TL-tråden - v2 !

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Lustgaskit farfar?
Funkar det på bana oxå eller det strip som gäller då?

Slyngel :D det handlar bara om så korta stunder man låter lustgasen flöda i regel från 3.e till 6:e växeln. på bana NEJ rakt fram JA.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag vet att du vet att jag vet farfar ;)
Jag blev lite fundersam bara för jag har för mig att du nämnt bana, med kurvorpå tidigare, och då vart jag nyfiken på lustgasens inkomst i det hela. :)
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Jag vet att du vet att jag vet farfar ;)
Jag blev lite fundersam bara för jag har för mig att du nämnt bana, med kurvorpå tidigare, och då vart jag nyfiken på lustgasens inkomst i det hela. :)

Bana det är kul,men inte med lustgas där, med inkopplat aggregat = raktframåka på gatan eller strippen. Kombinera två världar.
 
Last edited:

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
vart sitter givaren till elfläkten?? min gick inte igång idag vilket resulterade i kokning.

nån som vet hur känsliga en tlr är vid kokning?? en del motorer (toppar) skiter sig ganska så direkt vid högre temperaturer..
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Finns det någon i Linköping som kör TL som man kan störa med en massa frågor?
 

JOCKE_TL

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
TL 1000Svart
Elschemat berättar inte alltid vad som sitter bredvid vad.
Om jag kommerr ihåg rätt så är det relän under passagerarkutsen, på sidan. Du kan vara tvungen att ta bort sidokåpan på höger sida bak.

Kolla där.

Tack för infon,vill ju inte plocka isär halva hojen för att hitta ett relä så det var bra info. Skall kolla där nästa gång jag besöker min TL. Jag hittade ett "elshema" Det var en ritad bild på kabelstammen med alla relän utmärkta. En ny fråga :) Hur svårt är det byta växel givaren och var sitter den? Neutral lampan lyser inte alltid fast att växel är i neutral. Mvh jocke
 

JOCKE_TL

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
TL 1000Svart
vart sitter givaren till elfläkten?? min gick inte igång idag vilket resulterade i kokning.

nån som vet hur känsliga en tlr är vid kokning?? en del motorer (toppar) skiter sig ganska så direkt vid högre temperaturer..

Tråkig.. Topparna tycker jag borde klara sig om du stängde av den med en gång?? Vid vilken temperatur kokade tl för dig? min har gått upp till 120 grader i stan någon gång om jag inte mins fel. Finns det någon som kan svara på vid vilken temperatur kylfläkten skall hoppa i gång? mvh
 

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
torrkörde lite nyss och det verkar ha klarat sig, vid 120 grader så börjar kylarvätska o koka har ja för mig..

jag hade punka bak så ja kunde inte ut o köra utan den fick stå o koka ett tag o tryckte ur sig en del vatten.

men tips på vart givaren sitter måste jag ha iaf :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Givaren sitter på högersidan, bort med kopplingkorgen har jag för mig att det var.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tråkig.. Topparna tycker jag borde klara sig om du stängde av den med en gång?? Vid vilken temperatur kokade tl för dig? min har gått upp till 120 grader i stan någon gång om jag inte mins fel. Finns det någon som kan svara på vid vilken temperatur kylfläkten skall hoppa i gång? mvh

Fläktarna går igång runt 100 grader. Tror jag(!), jag har ju inga fläktar på min... (får uppdatera min bling post, visste att det var något jag glömt... :rolleyes: )

Vid 125C så stänger motorn av för att skydda mot överhettning. Så, shobrey, det ska inte vara något problem om du stängde runt 120.

:hej
 
Last edited:

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Fläktarna går igång runt 100 grader. Tror jag(!), jag har ju inga fläktar på min... (får uppdatera min bling post, visste att det var något jag glömt... :rolleyes: )

Vid 125C så stänger motorn av för att skydda mot överhettning. Så, shobrey, det ska inte vara något problem om du stängde runt 120.

:hej

Vid 107C drar mina fläktar igång iallafall. Fråga. Ser att många har satt dit en brytare till fläktarna för att kunna starta dom för hand. Varför? Är det bara för att kunna starta dom innan man når 107C eller?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Givaren sitter på högersidan, bort med kopplingkorgen har jag för mig att det var.
Växelgivaren alltså. ;) GPS'en eller växellägesgivaren sitter innanför kopplingen. Kommer inte ihåg om den ska vara helt sluten (0 ohm) eller helt öppen i neutralläget... :va

Givaren för kylarfläkten sitter på kylaren. Vet inte var på kylaren den sitter på TLR, men det bör vara den enda givaren på kylaren.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vid 107C drar mina fläktar igång iallafall. Fråga. Ser att många har satt dit en brytare till fläktarna för att kunna starta dom för hand. Varför? Är det bara för att kunna starta dom innan man når 107C eller?

Jag funderar på att montera tillbaka en fläkt och dra kablarna direkt till batteriet (och kanske via tändningen så inte något liten pissunge sätter på fläkten när man står parkerad 35 mil hemifrån...) och starta/stoppa via ett brytare. Mest för jag orkar inte montera tillbaka allt jox som förra ägaren tog bort.
Men, varför andra monterar en brytare till dem vet jag inte. :va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Växelgivaren alltså. ;) GPS'en eller växellägesgivaren sitter innanför kopplingen. Kommer inte ihåg om den ska vara helt sluten (0 ohm) eller helt öppen i neutralläget... :va

Givaren för kylarfläkten sitter på kylaren. Vet inte var på kylaren den sitter på TLR, men det bör vara den enda givaren på kylaren.
Ah, fan läste lite fort där. :)
Tur du var med.
 

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
nu har man provkört den igen efter missödet.
va ute o körde ganska hårt för o se hur den funkar.
kom några droppar kylarvätska när jag kom hem o skulle stänga av den.. Jag tror att det är för jag fyllde i för mycket, blev ca 2cm under korken? hittar ingen markering på expansionskärlet.

tempen ligger på stabilt på 184° F vilket den gjorde innan med.

med nytt bakdäck och inställda dämpare så är den mycket lättare att slänga runt med :)
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
kalas till ras!!!

när man trodde att hojen var i skick för en lång sommar med nybytt bakstötdämp till bitubo så händer det.
åker på dålig grusväg och vips efter gaspådrag så lämnar fanskapet in..
kändes först som att framdrevet hade hoppat av men inte då.
kanske är växellådan som rasat!??
ibland kan man rulla skiten framåt, ibland bara bakåt, det går inte att lägga i växel och när man håller in koppling i neutral för att sedan släppa när man startat dör skiten som att stödet var nere och växel i! nån som känner igen något fenomen av dessa?? kanske nån som har en växellåda över??:):)

//Robin
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top