TL-tråden - v2 !

Dom här strypningarna i insugen... Kan man se dom om man tar bort luftburken å tittar rätt ner i insugen? Var ska dom sitta isf? I insugsgummit mellan bryggan å cylindern?
 
JONSTORP: Det sitter en insatsrör med mindre diameter i tratten punktsvetsat fast i originaltrattarna, om strypningen sitter kvar. sen är den strypt i ecu boxen med. Så ja man ser det tydligt. Du behöver inte ta bort burken, räcker med att titta ner under luftfiltret.
 
Last edited:
Man tar sig inte till fikastället med en låda mc-prylar.:hihi
 
Vikten framför allt!

Kul med folk som förfinar sina TLR, jag är själv manisk på viktminskning! här kommer några tips:
Byt till ett helsystem spar ca 6 kg eller exakt väger ett M4 helsystem 5,5 kilo totalt och gör mumma för motorn!
Har man råd köp nya fälgar helst BST (BlackStone Tec) i kolfiber där spar du ytterligare 5,75 kg men du får en ny cykel som går som en gud på bana. Detta är de två saker som gör absolut mest för att förbättra din cykel. Själv hade jag turen att komma över mina BST begagnade (till en GSXR 1000 K5 som moddades). Byt batteri från original 3,5-4 kilo mot ett Li-ion på 780 gram för ca 1200 spänn (ett fynd). Har läst lite om luftburkstrim, har själv kolfiberburk med kolfiber kanaler (låg vikt och andas förträffligt) har luftfilter direkt på trattarna från pipercross! Min är bantad ca 20 kilo, en sak till du spar 3,4 kilo på att byta till en Bitubo bakdämpare som dessutom är bättre än original! Visste ni att en TLR original väger ca 229 kilo med fulltank, 197 torr är något okörbart som förmodligen inte ens har däck monterat! Har en -00 med kina kåpor i -98 utförande (snyggast om ni frågar mig)!
 
View attachment 399672View attachment 399673View attachment 399674View attachment 399675View attachment 399676View attachment 399671

Luftburken som sagt o lovat. komposit väger knappt ett halvt kilo. Tog ledigt av chefen idag...det var ju så fint väder och stack ner till hojjen :-)

Mums! :beer:

Vad är problemet med orginal boxen?

Först har vi nätet i inloppet.. sen diametern på rören.. efter det volymen och utformningen på boxen och till sist filtret.. vilket är den svagaste punkten?? Vinner man något på att byta box men behålla rören tex.. bara bort med nätet samt sätta ett större filter... :what::what:

Ja och vikten då naturligtvis.
 
Någon som har en gammal box att sälja billigt.. tänkte att man kunde skära upp den och använda undre delen som fäste när man gjuter...
 
Mums! :beer:

Vad är problemet med orginal boxen?

Först har vi nätet i inloppet.. sen diametern på rören.. efter det volymen och utformningen på boxen och till sist filtret.. vilket är den svagaste punkten?? Vinner man något på att byta box men behålla rören tex.. bara bort med nätet samt sätta ett större filter... :what::what:

Ja och vikten då naturligtvis.

Nej. original snablar och volymen i burken är kruxet. den här har betydligt mer volym och snablarna är utprovade med burken för max flöde. ska enligt racefolket på andra sidan ge 8-9 hk mer från mellanregistret och till topp. precis där man vill ha effektökningen. den är utformad så och testad efter konstens alla regler..:banana
 
757.jpg754.jpg

Bilder på min förädlade Tiller! Läste att luftburk kan ge 8-9 hk (här över) och har läst att helsystem ger ca 5-8 % . BST kolfiberfäljar ger ca 3 hk (pga minskade förluster i överföring till bakhjulet)! Jag tror inte riktigt på att det bara är att addera isf skulle jag ha säkert 135-140 hk på bakhjulet vilket jag tvivlar på men att den är vassare nu är alldeles uppenbart. Borde bänkköra men nöjde mig med att mappa den mot helsystem och öppnad luftburk. Säkert går det att få ut mer pulver optimerad. Vore kul att veta fakta!
 
Nej. original snablar och volymen i burken är kruxet. den här har betydligt mer volym och snablarna är utprovade med burken för max flöde. ska enligt racefolket på andra sidan ge 8-9 hk mer från mellanregistret och till topp. precis där man vill ha effektökningen. den är utformad så och testad efter konstens alla regler..:banana

Ahaa.. får kolla vad man kan göra med det man har... kanske får börja med att åka med locket av i sommar och fundera lite...

I övrigt hörde jag från en kompis grannes morsa att du inte behöver din burk på ditt megabygge utan skall sponsra mig med den för att jämna ut oddsen lite..:D:D:D:D:gnissla
 
View attachment 399790View attachment 399791

Bilder på min förädlade Tiller! Läste att luftburk kan ge 8-9 hk (här över) och har läst att helsystem ger ca 5-8 % . BST kolfiberfäljar ger ca 3 hk (pga minskade förluster i överföring till bakhjulet)! Jag tror inte riktigt på att det bara är att addera isf skulle jag ha säkert 135-140 hk på bakhjulet vilket jag tvivlar på men att den är vassare nu är alldeles uppenbart. Borde bänkköra men nöjde mig med att mappa den mot helsystem och öppnad luftburk. Säkert går det att få ut mer pulver optimerad. Vore kul att veta fakta!

Snajsigt.. Vad lyckades du krama ut med locket av?

Jag hade 122 på hjulet med moddad burk och Bolt-on.

Har bytt till Helsystem nu bla.. skall försöka hitta lite fler ideér att testa vid mappning....
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top