TL-tråden - v2 !

Jag tror att du har läckage från täcklocket för vevaxeln, som sitter på generatorkåpan.
Då kommer oljan att blåsa bakåt och över drevkåpan.

Tackar för tipset.
Det känns & låter mer troligt, att ngt skulle komma från det hållet.
Ska kollas.

Har letat lite på Ronayers men vet inte om jag riktigt hittar rätt.
http://fiche.ronayers.com/Index.cfm.../TL1000R/GroupID/252209/Group/CRANKCASE_COVER

Menar du att det ev är packning Nr 15 som läcker eller pluggen & oringen Nr 20 & 21. (Känns som jag är ute & cyklar :gnissla )

Hursomhelst så har jag beställt packning nr 15 & oring nr 21 bara för att inte tappa ngn onödig tid, om det nu är ngn av dem som läcker.

Tack så länge
 
Last edited:
Vem köpte min pärla?

Min gamla pärla är såld från AVA i Sthlm o polaren såg den komma farande härom dagen! Nån här?

PP
 

Bifogat

  • visabild.jpg
    visabild.jpg
    145.7 KB · Visningar: 63
Tackar för tipset.
Det känns & låter mer troligt, att ngt skulle komma från det hållet.
Ska kollas.

Har letat lite på Ronayers men vet inte om jag riktigt hittar rätt.
http://fiche.ronayers.com/Index.cfm.../TL1000R/GroupID/252209/Group/CRANKCASE_COVER

Menar du att det ev är packning Nr 15 som läcker eller pluggen & oringen Nr 20 & 21. (Känns som jag är ute & cyklar :gnissla )

Hursomhelst så har jag beställt packning nr 15 & oring nr 21 bara för att inte tappa ngn onödig tid, om det nu är ngn av dem som läcker.

Tack så länge
Det bör vara O-ring 21 som är problemet. Jag har förstått att det är den som vissa haft problem med, inte packningen bakom kåpan.

Skulle du inte använda 15 kan jag köpa den av dig senare eftersom jag ändå kommer att behöva en så småningom.

Min gamla pärla är såld från AVA i Sthlm o polaren såg den komma farande härom dagen! Nån här?

PP
Inte jag iaf. :)

Du... Kollade du om du hade generatorkåpan med stator liggandes i din hög med överblivna TL-delar?
 
Last edited:
Jaha, då har också jag ännu ett oljeläckage jag med :mad:
PerWe, du behöver inte känna dig ensam med andra ord.
På min tror jag däremot att det kommer från utgående axel. Jag tror detta pga att jag nyss bytt "kopplingspinnepackningen".
Innan jag tar mig orken för att göra någon vidare egen forskning undrar jag om det går att byta, packningnen på utgående axel, från utsidan av motorn eller om motorn behöver klyvas till molekyler?
Måste motorn klyvas blir det inge mer moppe i sommar.......
 
Jaha, då har också jag ännu ett oljeläckage jag med :mad:
PerWe, du behöver inte känna dig ensam med andra ord.
På min tror jag däremot att det kommer från utgående axel. Jag tror detta pga att jag nyss bytt "kopplingspinnepackningen".
Innan jag tar mig orken för att göra någon vidare egen forskning undrar jag om det går att byta, packningnen på utgående axel, från utsidan av motorn eller om motorn behöver klyvas till molekyler?
Måste motorn klyvas blir det inge mer moppe i sommar.......


Innan du drar igång något stort så kolla att den packningen du satte in inte läcker. Det är mycket lätt att ha sönder den när man monterar den.

:hej
 
Förlåt Octo :rolleyes:, glömde att säga att allt åkte i en giv till Nakenbandit som bjöd en slant för allt.
Det fanns en med så dra ett pm till honom o se om han kan undvara den.

Det samma till dig Slakt som ville ha sadel, han ville ha med det med. Skulle bygga ihop 97 o 98 motor vad jag förstod...

PP

...

Du... Kollade du om du hade generatorkåpan med stator liggandes i din hög med överblivna TL-delar?
 
Förlåt Octo :rolleyes:, glömde att säga att allt åkte i en giv till Nakenbandit som bjöd en slant för allt.
Det fanns en med så dra ett pm till honom o se om han kan undvara den.

Det samma till dig Slakt som ville ha sadel, han ville ha med det med. Skulle bygga ihop 97 o 98 motor vad jag förstod...

PP
Ahh. Tack för infon. :tummenupp
 
hej vet någon eller kan någon någonting om cagiva v-raport med tl1000r moton jag vill veta om den går att byta databoxen till sukans för den har 137 och cagivans har 103
 
hjälp

:va :yoparty hej jag har en v-raptor med suzuki motorn och på v-raptorn fins det bara 103hp och på tl1000r fins det 137 vet du hur jag gör för att få full power tack för svaret min email är jesper_levin@hotmail.com
 
Dämpare

Tjo!

Båda mina framstötdämpare har nya packboxarna gått i... Är personen som gjort det helt okunnig eller vad är det som är fel??? Finns det nya gafflar att köpa? Och skulle det ruinera mig???

Läste lite att Hayabusas gafflar ska stämma. Ligger det någon sanning i det?

/Danne
 
Last edited:
Skall byta kopplingsfjädrar på min cykel imorgon, något man skall tänka på eller är det bara att töma oljan, skruva av kåpan och byta fjädrarna och på med det igen?
 
