TL-tråden - v2 !

Missförstår jag dig eller hade du en 98ans termostat utan backventil då bara? så det blev samma diameter på hålet?
I mitt första försök så flyttade jag bara tempgivaren. Hade kvar allt annat som orginal -97 med termostat och allt. Så det var en 97-termostat som var monterad. 97-termostaten har ett stort hål utan backventil. Då fick jag sällan upp hojen i rätt temp.

Bytte sen till 98-liknande lösning med bypasskanal och en 98'as termostat som har mindre hål och backventil. Då fick jag den här pendlingen över/under 80°.

Sista modden var att byta termostaten till en Micra. Nu har jag konstant över 80°. :tummenupp

Hoppas det blev klarare nu. :såjaponken
 
Last edited:
I mitt första försök så flyttade jag bara tempgivaren. Hade kvar allt annat som orginal -97 med termostat och allt. Så det var en 97-termostat som var monterad. 97-termostaten har ett stort hål utan backventil. Då fick jag sällan upp hojen i rätt temp.

Bytte sen till 98-liknande lösning med bypasskanal och en 98'as termostat som har mindre hål och backventil. Då fick jag den här pendlingen över/under 80°.

Sista modden var att byta termostaten till en Micra. Nu har jag konstant över 80°. :tummenupp

Hoppas det blev klarare nu. :såjaponken

Japp nu klarade det.. ;) har ju en micratermostat från biltemplet själv.. och har i den borrat ett 5mm hål för att ge ett litet grundflöde.

Vad tror du är anledningen till att 97ans kylsystem är konstruerat som det e? min teori är att dem fick problem med kokningar innan termostaten hann öppna med en vanlig termostat, därav så satte dem i sista stund in en termostat med lägre temp så den garanterat hann öppna innan det blev 110grader eller nåt i vattnet runt cylindern/toppen.
bypass utan "dubbelverkande" termostat (som stänger bypassen när den öppnar till kylaren) har jag aldrig riktigt förstått meningen med, man tappar ju kyleffekt på det. visst det är fortfarande ganska stort flöde på pumpen och kylarn ser ju rätt tilltagen ut flödesmässigt men det är ju en nödlösning oavsett.
Kanske ska få polaren att fräsa till mig ett nytt termostathus för en riktig konstruktion nån dag :)
 
Du kan köpa ett beg termostathus från en TLR eller TLS 98+. Snickra ett eget T-stycke för bypasskanalen och voila!

Tja... De kanske testkörde den i Australien? Första orginaltermostaten var bara drygt 50° också. :D
 
Beställde nyss en, ta mailadressen som Octo skrev, han svarar snabbt :tummenupp .
Håller precis o snackar med honom om ett clutchcover med röd aluring:tungan . Drygt tusingen med frakt. Om inte tullnisse vill ha sitt förstås...:rolleyes:

Ja han gör dem av originalkåporna. Vet att det finns i metall också, med den där grymt spejsade tryckplattan, men kommer inte ihåg vem det var som gjorde den. Såg lite bilder härmodagen på TLz men har tappat bort den...

Hörde jag nån säga nåt om clear cover? Svart med röd ring? Tryckplatta?

clear_cover_plate.jpg


:yoparty
 
F-n ta dig om det är din hallmatta den ligger på!!! :mad: Säg att bilden e tagen från Vandriver, eller hur, visst e den de...snälla..
Inte min hallmatta.


















Det är min bordstablett! :D

Vandriver alucover. Hans första generations tryckplatta som jag köpte ofärgad, anodiserade och polerade. Passade också på när jag ändå hade paypal framme att köpa de där svarta fjäderbultarna med röda brickor. Helt nytagen bild ikväll, bara för dig. :tungan

Skönt å få hora lite ibland. :tuttar

:såjaponken
 
Inte min hallmatta.
Det är min bordstablett! :D

Vandriver alucover. Hans första generations tryckplatta som jag köpte ofärgad, anodiserade och polerade. Passade också på när jag ändå hade paypal framme att köpa de där svarta fjäderbultarna med röda brickor. Helt nytagen bild ikväll, bara för dig. :tungan

Skönt å få hora lite ibland. :tuttar

:såjaponken

Har precis PM:at Vandriver om jag hinner hänga på GB på nästa omgång som skall levereras i april...:tungan Vet knappt vad det kostar än, har ställt lite frågor till honom, få se om man har råd...:rolleyes: De e mycket man vill ha just nu..:D

Varför har du inte ditt sittande på hojen :confused:
 
Last edited:
Varför har du inte ditt sittande på hojen :confused:

För att göra en lång historia kort... Jag har en TLS -97 med femfjädrad koppling. Van gjorde bara tryckplatta för 6-fjädrad, men jag vågade inte missa möjligheten att få tag på en så jag köpte en ändå. :)

Har efter det kompletterat med kopplingskåpan och bultarna, anodiserat plattan och hittade en sexfjädrad koppling på Egay i höstas så det ska monteras alltihop nu innan säsongen börjar. :tummenupp

Måste liks byta olja så det passar bra. Monterar Scotts-filtret i samma veva.
 
http://www.tlzone.net/forums/frequent-tl-mods/38510-installing-your-super-kewl-rifleman-s-1-5-1-6-throttle-insert.html

En avbitare och en liten rörskärare är det viktigaste. Rörskärare kostar typ 49:- på Claes O.

