TL-tråden - v2 !

tack för svaren!!
Monterar ihop motor, med ram och sving och alla andra roliga saker som kommer från pulverlacken i afton..
Kabelhärveriet får bli morgondagens problem! fattas flera timmar på dygnet tycker jag.

har ni fler tips så mata på! behöver all hjälp jag kan få! Har skrämmande mycke kontakter över :S
Om du vill få en snygg original koppling där så byter du ut GPI sensorn bakom svänghjulet, ta den ifrån S motorn o stoppa i R:en.

Sen har jag en R verkstadshandbok som du ska få, (PDF), men den får du när du kommit hem.
 
Tjenare!
Blandade känslor ikväll :D
den är ihopmonterad, hela hojjen utom bakramen å de..
Har provstartat men får ingen soppa på stiften, pumpen funkar, de vet jag å allt runtom hojjen :P

En märklig sak jag inte förstår riktigt är gnistan, den tänder 2 gnistor och sedan inget mer, man måste trycka på starten igen för att få den att gnista igen..

Är det nån som har nån idee om vad de kan vara för fel?
Kom med förslag! Vore kul att få igång den i höst, KANSKE hinner ut å prova asfalt :yoparty

Löste de med GPSen genom att sno öote från lillebrorsans VEMS låda,snygga kabelskor och en liknande "hona hane" som satt där orginal, vart OK.. Jordade på bakre jordkabel.

http://mute.nu/upload/image/DSC0452c7.JPG
Den är svart iaf
Har ett lass till som ska på pulverlack, gaffel, alla smådetaljer osv..
 
Last edited:
Nu är det problem med min tl igen.. Får ingen laddning på batteriet.. Har mätt upp strömen på polerna under gång och ser inget som tyder på att det kommer laddström.. Tänker genast att det kanske är regulatorn?!? Frågade förra ägaren och den är tydligen bytt för ett par år sedan.. Är det sannolikt att felet ligger där eller finns det några heta förslag??
 
Nu är det problem med min tl igen.. Får ingen laddning på batteriet.. Har mätt upp strömen på polerna under gång och ser inget som tyder på att det kommer laddström.. Tänker genast att det kanske är regulatorn?!? Frågade förra ägaren och den är tydligen bytt för ett par år sedan.. Är det sannolikt att felet ligger där eller finns det några heta förslag??

Ifall du behöver reservdelar så har jag en jäkla massa över!
Hör av dig om så är fallet

MIN ÄR STARTAD!! men dog igen, stiften..
 
Regulatorn eller statorn/rotorn som har gått. Alternativt dålig kontakt mellan regulator och batteri. Mät direkt på ingående och utgående från regulatorn så vet du om felet ligger före, efter eller i regulatorn. är det den som är trasig så har jag en extra liggande. Tror det står lite i gamla TL tråden om detta.
 
Hästar och kilo

Ok, en enkel sammanställning av tipsen i jakten på hästar o kilo. Som ni ser finns det ett antal saker som kan påpekas när det gäller listan, hur olika åtgärder naturligtvis bör kombineras med andra för full effekt mm.

Men vi börjar här. Nu vill jag gärna ha kommentar på antal kilo vi sparar på respektive åtgärd/ antal hästar vi vinner samt priset. Naturligtvis finns det stora variantioner av flera anledningar :va , men ange då tex;

2-5 hk, + PC2+racairbox 4-12 hk. Som ett exempel. :)

Kom igen nu! Sen fortsätter jag göra i ordning listan, vilken ordning vi tillsammans tycker att det bör göras mm.

OBS! Lite tekniktrådsregler bör gälla, dvs den som inte vet behöver inte gissa bara för att göra sig hörd :pannkyss ...ok?

