TL-tråden - v2 !

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Men Putte liten då , det är nog det längsta inlägg jag sett från dig.På väldigt länge :tummenupp

Listan kan göras hur lång som helst,jag vägde mina grejor och kom ner 22 kg lättare hoj. 177kg mot original 195 kg torr.

Nåt som är tungt på den hojen är farmlyktan och luftburken, den jag skaffade är över 2 kg lättare o ger 7 hk mer :tuttar. lika med vikten för lyktan till projektorlysen.

(Putte lustgaskit till TLR är roligt :D)
 
Last edited:

sixten99

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
TL1000S -97
Hittade en hög med rost :huvet i filtret i insprutaren till bakre cylindern... Tog bort det och plötsligt svarar hon på gas som aldrig förr :yoparty:yoparty

Men, fortfarande något ojämn gång om jag söndagsåker med jämn gas... Tips? Kan det lösa sig med byte av tändstiften?
 

martinN

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Uddevalla
Hoj
GPZ900r - RIP
Tror inte garantiåtgärderna var mycket mer än att byta ECU och montera styrdämpare...
Det är lite flytande mellan 97 och 98, men det som bör vara annorlunda på en 98 ifall det är en "riktig" 98 med alla nyheterna det året eller om det bara är en sen 97'a borde vara:
* Sexfjädrad koppling. Lite svårt att se utifrån dock...
* Delat fäste till styrdämparen. Kolla styrdämparens fäste på vänster sida. Om det går i ett stycke ner mot ramen och fäster tillsammans med kåpstaget så är det 97-specat. 98'an har en delning strax under den punkt där styrdämparens tryckstång är fastskruvad. Tänk dig att på en 98'a ska man kunna lyfta tanken utan att lossa framkåporna för att lossa fästet från ramen.
* Uppdaterat kylsystem. Kort sagt ska det vara två slangar ut från vattenpumpkåpan. En tjock som går fram till kylaren och en tunnare som går in mellan cylindrarna till termostathuset. Dessutom ska det vara en plugg och ingen sensor i nedre vänstra hörnet av kylaren. På 98'orna ska den vara flyttad från kylaren till termostathuset.

Vad gäller framgaffeln så är den mjuk på TLS. Det är lite väl svaga fjädrar för andra än mycket lätta förare. Lågt med olja lär spela in, men har du för mycket häng så kan du testa skruva ner förspänningsskruvarna som sitter längst upp på gaffelbenen (de med sexkantgrepp).

Tack för tipset! Det visade sig vara en 97:a, så nu har jag letat upp och köpt en 98:a! :)
 

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
sänkte hojen 12mm fram o höjde ca 15-20mm bak, blev en enorm skillnad, den är fortfarande ett lok men känns lite roligare nu.
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Tänkte att det kunde vara kul om vi listade lite om vad vi har gjort med våra hojar under åren som vi haft dom. Vi vet ju alla att TL ägare har en viss fetisch över mods. :rolleyes: Så jag börjar: M4 helsystem, Bitubo dämpare bak, Gaffelbenen uppflyttade 11 mm, Styrdämparen kastad så långt bort från hojen som möjligt, Mörktonat Double boubble, Växelindikator med TRE, Vajer manövrerad koppling, Pazzo broms o kopplings grepp, stålomspunna bromsslangar fram och bak, Progrip GP handtag, Riflemans 1/5 gasinsats, Vans CCC, Preload adjuster, Vans sprocket cover, Powercommander och mappad, Airbox modden, Gap mod, Peuegot sidoblinkers bak och rensad bak med tailguard och hugger av kolfiber. 126 hk och 102 nm 90 nm vid 3500 rpm. Vikt vet ej men lättare än original iallafall. :yoparty
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Nåt som är tungt på den hojen är farmlyktan och luftburken, den jag skaffade är över 2 kg lättare o ger 7 hk mer :tuttar. lika med vikten för lyktan till projektorlysen.

