TL-tråden - v2 !

Hej!

Har nyligen köpt en Tlr och fick inte med någon instruktionsbok till hojen.
tänkte höra lite ang tempen. vad är normal arbetstemp? jag ligger på ca 82 grader nu när jag kör.
när ska fläkten starta på en Tlr??

/Martin
 
Hej!

Har nyligen köpt en Tlr och fick inte med någon instruktionsbok till hojen.
tänkte höra lite ang tempen. vad är normal arbetstemp? jag ligger på ca 82 grader nu när jag kör.
när ska fläkten starta på en Tlr??

/Martin


Normal oljetemperatur ligger väl 80-85 grader.. men du kommer nog se att den varma dagar/ köande osv, kommer ligga på både 90, 95 och uppåt....
När fläktarna startar vet jag icke.

Så länge du inte ligger på nå 100+ grader under längre tid så är de ingen större risk att oljan koxar. Se till att ha ny fräsch olja så blir de nog bra. :tummenupp
 
Hej!

Har nyligen köpt en Tlr och fick inte med någon instruktionsbok till hojen.
tänkte höra lite ang tempen. vad är normal arbetstemp? jag ligger på ca 82 grader nu när jag kör.
när ska fläkten starta på en Tlr??

/Martin
Välkommen! :)

Jo, du har nog normal temp. Över 80° vill du i alla fall att den ska vara, annars går den över till kallkarta för insprutning som är lite fetare och det är onödigt när hojen ändå är varm.

Tror att fläkten går igång vid ca 105° och slår av igen vid ca 100°. Ett kylsystem är under tryck och kan därför uppnå temperaturer över 100° utan att det är nåt väldigt allvarligt.

Handbok kan du nog tanka hem från länkar i första posten i den här tråden. :thumbup

Hur mycket meckande, räcker det med tummen på rätt plats eller måste det svetsas o specialmeckas? :confused:

PP
Det jag har fått veta kort sagt är att för att få dit ett TLR-system (aftermarket) på en TLS så krävs:
1. Flytt av oljekylare eller byte till en TLR-oljekylare. Det senare kan bara göras på TLS 98+ då TLS-97 ser lite annorlunda ut vid oljefiltret och inte kan ha TLR'ens oljekylare.
2. Nya ljuddämparhängare eftersom TLR-systemet är mycket högre vinklat bak.

Vill man ha ett orginal TLR-system på TLS har jag för mig att man dels får ett felpassat monteringsfäste mitt på systemet under hojen, dels problem med att det på nåt sätt kolliderar med svingen...

Fråga mig om ett halvår, då vet jag hur det funkar med M4 iaf. ;)
 
Last edited:
malmöpåg ut och skörda råg :D

jag skall ner till malmö på måndag finns det någon boende där nere som vill ta en fika elller? nej octoshitholelicker detta är inget raggningsförsök:arsele
 
Välkommen! :)

Det jag har fått veta kort sagt är att för att få dit ett TLR-system (aftermarket) på en TLS så krävs:
1. Flytt av oljekylare eller byte till en TLR-oljekylare. Det senare kan bara göras på TLS 98+ då TLS-97 ser lite annorlunda ut vid oljefiltret och inte kan ha TLR'ens oljekylare.
2. Nya ljuddämparhängare eftersom TLR-systemet är mycket högre vinklat bak.

Vill man ha ett orginal TLR-system på TLS har jag för mig att man dels får ett felpassat monteringsfäste mitt på systemet under hojen, dels problem med att det på nåt sätt kolliderar med svingen...

Fråga mig om ett halvår, då vet jag hur det funkar med M4 iaf. ;)

Hmm, jag hoppar nog så länge, kommer aldrig få ut hojen om jag fortsätter så här...:rolleyes: Tack i alla fall :tummenupp

... nej octoshitholelicker detta är inget raggningsförsök:arsele

Ha, ha, känner ni två varandra eller ? :rofl

Idag går grejerna till lack och om ca en vecka ska hojen va på hjulen igen :yoparty ! Helt sjukt jobbigt att inte ha hojen klar i det här vädret :mad:
 
Last edited:
Det jag har fått veta kort sagt är att för att få dit ett TLR-system (aftermarket) på en TLS så krävs:
1. Flytt av oljekylare eller byte till en TLR-oljekylare. Det senare kan bara göras på TLS 98+ då TLS-97 ser lite annorlunda ut vid oljefiltret och inte kan ha TLR'ens oljekylare.
2. Nya ljuddämparhängare eftersom TLR-systemet är mycket högre vinklat bak.

Vill man ha ett orginal TLR-system på TLS har jag för mig att man dels får ett felpassat monteringsfäste mitt på systemet under hojen, dels problem med att det på nåt sätt kolliderar med svingen...

:nicka

Octo sa allt jag hade tänkt skriva.

Det är inte svårt. Bara lite meckit med att flytta främre oljeklylaren. Det är en 2a på svårighetsskalan (1 = enkelt, 5 = svårt som attans). Ungefär.
 
