TL-tråden - v2 !

Tjeena Pungen! Välkommen till TL-träsket! Jag kan kanske ha ett kit Barnett till femfjädrad, måste kolla lite i gömmorna, men jag tyckte jag såg ett häromdan.
Normalt sett ska det inte slira om du har Barnetts och en rätt justerad koppling.
 
var med en polare idag o kollade på lite olika gsxr 750, årsmodeller 97 - 99..

det som förvånade mig var hur jävla lätta dom var att lägga ner, min tlr får jag brotta ner medans dessa var helt underbara att ta kurvor med.

är det nåt knas med min tlr?? vad kan jag göra som åtgärd? eller ska jag byta hoj?
 
var med en polare idag o kollade på lite olika gsxr 750, årsmodeller 97 - 99..

det som förvånade mig var hur jävla lätta dom var att lägga ner, min tlr får jag brotta ner medans dessa var helt underbara att ta kurvor med.

är det nåt knas med min tlr?? vad kan jag göra som åtgärd? eller ska jag byta hoj?

Går i samma tankar....
 
Men va f*n!! Monterade igår Sv:ns push rod seal och ny kopplings pinne. Allt var frid o fröjd inget läkage. Sen var jag o några kompisar ute på en liten go 20 mila runda med rätt högt tempo. När jag kom hem så såg jag att det hade läkt ut (inte mycket men lite) olja precis där koppling pinnen går in. Jag har slut på ideer nu vad det kan va som gör att det läcker. Det enda jag kan tänka mig nu är att det är för mycket olja i så det blir för högt tryck. Men har som sagt rekomenderad mängd i och tittar man i nivåfönstret så är nivån precis mellan min o max. Kör med Castrol som jag nämnt tidigare. Kan den vara för lättflyktig kanske? Ideer, hjälp snälla!! Börjar bli dyrt o prova bara o byta packningar hela tiden!!
 
var med en polare idag o kollade på lite olika gsxr 750, årsmodeller 97 - 99..

det som förvånade mig var hur jävla lätta dom var att lägga ner, min tlr får jag brotta ner medans dessa var helt underbara att ta kurvor med.

är det nåt knas med min tlr?? vad kan jag göra som åtgärd? eller ska jag byta hoj?

Lufttryck i däcken? Ställ in fjädringen??
 
För övrigt så föddes nummer två i dag:) En till pöjk på 3540 gram och 52 cm.:)
Stort grattis!! :) Måste vara en grym känsla!

För att komma till problemet med att min hoj inte startade så var det mkt riktigt vevaxelsensorn.

Efter byte av denna startade hon som en pärla igen :)
 
Har läst mycket om slirande koplingar i detta forum, å nu får jag ställa mig i ledet med samma skit:mad:
Men det var bara att ta tjuren i hornen å beställa ett nytt Barnett kit, bra el anus kommer jag förmodligen märka rätt snart :D.
Åk som fan, för jag får bara fisköra för tillfället :tummenupp
 
Men va f*n!! Monterade igår Sv:ns push rod seal och ny kopplings pinne. Allt var frid o fröjd inget läkage. Sen var jag o några kompisar ute på en liten go 20 mila runda med rätt högt tempo. När jag kom hem så såg jag att det hade läkt ut (inte mycket men lite) olja precis där koppling pinnen går in. Jag har slut på ideer nu vad det kan va som gör att det läcker. Det enda jag kan tänka mig nu är att det är för mycket olja i så det blir för högt tryck. Men har som sagt rekomenderad mängd i och tittar man i nivåfönstret så är nivån precis mellan min o max. Kör med Castrol som jag nämnt tidigare. Kan den vara för lättflyktig kanske? Ideer, hjälp snälla!! Börjar bli dyrt o prova bara o byta packningar hela tiden!!
Nåt knas med vevhusventilationen?
Byt tryckpinne också nästa gång, kan vara nån repa eller rostfläck på den på precis fel ställe så den river upp tätningen varje gång.
 
