TL-tråden - v2 !

Vad hände?!?

Jag for till garaget för att ta ur batteriet ur besten och sätta det på laddning.... Det slutade med en nakenchock!
Före:
TL1000s2.jpg

Efter:
20071127.jpg
 
Tja. Jag har ett hemkok. Kanske rent av har en över, ska kolla...

Den som bara är ett motstånd har problemet att den även mappar in växel 5 (eller 6) när hojen är i neutralläge så att tomgången blir lite för låg och varierar beroende på om man har kopplingen intryckt eller inte.

Bygger man en aktiv som inkluderar ett till motstånd och en transistor så får man en TRE som kopplar ur sig själv när hojen är i neutral så då slipper man de problemen... :tummenupp

Edit:
Yep. Jag har en TRE över (för tl 98+) om du skulle behöva. Den har dock inga kontakter så man får klippa/löda, alternativt skaffa sig ett par kontakter.

Ok, min tomgång är stabil hela tiden. Ska kolla ordentligt imorgon om det är en tre mod eller inte. Annars är jag intresserad av din.
 
Jag lyckades ju få ut batteriet, men måste man verkligen riva allt runtomkring för att få lös det? Går det inte att lösa enklare?:D :tungan

Det var väl lika bra att plocka kåporna, tänkte först lacka om allt men en resa till Amerika kom i vägen...

Blir bara våtslipa och polera upp klarlacken. Såg dock att ena fästet till höger luftintag gått av (ni vet det i kolfiberlook) tror ni det håller med epoxy? det sitter ju inte i något bärande, tänkte om det går och limma och sen sätter man en bricka...

När jag ska plocka bort rotationsdämparen är det då bättre att sätta en järnstång genom svingfästet och palla upp på pallbockar eller funkar det att ställa på depåstödet?!? Kommer ett set för både framhjul och bakhjul från verktygsboden nu i veckan...
74131_big.jpg

74130_big.jpg

Vad tror ni om michelin pilot road 2, kör inge bana utan mest bara till och från jobbet och lite svängar runt närområdet (20-30 mil). Har nog möjlighet att få tag i dessa till rimligt pris.

Ska ringa pulverlackeraren i morgon. Blir Mattsvarta fälgar med röd fälgrand:)

//
Stefan:yoparty
 
tror nog att du kan ta bort rotationsdämparen med ett vanligt swingstöd däremot om man skall ta bort även fjädern så finns det ju inget som håller den :)
 
Ok, min tomgång är stabil hela tiden. Ska kolla ordentligt imorgon om det är en tre mod eller inte. Annars är jag intresserad av din.

Det finns egentligen bara ett sätt att hitta en TRE om du har en. Någon rätta mig om jag har fel här, men du har en GPS (Gear Position Sensor) som sitter på motorns högra sida innanför kopplingskåpan och lite innanför/bakom kopplingskorgen. Från den går det ut ett sladdpaket med tre ledare. Följer du den uppåt längs högra ramens insida mot luftburken så kommer du nånstans stöta på två vita kontakter med tre stift i. Kontakterna ser du på bilden som Lasse postade.

Om de två kontakterna bara sitter i varandra har du ingen TRE. Sitter nåt annat inkopplat mellan dessa kontakter (eller om de är klippta och nåt är lött in) så har du mest sannolikt en TRE där.

Vad tror ni om michelin pilot road 2, kör inge bana utan mest bara till och från jobbet och lite svängar runt närområdet (20-30 mil). Har nog möjlighet att få tag i dessa till rimligt pris.

Har ingen erfarenhet av Pilot Road. Är de dock bara nästan lika bra som Pilot Power så har du bra däck där. Jag kör vidare på mina PP eftersom jag känner mig så trygg på dem när det är blött ute...
 
Last edited:
Vad tror ni om michelin pilot road 2, kör inge bana utan mest bara till och från jobbet och lite svängar runt närområdet (20-30 mil). Har nog möjlighet att få tag i dessa till rimligt pris.

//
Stefan:yoparty

Jag kör med Pilot Road 2 (viktigt med 2an där Octo ;) ) och jag är mycket nöjd med dem. Ska man pressa skiten ur hojen på gatan så skulle jag kunna tänka mig att de går lite varmt, men bara de dagar de är typ 28C + grader ute.
På bana lär de garanterat gå varmt och börja slira runt lite.
Nu är i och för sig slirandet inget större problem om det sker mjukt och fint, men jag har inte pressat mina PR 2 så hårt ännu att jag vet om de släpper hastigt eller mjukt.


MEN.
Om man säger så här. efter 200 mil med däcken så ser de fortfarande nästan nya ut.
På mina SuperCorsa som jag hade innan så började jag fundera på nya däck efter 200 mil.
Och på gata har jag faktiskt inte märkt någon större skillnad, förutom att jag kan köra ungefär 3 gånger så fort i regn med PR2 jämfört med SuperCorsa däcken... :hihi
Nu kör jag ju helst inte i regn i vilket fall som, så det är ett svagt argument för min del att ett däck är bra i väta. Men även på torr asfalt, vid normal gat körning så är PR2 på gränsen till bättre än SuperCorsa däcken. För de SC blir ju inte bra förrän man pressat på en liten stund, men då är de som klister i marken. Sanslöst bra däck. Alla 300 milen de håller... :hihi

:hej
 
Last edited:
....Vad tror ni om michelin pilot road 2, kör inge bana utan mest bara till och från jobbet och lite svängar runt närområdet (20-30 mil). Har nog möjlighet att få tag i dessa till rimligt pris....