Hmm, jag hoppar nog så länge, kommer aldrig få ut hojen om jag fortsätter så här...:rolleyes: Tack i alla fall :tummenupp
bacbacbac.
chicken.gif
a39.gif

Ha, ha, känner ni två varandra eller ? :rofl
Nu förstår jag inte. Vem fan är Lasse? :arsele

:hihi
 
Last edited:
Hallo.....

måste bara kolla va era drar i snitt???

o hur mycke rymmer tanken?

kanske lite dumma frågor men ja måste bara veta, lite nyfiken...

strax efter tankalampan börja lysa så kan man inte dra på allt för häftigt eller göra en kraftig inbromsning för då stannar hojen....

Kanske e normalt??
 
Ful lack men glas monterat :)
 

Bifogat

  • DSC00697.JPG
    DSC00697.JPG
    57.3 KB · Visningar: 56
  • DSC00698.JPG
    DSC00698.JPG
    44.6 KB · Visningar: 59
  • DSC00699.JPG
    DSC00699.JPG
    57 KB · Visningar: 53
Hallo.....

måste bara kolla va era drar i snitt???

o hur mycke rymmer tanken?

kanske lite dumma frågor men ja måste bara veta, lite nyfiken...

strax efter tankalampan börja lysa så kan man inte dra på allt för häftigt eller göra en kraftig inbromsning för då stannar hojen....

Kanske e normalt??


Tååring - 0.5 l/mil

Normal tisdags tur - 0.8 l/mil

Bana - över litern/milen

Nja, när lampan börjar lysa (blinka) så har du 8 liter kvar, dvs, nästan halv tank, så nej, det är inte normalt beteende. (att den dör så där).
Det är 4 liter kvar när den lyser konstant. Och då kan jag tänka mig att det kan bli så, men inte regelbundet? :va
Jag brukar tanka innan den lyster fast. :nicka
 
Hallo.....

måste bara kolla va era drar i snitt???

o hur mycke rymmer tanken?

kanske lite dumma frågor men ja måste bara veta, lite nyfiken...

strax efter tankalampan börja lysa så kan man inte dra på allt för häftigt eller göra en kraftig inbromsning för då stannar hojen....

Kanske e normalt??

Tååring - 0.5 l/mil

Normal tisdags tur - 0.8 l/mil

Bana - över litern/milen

Nja, när lampan börjar lysa (blinka) så har du 8 liter kvar, dvs, nästan halv tank, så nej, det är inte normalt beteende. (att den dör så där).
Det är 4 liter kvar när den lyser konstant. Och då kan jag tänka mig att det kan bli så, men inte regelbundet? :va
Jag brukar tanka innan den lyster fast. :nicka

Okej, tankade igår då fick ja i nästan 15 liter, så då kanske den skulle dumma sej när man axade på kraftigt o stannade lite snabbt...

rymmer tanken 17 liter?
 
Jo, tanken ska rymma 17 liter, men jag har nog aldrig fått i så mycket som 15 liter! Så du hade nog nästan soppatorks där. :hihi
 
jo, ja fick ta de jäkligt lugnt till macken....

gjorde miit första framhjulslyft igår, ofrivilligt. lite överaskande men coolt...
på ettan, men de blev ett lyft... vart nästan kalsongbyte... :gnissla :tummenupp
 
Jag skulle nästan rekomendera en koll av soppa filtret.
 
Tååring - 0.5 l/mil

Normal tisdags tur - 0.8 l/mil

Bana - över litern/milen

Nja, när lampan börjar lysa (blinka) så har du 8 liter kvar, dvs, nästan halv tank, så nej, det är inte normalt beteende. (att den dör så där).
Det är 4 liter kvar när den lyser konstant. Och då kan jag tänka mig att det kan bli så, men inte regelbundet? :va
Jag brukar tanka innan den lyster fast. :nicka

Kanske är annars på TLR, men TLS har 4,8l kvar när lampan blinkar och 2,8l kvar när den lyser konstant. Allt som oftast får jag ner ca 14-15l när jag tankar. :)
 
Min hoj har då inte 8 liter kvar när den börjar blinka.. snarare 5 liter.
Att den börjar lysa konstant har jag inte sett ännu, men kan vara bra att veta att de funkar så iaf..
 
Kanske är annars på TLR, men TLS har 4,8l kvar när lampan blinkar och 2,8l kvar när den lyser konstant. Allt som oftast får jag ner ca 14-15l när jag tankar. :)

Opps, missade att han hade en S...

Min hoj har då inte 8 liter kvar när den börjar blinka.. snarare 5 liter.
Att den börjar lysa konstant har jag inte sett ännu, men kan vara bra att veta att de funkar så iaf..

Jag har för mig att det står 8 liter i boken. (Boken ligger i garaget, och jag orkar faktiskt integå och hämta den.. :tungan ) Man kommer rätt lång på "reservern" i alla fall.
Men, japp, lampan har två lägen. Blinka och fast. Fast = hälften så mkt kvar som blinkade lampa.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top