TL-tråden - v2 !

Det finns ingen anledning att sälja Tillern, man får så lite för den.
Den är billig i försäkring och härlig att köra så det är bara att behålla:tummenupp

Jag har redan 4 hojar men funderar på en 5:e ....- en modern med alla hjälpmedel :crash
 
Hej TL-nördar,

Jag har också problem... Satte om ni kanske minns min kära tiller i diket för snart 3år sedan. Jag går nu i tankar om att skaffa en ny, alternativt börja bygga på den gamla. Det är inte mycket kvar av den gamla men det de stora delarna som behöver fixas är tank, framfälg, bakram, stötdämparen bak samt en hel del arbetstimmar med kåpor och så. Blir det någonsin lika bra som det var innan, får man tillbaka känslan liksom? Ska man sälja i delar och satsa på en ny hoj istället? Hur ska jag göra?:confused:
 
Hej TL-nördar,

Jag har också problem... Satte om ni kanske minns min kära tiller i diket för snart 3år sedan. Jag går nu i tankar om att skaffa en ny, alternativt börja bygga på den gamla. Det är inte mycket kvar av den gamla men det de stora delarna som behöver fixas är tank, framfälg, bakram, stötdämparen bak samt en hel del arbetstimmar med kåpor och så. Blir det någonsin lika bra som det var innan, får man tillbaka känslan liksom? Ska man sälja i delar och satsa på en ny hoj istället? Hur ska jag göra?:confused:

Blir väl oftare billigare att köpa "färdigt".. beror på hur sugen på att mecka vs åka.. har grejer liggande såsom tank o hjul bakram stötdämpare och kåpor mm.mm eller köper du min som är till salu.. då får du allt annat till så du får ihop en komplett hoj att sälja tex..
 
jaha.. då står man där med hojen färdig för året.. Man har tagit första turen och hunnit inse att det får alldeles för fort.. Tittar mer på saker man kan träffa än man tittar på vägen...:crash

Man önskar sig ABS, TCS, anti wheeliecontrol larm och alla andra säkerhetssystem..

och funderar på bara banåkning..:3freak



Vad ska man göra.. Sälja??:huvet:huvet

Vad får man för en TL1000r idag?? Är det någon som ens är intresserad av modellen??

Är det värt att behålla eller kanske till och med byta in på firma???

Orkar man anonsera på blocket med alla nyllon som ska pruta och testköra.. för att sen påtala att det finns en i rätt färg i möndal så därför vill de ha 5000 av på priset??

Eller kommer man sakna ljudet???:confused::confused:

Problem Problem..:fakta

ABS,TCS,wheeliekontrol mm.
Hur kul e det när hojen har kontroll istället för föraren! Det e väl de som e tjusningen med hojåka! Skräcklust o ståpälls!! o förresten så plockar dom snabba grabbarna bort abs mm för det funkar inte riktigt bra på bana (pratade me dom på Backtor) behåll hojen tycker jag:tummenupp/Slowfinn
 
Håller med långsamma finnen, ju mer jävla elektronik å skit desto trökigare.
Tycker fan insprutning är på gränsen att va för modernt ;)
 
ABS,TCS,wheeliekontrol mm.
Hur kul e det när hojen har kontroll istället för föraren! Det e väl de som e tjusningen med hojåka! Skräcklust o ståpälls!! o förresten så plockar dom snabba grabbarna bort abs mm för det funkar inte riktigt bra på bana (pratade me dom på Backtor) behåll hojen tycker jag:tummenupp/Slowfinn

Håller med långsamma finnen, ju mer jävla elektronik å skit desto trökigare.
Tycker fan insprutning är på gränsen att va för modernt ;)

Hehe.. läckra ni är!! ☺ jag är en motståndare till eletronik jag med.. men behöver samtidigt all hjälp jag kan få ☺ jag tycker om min tl, dock ser jag mer banmil än gatmil i framtiden.. och abs kan rädda mig den gången när det håller på att skita sig.. sen är det ingen risk att jag behöver i överskådlig närtid tänka på att plocka bort eletroniken då man inte är direkt snabbast på bandagarna.. finns nog en ganska god marginal kvar innan jag kommer till gränsen när jag måste modifiera en ny superhoj... men det kanske blir så enkelt att ingen är sugen på min räser.. då får hon leva kvar helt enkelt!!?
 
Nu e motorn lös o alla kablar o rör mm e borta! ska ner o ta ur den ikväll! Sen ska min extramotor i !!!!!!:hej 2 1/2 timme senare nya motorn i !!! 27/4Nu e motorn tät och provkörd, den gick bra :3freak Ska boka Mappning hos Mattebusa, som står för portning o specen för dom omslipade kammarna!!!! :hej 28/4 Va på snabb koll ca 129 hp vridet en bit över 100nm går fett o karaktären på effekten skum ska vrida upp insugskammarna ett par grader så får vi se! Matte besviken :va som sagt när han e nöjd med karaktären på kurvan så börjar mappningen :)
 
Last edited:
Va hos besiktningen idag med TLSen! Gick igenom som en varm kniv i smör med OEM-piporna på.. Klappade besiktningsgubben medhårs och fick "tillåtelse" att komma tillbaka med mina highpipes å göra en dB-mätning vid sidan om, och vid 5000rpm låg dom på 101dB.. Hela 2 tillgodo!!! Högljudd å laglig! :yoparty
 
Däckbyte i närhet. Dags för Kinnekulle på lördag igen och har en känsla av att det kan bli dags för däckbyte inom snar framtid efter det.

