppgradera till något bättre/ modernare ?
 
Måste byta batteri, mitt håller inte laddningen över natten.
Skall man bara köpa ett orginalbatteri eller skall man uppgradera till något bättre/ modernare ?

Med ett motsvarande LION batteri så lättar du hojen ca2.5 kg o får mer start ström! :)
 
Det är lite för lite bilder i tråden på senaste tiden... :hihi

Sommaren är inte över ännu!! :hej
20140824_1.jpg
20140824_2.jpg

WarEagle kåpor, som jag vet inte alla gillar. Men köpte dem för ca 10 år sedan och är fortfarande hel nöjd med utseendet. Lite mindre slimmad bak hade dock passat bättre, men med förare på blir det bra. :)
 
PS.. det var en uppmaning till att gå ut, kör en kort runda, ta photo på donnan så vi har ny fräscha drömbilder inför vintern! :tummenupp

Se såå... ut och phota! Och inga parkerad i garaget bilder... :smasha
 
Det är en jäkligt snygg hoj fortfarande Putte, en gixxer k1-k2 röv skulle sitta som en smäck till. Och kortade pipor! :tuttar
 
Angående lithiumbatterier behöver man en speciell laddare som balanserar cellerna. Man kommer att förkorta livslängden om man gör det tydligen. Laddas kommer det ju att göras, det laddas ju när man kör, men det där med balansering är tydligen viktigt att göra då och då. Ska köpa en laddare till mitt batteri nu i höst, de gick på 5-600 spänn ungefär.
Är sjukt nöjd med batteriet, hojen startar mycket bättre än innan, och det är så lätt att man tror det är ett skämt.
 
Det är en jäkligt snygg hoj fortfarande Putte, en gixxer k1-k2 röv skulle sitta som en smäck till. Och kortade pipor! :tuttar

Tackar. :)

Funderade på en K3 för några år sedan, men K1-K2 blir nog bättre. Bättre flyt i linjerna med K1+WarEagle kåpor än K3'an. Få ta tag i det, och ta och köpa grejerna denna gången... :hihi
 
Någon som vet vart minnet till totala trippen i instrumentet sitter.. I data boxen eller instrumentet..? Mitt är skadat så funderar på att byta
 
Tackar. :)

Funderade på en K3 för några år sedan, men K1-K2 blir nog bättre. Bättre flyt i linjerna med K1+WarEagle kåpor än K3'an. Få ta tag i det, och ta och köpa grejerna denna gången... :hihi

K3 är skit snyggt ;) försök hitta en komplett bakdel bara. Jag köpte var del för sig.
inget jag rekommenderar om man inte älskar att leta delar samt betala frakt för varje bit..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top