Vad är det för luftburk du har? 7 hk mer, är det tillsammans med övrig optimering på insugssidan?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
  • Rifleman 1/5 insert. (Min första mod!)
  • TLR M4 fullsystem med kolfiberburkar med egentillverkade hängare och fäste för oljekylare.
  • Pulverlackat hjul, sving, bakram, kåpstag.
  • Svartanodiserade gaffelben.
  • TLR 6-kolvsok.
  • Hayabusa bromscylinder.
  • Stålspunna Galfer bromsslangar
  • Pazzo shorties svart/röd.
  • Sexfjädrad koppling med Vandriver tryckplatta.
  • Vandriver CCC.
  • Miniblinkers bak
  • Moddat kylsystem till 98-spec.
  • Custom Öhlins styrdämpare med GP-komponenter
  • Bitubo bakdämpare
  • Svart kåpglas
  • Röd instrumentbelysning
  • Tri-metal Stealth-bakdrev
  • Speedohealer
  • Hembyggd aktiv TRE
  • Lågprofil solokåpa
  • Scott lifetime oljefilter
  • K&N luftfilter
  • Moddad luftburk
  • Vandriver drevskydd
  • Bromsskivebultar av titan

Plus lite mer som är på att-göra-listan...
 
Last edited:

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Nu har jag ju dessvärre inte kvar min TLS men ska nog köpa mig en till i sommar.
Ska försöka komma ihåg vilka moddar jag gjorde på min förra.
  • Yoshi helsystem alu, highpipes
  • Barnett kopplingsfjädrar
  • Guld anadoniserade alu bultar på motorkåpa mm
  • Luftburksmodd
  • Gear Positioning Indicator med TRE
  • PC 2a
  • Gelseat
  • Topgun undertail
  • Moddat fäste för bönpalls åkare passande highpipes
  • Låg profils solocut lackat av en komplett amatör.
  • Tonad bubble kåpa
  • Bitubo dämpare
  • Kolfiber speglar
  • Pulverlackade original fälgar
  • KN filter
  • 6 kolvs ok från TLR
  • Stålomspunna bromsslangar
  • Klarglas framlykta inköpt men aldrig monterat.
  • Hugger i kolfiberlook (den andra var för dyyyyyyyr)
Ja det var allt jag kunde komma på så här ur minnet härifrån Thailand.

När jag ändå talar om Thailand så kan jag ju nämna att här nere tokblingar dom allt. Vissa hojar ser ut som julgranar :tungan
Blinget här nere är svinbilligt, synd bara att det inte finns något till TLS/TLR som jag har sett.
 
Last edited:

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Nu har jag ju dessvärre inte kvar min TLS men ska nog köpa mig en till i sommar.
Ska försöka komma ihåg vilka moddar jag gjorde på min förra.
  • Yoshi helsystem alu, highpipes
  • Barnett kopplingsfjädrar
  • Guld anadoniserade alu bultar på motorkåpa mm
  • Luftburksmodd
  • Gear Positioning Indicator med TRE
  • PC 2a
  • Gelseat
  • Topgun undertail
  • Moddat fäste för bönpalls åkare passande highpipes
  • Låg profils solocut lackat av en komplett amatör.
  • Tonad bubble kåpa
  • Bitubo dämpare
  • Kolfiber speglar
  • Pulverlackade original fälgar
  • KN filter
  • 6 kolvs ok från TLR
  • Stålomspunna bromsslangar
  • Klarglas framlykta inköpt men aldrig monterat.
  • Hugger i kolfiberlook (den andra var för dyyyyyyyr)
Ja det var allt jag kunde komma på så här ur minnet härifrån Thailand.