Let the game begin! :yoparty :yoparty

De mest viktbesparande åtgärderna:

Åtgärd Kg Pris

1. Byte av avgassystem till helsystem alt. slip-on.
2. Byt rotationsdämpare bak till eftermarknadsstötdämpare.
3. Byt luftboxen till raceairbox med tillhörande filter.
4. Byt framlyset till projektorlysen.
5. Byt orginalkåpor till glasfiberkåpor och alukåpstöd.
6. fälgar, Nya lättare fälgar.
7. Byt bromskivor och bromsok.
8. Byt till lättare clip-on styre,
9. Byt original skruvar, tanklock mm till Titan.
10. Ta bort styrdämpare eller byt till lättare.
11. Ta bort all onödig plast som innerskärm bak mm.
12. Svetsa en ny ensitsig bakram.
13. Ta bort pair-valven.
14. Byt ut original blinkers mm mot lättare eftermarknads.

De mest hästkraftshöjande åtgärderna:

Åtgärd Hk Pris

1. Helsystem,
2. PC2 / 3, alternativt annat märke.
3. Byt till KN-filter
4. ta bort Siccor gears,
5. ta bort pair valve,
6. modda luftburk, raceairbox m lämpligty filter
7. rakare luftintag. (R - modellen)
8. Porta topparna.
9. Nya större ventiler.
10. Inmätning av squish.
11. Portning,
12. Raceslipning av ventilstyrningar.
13. Bortagning av material på ventilytan ytterst.
14. ombyggda kammar med justerbara drev för timingen kanske
15. omslipning av loberna.
16. Svarva ner kuggkransen ca: 200gr på kopplingen.
17. Högkompskolvar.
18. Planslipning av topp för högre komp.
 
Är verkligen glasfiberkåpor lättare? Jag trodde de var tyngre än orginalplasten, men lättare att laga (och billigare) så därför kör man det på race-hojar. :va
 
Ingen ide du moddar och slänger ut pengar.. Du hänger inte på mig iallafall :D :D :D

whata fu... hehehe jaha va fan då får vi stämma av d lite till nästa säsong o se hur d går :yoparty .... allt bra med dig annars då pooojke.... ja älskar mänisjooor
 
Är verkligen glasfiberkåpor lättare? Jag trodde de var tyngre än orginalplasten, men lättare att laga (och billigare) så därför kör man det på race-hojar. :va

eru påtänd eller :arsele

Som exempel:
Orginalkåpor bak med kuts ca 1.8kg
Racebakdel i glasfiber 0,851 kg

Ca 1 kilo på S:n i allafall det är ja bra att få bort vikt från höjden om man säger :yoparty

Ja men förlåt då! Var tog alla vägen? :confused:
Så illa var väl inte idén...? :va

du glömde bästa hp modden

köp en ducce motor med 150 hp :tungan

bra lista :tummenupp

skulle vilja påstå att

helsystem = vikt + hp
moddad burk + pc II eller III = hp samt lite vikt
Pair valven = vikt
Innerskärm + onödig plast osv = vikt

Om man har råd lättare fälgar

Går man vidare efter detta så börjar det bli dyrt tyvärr

De mest viktbesparande åtgärderna:
Nr 15 520 drev & kedja alu bak

Ok, en enkel sammanställning av tipsen i jakten på hästar o kilo. Som ni ser finns det ett antal saker som kan påpekas när det gäller listan, hur olika åtgärder naturligtvis bör kombineras med andra för full effekt mm.

Men vi börjar här. Nu vill jag gärna ha kommentar på antal kilo vi sparar på respektive åtgärd/ antal hästar vi vinner samt priset. Naturligtvis finns det stora variantioner av flera anledningar :va , men ange då tex;

2-5 hk, + PC2+racairbox 4-12 hk. Som ett exempel. :)

Kom igen nu! Sen fortsätter jag göra i ordning listan, vilken ordning vi tillsammans tycker att det bör göras mm.

OBS! Lite tekniktrådsregler bör gälla, dvs den som inte vet behöver inte gissa bara för att göra sig hörd :pannkyss ...ok?

