TL-tråden - v2 !

Försöker att koppla in en Acewell 3853 på min TLS. Problemet är att oljetryck o neutral lyser när hojen är avstängd. :(
Hjälp! Hur löser jag det??
 
Yes, får din moppe se dagens ljus det här året då? :gnissla

Jag hoppas på det,men om jag hinner köra den inann vintern är en annan fråga.:rolleyes:

Dämparna ser "raceiga"ut cool Benet :yoparty .Bättre bilder från sidan på hela moppen kommer väl sen ? så man sär bettre hur linjerna funkar. funderar på nåt liknande jag med.
:banana
 
Last edited:
Fan,letar bakram fortfarande och en pc3. honda ensitskuts rockar. men vad fen är det som sker .......1070 cc va! :hihi
 
Jag hoppas på det,men om jag hinner köra den inann vintern är en annan fråga.:rolleyes:

Dämparna ser "raceiga"ut cool Benet :yoparty .Bättre bilder från sidan på hela moppen kommer väl sen ? så man sär bettre hur linjerna funkar. funderar på nåt liknande jag med.
:banana

Tack, jävligt nöjd med hur det blev själv. Ska fixa video sen får ni se och höra lite :P
 
Fan,letar bakram fortfarande och en pc3. honda ensitskuts rockar. men vad fen är det som sker .......1070 cc va! :hihi

Borde väl inte va några problem på ebay eller tlplanet typ?
Hehe, blir inget borr i år iaf skulle jag tro. Men det får ligga och gro lite, nu har jag ju en trimguru i närheten med egna TL-motorer han ska få pilla med först, så får vi se vad det mynnar ut i :crash
 
Du 13000 rpm får nog förklara dig lite bättre, När lyser lamporna,när du tagit ut nyckeln ?
Annars ska oljetryckslampan lysa när tändningen är på och motorn av likaså neutralen.
Det måste ju vart med en kopplingschema för hur du ska koppla in den på din moped.
Har du följt denna rakt ut ?
 
Egay,gillar inte köp med kontokort på nätet kalla mig gammalmodig men jag tycker det är krångligt och min gamla engelska är inte tillräcklig i alla lägen.

Precis,han kan kanske göra min vevaxel oxå,eller så vet han om vem. Charlie är väldigt upptagen kan jag säga i vallentuna.hmm
 
Last edited:
Egay,gillar inte köp med kontokort på nätet kalla mig gammalmodig men jag tycker det är krångligt och min gamla engelska är inte tillräcklig i alla lägen.

Precis,han kan kanske göra min vevaxel oxå,eller så vet han om vem. Charlie är väldigt upptagen kan jag säga i vallentuna.hmm

På egay betalar man med paypal oftast ;) har aldrig haft något problem med nätköp på 10 år.
Nä det blir Matte Bohlin som får greja med min motor när det väl blir av, kanske köper Kendall Berg's strokervev också... vi får se. Har inte budget till det i år iaf åsså vill jag hänga med i hans 1070 projekt först och se vad han upptäcker där :)
 
På egay betalar man med paypal oftast ;) har aldrig haft något problem med nätköp på 10 år.
Nä det blir Matte Bohlin som får greja med min motor när det väl blir av, kanske köper Kendall Berg's strokervev också... vi får se. Har inte budget till det i år iaf åsså vill jag hänga med i hans 1070 projekt först och se vad han upptäcker där :)

Har Kendall fått det och funka med strokervev,jag tvivlar? Borr ja,där kan man lätta och balansera men strokad vev och 10000 rpm njaaa, veven är ju redan som den är kännslig original,med ovala slitningar i storänden av stakarna och skurna vevlager. Jag tvivlar på att det är en bra kombination krafterna är stora.
 
Har Kendall fått det och funka med strokervev,jag tvivlar? Borr ja,där kan man lätta och balansera men strokad vev och 10000 rpm njaaa, veven är ju redan som den är kännslig original,med ovala slitningar i storänden av stakarna och skurna vevlager. Jag tvivlar på att det är en bra kombination krafterna är stora.

Han lär ju fått det funka eftersom han gjort R&D länge nu och säljer två kit med strokers (1140 och 1188), han bygger t o m en "egen" hoj runt den motorn med ett CBR chassie. Men jag vet inte tillräckligt om testning osv för att uttala mig om hållbarhet. Men vad är problemet med en stroker? Det blir ju högre kolvhastigheter med längre slag, det är jag med på. Men om man har lättare stakar och kolvar (i hans fall carillo stakar, kolvarna vet jag inte vem som gör) så borde ju påfrestningarna t o m kunna bli mindre. Det är ju fortfarande samma maxvarv vi pratar om. Berätta gärna mer :) Som sagt det ligger långt fram för mig men har börjat fundera på det. Vill gärna se mer från Kendall först och som sagt så ska Bohlin påbörja sin TLR såsmåningom, vilket blir jävligt spännande.
 