//
Stefan:yoparty

Jag har ett par Pilot Road 2 på min hoj som gått nånstans mellan 50-75 mil. (Kan kolla exakt) E som nya. Du kan få dem för halva butikspriset om du vill.

120 fram o 180 bak. Har känts jättebra på landsväg, men tänkte byta för att köra en hel del bana nästa år.
 
Nu har jag fotat:) Tyvärr verkar det vara en vanlig koppling:mad: Får höra vad förra ägaren har att säga. Enligt besigtningspapperen så skall hojen vaa begränsad till 72kw, inget som jag märkte. Jag har kollat lite och det skall vara begränsning i insuget och klippt kabel i boxen som gäller för att plocka bort det. Kabeln är borta så jag tror inte att den är strypt längre, ska ta bort luftboxen o kolla samtidigt som jag kanske gör en Tb justering. Blir försäkringen billigare om det står i reg beviset att hojen är provad och godkänd på 72kw? eller skiter försäkringsbolagen fullständigt i det? Killen jag köpte hojen nämnde att den var billig i försäkring,jag tänkte att det var om man jämförde med nyare sporthojar. Här är bilden på kontakten,var lite silvertejp på den därför trodde jag att den kunde vara "moddad".
 

Bifogat

  • PICT186342%.JPG
    PICT186342%.JPG
    128.7 KB · Visningar: 89
bolagen går efter ursprungseffekt och inte vad som står i papperet tyvärr
i allafall när de sker ett ägarbyte dvs nuvarande ägare kan ha en låg premie men nästa man för betala för full effekt
 
Jag har ett par Pilot Road 2 på min hoj som gått nånstans mellan 50-75 mil. (Kan kolla exakt) E som nya. Du kan få dem för halva butikspriset om du vill.

120 fram o 180 bak. Har känts jättebra på landsväg, men tänkte byta för att köra en hel del bana nästa år.

WTF
180 bak?!?! Jag har ett 190 på min hoj, är det helt åt h-vete eller? Har inte märkt av att den gått skumt efter vägen...

Fram 120/70 ZR17 och Bak 190/50 ZR17. Vad fasen är original?!?
 
På en TLR är det 120/70 och 190/50 som är orginal.

Men. :)
En del slänger på 180/55 för att det get kvickade styrrespons. Jag körde själv med 180/55 i 3 år och gillade det. Men jag slängde på ett 190 däck nu sist för det var vad Johan hade hemma och jag pallade inte att vänta. Men 190 funkar ju rätt bra det me...

bolagen går efter ursprungseffekt och inte vad som står i papperet tyvärr
i allafall när de sker ett ägarbyte dvs nuvarande ägare kan ha en låg premie men nästa man för betala för full effekt

72 Kw ÄR vad TLR'en var typ-reggad med i Sverige...

Slö klumpeduns... :hihi
 
Last edited:
WTF
180 bak?!?! Jag har ett 190 på min hoj, är det helt åt h-vete eller? Har inte märkt av att den gått skumt efter vägen...

Fram 120/70 ZR17 och Bak 190/50 ZR17. Vad fasen är original?!?
Standard är 190/50 bak på både R och S.

Vissa har kört 180/50 för att få ett lite smalare rundare däck som blir något mera lättsvängt. Numera finns det fler racedäck och några gata/bana som har 190/55-profil som har samma tvärsnittsprofil som ett 180/50 men något bredare.

Jag kör 190/50 själv och är nöjd med det hittills. Kanske ska våga prova ett 180/50 nästa byte bara för att ha känt på det. :)



Ser förresten inte ut som om du har nån TRE där Slakt...
 
Standard är 190/50 bak på både R och S.

Vissa har kört 180/50 för att få ett lite smalare rundare däck som blir något mera lättsvängt....

Det är av den anledningen det sitter 180 bak på min hoj. Sen fick jag rådet, både här och av ett par banfreaks att styva upp gaffeln med andra fjädrar och byta bakdämparen, och eventuellt ta bort styrdämparen, för att få en kvickare och stabilare hoj.

Resultatet blev över förväntan:tummenupp , mycket kvickstyrd, nästan i klass med min tidigare zx10r, och inget problem med vobbel...

BTW: "Slakt"; Det var inte Pilot Road 2 jag har på hojen, utan Pilot Sport, som är något mjukare. Dealen kvarstår om halva nypriset om nån e intresserad.
 
BTW: "Slakt"; Det var inte Pilot Road 2 jag har på hojen, utan Pilot Sport, som är något mjukare. Dealen kvarstår om halva nypriset om nån e intresserad.[/QUOTE]

du förväxlade nog mig med någon annan. Jag har bra däck på min hoj:)

Nej det är nog inte någon tre:gråta
Jag skickar dig ett pm om din "home made" Tre. Eftersom den var lite ryckig i gången så bådar det ju gott att man kanske kan mildra det lite med en Tre iaf, måste kanske inte göra för stora justeringar på hojen då:)
 
Last edited:
BTW: "Slakt"; Det var inte Pilot Road 2 jag har på hojen, utan Pilot Sport, som är något mjukare. Dealen kvarstår om halva nypriset om nån e intresserad.

du förväxlade nog mig med någon annan. Jag har bra däck på min hoj:)

[/QUOTE]

Sorry, det skulle vara adresserat till "Kohai" :rolleyes:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top