Jag fick också göra en liten flytt och det är där gasvajrarna fäster nere vid spjällen så flyttade jag en mutter. Det sitter två muttrar på varje vajerjusterare - en över och en under mothållet. Sätter man in en insert kan man behöva skapa lite mera vajerslack och det löser man då genom att flytta båda muttrarna till undersidan av mothållet. :fakta

Nån timmes meck. Max.

Hur mekigt på en skala skulle du säga att det är?

Tycker det verkar mekigare än att göra en ventiljustering... :gnissla




Hörde jag nån säga nåt om clear cover? Svart med röd ring? Tryckplatta?

clear_cover_plate.jpg


:yoparty

:gnissla

Jag försöker bestämma vilken jag gillar bäst, den gamla (din) eller den nya (min). :va

plates004.jpg


:gnissla



Har precis PM:at Vandriver om jag hinner hänga på GB på nästa omgång som skall levereras i april...:tungan Vet knappt vad det kostar än, har ställt lite frågor till honom, få se om man har råd...:rolleyes: De e mycket man vill ha just nu..:D


2007 års priser:

Clutch cover, Biillet $235
6 bolt star style preasure plate, incl bolts and fasterners $125 USD
+ frakt. (~$40-70 för allt - jag försöker alltid klumpa ihop köp, så jag vet inte vad de enskilda kostar)
 
Last edited:
Hur mekigt på en skala skulle du säga att det är?

Tycker det verkar mekigare än att göra en ventiljustering... :gnissla

tja på S:n så får man ju lyfta tanken och ta bort luftburken och det är det mesta jobbet, att dela på gashandtaget och stoppa i 1/5 samt slipa bort en lite styrplopp som annars tar i går på 5 minuter

se nu till att monter din julklapp eftersom vi hade en omröstninig om vem/vilka som skulle få en :pannkyss
 
tja på S:n så får man ju lyfta tanken och ta bort luftburken och det är det mesta jobbet, att dela på gashandtaget och stoppa i 1/5 samt slipa bort en lite styrplopp som annars tar i går på 5 minuter

se nu till att monter din julklapp eftersom vi hade en omröstninig om vem/vilka som skulle få en :pannkyss
OCH JAG FICK INGEN?????????????


Taskigt Lasse, taskigt....
 
Jag försöker bestämma vilken jag gillar bäst, den gamla (din) eller den nya (min). :va

2007 års priser:

Clutch cover, Biillet $235
6 bolt star style preasure plate, incl bolts and fasterners $125 USD
+ frakt. (~$40-70 för allt - jag försöker alltid klumpa ihop köp, så jag vet inte vad de enskilda kostar)

+ $47 för reteiners :D

tycker faktiskt att den senaste versionen är snyggast absolut ingen fel på den Ivar har heller men jag gillar att den ser lite mera öppen ut eftersom det är urfräst mera på den :tummenupp
 
Det snygga med den nya är dels som lasse säger att den är mer öppen, men också att om man beställer den i en viss färg så har han fräst ur en del av den efteråt så man får ofärgat i det urfrästa. Rätt pimpigt. :)
 
HJÄLP!! Jag undrar vad reglerna säger om placering och hur synliga blinkersna ska vara bakifrån?? Har placerat mina på en liten plåt bit som sitter fast på fästet för avgasdämparna. Så nu sticker blinkersna ut precis ovanför dämparna.
 
Hur mekigt på en skala skulle du säga att det är?

Tycker det verkar mekigare än att göra en ventiljustering... :gnissla

Inte meckigt alls. Största mecket med en R är ju att få bort all plast å gu vet fan för att komma åt spjällen. :näsblod

I värsta fall så fixar vi det i höst när det är inflyttningsfest här. :) :öl

HJÄLP!! Jag undrar vad reglerna säger om placering och hur synliga blinkersna ska vara bakifrån?? Har placerat mina på en liten plåt bit som sitter fast på fästet för avgasdämparna. Så nu sticker blinkersna ut precis ovanför dämparna.
Blinkers:
Minsta avstånd 180mm mellan blinkers.
Minsta ljusstyrka 90cd. Om placerad 20-75mm från framlykta gäller 400cd. Skall vara orange.
Synfält:
15° över, resp 15° under vågplan i höjd med blinkers. Om blinkers är placerad högst 750mm över markplan gäller 10° under vågplan.
20° förbi fordonets centrumlinje.
80° ut från fordonets centrumlinje.
:fakta
 
Last edited:
Jevla paragraf ryttare. :hihi
 
Inte meckigt alls. Största mecket med en R är ju att få bort all plast å gu vet fan för att komma åt spjällen. :näsblod

I värsta fall så fixar vi det i höst när det är inflyttningsfest här. :) :öl


Blinkers:
Minsta avstånd 180mm mellan blinkers.
Minsta ljusstyrka 90cd. Om placerad 20-75mm från framlykta gäller 400cd. Skall vara orange.
Synfält:
15° över, resp 15° under vågplan i höjd med blinkers. Om blinkers är placerad högst 750mm över markplan gäller 10° under vågplan.
20° förbi fordonets centrumlinje.
80° ut från fordonets centrumlinje.
:fakta

Okejj. Tackar för svaret kan ju redan räkna ut att det inte är godkänt. Men kollar dom detta på bes.. eller är det regler som tillverkarna av fordon måste följa???
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top