TL-tråden - v2 !

Var ute och lekte i garaget igår, bland annat så började jag titta på att konvertera till kabel istället för hydraulisk koppling.
Plockade bort hydrauliska slavcyl och temporärt monterade delarna från en TLS.

Problemet jag stötte på är att efter ett testat trycka in kopplingen ca 10ggr så var jag helt slut i armen.. Dålig smörjning är en del i problemet, men är kopplingen på en TLS allmänt trög eller är det för att det sitter "styvare" kopplingsfjädrar på hojen. (Barnett tror jag de heter).
Är det någon som kör med vajerkoppling på sin tlr med de fjädrarna?

Problem 2&3 är att kopplingspinnen är för lång, samt att skruvarna till slaven är för långa, men det borde gå att åtgärda med vinkelslipen. :rolleyes:

I övrigt så är hojen utspridd i ett dubbelgarage, så hoppas att det är kallt ett tag till så man hinner få ihop grejerna innan åksuget kommer på riktigt!
 
Var ute och lekte i garaget igår, bland annat så började jag titta på att konvertera till kabel istället för hydraulisk koppling.
Plockade bort hydrauliska slavcyl och temporärt monterade delarna från en TLS.

Problemet jag stötte på är att efter ett testat trycka in kopplingen ca 10ggr så var jag helt slut i armen.. Dålig smörjning är en del i problemet, men är kopplingen på en TLS allmänt trög eller är det för att det sitter "styvare" kopplingsfjädrar på hojen. (Barnett tror jag de heter).
Är det någon som kör med vajerkoppling på sin tlr med de fjädrarna?

Problem 2&3 är att kopplingspinnen är för lång, samt att skruvarna till slaven är för långa, men det borde gå att åtgärda med vinkelslipen. :rolleyes:

I övrigt så är hojen utspridd i ett dubbelgarage, så hoppas att det är kallt ett tag till så man hinner få ihop grejerna innan åksuget kommer på riktigt!
En polare till mig hade en TLS ett tag för en massa år sen.Den var trög som fan i handtaget den med.Fick nästan kramp när man stod och höll in den ett tag.:huvet
 
Last edited:
En polare till mig hade en TLS ett tag för en massa år sen.Den var trög som fan i handtaget den med.Fick nästan kramp när man stod och höll in den ett tag.:huvet

Ja, har hört både och, vissa gillar hydraul och andra vajer, smörjde och fettade in allt idag och skall göra ett test till, hoppas på bättre resultat idag annars tror jag jag behåller hydraulsystemet...
 
spring7.jpg

Så, nu har jag fått på nya fjädern. Hade tänkt fixa framgaffeln denna veckan med, men då antingen företaget som skickade de nya lagren eller posten klantat sig, så har en kille med samma namn som mig i Kalmar fått grejerna, så det får vänta tills nästa vecka. Grymt irriterande dock...
 
hej!
tog en sväng idag för att kolla om tlsn skulle vara med i matchen i år...
den är trögstartad som få... och kommer motorn under 20 grader så tar batteriet slut innan den tänder!
dock så startar den på en gång med startgas. men det suger att behöva starta med gas varje gång...
när den väll hoppas igång så går den hur fint som helst.
efter att jag kört en tur så lät jag den stå ute och svalna medans jag pyssla med annat och sen när den svalnat och jag skulle starta den igen så var den skit seg och det rök vitt ur piporna när jag använde starten...
så, har jag begynnande toppackningsras, vatten i tanken eller vad det nu kan vara..??
är det någon här som vart med om liknande??
är bara så trött på den här jävla cykeln just nu:huvet:mad::smasha

//Robin
 
hej!
tog en sväng idag för att kolla om tlsn skulle vara med i matchen i år...
den är trögstartad som få... och kommer motorn under 20 grader så tar batteriet slut innan den tänder!
dock så startar den på en gång med startgas. men det suger att behöva starta med gas varje gång...
när den väll hoppas igång så går den hur fint som helst.
efter att jag kört en tur så lät jag den stå ute och svalna medans jag pyssla med annat och sen när den svalnat och jag skulle starta den igen så var den skit seg och det rök vitt ur piporna när jag använde starten...
så, har jag begynnande toppackningsras, vatten i tanken eller vad det nu kan vara..??
är det någon här som vart med om liknande??
är bara så trött på den här jävla cykeln just nu:huvet:mad::smasha

//Robin

Försvinner det vatten?
Är det olja i vattnet?

Om nej och den vita röken försvinner när den blivit varm kan det vara kondens pga att det är kallt ute.

Trögstartad i att motorn går tungt, eller att du måste snurra länge på starten?

