TL-tråden - v2 !

Hej. Försökte mig på att synka spjällhusen idag. Tyckte inte alls jag lyckades speciellt bra. Jag använde mig av slang planka olja metoden. När jag började var ena cylindern väldigt mycket off. Men det sista finliret fick jag inte alls till. Det var dessutom väldigt svårt att hålla tempen på 89 grader. Trots att jag körde kylfläkten plus en fläkt till. Nu till frågan. Hur noga är det att dom är precis exakt synkade? Har inte provkört den ännu men innan spottade den och hostade mellan 2500 och 3000 rpm. och ja jag har justerat tps.
 
Hej. Metoden du beskriver med planka och olja fungerar bra i "grova drag" oftast för förgasare fler än 2st.
Men för att få till det där finliret tror jag mer på cynk klockor med "kula i flödet"
Det där med temperaturen har mest med Tps att göra. Vid normal kör temp vill man ju att det ska fungera som bäst med spjällhusen. inte när den är kall.
Tror nog att du fått det tillräckligt bra redan om du varit noga.
Mina Päron


Hej. Försökte mig på att synka spjällhusen idag. Tyckte inte alls jag lyckades speciellt bra. Jag använde mig av slang planka olja metoden. När jag började var ena cylindern väldigt mycket off. Men det sista finliret fick jag inte alls till. Det var dessutom väldigt svårt att hålla tempen på 89 grader. Trots att jag körde kylfläkten plus en fläkt till. Nu till frågan. Hur noga är det att dom är precis exakt synkade? Har inte provkört den ännu men innan spottade den och hostade mellan 2500 och 3000 rpm. och ja jag har justerat tps.
 
Last edited:
Hej. Metoden du beskriver med planka och olja fungerar bra i "grova drag" oftast för förgasare fler än 2st.
Men för att få till det där finliret tror jag mer på cynk klockor med "kula i flödet"
Det där med temperaturen har mest med Tps att göra. Vid normal kör temp vill man ju att det ska fungera som bäst (spjällen). inte när den är kall.
Tror nog att du fått det tillräckligt bra redan om du varit noga.
Mina Päron

Hej. Har provkört den nu och den går mycket bättre. Inte en tendens till att sucka på dom lägre varven.
Och mycket bättre gassvar!.
 
Min rycker vid 3800rpm vid flytkörning. Går kanon för övrigt. Och är verkligen bara vid ett 100rpm spann. 3700 går fint 3900 inga problem? Ligger jag på acc förbi det varvet märks inget. Några idéer
 
4470f13b590e24e98e51b110de1b8f22.jpg

Så står man å målar och längtar ut på vägarna...
 
Hej. Om du redan utfört momentet noggrant som ovan nämnda medlem.
Min gissning är att bränsleblandningen behöver justeras....Power Commander/bromsbänk.
Kanske du lagt till nåt tillbehör på insug/avgassidan och inte finjusterat efter de förutsättningarna ?
Tändspolar håller rätt värden och får rätt spänning ?
Oxiderad jord eller plus anslutningar intill dessa ?
Om dessa tips redan är åtgärdat och allt helt
Då ligger mina päron på justering av "sprutet" några procent och har du pc2 eller 3 gör du det själv direkt på huvudenheten.

Men vänta till de andra med kunskap svarar innan du gör något.



Min rycker vid 3800rpm vid flytkörning. Går kanon för övrigt. Och är verkligen bara vid ett 100rpm spann. 3700 går fint 3900 inga problem? Ligger jag på acc förbi det varvet märks inget. Några idéer
 
Last edited:
Hej. Om du redan utfört momentet noggrant som ovan nämnda medlem.
Min gissning är att bränsleblandningen behöver justeras....Power Commander/bromsbänk.
Kanske du lagt till nåt tillbehör på insug/avgassidan och inte finjusterat efter de förutsättningarna.
Tändspolar håller rätt värden och får rätt spänning ?
Oxiderat jord eller plus anslutningar intill dessa ?
Om dessa tips redan är åtgärdat och allt helt
Då ligger mina päron på justering av "sprutet" några procent.

Men vänta till de andra med kunskap svarar innan du gör något.