Var det tokrent när du monterade eller är det gammelolja som har runnit ner bara?
 
För övrigt så föddes nummer två i dag:) En till pöjk på 3540 gram och 52 cm.:)


grattis :)

fö så sänkte jag hojjen ca 1cm fram o höjde 1 bak.. lite bättre men ändå så är det "skit" jämfört med en 750 gixxer -97:a , o yes jag har rätt däcktryck.

flera tips please:krama
 
Bytte den me.



Tokrent.
Hade skruvmekanismen i din kopplingsarm havererat? Om den tappat kulor kanske den kan trycka lite snett, och då kan det kanske komma ut olja?

grattis :)

fö så sänkte jag hojjen ca 1cm fram o höjde 1 bak.. lite bättre men ändå så är det "skit" jämfört med en 750 gixxer -97:a , o yes jag har rätt däcktryck.

flera tips please:krama
Byt styrdämpare eller byt till tunnare olja i orginaldämparen.
Kör på 180/55-däck bak istf 190/50.
Byt till lättare fälgar.
 
Last edited:
Hade skruvmekanismen i din kopplingsarm havererat? Om den tappat kulor kanske den kan trycka lite snett, och då kan det kanske komma ut olja?


Byt styrdämpare eller byt till tunnare olja i orginaldämparen.
Kör på 180/55-däck bak istf 190/50.
Byt till lättare fälgar.


Det gjorde den med men har fixat det med. Däremot så hällde jag i 10-50 olja den här gången för dom hade inte 10-40 när jag skulle köpa olja. Kan det ha med saken o göra så att det blir för högt tryck?
 
Men va f*n!! Monterade igår Sv:ns push rod seal och ny kopplings pinne. Allt var frid o fröjd inget läkage. Sen var jag o några kompisar ute på en liten go 20 mila runda med rätt högt tempo. När jag kom hem så såg jag att det hade läkt ut (inte mycket men lite) olja precis där koppling pinnen går in. Jag har slut på ideer nu vad det kan va som gör att det läcker. Det enda jag kan tänka mig nu är att det är för mycket olja i så det blir för högt tryck. Men har som sagt rekomenderad mängd i och tittar man i nivåfönstret så är nivån precis mellan min o max. Kör med Castrol som jag nämnt tidigare. Kan den vara för lättflyktig kanske? Ideer, hjälp snälla!! Börjar bli dyrt o prova bara o byta packningar hela tiden!!

Så Sv:ns seal passar på Tlr?? hur var den att byta?
 
Så Sv:ns seal passar på Tlr?? hur var den att byta?

Inga problem alls. men man måste antingen slipa upp hålet i plåtbiten som sitter över packboxen eller byta till Sv:ns plåt. Jag bytte till Sv:ns kostade bara en hundring tyckte det var värt det.

Har nu efter vidare efterforskningar på mina "kära" hoj konstaterat att det inte läcker från push rod packningen utan troligtvis från utgående drevaxeln. Någon som bytt denna? Är den jäklig eller ganska lätt?
 
Last edited:
Inga problem alls. men man måste antingen slipa upp hålet i plåtbiten som sitter över packboxen eller byta till Sv:ns plåt. Jag bytte till Sv:ns kostade bara en hundring tyckte det var värt det.

Har nu efter vidare efterforskningar på mina "kära" hoj konstaterat att det inte läcker från push rod packningen utan troligtvis från utgående drevaxeln. Någon som bytt denna? Är den jäklig eller ganska lätt?
Jag bytte packningen på utgående axeln i vinter, det var nästan larvigt enkelt. Se till att sätta dit den nya helt rakt bara. :tummenupp
 
Last edited:
var med en polare idag o kollade på lite olika gsxr 750, årsmodeller 97 - 99..

det som förvånade mig var hur jävla lätta dom var att lägga ner, min tlr får jag brotta ner medans dessa var helt underbara att ta kurvor med.

