TL-tråden - v2 !

Då är man plötsligt tvåbarnsfar då! Typ halv sju imorse fick vi en "liten" grabb på 3850 gram fördelat på 50 cm. Allt gick klockrent, såpass tempo att det blev ambulans till förlossningen och en och en halv timme efter att vi kom fram så ploppade han ut. :)

Hej på er bröder!

Var ute och övningskörde idag och upptäckte att blinkersen blinkar snabbare när man har lite varv. Någon som varit med om något liknande och har en aning om vad det kan vara?
Kommer det plötsligt eller följer det varvtalet?

Kan vara nån vibration som gör att en blinkers lägger av när du varvar upp...
 
Last edited:
Då är man plötsligt tvåbarnsfar då! Typ halv sju imorse fick vi en "liten" grabb på 3850 gram fördelat på 50 cm. Allt gick klockrent, såpass tempo att det blev ambulans till förlossningen och en och en halv timme efter att vi kom fram så ploppade han ut. :)


Kommer det plötsligt eller följer det varvtalet?

Kan vara nån vibration som gör att en blinkers lägger av när du varvar upp...

Grattis Octo!


Det följer varvtalet typ, ökar varvtalet ökar frekvensen.

En fråga till när man har lågt varvtal och gasar lite är det vanligt att det känns som att ngn killar pungen typ. Dova stötar ungefär... Förstår att gaymaffian här har TL isf... ;)

Ska fråga dig med förresten Octo, såg i gamla inlägg att du med är en shorty och lättviktare, jag är 163 och väger in på 64 kg utan utrustning och ställde in fjädringen efter suzukis original inställning. Mkt behagligare att köra eftersom tidigare ägare tydligen tyckte det var ballt att ha förspänning och dämpning på hårdaste på allt... Men idag slog den igenom på ett litet väg-gupp. Har kollat Jamies guide men den gäller väl TLR, har du ngn guide för en liten sparv på en TLS?
 
Last edited:
Då är man plötsligt tvåbarnsfar då! Typ halv sju imorse fick vi en "liten" grabb på 3850 gram fördelat på 50 cm. Allt gick klockrent, såpass tempo att det blev ambulans till förlossningen och en och en halv timme efter att vi kom fram så ploppade han ut. :)

Grattis Octo!!:yoparty
 
Då är man plötsligt tvåbarnsfar då! Typ halv sju imorse fick vi en "liten" grabb på 3850 gram fördelat på 50 cm. Allt gick klockrent, såpass tempo att det blev ambulans till förlossningen och en och en halv timme efter att vi kom fram så ploppade han ut. :)
Grattis Octo! :tummenupp

Har en fråga också;

Ska ha en växellägesindikator och kollar på en GI Pro ATRE.

http://www.pashnit.com/product/gipro.html

Den verkar ju förutom enkel montering ha TRE inbyggt så då slår jag väl två flugor, eller?

Nån som vet/provat innan jag beställer?
 
Last edited:
då är man plötsligt tvåbarnsfar då! Typ halv sju imorse fick vi en "liten" grabb på 3850 gram fördelat på 50 cm. Allt gick klockrent, såpass tempo att det blev ambulans till förlossningen och en och en halv timme efter att vi kom fram så ploppade han ut. :)

:) grattis!!
 
Då är man plötsligt tvåbarnsfar då! Typ halv sju imorse fick vi en "liten" grabb på 3850 gram fördelat på 50 cm. Allt gick klockrent, såpass tempo att det blev ambulans till förlossningen och en och en halv timme efter att vi kom fram så ploppade han ut. :)


Kommer det plötsligt eller följer det varvtalet?

Kan vara nån vibration som gör att en blinkers lägger av när du varvar upp...

Grattis som fan! Äntligen Champion;)
 
Då är man plötsligt tvåbarnsfar då! Typ halv sju imorse fick vi en "liten" grabb på 3850 gram fördelat på 50 cm. Allt gick klockrent, såpass tempo att det blev ambulans till förlossningen och en och en halv timme efter att vi kom fram så ploppade han ut. :)

Grattis, skönt att det gick bra. Det är nu det börjar, att ha en är lätt :D.
 
Grattis Octo!


Det följer varvtalet typ, ökar varvtalet ökar frekvensen.