Startar den lätt varm?
 
hej... nej det försvinner inget vatten vad jag kan märka.. ska dock kolla motoroljan!
olja i vattnet kan jag inte heller se.. jo visst försvinner röken när motorn blivit varm, men hojen står ju inne i 20+ hela tiden så så mycket kondens har jag svårt att tro det blivit.....
den är trögstartad såvida att jag måste köra länge på starten, och ju kallare det är ju längre måste jag köra!
jo den startar fint varm. har den bara hoppat igång och gått upp några grader så funkar den fint tills den blir kall igen!!
 
hej... nej det försvinner inget vatten vad jag kan märka.. ska dock kolla motoroljan!
olja i vattnet kan jag inte heller se.. jo visst försvinner röken när motorn blivit varm, men hojen står ju inne i 20+ hela tiden så så mycket kondens har jag svårt att tro det blivit.....
den är trögstartad såvida att jag måste köra länge på starten, och ju kallare det är ju längre måste jag köra!
jo den startar fint varm. har den bara hoppat igång och gått upp några grader så funkar den fint tills den blir kall igen!!

Då känns det inte mekaniskt relaterat iaf.

Röken tror jag är kondens pga hög luftfuktighet och stora temperaturskillnader, har en porsche 911 som spotter ur sig massor av kondensvatten ur utblåset ifall det varit en blöt natt på sommaren..
Speciellt om man bara flyttat bilen och inte kört den ordentligt varm.

Mina 50 ören ligger på något av följande.
gamla/dåliga Tändstift
TPS justering
Har du powercommander kan det vara en för rik map.
Hojen har väl även någon form av "cold map" som aktiveras vid låga temperaturer.
Kolla även vakumslangar och liknande ifall de ligger klämda eller är spruckna.

Mina gissningar.
 
ok.
stiften är nya. iridium stift. kommer inte ihåg exakt namn nu men de ska vara rätt!
ska plocka ur stiften och kolla hur de ser ut.. jag har standard mapp.
ska kolla över slangar ect och även kolla pc3:an.

//Robin
 
har kommit fram till att det som gör att det vitryker är att oljan från vevhusventen kommer ned i främre insuget. så det är som en oljefilm och lite olja nere vid ventilerna. hur ska man lösa det med vevhusventen??
har frågat förr men har aldrig fått något konkret svar på hur jag ska göra..
jo hojen går lite fett också!
stiften var lite sotade så blir till att leta ny mapp!
"coldmap" har jag aldrig hört talas om men det, nån som kan bekräfta eller dementera??
slangar såg bra ut!
 
har kommit fram till att det som gör att det vitryker är att oljan från vevhusventen kommer ned i främre insuget. så det är som en oljefilm och lite olja nere vid ventilerna. hur ska man lösa det med vevhusventen??
har frågat förr men har aldrig fått något konkret svar på hur jag ska göra..
jo hojen går lite fett också!
stiften var lite sotade så blir till att leta ny mapp!


"coldmap" har jag aldrig hört talas om men det, nån som kan bekräfta eller dementera??
slangar såg bra ut!

Kika här angående vevhusventilationsombyggnad
http://www.tlzone.net/forums/freque...eather-works-how-build-oil-air-seperator.html
 
Hejhej igen älskade TL-tråden!

I kväll så startade jag min bästis och lät den gå varm, men trots att jag tagit bort Pair Valve så blir det avgassmällar, så jag tror att jag får byta packning i grenröret också nu.

Jag har dock hittat ett litet annat bekymmer, jag har hittat vikbara kopplingsspakar men ingen liknande pedal för bakbromsen. Finns det någon som vet något som passar rakt av och inte kostar mer än original? :)
 
Hejhej igen älskade TL-tråden!

I kväll så startade jag min bästis och lät den gå varm, men trots att jag tagit bort Pair Valve så blir det avgassmällar, så jag tror att jag får byta packning i grenröret också nu.

Jag har dock hittat ett litet annat bekymmer, jag har hittat vikbara kopplingsspakar men ingen liknande pedal för bakbromsen. Finns det någon som vet något som passar rakt av och inte kostar mer än original? :)

Har vikbara kopplings och bromshandtag över om du är intresserad.

Vikbar bromspedal har jag inte sett, bara växelpedal..
 
Har vikbara kopplings och bromshandtag över om du är intresserad.

Vikbar bromspedal har jag inte sett, bara växelpedal..

Tack, men jag har skaffat nya grepp. Nu är det bara böjda växlingspedalen som behöver bytas ut, och jag tänkte att jag vill gärna ha liknande på båda sidor då. :)
Vad kan anledningen vara att man inte har vikbar pedal för bakbromsen men växlingen går bra?
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top