När jag ändå talar om Thailand så kan jag ju nämna att här nere tokblingar dom allt. Vissa hojar ser ut som julgranar :tungan
Blinget här nere är svinbilligt, synd bara att det inte finns något till TLS/TLR som jag har sett.
Tjenixen....
Snabb fråga, jag antar att du sålde dina db-killers med hojen? Annars är jag rätt fett intresserad av dem :D
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
topbox?

tjena!
vet att det låter fjantigt men vad gör man int för att få med sin bättre hälft på hojtur...??
finns det topbox till tl1000s -97?
om det finns, vart finns det?
hon tycker att jag ska skaffa kromsläde med sissy så hon sitter bra, alt har hon tipsat mig om guldfågeln men då köper jag hällre ny bil!!:gnissla:gnissla

//Robin
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Hej, nybliven 30-årig TLS-ägare här. Fått tag på en 99:a med lite godis på för en spottstyver. Gör som alla andra och specar.

  • IXIL kolfiberslipons
  • Powercommander III
  • 45 drev
  • snabbgas
  • hugger
  • Kolfiber(look) speglar och blinkers.
  • svart kåpglas
  • speedohealer
  • K & N-filter (i luftburken)
Är säkert mer men har inte så stor koll än.

Skickar med bilder.
 

Bifogat

  • DSC_8241.jpg
    DSC_8241.jpg
    257.1 KB · Visningar: 79
  • DSC_8239.jpg
    DSC_8239.jpg
    259.4 KB · Visningar: 81
  • bild.jpg
    bild.jpg
    240 KB · Visningar: 99

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hej, nybliven 30-årig TLS-ägare här. Fått tag på en 99:a med lite godis på för en spottstyver. Gör som alla andra och specar.

  • IXIL kolfiberslipons
  • Powercommander III
  • 45 drev
  • snabbgas
  • hugger
  • Kolfiber(look) speglar och blinkers.
  • svart kåpglas
  • speedohealer
  • K & N-filter (i luftburken)
Är säkert mer men har inte så stor koll än.

Skickar med bilder.
Jag diggar verkligen de där hälplattorna. :tummenupp
 

JOCKE_TL

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
TL 1000Svart
Kan någon vara så snäll och hjälpa mig?? Var sitter bränslepumpsrelät och sidostödsrelät? vet dom sitter bredvid varandra men hittar dom inte. Tror de sitter bak vid baklampan någon stans om man kollar elshema. mvh jocke
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Kan någon vara så snäll och hjälpa mig?? Var sitter bränslepumpsrelät och sidostödsrelät? vet dom sitter bredvid varandra men hittar dom inte. Tror de sitter bak vid baklampan någon stans om man kollar elshema. mvh jocke
Elschemat berättar inte alltid vad som sitter bredvid vad.
Om jag kommerr ihåg rätt så är det relän under passagerarkutsen, på sidan. Du kan vara tvungen att ta bort sidokåpan på höger sida bak.

Kolla där.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hade kanske varit enklare att skriva vad som fortfarande är original... men här kommer i alla fall min lilla lista på vad som är gjort. :)

2009_Maj_DSC00117.jpg


Motor:
  • Scisissor gear borttagna.
  • Pair valve mod
  • Ny vevhusventilation som inte slutar i luftburken.
  • Joe V moddad luftburk
  • K&N filter
  • PC III + mappning.
  • M4 Alu helsystem
  • Vandriver koppling med glas och bling bling billet alu kopplingsplatta.
  • Fläktar demonterad. Gjordes av förra ägaren, och han var grundlig upptäckte vi när vi tänkte sätta dit dem igen. Alla kablage var även borta, så vi sket i det, jag kör ju inte gärna in i städer i vilket fall som...
Chassie:
  • Styrdämparen kastad så långt bort från hojen som möjligt :D
  • +8mm uppstick på dämpare fram
  • Öhlins bakdämpare.
  • +1 Excentrisk swingarmsinfästning
  • Gilles tooling clip-on
  • Gilles tooling fotpinnar + Vandriver billet bromsvätskebehållare
  • Moddad bakram (lättad) + nya alu ljudämparhållare (ljuddämparna sitter rakt nu... hehe)
  • Brembo bromsar fram (från en Ducce) och stålomspunna slangar
  • Pazzoracing broms/kopplings"handtag"
  • Kolfiber framskärm
  • Kolfiberhugger
  • Yasa batteri + monterad snabbkoppling till ctec laddare.
Övrigt (Bling bling):
  • Nya kåpor (har haft kolfiber, men kraschade dem och detta settet fanns bara i glasfiber)
  • Svart kåpglas (har haft x antal oilka, double bouble, GP1 etc, men vanlig höjd i svart är klart snyggast, imho :) )
  • Omlackerad svart
  • Gap mod
  • miniblinkers fram
  • Peuegot sidoblinkers bak + andra mini blinkers bak
  • Undertray + ny skyllthållare, diod skylltbelysning etc
  • switch till dealer mode (så man slipper gem grejen... ;) )
  • Mini backspegel på vänstersida (ingen på höger)
  • Snabbkopplingar för att justera dämparinställning fram
  • Hemmagjord och pattenterad låshållare i alu... :D
  • Buckla i tanken (mindre bensin gör hojen lättare... :rolleyes:
  • Värmekänslg regulator... :rolleyes:
  • Larmat garage :)
(Jag hade Gold kedja innan, men senast blev det vanlig svart, men nästa blir f-n gold igen. SÅ j*vla mkt snyggare. När den är ren.... )