är det nåt knas med min tlr?? vad kan jag göra som åtgärd? eller ska jag byta hoj?

Jag höjde upp gaffelbenen i styrkronan 12mm. Blev en helt ny hoj! :banana



Tyvärr började kopplingen att slira under fredagens åktur.
Räcker det att schimsa in med brickor för rätt inspänningstryck, eller krävs det hårdare eftermarknadsfjädrar?
Vad kostar Barnetts fjäderkit?
 
var med en polare idag o kollade på lite olika gsxr 750, årsmodeller 97 - 99..

det som förvånade mig var hur jävla lätta dom var att lägga ner, min tlr får jag brotta ner medans dessa var helt underbara att ta kurvor med.

är det nåt knas med min tlr?? vad kan jag göra som åtgärd? eller ska jag byta hoj?

Det finns lite små grejer att fixa med.
Men, först så ska vi väll påpeka att du jämför med en 750... Det tog åtskilliga år innan ens 1000 Gixxern var lika smidig som en 750 från 99. Ville bara ha det sagt. :)


1.) Sänk gaffelkronan en ca 8-13 mm. Gå inte över 15mm ut-stick på benen, det finns en teoretisk risk att du kan ta i kylaren vid extremt hårt inbromsning om man går över 15mm ut-stick av gaffelbenen.
Kostnad: Gratis. :)

2.) Släng styrdämparen. (Gäller enbart TLR) alternativt om du är en redig fegis, köp en 3:e parts styrdämpare. Jag kör själv utan, och har inga som helst fladder tendenser. Noll, nada! Klart, f-ckar man upp en wheelning och landar med snett framhjul så rister det till lite, men aldrig annars.
Kostnad: Gratis. :tummenupp

3.) Om du har original dämparen bak så går det att schimsa up den 2-3 mm. Har du inte original gå kanske din 3:e parts dämpare att justera?
Kostnad: För original dämparen så är det en kostnad på någon krona.

4.) Byt ut svingarmsinfästningen till en excentrisk motsvarighet. Vad jag vet så finns det två varianter. +1 och +2mm. Om de fortfarande säljs så säljs de på TLZone.
Kostnad: Kommer inte ihåg. men var ett par hundra + frakt. :tummenupp

5.) Byt clip-on. Jo, jag vet låter konstigt. Men det funkar. Jag har Gilles, och de har inte en fast vinkel som originalen, och det gör att man får lite (men märkbar) bättre moment när man trycker till för att slänga runt.
Kostnad: Runt en tusing för Gilles, finns nog billigare.
(Jag är lite osäker på kostnaden, jag köpte mina av Lasse)

6.) Byt ut original fälgarna till modernare. Detta har jag inte själv gjort, men har hört av andra som gjort att det gör stor skillnad. Tänka bara på att köpa moderna fälgar, för det var inget fel på TL'ns fälgarna 1999 jämfört med alla andra original fälgar.
Kostnad: 5 - 25.000.

7.) Kör du bara gata kan man faktiskt slänga på ett 180 däck bak. Ser lite fjolligare ut, men det svänger bättre.
Vill man betala lite mer, så kan man slänga på ett 190/55 (jämfört med ett 190/50 som är original storleken). Båda ger ungefär samma resultat, men med 180 däcket är det ju lite mindre gummi i backen. Och så så ser det lite fjolligare ut :D
Kostnad: Hmm, 190/55 däck är svåra att hitta, så det blir ett dyrare alternativ. 180/55 däck är vanligtvis billigare än 190/50.

8.) tja, allmänt släng bort all skit som inte behövs på hojen... som passagerar fotpinnar etc etc (Jag har till och med sågat itu subframen så att den ska bli lättare...). Lättare kolfiber kåpor etc.
Kostnad: Hur fett kreditkort har du?? :D

Jag har nog glömt något. Men, en kort lista på grejer som jag gjort på min egen hoj, och som alla funkat bra för mig. :)

:hej
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top