Tjo!

Båda mina framstötdämpare har nya packboxarna gått i... Är personen som gjort det helt okunnig eller vad är det som är fel??? Finns det nya gafflar att köpa? Och skulle det ruinera mig???

Läste lite att Hayabusas gafflar ska stämma. Ligger det någon sanning i det?

/Danne

Mina går sönder lite då och då, så det är ganska normatl. Men, det skadar inte att kolla så det itne finns några repor på glidbanorna.

Ny gafflar är lite smådyrt, och ja Busans gafflar passar. Men, de är inte bättre. Men, nyare Busa gafflar har ju den nya sortens radialabromsar/fästen så det kan vara en idea att byta bara för det. :)

Jocke är väll den som är mest uppdaterad på gafflar, han letar/ledade ju efter något nytt till sin TL. :)

:hej

Skall byta kopplingsfjädrar på min cykel imorgon, något man skall tänka på eller är det bara att töma oljan, skruva av kåpan och byta fjädrarna och på med det igen?

Ställ hojen på stödet, töm inte oljan, (om du inte hade plannerat att ändå byta olja så är det onödigt), skruva av kopplingskåpan, skruva av fjädrarna.
Och skruva på skiten igen.
Klart. :tummenupp

Var noga med momenten på alla skruvar. Dvs. momentnyckel gäller. det är runt 10nm så det är enkelt att dra sönder saker och ting, men kolla i serviceboken, jag har för mig några bultar i detta momentet ska ha 11 (guldfisk minne...).


:hej
 
Last edited:
Putte.

Det är mindre än en månad sedan det gjordes... Så jag tycker inte det ska gå så snabbt? Kan det vara förmycket olja eller nått???
 
Ah. Nej, så snabbt ska de inte gå sönder.

Kolla så det inte är repor på innerbenen. Är de hela, och du inte har wheelat väldigt mycket så är det läge att snacka med den som gjort det och få lite pengar tillbaka. :)

Mina brukar hålla i alla fall i 2 år, och det som dödar dem är nästan alltid att hojen står hela vintern, och sedan på första rundan så är de torra och tål inte att man kör...
 
Mina går sönder lite då och då, så det är ganska normatl. Men, det skadar inte att kolla så det itne finns några repor på glidbanorna.

Ny gafflar är lite smådyrt, och ja Busans gafflar passar. Men, de är inte bättre. Men, nyare Busa gafflar har ju den nya sortens radialabromsar/fästen så det kan vara en idea att byta bara för det. :)

Jocke är väll den som är mest uppdaterad på gafflar, han letar/ledade ju efter något nytt till sin TL. :)

:hej



Ställ hojen på stödet, töm inte oljan, (om du inte hade plannerat att ändå byta olja så är det onödigt), skruva av kopplingskåpan, skruva av fjädrarna.
Och skruva på skiten igen.
Klart. :tummenupp

Var noga med momenten på alla skruvar. Dvs. momentnyckel gäller. det är runt 10nm så det är enkelt att dra sönder saker och ting, men kolla i serviceboken, jag har för mig några bultar i detta momentet ska ha 11 (guldfisk minne...).


:hej

Okej. skall göra det. tack. 10nm var rätt =)

har en fråga om mina framdämpare.

jag satte strips på bena fram för att se hur mycket dom går ner när man kör.
nu har jag glömt ta en bild och fråga er men, det är ca 1cm kvar på båda benen innan stripsen tar i botten.

hur skall man justera för att dom inte skall bottna så mycket.

har det med min vikt att göra med kanke? väger ganska mycket.
 
Last edited:
Okej. skall göra det. tack. 10nm var rätt =)

har en fråga om mina framdämpare.

jag satte strips på bena fram för att se hur mycket dom går ner när man kör.
nu har jag glömt ta en bild och fråga er men, det är ca 1cm kvar på båda benen innan stripsen tar i botten.

hur skall man justera för att dom inte skall bottna så mycket.

har det med min vikt att göra med kanke? väger ganska mycket.
Om du gör en ordentlig inbromsning, närapå panik inbromsning så ska dom inte bottna, det ska vara ungefär där du beskriver att dom är nu.
 
Det bör vara O-ring 21 som är problemet. Jag har förstått att det är den som vissa haft problem med, inte packningen bakom kåpan.

Skulle du inte använda 15 kan jag köpa den av dig senare eftersom jag ändå kommer att behöva en så småningom.

Har nu kollat lite mer & sett att 21:an verkar läcka, men läckaget är liksom rakt ner & jag ser ingen olja som ser ut att ha dragits bakåt utav fartvind som då skulle ha skvätt ner drevkåpan på utsidan.
Ska nu ut i garaget & besikta generatorkåpan (Nr 15)

Edit : 2009-07-09
Efter att ha bytt generatorkåpans packning & oringen vid pluggen försvann läckaget.
Men jag fick ingen ny push rod seal & push rod i leveransen så plocka jag ihop hojen utan dessa nya delar, men eftersom jag "pillat" en hel del på dem i tron att jag skulle få hem nya, så läcker självklart även den nu. Bakfälgen blir väldigt prickig & fin :näsblod
Så nu gör jag SV modden på pushrod tätningen.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top