Jag tror det var allt... :näsblod
Hade en sketans bra lista på TLZ, men mitt konto försvann visst... Har för mig det var något mer gjort i motorn, men f-n kommer inte ihåg, det var kanske på någon annan hoj jag haft...

Jag har faktiskt lite mer "bling skräp" på min TL hylla som jag skulle kunnat slänga på, men pallar inte... :D
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Jag fyller på med min oxå. Blandat Svenska och Engelska.

MOTOR:
JE-pistons high comp 12,6:1 teflonbehandlade. viktjusterade.
JE-kolvbultar starkare och lättare
Carrillo H rods
Vee-two cams med Justerbara kamaxeldrev
Borrtagen decomp mekanism på kamaxeln (finns inga på Vee-two)
Alla "Sissor gear" borttagna även på veven.
Portade toppar och flödestestade
Racespec. bearbetade ventiler
Borrade/slipade och flödestestade spjällhus
Moddade insugstrattar 1 par kortade och 1 par förlängda.
Lättad polerad och balancerad vevaxel
Squish set 0,95mm.
Negativfrästa växelådsdrev växel 1 till 4
Blueprintad (kommer att bli)
Startkrans lättad 400 g
Factory Shift EVO-kit
Barnett springs
Samco blå slangar för kylning.
Diverse titanbultar

LUFT & TÄNDNING:
Luftburk EC race airbox and ducts
Luftfilter flyttat till airducts
Accel högeffektspole 1 st spole för båda cylindrarna
M4 full system tuct in

ELEKTRONIK:
Shift light med justerbar varvtals-regulator
TRE
PC III
Dealer mod switch
Pair valve mod

BROMS & CHASSIE:
ISR radial race MC
Nissin 6-pot. calipers
Bromskivor Brake Tech Axis Ductile Iron
Ferodo pads,organiska
Goodridge braided lines carbon
Spring retainers
Wilbers racing suspenion front and rear
Fälgar OZ HL02
Sato "black"rearsets
Sebimoto bodywork glasfiber/kevlar
Harris GP Clip-on
Graves faringstay
Pyramid C/F hugger
Front fender C/F
Double bubble windscreen
Projektorlyse
Aviacompositi mirrors
Vandrivers sprocket cover
Rear brake master cylinder spring kit
Swingarm pivot +1mm
TWM black Fuel Cap

BLING:
Vandrivers billet plate design 1 & 2
Clear clutch cover

På ingång lustgaskit,övre billet gaffelkrona,gold valve till framgaffel.
Yoshi kopia egenhändigt byggd.

mm. kan hända jag glömt bort nåt.
 
Last edited:

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Ja jag vet inte ifall vi har för mycket pengar eller för mycket fritid kanske båda. :tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Lustgaskit farfar?
Funkar det på bana oxå eller det strip som gäller då?
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top