En fråga till när man har lågt varvtal och gasar lite är det vanligt att det känns som att ngn killar pungen typ. Dova stötar ungefär... Förstår att gaymaffian här har TL isf... ;)

Ska fråga dig med förresten Octo, såg i gamla inlägg att du med är en shorty och lättviktare, jag är 163 och väger in på 64 kg utan utrustning och ställde in fjädringen efter suzukis original inställning. Mkt behagligare att köra eftersom tidigare ägare tydligen tyckte det var ballt att ha förspänning och dämpning på hårdaste på allt... Men idag slog den igenom på ett litet väg-gupp. Har kollat Jamies guide men den gäller väl TLR, har du ngn guide för en liten sparv på en TLS?

Tackar.

Kolla spänningen över batteriet vid olika varvtal. Den bör inte vara lägre än 12 V och inte över 14,5 V. Det kan vara så att antingen regulatorn är risig eller att batteriet konstlar sig så att din spänning varierar för mycket. Om spänningen åker upp så kan blinkfrekvensen öka.

Du kan också testa mäta spänningen över blinkersrelät som sitter innanför bakkåpan på höger sida.

Vad gäller dämpningsinställning så rekommenderar jag aldrig tabeller. Hojar är så individuella, framförallt när de är en 10-15 år gamla, så tabeller är totalt ovärt för annat än mycket grova rekommendationer. Dessutom funkar de bara så länge man har orginalkomponenter på hojen.

Kolla in länken nedan. Det är på engelska, men beskriver processen för att ställa in förspänning, dämpning och returdämpning fram och bak på hojen. Det tar tid, är lite pill med mätningar och att hålla på och skriva ner alla värden innan man hittat rätt, men å andra sidan så blir det rätt inställt efteråt. Ha gärna nån som hjälper dig att hålla hojen åt dig när du ska sitta på den och så.

http://www.gostar-racing.com/club/motorcycle_suspension_set-up.htm

När det klonkar och inte slamrar så är det sannolikt en trög länk på kedjan. Följer klonkandet varvtalet eller hastigheten? Jag hade ett sånt på typ ettans och tvåans växel och det tog en jäkla tid innan jag hittade en trög länk på kedjan som slamrade till lite när den rullade över dreven.

Grattis Octo! :tummenupp

Har en fråga också;

Ska ha en växellägesindikator och kollar på en GI Pro ATRE.

http://www.pashnit.com/product/gipro.html

Den verkar ju förutom enkel montering ha TRE inbyggt så då slår jag väl två flugor, eller?

Nån som vet/provat innan jag beställer?
Har inte använt den, men ja. Den är både växelindikator och TRE, så du gör två flugor på smällen samtidigt. :)

(ATRE står för Active TRE.)
 
Last edited:
min lilla skönhet med micronpiporna på! :D
 

Bifogat

  • 271223_10150312452525406_719145405_9853703_4090007_o.jpg
    271223_10150312452525406_719145405_9853703_4090007_o.jpg
    245.5 KB · Visningar: 68
Ok tack, ska mäta spänningen.

Nu kommer en riktig newbie-fråga. Är det farligt/olämpligt att köra med sprucken dämparinfästning? Har sneglat på bitubo men efter alla utgifter senaste tiden med kort, hoj ställ mm så finns inte pengarna. Besiktningen hade noterat det som bra att veta så jag köpte den med felet. Men 15k för en 99 som gått 4100 ser jag ändå som ett fynd.

Sen en fråga till, sänka en TL är det ngn som har erfarenhet av det? Tappade kärleken igår för att jag inte nådde ner när vägen lutade lite. :( dock hade jag lite tur, bas kopplingsgreppet som knäcktes i änden. Ingen som har ett liggandes som de inte behöver?
 
Ok tack, ska mäta spänningen.

Nu kommer en riktig newbie-fråga. Är det farligt/olämpligt att köra med sprucken dämparinfästning?

Ja. Så in i h*lvete!

Nu vet jag iofs inte om min var sprucken redan innan jag körde hemifrån den dagen, men det stoppade inte skiten från att gå sönder.
http://www.alpe.se/2011-05-22 suzukimaj2011/index.html

Nu så här 2mån senare har jag läkt ihop hyffsat, hojen är fortfarande långt ifrån körklar..

Jag hade inte kört en meter utan att fixa dämparen!

Då är man plötsligt tvåbarnsfar då! Typ halv sju imorse fick vi en "liten" grabb på 3850 gram fördelat på 50 cm. Allt gick klockrent, såpass tempo att det blev ambulans till förlossningen och en och en halv timme efter att vi kom fram så ploppade han ut. :)

Grattis Octo!
 
Last edited:
Ja. Så in i h*lvete!

Nu vet jag iofs inte om min var sprucken redan innan jag körde hemifrån den dagen, men det stoppade inte skiten från att gå sönder.
http://www.alpe.se/2011-05-22 suzukimaj2011/index.html

Nu så här 2mån senare har jag läkt ihop hyffsat, hojen är fortfarande långt ifrån körklar..

