TL-tråden - v2 !

Fan vad du förstör hojen med mobilbilder boner... :hihi
 
:tummenupp


-: edit :- undrade just vad Ricken skulle säga om kvalisorten på bilderna :hihi
 
TPS justering vet jag vad det är och hur det går till. Har just tittat på hela filmen och det där TB justering, är det något ni gör? Eller lämnar ni in den för det? Eller blir det aldrig gjort? En synkning helt enkelt.
 
Last edited:
Jag har gjort det, men man måste ha klockorna för att få till det.
Har man det så är det inte speciellt svårt.
 
2003 i USA, men 2001 i europa, tror jag. 2003 modellen ar annan framgaffel, och något mer som jag inte kommer ihåg. Annars är alla årsmodeller identiska sånär som på färgsättning. :)

2000 var sista året i Sverige i alla fall.
 
Tror min pushrod seal börjar packa in... vilken var det man skulle ha nu igen? Nån som var bättre än original? Nån till 'Busa som passade?
 
Nu har jag gjort vad jag kan för att få skiten att gå, men icke!!! Jodå, nu startar den iaf men det räcker inte, jag vill att den skall gå på alla cylindrar hela tiden!!! :näsblod Det är som om den misständer, fast tvärt om. Den slår igång på båda emellanåt, på tomgång. Den går så rackligt så det är ingen ide att fundera på en TPS justering. Kan detta bero på att det behövs en synkning av spjällhusen eller en dålig tändspole? Över 3"rpm så verkar han pigg och glad. Insprutet som måste justeras?

Detta har jag gjort:

Plockat med alla kontaktblock och sprejat med elektronikspray och "juckat" några gånger för att få bort oxid.

Klippt tändkablarna 10mm vid tändhatten för att få frächa kardeler utan oxid.

Sett till att det går att trycka ner båda tändhattarna så att de sitter ordentligt på tändstiftet.

Bytt till Iridiumstift (9:or)

Bytt startbatteri till ett BT 12 Ah

Och eftersom det var tänkt att göra en TPS justering så är det inget luftfilter där just nu, så det är inte det att luftfiltret är igensatt!
 
Gör en film o släng upp så vi vet vad fan du menar.
Gärna 2.15 lång med 8 biljakter o 3 bröstscener.
 
Sorry Jocke. Hade jag tänkt lite extra hade jag kunnat lämna verktyget på jobbet så hade nån kunnat komma ner med det till dig, men jag tänkte inte så långt.

Kanske förklarligt iofs...
 
Nu har jag gjort vad jag kan för att få skiten att gå, men icke!!! Jodå, nu startar den iaf men det räcker inte, jag vill att den skall gå på alla cylindrar hela tiden!!! :näsblod Det är som om den misständer, fast tvärt om. Den slår igång på båda emellanåt, på tomgång. Den går så rackligt så det är ingen ide att fundera på en TPS justering. Kan detta bero på att det behövs en synkning av spjällhusen eller en dålig tändspole? Över 3"rpm så verkar han pigg och glad. Insprutet som måste justeras?


Och eftersom det var tänkt att göra en TPS justering så är det inget luftfilter där just nu, så det är inte det att luftfiltret är igensatt!


Det ÄR en TPS justering du ska göra. Så är det bara. :fakta
Det låter exakt som min hoj för några årsedan.
Men, det kan vara lite lurigt att göra en TPS justering när den är som din är.
Men, bara att jucka på TPS, lite i taget, tills den går bättre. Går den inte bättre åt ena hållet får du byta, och jucka lite åt andra hållet. Var inte rädd att göra stora förändringar, och gå på känn. Stunta i vad c-- visar, i alla fall tills du får den att gå bra under 1500-2000rpm.
Räkna med att det tar 2-3 timmar med många provstarter etc, så sätt i db-killers i rykrören... :hihi


Och BTW. Du måste i princip ha Iridium stift för att göra detta för vanliga stift sotar igen för fort.

:hej
 
Lätt fixat! Bitchtits har jag och biljakt ordnas givetvis.....

