TL-tråden - v2 !

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
Tja på er alla,
jag undrar om ni har nån/några bra lösningar för att få bättre ljus fram på hojen, dvs bättre halvljus och även bättre helljus.
Är det nån som rekomenderar andra glödlampor? eller finns det andra insatser som finns att tillgå?Tycker nämligen att det är kasst ljus, hade det även på min förra TLR.

En annan fråga som hänger ihop lite med inlägget innan mitt som gäller viskositeten på gaffel oljan.
Jag va lat (eller rik) och lämnade in mina ben för ompackning, och dom sa på verkstaden att dom gått ner i viskositet för att det funkar bättre.
Nu är det som så att jag som inte är nån superåkare har varit nöjd med "normal" inställningen enl manualen inte är nöjd längre med det efter ompackningen.
Är det som så att pga av ändrad viskositet så ändrar män även på "range'en" eller området där normal läget är, dvs att jag måste justera till det sportigare läget för att nu uppnå normalläget??Hoppas ni förstår vad jag menar.

P.S. Jobbig tid nu med alla rapsbaggar som ÄLSKAR gula TLR'er :mad:

Jadu, hade det inte varit för jag-kan-själv-sjukan skulle jag lämnat in. Mesta tiden har gått åt till att svetsa ihop en gaffelkompressor :(

I min manual står det att "suzuki fork oil L01" skall användas. Detta verkar vara en 5wt-olja men endel verkar föredra 7.5 eller 10. Jag kommer prova med biltemas 10w, blir det skit kan jag ju alltid byta :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jadu, hade det inte varit för jag-kan-själv-sjukan skulle jag lämnat in. Mesta tiden har gått åt till att svetsa ihop en gaffelkompressor :(

I min manual står det att "suzuki fork oil L01" skall användas. Detta verkar vara en 5wt-olja men endel verkar föredra 7.5 eller 10. Jag kommer prova med biltemas 10w, blir det skit kan jag ju alltid byta :)
Det där tar jag som en passning för att få visa den här, igen. :p

Vet inte hur många ggr den varit uppe nu.

http://www.youtube.com/watch?v=62YyCsF267I
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Ok idag hände det som man inte vill ska hända... skulle starta hojen i morse och elen tände till i en sekund sen så dog hojen helt och nu går inget igång. :huvet

Finns det något klassist elfel på TL1000R eller är det bara att ta isär allt man ser och försöka hitta felet?
Batteriet verkar helt och fungerar och säkringarna likaså.

Nu har jag en S så det kanske skiljer, men har du fått någon felkod eller är den helt kolsvart?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Säkring?
Kabel losnat från batteriet?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kablarna sitter ordentligt från batteriet och säkringarna ser hela ut, ska ge mig på det idag igen, kanske ta isär det jag kommer åt enkelt och köra kontaktspray?

Det är bara att börja mäta sig fram från batteriet och framåt, men allra först skulle jag kolla att batteriet är jordat i ramen ordentligt, har varit med om det på 2 hojar att elfel berott på dålig kontakt på jordsidan.

Lycka till!
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Det är bara att börja mäta sig fram från batteriet och framåt, men allra först skulle jag kolla att batteriet är jordat i ramen ordentligt, har varit med om det på 2 hojar att elfel berott på dålig kontakt på jordsidan.

Lycka till!

Ok ska kolla det igen, tack. :)
Jag tog loss luftboxen och kollade dosan som går vidare till tändningslåset och där var det ström iaf.
Om det inte är jordningen så måste jag skaffa säkerhetstorx så jag får loss tändningslåset, kanske är något där i som glappar?

Edit: jag tänkte, om det kommer ström ända fram dit så borde väl inte startmotorn vara trasig? Eller tänker jag fel nu? :gnissla
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Ok ska kolla det igen, tack. :)
Jag tog loss luftboxen och kollade dosan som går vidare till tändningslåset och där var det ström iaf.
Om det inte är jordningen så måste jag skaffa säkerhetstorx så jag får loss tändningslåset, kanske är något där i som glappar?

Edit: jag tänkte, om det kommer ström ända fram dit så borde väl inte startmotorn vara trasig? Eller tänker jag fel nu? :gnissla

Startmotorn matas direkt från batteriet men aktiveras via ett relä, eller zelenoid. Men eftersom det är helt dött så bör felet vara någon annanstans i kedjan...

Svårt att ge bra tips när man inte är på plats själv, men det kan vara glapp i tändningslåset, inte omöjligt.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Startmotorn matas direkt från batteriet men aktiveras via ett relä, eller zelenoid. Men eftersom det är helt dött så bör felet vara någon annanstans i kedjan...

Svårt att ge bra tips när man inte är på plats själv, men det kan vara glapp i tändningslåset, inte omöjligt.