Jag hade inte kört en meter utan att fixa dämparen!



Grattis Octo!

Oh fy fan! Hur fan kan besiktningen sätta det som bara bra att veta om det är så jävla farligt! Ska fota och lägga upp en bild på sprickan.
 
Ok tack, ska mäta spänningen.

Nu kommer en riktig newbie-fråga. Är det farligt/olämpligt att köra med sprucken dämparinfästning? Har sneglat på bitubo men efter alla utgifter senaste tiden med kort, hoj ställ mm så finns inte pengarna. Besiktningen hade noterat det som bra att veta så jag köpte den med felet. Men 15k för en 99 som gått 4100 ser jag ändå som ett fynd.

Sen en fråga till, sänka en TL är det ngn som har erfarenhet av det? Tappade kärleken igår för att jag inte nådde ner när vägen lutade lite. :( dock hade jag lite tur, bas kopplingsgreppet som knäcktes i änden. Ingen som har ett liggandes som de inte behöver?
Instämmer med föregående talare. Det är farligt som FAN!
Kör inte en meter till utan att ha fixat det!

Bitubo är rätt väg att gå, dels ger det riktigt bra dämpare för pengarna, dels behöver du inte använda fästena för rotationsdämparen. Har själv Bitubo och för en lätt förare så var det som natt och dag. Inte längre den stötiga och svajiga hojen utan plötsligt både mjuk, följsam och stabil.

Vad gäller sänkning så finns det lite olika saker att göra, jag är själv inte den som ser ner på folk så att säga... Dels finns det höjdjusteringslänkar till TLS som Ziggy(?) på TLZone gjorde för en massa år sen. Borde finnas nån sån kvar till salu nånstans. Tänk bara på att även höja gaffelbenen i kronan i så fall för att behålla geometrin. Bitubo ger en mycket liten höjning av hojen tyvärr.

Det jag gjorde var att gröpa ur dynan. Plocka bort häftklammer och riv av överdraget. Skär ur med en vass kniv - filékniv funkar bra, och jämna till med en sliprondell till borrmaskin med grovt papper (60-80). Ta bort ca 3cm på höjden i mitten och gör den lite smalare. Såhär ser min dyna ut, normalt sett är den helt plan, så jag har tjänat ett antal centimeter för att kunna nå bättre.

(Klicka för stor bild)
 


Ok, hur får man snabbast tag på en Bitubo då? Kör upp på onsdag och vill ju ha skiten klart då :( Såg att motoaction har den men den är ju pissdyr där...

Tack för tipset om sänkningen. Ska kika lite på det.

Här är lite mer bilder på hojen samt på sprickan. Det som retar mig är att jag såg det i besiktningspapprena men hur i helvete kan de sätta det under bra att veta och inte under körförbud??

b56201164849P8019.jpg

0c6201164946Pe6f9.jpg
2f6201165839P33e9.jpg

b56201165348P5c0c.jpg

946201165418Pfae2.jpg

276201165442P2f67.jpg
 
En fråga. Ska inhandla mig en tl1000r 99a på måndag, var har ni era försäkrade å för vilken peng?

TRE-mod... Ska man satsa på att klippa den rosa kabeln eller inte? Skillnader/risker? Tacksam för hjälp!
 
En fråga. Ska inhandla mig en tl1000r 99a på måndag, var har ni era försäkrade å för vilken peng?

TRE-mod... Ska man satsa på att klippa den rosa kabeln eller inte? Skillnader/risker? Tacksam för hjälp!

TLS, TLR i linköping 30+ 2900 helår helförs på Suzuki märkesförsäkring
 
Jahapp, en polare som är licensierad svetsare i typ allt ska fixa min spricka. Har inte råd med Bitubo nu. Så nu ser hojen ut såhär inför svetsningen. Ska man passa på att göra ngt mer än att rengöra när man har skiten isär? + - mod kanske?

397201191450P684e.jpg
 
Det ska funka. Är det välsvetsat så ska det inte vara några större problem.

Om jag var du så skulle dock en Bitubo ligga långt upp på inköpslistan. :)

+/- mod kan du göra nu, men du måste lyfta luftburken också. Å andra sidan kan du göra det sen också, är bara att lyfta tanken och plocka luftburken senare. Sen kan du ju modda luftburken också när du ändå har lyft ur den? ;)
http://www.edebro.se/gallery/v/TL1000/technical/airbox/
 
Back
Top