TL-tråden - v2 !

Jag ser gärna fler tips. Ska försöka lägga ihop alla i en lista o lägga ut här. Det kanske kan bli en lista indelad i olika steg; basic, avancerat o "jävligt dyrt men mycket för pengarna" eller nåt i den stilen... :)

Bra idé :tummenupp

Jo... det är sant, min cykel är sänkt fram och lite höjd bak, man vill ju ha en snabbsvängd hoj :)

Det är ju just under de premisserna som man absolut ska ha en stydämpare på en TLR!
Sänkt fram och höjd bak. :hihi

J-Bone experimenterade med detta för ungefär 3 årsedan och han kom fram till att enklast att göra är ju att sänka kronan fram, men det är bättre effekt att skimsa upp lite i baken. Och så kan man naturligtvis göra båda två. :)
Men då får man montera tillbaka styrdämparen :tummenupp
NB. Det går inte att skimsa upp en Öhlinare... :gnissla


Enda nackdelen med att säkna fram är att man rent teoretiskt kan får problem med markfrigången.
Men jag har personliga erfarenheter av att det går att skrapa hjälmen ungefär samtidigt som något annat tar i på hojen... :rolleyes:
d.v.s. man kan luta utavbara helvete även med 10mm sänkt krona - fast jag har aldrig haft OEM kåporn eller orginal fotpinnar så det kan vara problemområden om man säker runt 10mm fram.

:hej
 
Last edited:
Tack för ett mycket bra svar! :tummenupp Även om det inte är aktuellt att börja svarva ned delar i motorn så e i alla fall jag intresserad av att höra allt. Hur mycket jag vill göra e upp till var o en sedan.

Var får man tag på luftburk ala race?

Jag ser gärna fler tips. Ska försöka lägga ihop alla i en lista o lägga ut här. Det kanske kan bli en lista indelad i olika steg; basic, avancerat o "jävligt dyrt men mycket för pengarna" eller nåt i den stilen... :)
Om du inte ska specialbygga för att få större volym så kan du modda den för bättre flöde:http://octo.no-ip.org/gallery/view_album.php?set_albumName=airbox
 
meh, skrammeldämpare för kamdreven. eller nått.
Tänk er stora brickor som sitter monterade på kamdreven. Scissor gear, kortfattat. heh. Hittar inte mina bilder på dem...

Tar man bort dem gör TL motorn skäl för sitt namn. :nicka
TL = Ticks Loudly



Till något annat.
Har ni sett denna, av MCN
Rätt gammal, från 2002.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/P...-407&start-page=10&__ia=userReview#userReview

The Suzuki TL1000R is exciting to ride, but for experts/nutters only.

:rolleyes: :va :1pajas

Electrics on the Suzuki TL1000R's can play up and it needs a strong battery to start that big motor.
No shit... :lol Min står konstant på laddning i garaget... :rolleyes:
 
Last edited:
:gnissla

Letade igenom hela fishen men kunde inte ens hitta scissor gears- Jag vet ju hur de ser ut, men de finns inte på bild, eller parts nr.
Så, så viktiga är de... :rolleyes: :D
 
Siccor gear och decomp som kan avlägsnas med fördel för mindre massa och bättre spinnupeffekt på knotan men på egen risk.annars köper man Vee Two`s vassare kamaxlar som är färdiga med justerbara drev utan siccor gear och den automatiska decompmekanismen.:tungan
 

Bifogat

  • Kopia av orginal Terry Shepherd 1.JPG
    Kopia av orginal Terry Shepherd 1.JPG
    50.6 KB · Visningar: 87
  • Kopia av DSC00047.JPG
    Kopia av DSC00047.JPG
    113.4 KB · Visningar: 80
Last edited:
Kan man fortfarande köpa Vee Two kammar?? Jag trode de slutat göra dem?

Hade inte varit fel om man kunde fixat sådana. (framtida projekt...)
 