Lutar åt en mappning då det inte är gjort, och nån mupp har garage portat topparna lite på känn (undertecknad) kollade det mesta annat förra året. Sitter pc3 på men jag har bara valt en mapp som låg nära min upset
 
Pc3 ...då har du grundmappen och kan du justera på mellanregistret själv med knapparna på enheten. Ha koll på utgångsläget...öka ett par procent och testkör eller minska. Ha koll på tempen...

Lutar åt en mappning då det inte är gjort, och nån mupp har garage portat topparna lite på känn (undertecknad) kollade det mesta annat förra året. Sitter pc3 på men jag har bara valt en mapp som låg nära min upset
 
Pc3 ...då har du grundmappen och kan du justera på mellanregistret själv med knapparna på enheten. Ha koll på utgångsläget...öka ett par procent och testkör eller minska. Ha koll på tempen...

Okey är väl bara att krypa med skammen till manualen och läsa på lite då;)
 
Det går göra på dator också,,,,då förstår alla ungdomar hur...
Misstänker du den går för snålt efter det så kolla tändstiften för att utläsa verkligheten.
Alla är så fixerade att göra allt i bänk...men det går få till bra själv med lite tålamod och kunskap vartefter man lär sig.
Men det är klart har man gjort stora förändringar i motor och plöjt ner pluringar så gäller bänkkörning.
Men gör inget radikalt innan de andra med kunskapen här lagt sitt veto.
Mina päron o gissningar.

Okey är väl bara att krypa med skammen till manualen och läsa på lite då;)
 
Last edited:
Vilka kopplingar / lameller funkar bäst till banåkning på TLR ?
 
Det går göra på dator också,,,,då förstår alla ungdomar hur...
Misstänker du den går för snålt efter det så kolla tändstiften för att utläsa verkligheten.
Alla är så fixerade att göra allt i bänk...men det går få till bra själv med lite tålamod och kunskap vartefter man lär sig.
Men det är klart har man gjort stora förändringar i motor och plöjt ner pluringar så gäller bänkkörning.
Men gör inget radikalt innan de andra med kunskapen här lagt sitt veto.
Mina päron o gissningar.

Efter att ha bytt till ett nytt k&n filter i år så har den inte visat detta symtom mer, som jag hade förra året. Gött
 
Har några frågor igen.

Jag tycker min tl rasslar/skramlar från toppen en hel del? är det normalt. Den har gått strax över 4000mil.
Och vad ska man hälla i för olja i den? helsyntet. HAr kört mest honda och dom skramlar ju sällan.
 
....tjena...det var ett tag sedan sist. Nu är hon iaf besiktad.. UA - såklart.

*Åke*, PCII:an rockar fortfarande. ????

Skickat från min SM-A510F via Tapatalk
 
Det tog inte så lång tid innan det blev dags för lite meck igen.

Bensinpumppackningen - TLR. Verkar inte finnas på något lager i närheten. Har kollar i Sollentuna, Ava och en lokal handlare. Har ni några tips?

Annars behöver jag beställa från Tyskland.
 
Vart är alla?

Hur är det egentligen med de båda rören?
Jag stod och körde på tomgång igår för att se att allt är bra med henne. Fick inte upp någon vidare temp i utblåset i den vänstra. Ska det vara så?

Allt gick bra annars men vid 103 grader (temp) (skulle kolla fläktarna vid 106) så puffade hon till. Jag stängde av. Sedan startade jag igen, tomgång en stund sedan poppade/puffade hon en gång till så hon stannade.
Startade igen och hon går annars bra.

- Jag har tagit bort vaccum skiten. (några år sedan nu)
- PC2 i bänk - check (som ovan)
- Alla vätskor bytta (nu senaste servicen)
- Pluggade högra hörnet på/under luftburen. Den framför den gröna kontakten.

Vad betyder det här?
Please grabbarna..
TLR -99.
 
Vart är alla?

Hur är det egentligen med de båda rören?
Jag stod och körde på tomgång igår för att se att allt är bra med henne. Fick inte upp någon vidare temp i utblåset i den vänstra. Ska det vara så?

Har du orginalrör på hojen? (Dämparna är oviktiga).
Isåfall är det som det ska, det ena röret är "ihopklämt" så det kommer mindre avgaser till vänstra & därav blir det svalare än höger sida
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top