TL-tråden - v2 !

Hej
Äntligen har jag provkört med den nya GIpro-enheten monterad.(tack Slycke)Funkar helt kanon!!Faan va skönt o se vilken växel man är på..Rekommenderas varmt.Är det nån mer som har den på en TLr??Vilken mappning kör ni på??

M V H Tomas.....................bilder kommer.........kollla garaget...
 
Last edited:
drevnin¨g

Ska snart byta drivpaket på hojen, har lite funderingar på o dreva ner den ett snäpp fram. Är det vettigt tycker ni?

Tolf
 
Ska snart byta drivpaket på hojen, har lite funderingar på o dreva ner den ett snäpp fram. Är det vettigt tycker ni?

Tolf
Nopes. Byt till tre kugg större bak istället. Det ger mindre slitge på drev och kedja.

Ok... om den inte snurrar? Brukar det vara givaren, eller är det vanligt att fläkten pajar?
(Det försvann några inlägg från SH idag... Postar mitt inlägg igen.)


Kollade just upp det.

Sätt en panna olja på spisen och värm upp långsamt. Se också till att ha en ugnstermometer eller liknande som når över 100⁰.
Koppla en multimeter över givaren och mät vid rumstemperatur att den är öppen, dvs oändligt motstånd. Har du ett läge på multimetern som kan pipa vid sluten krets, använd det.

Värm upp, och vid ca 105⁰ ska givaren sluta, dvs motståndet igenom den ska bli väldigt lågt.
Ta bort kastrullen och låt det svalna. Vid ca 100⁰ ska givaren öppna igen, kretsen bryts och resistansen blir "oändlig" igen.

105⁰: Off -> On
100⁰: On -> Off

Meckigt, men enda sättet att testa den...
 
Last edited:
Så där ja. Nu är rettan såld och min tanke var att skaffa en Tiller. Men nu när man sitter här med cach på fickan så finns det inte så många hojar + att snåltarmen börjar viska mig i örat!! Så jag funderar på om det "räcker" med en Tls med helkåpa. Vad säger ni som kört båda modellerna? satsa vidare och vänta tills rätt R dyker upp eller gå på en S som det finns lite fler i utbud?

Lite olika sorters hojar. Men båda är fina och roliga att köra.
TLS är lite mer lågvarvig än TLR som är lite "halvslö" (imho) på låga varv och vill iallafall att man kommer upp i 7000 innan spridare nr två går igång.
Man sitter bättre på en S än R, som har typisk 90tals Suzuki sittställning, men man vänjer sig, undvik bara milslånga köer. Eller träna underarmarna. :)

På frågan vilken som är bäst är väll det en smaksak. Gillar man att köra omkring med en gummiram mellan benen är TLS din hoj. :hihi :tummenupp
Vi andra, köper en TLR som har en fungerande ram. :hej

Det är mekigare att hitta en bra TLS än en bra TLR, imho. En TLS med alla barnsjukdommar fixade är en kanonhoj, men är de inte fixade är det ingen hoj jag vill ha. dvs, hittar du en 99-00 så är det lungt (eller en tillfixad hoj som Octos t.ex.), men de är ungefär lika ovanliga som en billig TLR...
Allt det var redan fixat på TLR'n så på en R är det det allmäna skicket som gäller vid köp.



Skulle gissa på stort prutläge på denna:
http://www.blocket.se/vi/20167166.htm?ca=23_3_s

Tror den har stått osåld länge. Jag har i alla fall sett den ett par gånger tidigare.


Annars, köp denna. :
http://www.blocket.se/vi/20988276.htm?ca=23_3_s


Lycka till :hej
 
Skulle gissa på stort prutläge på denna:
http://www.blocket.se/vi/20167166.htm?ca=23_3_s

Tror den har stått osåld länge. Jag har i alla fall sett den ett par gånger tidigare.