Hjälp mig med val av däck är ni snälla. Jag har blivit rekommenderad Dunlop Sportmax eller Diablo Supercorsa SP, båda en aning dyra för mig om det inte insisteras att jag bör välja dessa. Min spontana tanke var ju Michelin power 2CT, har sådant framdäck nu och ett Micheline Pure Power bak som verkar vara en äldre modell (köpte av en smc-instruktör som gått över till slicks).

Jag kör mestadels gata, undviker in i det närmsta att köra i regn, börjar det regna blir det moppefart hemåt. Kommer bli 3-4 kursdagar på storbana med SMC i år (hoppas jag), körde i medelgrupp sist men går upp i snabb grupp denna gången då det blev trångt in i kurvorna i den gruppen, så nu blir det jag som får agera stoppkloss istället för snabb e jag inte :fakta

Så vilka däck :confused:

Mvh Andreas
 
Jag kör Metzeler Sportec-M5. Är nöjd med dom, både på bana och landsväg. Har dock inte kört de däcken du nämner så jag har något att jämföra med, men har inte känt något behov av att byta. Körde snabb grupp på kinnekulle med dom utan problem.

/Pajje
 
Hej på er alla TL ägare! Har haft en TL 1000S tidigare som jag gjorde mig av med, vilket jag ångrar och haft en massa "äckliga" radfyror tills nu! :hihi
Suget blev för stort till slut och jag har precis köpt en TL1000S -99! Denna hojen är i akut behov av en ventiljustering som jag tror ska göras första gången vi 2400mil??
Om detta stämmer har den nu gått 600mil över. (Förutsätter att miltalen stämmer)

Har en kille som ska hjälpa mig med detta. Han ställde en del frågor till mig ang. ventiljusteringen som jag hoppas få svar på här! Det var säkert 5-6 år sedan jag var inne på denna tråden eftersom jag sålde min TL. Men när jag hade "rätt hoj" så var denna tråden den bästa. Här fick man bra svar på frågor ang. TL.

Mina frågor är: Behöver kamaxlarna tas ur vid justering av ventilerna?
Vad är det för storlek på shimsen?
Finns det andra Suzuki modeller som använder samma typ av shims? isf. vilka?
Tacksam för svar!
 
Hej på er alla TL ägare! Har haft en TL 1000S tidigare som jag gjorde mig av med, vilket jag ångrar och haft en massa "äckliga" radfyror tills nu! :hihi
Suget blev för stort till slut och jag har precis köpt en TL1000S -99! Denna hojen är i akut behov av en ventiljustering som jag tror ska göras första gången vi 2400mil??
Om detta stämmer har den nu gått 600mil över. (Förutsätter att miltalen stämmer)

Har en kille som ska hjälpa mig med detta. Han ställde en del frågor till mig ang. ventiljusteringen som jag hoppas få svar på här! Det var säkert 5-6 år sedan jag var inne på denna tråden eftersom jag sålde min TL. Men när jag hade "rätt hoj" så var denna tråden den bästa. Här fick man bra svar på frågor ang. TL.

Mina frågor är: Behöver kamaxlarna tas ur vid justering av ventilerna?
Vad är det för storlek på shimsen?
Finns det andra Suzuki modeller som använder samma typ av shims? isf. vilka?
Tacksam för svar!

Kamaxlar måste ut.
http://www.xlmoto.se/shims-prox-948mm-120-350mm om jag inte minns fel.

Prox shims 9,48mm shims välj storlek nedan. Pris per styck.

Dessa shims passar bland annat: Shims Honda CRF 450 R/X Shims Yamaha TT 250 99, WR 400, YZ400, YZ 426, WR 426, WR 450, YZ 450, YFZ 450. Shims Suzuki DR-Z 400, RMZ450 Shims Kawasaki KX 450F, KLX 400 shims Husqvarna TE 450

Passar även fler modeller som t ex Honda: CRF 450 R/X, TRX 450R, RC-51, VTR 1000 Yamaha: TT 250 99, WR 400, YZ4 00, YZ 426, WR 426, WR 450, YZ 450, YFZ 450, TDM 850, FJR 1300 Suzuki: DR-Z 400, LT-Z 400, 600 KATANA 92-97, GSXR 750 91-92, GSXR 1100 91-92, TL 1000, SV 1000, DL 1000, Hayabusa Kawasaki: KX 450F, KLX 400, ZX 750H, ZX-7 89-90, VN 800 VULCAN, ZX-10 88-90, ZX-11, GPZ 1100 95-97, ZRX 1100, ZX 1200, ZX-12 Husqvarna: TE 450

:tummenupp
 
Lysande svar! Snabbt också.:Bugar Tack CMXI! Det var som jag trodde... den bästa tråden på SH! :tummenupp

Du råkar inte veta ventilspelet också?

Ska meddela detta till mekanikern och hoppas han löser detta rätt snart. Vill inte gärna köra på hojen alls innan det är kontrollerat/ Justerat. Det klappar lite på några nu, men det kan ju vara så illa att några ligger på och då är det ju ännu värre.
 
Last edited:
Lysande svar! Snabbt också.:Bugar Tack CMXI! Det var som jag trodde... den bästa tråden på SH! :tummenupp

Du råkar inte veta ventilspelet också?

Ska meddela detta till mekanikern och hoppas han löser detta rätt snart. Vill inte gärna köra på hojen alls innan det är kontrollerat/ Justerat. Det klappar lite på några nu, men det kan ju vara så illa att några ligger på och då är det ju ännu värre.

PM:a mig så kan du få en hel mekhandbok i pdf :fakta
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top