Bah...
av självbevareledrift så läser jag inte "till salu" forumsbiten på TLZ.
Och varje gång jag gör kostar det mig runt 2000kr... :gnissla
 
Siccor gear och decomp som kan avlägsnas med fördel för mindre massa och bättre spinnupeffekt på knotan men på egen risk.annars köper man Vee Two`s vassare kamaxlar som är färdiga med justerbara drev utan siccor gear och den automatiska decompmekanismen.:tungan

Vad då egen risk? Vad riskerar hända? :confused:
 
Vad då egen risk? Vad riskerar hända? :confused:

Risk?
Det kommer att klappra mer från motorn, och du kommer att få säga "ja, det ska låta så, den är inte trasig" ett par gånger till åskådare. Ungefär som ducce förare med torrkoppling... :hihi


Sedan så mekaniskt, tja, så verkar vi svenskar vara lite mer outlaw efterom vi inte litar lika blint på ingenjörer med månadslön som amerikanarna (eller, ingenjör kanske har lägre status i sverige... :hihi )

I alla fall, gaaaaamal tråd, men här avhandlades det hela.
http://www.tlzone.net/forums/tl1000s-tl1000r-forum/44034-scissor-gear-removal.html

Det man kan säga är väll att de som inte mekar själva verkar livrädda för att ta bort dem, medans de som pillar mycket själva slänger bort dem.

Du får själv avgöra.

:hej
 
Tjenare!
Är mitt uppe i att byta kabelhärva och allt för att montera in TLR motorn i ramen på TLSen.

Har gnista i alla fall! vilket var skönt.
Problmet är att vissa kablar verkar vara ganska olikt från min 97as kabelhärva.

BLA kontakten där man sätter in TRE modulen har bara 2 stift på min gammla motor, medans den ser ut som på nyare tlr och S på nya motorn.

Hur funkar det?
 
Tjenare!
Är mitt uppe i att byta kabelhärva och allt för att montera in TLR motorn i ramen på TLSen.

Har gnista i alla fall! vilket var skönt.
Problmet är att vissa kablar verkar vara ganska olikt från min 97as kabelhärva.

BLA kontakten där man sätter in TRE modulen har bara 2 stift på min gammla motor, medans den ser ut som på nyare tlr och S på nya motorn.

Hur funkar det?

Har du 97:ans TLS kabelstam till en nyare TLR-motor? På 97:orna var det ingen jordkabel från GPS:en som går upp till kontakten där du sätter TRE:en emellan. Där fick du se till att samma kablar (samma färg) möter varandra, och eventuella överblivna jordkablar från nyare system jordas i ramen.

Men du verkar har tvärt om, två från motorn o 3 från kabelstammen, eller?

Nån annan med TLR-vana får gärna fylla på här...
 
Har du 97:ans TLS kabelstam till en nyare TLR-motor? På 97:orna var det ingen jordkabel från GPS:en som går upp till kontakten där du sätter TRE:en emellan. Där fick du se till att samma kablar (samma färg) möter varandra, och eventuella överblivna jordkablar från nyare system jordas i ramen.

Men du verkar har tvärt om, två från motorn o 3 från kabelstammen, eller?

Nån annan med TLR-vana får gärna fylla på här...

3st på TLR motorn och 2 på TLS :\
 
3st på TLR motorn och 2 på TLS :\

Ok, men då ser du till att;
- kablarna som möts i kontakterna har samma färg.
- överbliven jordkabel jordas i ramen
- om kontakterna på TRE:n inte stämmer så får du antingen klippa bort kontakterna och koppla med annan egen kontakt eller om möjligt ta delar från annat system och bygga så att du inte behöver klippa sönder kontakter på nuvarande motor/kabelhärva/TRE.

Hängde du med?

Sen, för säkerhets skull, vänta in någon kommentar från nåt TLR-freak, så att det av någon knäpp anledning inte ser annorlunda ut i TLR-schemat. :va
Putte ? TLRR ? TwinLove? Vad säger ni?

Lycka till! :tummenupp
 
3st på TLR motorn och 2 på TLS :\
Som Peter sa här. Den "tredje" tråden från GPS'en är bara jord. Vet inte om färgerna stämmer, men annars är det lätt att mäta upp vilken som är vilken.
TLS 97 hade inte jordkabeln utan bara neutral och GPS-signal, så om du har en TRE för en TLS -97 så kan du helt enkelt strunta i jordkabeln.
Har du en aktiv TRE (TLS 98+/TLR etc...) så kan du ju använda jorden från din nya motors GPS. Den behöver dock inte kopplas in på nåt sätt i din gamla kabelhärva.
 
tack för svaren!!
Monterar ihop motor, med ram och sving och alla andra roliga saker som kommer från pulverlacken i afton..
Kabelhärveriet får bli morgondagens problem! fattas flera timmar på dygnet tycker jag.

har ni fler tips så mata på! behöver all hjälp jag kan få! Har skrämmande mycke kontakter över :S
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top