Japp, den där är jag skeptisk mot tack vare färgsättningen. Jag kanske tycker den är cool, men finns det en köpare som tycker den är cool sen när den skall säljas? Hur blir det om den behöver ny lack någon stans, det blir till att lacka om hela hojen.


Jupp, den har jag ringt på. Funderar på att åka och titta på den. Om det blir idag eller senare i veckan vet jag inte.
 
Last edited:
Japp, den där är jag skeptisk mot tack vare färgsättningen. Jag kanske tycker den är cool, men finns det en köpare som tycker den är cool sen när den skall säljas? Hur blir det om den behöver ny lack någon stans, det blir till att lacka om hela hojen.


Heh, min tanke var ju att pruta så mkt att man hade råd att lackera om den på stuts...
Beroende på om man har kontakter, och hur avancerad lack man ska ha så gå en hel hoj på allt från 2000 - och uppåt...

Jag betalade 2000 för allt utom tanken på min TLR. (några år sedan så igentligen borde jag kanske lämna in allt igen nu när jag ska försöka lacka om tanken)

:hej
 
Heh, min tanke var ju att pruta så mkt att man hade råd att lackera om den på stuts...
Beroende på om man har kontakter, och hur avancerad lack man ska ha så gå en hel hoj på allt från 2000 - och uppåt...

Jag betalade 2000 för allt utom tanken på min TLR. (några år sedan så igentligen borde jag kanske lämna in allt igen nu när jag ska försöka lacka om tanken)

:hej

Jo, man kanske skall ta och kolla upp den! Om den är reggad som röd, tex, så blir det ju inte lika dyrt att återställa den som om den är orginalreggad som "suzuki färgad".
 
Jo, man kanske skall ta och kolla upp den! Om den är reggad som röd, tex, så blir det ju inte lika dyrt att återställa den som om den är orginalreggad som "suzuki färgad".
Öhh, vem i sina sinnesfulla bruk har nånsin gjort en reg besiktning för att dom lackat i en annan färg?
 
Hallå, jag har ett par IXIL kevlar bolt-on till salu. Köpte dom till min SV 1000 som dock blev inlöst av försäkringsbolaget innan jag hann montera dom... så nu har jag ett par oanvända burkar till salu. Fullt TL-kompatibla. PMa om intresse finns och bli coolast i stan med nytt muller :D
 
Nopes. Byt till tre kugg större bak istället. Det ger mindre slitge på drev och kedja.


(Det försvann några inlägg från SH idag... Postar mitt inlägg igen.)


Kollade just upp det.

Sätt en panna olja på spisen och värm upp långsamt. Se också till att ha en ugnstermometer eller liknande som når över 100⁰.
Koppla en multimeter över givaren och mät vid rumstemperatur att den är öppen, dvs oändligt motstånd. Har du ett läge på multimetern som kan pipa vid sluten krets, använd det.

Värm upp, och vid ca 105⁰ ska givaren sluta, dvs motståndet igenom den ska bli väldigt lågt.
Ta bort kastrullen och låt det svalna. Vid ca 100⁰ ska givaren öppna igen, kretsen bryts och resistansen blir "oändlig" igen.

105⁰: Off -> On
100⁰: On -> Off

Meckigt, men enda sättet att testa den...

Tackar och bockar:tummenupp ... låter som sagt lite meckigt, men å andra sidan passar man på att samla pluspoäng i köket...

Borde inte en trasig givare ge någon felkod?
 
Tackar och bockar:tummenupp ... låter som sagt lite meckigt, men å andra sidan passar man på att samla pluspoäng i köket...

Borde inte en trasig givare ge någon felkod?
Inte den givaren. Den är inte ens kopplad till ECU'n utan är bara en till/från-brytare för fläkten. Så det är egentligen inte ens en givare.
Tempgivaren sitter i termostathuset, eller på andra sidan kylaren (på TLS-97) och den är kopplad till ECU'n och kan nog ge felkod.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top