Let the game begin! :yoparty :yoparty

De mest viktbesparande åtgärderna:

Åtgärd Kg Pris

1. Byte av avgassystem till helsystem alt. slip-on.
2. Byt rotationsdämpare bak till eftermarknadsstötdämpare.
3. Byt luftboxen till raceairbox med tillhörande filter.
4. Byt framlyset till projektorlysen.
5. Byt orginalkåpor till glasfiberkåpor och alukåpstöd.
6. fälgar, Nya lättare fälgar.
7. Byt bromskivor och bromsok.
8. Byt till lättare clip-on styre,
9. Byt original skruvar, tanklock mm till Titan.
10. Ta bort styrdämpare eller byt till lättare.
11. Ta bort all onödig plast som innerskärm bak mm.
12. Svetsa en ny ensitsig bakram.
13. Ta bort pair-valven.
14. Byt ut original blinkers mm mot lättare eftermarknads.

De mest hästkraftshöjande åtgärderna:

Åtgärd Hk Pris

1. Helsystem,
2. PC2 / 3, alternativt annat märke.
3. Byt till KN-filter
4. ta bort Siccor gears,
5. ta bort pair valve,
6. modda luftburk, raceairbox m lämpligty filter
7. rakare luftintag. (R - modellen)
8. Porta topparna.
9. Nya större ventiler.
10. Inmätning av squish.
11. Portning,
12. Raceslipning av ventilstyrningar.
13. Bortagning av material på ventilytan ytterst.
14. ombyggda kammar med justerbara drev för timingen kanske
15. omslipning av loberna.
16. Svarva ner kuggkransen ca: 200gr på kopplingen.
17. Högkompskolvar.
18. Planslipning av topp för högre komp.
 
Last edited:
Det är en bra idé Peter Pan. :)

Jag tänkte göra en länk till posten från första intro posten, när vi får lite vikter etc på den. :)

Ska hämta upp min orginal dämpare i källaren, och lite andra orginal skräp och väga allt. :)
Eller... jag tar nog ner min våg i stället.
(min designervåg av glas... :D )


Är verkligen glasfiberkåpor lättare? Jag trodde de var tyngre än orginalplasten, men lättare att laga (och billigare) så därför kör man det på race-hojar. :va

Jag har inte vägt, men det var rätt stor skillnad på mina Kolfiber/kevlar prylar jämfört med orginal.
Nu får man ju tänka på att det är vanligt med lättare lampor och en lättare kåp/mätar hållare oxå.
Men, allt som allt skiljde de tillräckligt för att jag omedelbart skulle märka skillnad när jag bytte.

Glasfiber är dock tyngre än Kolfiber/kevlar. Så den vinsten blir ju mindre. Och Kolfiber gör ju att man får en nudel bantningskur på köpet = ännu lättare! :banana

:hej
 
Last edited:
Det är en bra idé Peter Pan. :)

Jag tänkte göra en länk till posten från första intro posten, när vi får lite vikter etc på den. :)

Tänkte samla in lite siffror från er som har, o sen skriva rent listan o kanske ranka vilka tips som ger mest för pengarna. Den listan kan du länka till sen, när den börjar bli klar.. :tummenupp

Gå gärna in o redigera direkt i listan från mitt inlägg. Nästa gubbe gör samma sak med det inlägget osv. Blir det för grötigt så snyggar jag till det sedan, bara det går att förstå vad ni skriver. Kom igen nu! Hästar o kilo.
 
Last edited:
Skynda Fynda!!

Ronny och Lasse!!
En ram till era byggen!!
25k (+ frakt, tull och moms...) e fanimig rea med tanke på vad som verkar komma med!

http://www.tlzone.net/forums/looking-sell/91373-terry-shepherd-frame-much-more.html

Skynda fynda!

PS.
Det finns annat godis oxå, så som

27. TLS Attack Performance rearsets $200

1400 för najsiga pinnar är inte fel (fast jag är osäker på hur just Attack pinnarna ser ut)
 
Last edited:
:7peta

Förväxla inte glasfiber och kolfiber, eller kevlar Octo.
Glasfiber = tungt
Kolfiber/kevlar = lätt
Kolfiber = lättast

banana2.gif
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top