Det verkar som att det var batteriet trots allt. Det gav spänning när man mätte avstängt men när man vred om nyckeln så dog batteriet, kortslutning antar jag.
Elen gick igång med starthjälp men det gick inte att starta motorn, antar att det är batteriets fel också. :huvet

Tack för hjälpen iaf. grabbar! :tummenupp

I morgon blir det väl till att köpa nytt batteri på biltema, eller finns det något erkänt mycket bättre batteri?
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Tja på er alla,
jag undrar om ni har nån/några bra lösningar för att få bättre ljus fram på hojen, dvs bättre halvljus och även bättre helljus.
Är det nån som rekomenderar andra glödlampor? eller finns det andra insatser som finns att tillgå?Tycker nämligen att det är kasst ljus, hade det även på min förra TLR.

- klipp -

Jag köpte en xenonsats på ebay till halvljuset för två år sen. Har funkat kanon och det blev en stor skillnad :tummenupp
 

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
Det där tar jag som en passning för att få visa den här, igen. :p

Vet inte hur många ggr den varit uppe nu.

http://www.youtube.com/watch?v=62YyCsF267I

Riktigt elegant!

Min blev lite mer primitiv men funkar bra den med, tog ca 1-1.5h för en ohändig IT-konsult med vinkelslip, clas olsson-pinnsvets o lite stålbitar att göra :) Bilden blev lite suddig men principen framgår kanske!

Som packningsdrivare ("fork seal driver") använde jag en modern 3-fashandske som jag sågade sönder. Det krävs ganska mycket kraft för att få packningen på plats.
 

Bifogat

  • 2011-08-20_10-58-55_476.jpg
    2011-08-20_10-58-55_476.jpg
    195.5 KB · Visningar: 64
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Tjenixen allihopa!

Har en fråga till er TL ägare eller ja om där är någon annan med som kan ha en aning så är jag tacksam för det. Har egentligen inte en Suzuki TL utan en Cagiva V-Raptor 1000, men det är ju samma motor som TL:n så provar här.

Fick ett mycket besynnerligt bekymmer idag när jag var ute och körde. När jag körde själv var det inga problem, men när jag hade passagerare med så hacka hojen något kopiöst och misstände som bara den på låga varv och upp till ca 6000 varv, riktiga mega hack som om man tänker sig att motorn tvärdog och kom igen. Slängde av passageraren och testa igen själv, då var det inga problem mer utan hojen gick som den skulle. När jag plocka upp min passagerare igen så kom problemet med en gång tillbaks och höllt i sig under hela turen. När jag sen kom hem testa jag igen att köra ensam och inga problem längre. Så det är alltså enbart när jag har passagerare med mig. Har kollat under sadeln hur det ser ut med kablar mm.. om där skulle kunna vara något som kommer i kläm, men icke. Allt ser fint ut där och ligger fint på plats.

Någon som kan tänkas ha en susning om detta? Är det något som någon råkat ut för på TL hojarna med?
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Tjena, sugen på en Tl 1000, har hittat en till salu men den har gått 7100mil. Anses detta som långt eller hur ska man tänka?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Tjena, sugen på en Tl 1000, har hittat en till salu men den har gått 7100mil. Anses detta som långt eller hur ska man tänka?

Är det den Silvriga? Ja, det är ganska långt, men behöver inte vara ett dåligt köp för det. Kolla lite på TLplanet.com, Har för mig att det finns lite mer erfarenhet av långmilare i staterna.

Det var gasvajern som hade hängt sig, nu är det justerat och Tillern går prima igen! :banana

Tack för hjälpen! :Bugar


Fan va gött:banana

Kul att man kunde hjälpa till

Tjenixen allihopa!

Har en fråga till er TL ägare eller ja om där är någon annan med som kan ha en aning så är jag tacksam för det. Har egentligen inte en Suzuki TL utan en Cagiva V-Raptor 1000, men det är ju samma motor som TL:n så provar här.

Fick ett mycket besynnerligt bekymmer idag när jag var ute och körde. När jag körde själv var det inga problem, men när jag hade passagerare med så hacka hojen något kopiöst och misstände som bara den på låga varv och upp till ca 6000 varv, riktiga mega hack som om man tänker sig att motorn tvärdog och kom igen. Slängde av passageraren och testa igen själv, då var det inga problem mer utan hojen gick som den skulle. När jag plocka upp min passagerare igen så kom problemet med en gång tillbaks och höllt i sig under hela turen. När jag sen kom hem testa jag igen att köra ensam och inga problem längre. Så det är alltså enbart när jag har passagerare med mig. Har kollat under sadeln hur det ser ut med kablar mm.. om där skulle kunna vara något som kommer i kläm, men icke. Allt ser fint ut där och ligger fint på plats.

Någon som kan tänkas ha en susning om detta? Är det något som någon råkat ut för på TL hojarna med?

Låter riktigt skumt, Ända skillnaden med en passagerare är ju att den tyngs ner lite baktill. Hackandet skulle kunna bero på att den inte får soppa som den ska, men samtidigt känns det jävligt märkligt att den lilla skillnaden i vinkel på hojen skulle påverka soppatillförseln, då skulle ju varenda uppförsbacke göra samma sak.
Kan bränsleledningarna komma i kläm tro? Borde inte kunna hända då de knappast är dragna så långt bak, men det är det ända jag kan komma på just nu.
 
Last edited:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top