Han lär ju fått det funka eftersom han gjort R&D länge nu och säljer två kit med strokers (1140 och 1188), han bygger t o m en "egen" hoj runt den motorn med ett CBR chassie. Men jag vet inte tillräckligt om testning osv för att uttala mig om hållbarhet. Men vad är problemet med en stroker? Det blir ju högre kolvhastigheter med längre slag, det är jag med på. Men om man har lättare stakar och kolvar (i hans fall carillo stakar, kolvarna vet jag inte vem som gör) så borde ju påfrestningarna t o m kunna bli mindre. Det är ju fortfarande samma maxvarv vi pratar om. Berätta gärna mer :) Som sagt det ligger långt fram för mig men har börjat fundera på det. Vill gärna se mer från Kendall först och som sagt så ska Bohlin påbörja sin TLR såsmåningom, vilket blir jävligt spännande.

påfrestningen på vev och vevhushalvor ökar dramatiskt med sprickbildning som följd,det var ju det som Yoschimura råkade ut för med ökat varv och högkomp.Likaså Ducati i superbike när de strokade sina motorer när de utökade maxvolymen för Twin,vevhushalvorna imploderade på löpande band.

Jag är tveksam att hans kit håller 2000-3000 tusen mil på gatan problemfritt, som man gärna vill på en gathoj. Jag vet inte till 100,men han kanske kommit på nåt knep eller minskat maxvarvet för att få det hålla. Nja jag måste nog bli övertygat ordentligt först innan jag skulle lägga några 30-40000 kr på strokning med bibehållet varv och för gata.

Jag kommer nog att hålla mig till borr 1070-1080 cc men då får jag ju mina nya fina JE högkompskolvar med originalborr över :(
 
Last edited:
påfrestningen på vev och vevhushalvor ökar dramatiskt med sprickbildning som följd,det var ju det som Yoschimura råkade ut för med ökat varv och högkomp. Jag är tveksam att hans kit håller 2000-3000 tusen mil problemfritt som man gärna vill ha på en gathoj. Jag vet inte till 100,men han kanske kommit på nåt knep eller minskat maxvarvet för att få det hålla. Tvivlar inte alls på att det håller ett tag men sen så får man riva igen. Nja jag måste nog bli övertygat ordentligt först innan jag skulle lägga några 40000 på strokning med bibehållet varv och för gata.

Jag kommer nog att hålla mig till borr 1070-1080 cc men då får jag ju mina nya fina JE högkompskolvar med originalborr över :(

Intressant... ska följa Kendalls projekt, har inte varit inne på vare sig planet eller zone på evigheter men han kanske har mycket mer info där och erfarenheter från andra osv...
Ska följa vad Matte kommer fram till också, han vet vad han pysslar med www.mattebusa.se
Han var själv intresserad av Kendalls vev för det är tydligen någon stroker guru som har gjort den, kommer inte ihåg namnet bara :-/
 
påfrestningen på vev och vevhushalvor ökar dramatiskt med sprickbildning som följd,det var ju det som Yoschimura råkade ut för med ökat varv och högkomp.Likaså Ducati i superbike när de strokade sina motorer när de utökade maxvolymen för Twin,vevhushalvorna imploderade på löpande band.

Jag är tveksam att hans kit håller 2000-3000 tusen mil på gatan problemfritt som man gärna vill ha på en gathoj. Jag vet inte till 100,men han kanske kommit på nåt knep eller minskat maxvarvet för att få det hålla. Nja jag måste nog bli övertygat ordentligt först innan jag skulle lägga några 30-40000 kr på strokning med bibehållet varv och för gata.

Jag kommer nog att hålla mig till borr 1070-1080 cc men då får jag ju mina nya fina JE högkompskolvar med originalborr över :(

Du får bygga en till motor med std kubik åsså går du all in med både borr och stroker med den andra :P
 
Intressant... ska följa Kendalls projekt, har inte varit inne på vare sig planet eller zone på evigheter men han kanske har mycket mer info där och erfarenheter från andra osv...
Ska följa vad Matte kommer fram till också, han vet vad han pysslar med www.mattebusa.se
Han var själv intresserad av Kendalls vev för det är tydligen någon stroker guru som har gjort den, kommer inte ihåg namnet bara :-/

Jag tvivlar inte på att trimmargurusarna dom vet vad dom gör. har bara läst mig till vad Yoschimura o Ducati i superbike mm råkade ut för. De hade problem med vevhushalvorna vid strokning. Det är lätt att bli kubikblind. ett ordentligt långtest med hård gatkörning skulle sitta fint. :)

Strokerkittet är inte värt pengarna tycker jag så det blir det inte. men däremot några nummer större kolvar.Det är nog vad jag kommer att satsa på.
 
Last edited:
Från Kendall's site:

"All crankshafts are checked for cracks and for straightness before any
work is performed. The crank is then ground past the factory hardened
layer and then is "submerged welded" and reground to spec, bearing
surfaces are polished,heat treated (hardened), checked for straightness
and balanced to your set of pistons and rods."

Det är Arias som gör kolvarna i hans kit iaf, kanske även jobbet med veven.
http://www.ariaspistons.com/
 
Jag tvivlar inte på att trimmargurusarna dom vet vad dom gör. har bara läst mig till vad Yoschimura o Ducati i superbike mm råkade ut för. De hade problem med vevhushalvorna vid strokning. Det är lätt att bli kubikblind. ett ordentligt långtest med hård gatkörning skulle sitta fint. :)

Japp, det är ju nåt sånt man skulle vilja se först :)
 
Intressant att Arias kolvarna är 102,5mm vilket skulle ge 1088cc med standard slag. JE's kolvar är 102mm va? Det blir väl 1070cc det.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top