"Roid Rage" i kombination med "Road Rage" gör ju att det kan bli en synnerligen intressant biljakt :D Det enda jag riktigt undrar över är vilken kaliber som krävs för en framgångsrik biljakt :va 6,5 mm är väl alldeles för klent, det klarar väl inte ens av att fälla ett litet ungdjur som till exempel en 08:as Fiat Panda. Kanske man får gå upp till 9,3*57 om man vill fälla äldre och tyngre byten, tänker då närmast på en Jaguar E-type som skulle passa alldeles förträffligt som prydnad på garageuppfarten. :tungan
 
Nu har jag gjort vad jag kan för att få skiten att gå, men icke!!! Jodå, nu startar den iaf men det räcker inte, jag vill att den skall gå på alla cylindrar hela tiden!!! :näsblod Det är som om den misständer, fast tvärt om. Den slår igång på båda emellanåt, på tomgång. Den går så rackligt så det är ingen ide att fundera på en TPS justering. Kan detta bero på att det behövs en synkning av spjällhusen eller en dålig tändspole? Över 3"rpm så verkar han pigg och glad. Insprutet som måste justeras?


Så betedde sig min tidigare.
Mitt fel var ventilspelen, jag hade nollspel på bakre cylinderns avgasventiler.
Efter justering gick den på båda cyllarna & den kan efter det stå & puttra på 1100rpm i tomgång utan att dö.

Kanske kan vara värt att kolla upp.
 
Oljeläck

& nu mitt eget nya lilla problem.

Oljeläckage?
Läckan syns på kåpan utanför framdrevet, kåpan blir lite blöt på ovansidan & utsidan, ser nästan ut som om oljan är sprejad på kåpan.

Detta har jag kollat:
Det är inte kopplingens slavcylinder som läcker.
Det är inte packboxen på utgående drivaxel som läcker.
Jag tror inte att packboxen vid kopplingspinnen läcker.

Har försökt att leta efter diverse slangar/avluftningar mm, som kanske hoppat av ngnstans men inte hittat ngt speciellt.

Hur brukar det se ut då kopplingspinnen läcker? brukar det stänka runt så att man ser olja på kåpans utsida? Har bytt denna tidigare men minns inte hur läckaget såg ut förutom prickigt bakhjul & fläck på marken då hojen stått still ett tag.

Packboxarna kommer jag nu att byta av bara farten när jag ändå är "där" men jag tror ändå inte att det är dem som läcker.

Några tips på annat ?
 
Last edited:
Det ÄR en TPS justering du ska göra. Så är det bara. :fakta

Ok, får väl gå ut och labba lite då.

Så betedde sig min tidigare.
Mitt fel var ventilspelen, jag hade nollspel på bakre cylinderns avgasventiler.
Efter justering gick den på båda cyllarna & den kan efter det stå & puttra på 1100rpm i tomgång utan att dö.

Kanske kan vara värt att kolla upp.

All right. Så får jag inte till de med TPS så lämnar jag in faanskapet på service helt enkelt. Den dyra vägen, men jag har fasiken inte tid med sådant här strul....

"Roid Rage" i kombination med "Road Rage" gör ju att det kan bli en synnerligen intressant biljakt :D Det enda jag riktigt undrar över är vilken kaliber som krävs för en framgångsrik biljakt :va 6,5 mm är väl alldeles för klent, det klarar väl inte ens av att fälla ett litet ungdjur som till exempel en 08:as Fiat Panda. Kanske man får gå upp till 9,3*57 om man vill fälla äldre och tyngre byten, tänker då närmast på en Jaguar E-type som skulle passa alldeles förträffligt som prydnad på garageuppfarten. :tungan

Det går att ordna det med! jag har en S&W M29 cal. 0.44mag (exakt en sån som Dity Harry har!) :D Tyvärr gjort mig av med min IMI Desert Eagle cal. 0.44mag. den hade varit bra till det här..... :fyllisar
 
Last edited:
& nu mitt eget nya lilla problem.

Oljeläckage?
Läckan syns på kåpan utanför framdrevet, kåpan blir lite blöt på ovansidan & utsidan, ser nästan ut som om oljan är sprejad på kåpan.

Detta har jag kollat:
Det är inte kopplingens slavcylinder som läcker.
Det är inte packboxen på utgående drivaxel som läcker.
Jag tror inte att packboxen vid kopplingspinnen läcker.

Har försökt att leta efter diverse slangar/avluftningar mm, som kanske hoppat av ngnstans men inte hittat ngt speciellt.

Hur brukar det se ut då kopplingspinnen läcker? brukar det stänka runt så att man ser olja på kåpans utsida? Har bytt denna tidigare men minns inte hur läckaget såg ut förutom prickigt bakhjul & fläck på marken då hojen stått still ett tag.

Packboxarna kommer jag nu att byta av bara farten när jag ändå är "där" men jag tror ändå inte att det är dem som läcker.

Några tips på annat ?
Jag tror att du har läckage från täcklocket för vevaxeln, som sitter på generatorkåpan.
Då kommer oljan att blåsa bakåt och över drevkåpan.
 
Nyheter
Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

Back
Top