TL-tråden - v2 !

Inhandlade dessa godbitar ! :banana

2010%5C01%5C08%5Cbikepics-1872446-800.jpg


2010%5C01%5C08%5Cbikepics-1872445-800.jpg

Nice Anton, de kommer se grymma ut på din TL! Jag ska snart fota min TLR efter en höst och vinter-renovering. Ska bara göra rent det sista på fälg och sving, men efter helgen bör det vara klart.
 
Kan inte du köpa och berätta hur bra de var sedan? :tummenupp

Jag skulle behöva nya skivor fram och detta kan ju vara ett kul alternativ.

Edit: Det finns ju en hel del att välja på på den engelska ebay med. Då slipper man ju risken att betala en massa avgifter...

Ex. http://cgi.ebay.co.uk/TL1000-TL-100...mQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item20aed97ffa

Hehe. förvisso. men det är rätt mycket billigare i usa, sen vet i fan vad det kostar i extra om man får skatt och tull
 
Nice Anton, de kommer se grymma ut på din TL! Jag ska snart fota min TLR efter en höst och vinter-renovering. Ska bara göra rent det sista på fälg och sving, men efter helgen bör det vara klart.

Ja för tusan! Har en hel del planer jag med: ventiljustering, renovering av framgaffeln, på med helsystem + svetsa adaptrar för micron-burkarna, nya iridiumstift, renovera huvudcylindern till kopplingen, byta bränslefilter, lämna in spridarna för rengörning och lacka om bakcutsen. Våren är snart här :gnissla

Skönt att vara tillbaka i TL-träsket förresten? :D Vi får ta en sväng i vår :tummenupp
 
Jag har en PC II till salu, finns intresse? Har även 2 fina ljuddämpare (orginal). Har även 2 kompletta kit med gaffelbenstätningar (packboxar & avstrykare) samt gaffelolja. Inköpta på ava MC och alla förpackningar är obrutna.

Allt detta till en TLR -98, om det passar även en TLS får ni fråga någon annan om, för det vet inte jag.



:hördu KÅMM Å TJÖP :hördu

PC: 1300kr
Dämpare: 1000kr
Olja + packningar: 600kr



Vad koster packningarna annars då?
 
:hej
Jag har visst missat 3 månaders blaj blaj... :hihi

Förstaposten är uppdaterade med två länkar. (glömde: Tack till NatoN)

http://imageevent.com/tlsdoug/tlzon...blyreassembly;jsessionid=ynwyey2c82.buffalo_s

och
http://www.bikeroffice.de/

Ge feedback, tackar. :)


I mitt tycke (för att vara 100% seriös för engångs skull) så är bromsarna och hela den biten den absolut viktigaste detaljen på en hoj. Och jag skulle aldrig chansa på en sådan detalj. har grejerna fått bra betyg av folk du litar på, köp. annars, köp grejer som du vet är bra. Även om de kostar tre gånger så mycket. Det är dyrt att gå sjukskriven efter en olycka...
(Jo, jag vet att det är ett moment 22 - om ingen köper så kan ju ingen prova och ge feedback, men tough luck som de säger... :hihi )

:hej
 
Last edited:
TLR till våren

Tänke att SP2an skulle få lite sällskap och har snöat in på en TL1000R.

Kommer sannolikt att köra en hel del bana och då är frågan till er Tillerfrälsta: vilka moddar skulle ni rekommendera chassimässigt?

Tackar på förhand:)
 
Först och främst ny bakdämpare.

+1

Och sedan gå in och läsa på om fjädringsinställningar, för en TL är ju ganska känslig på att det ska vara rätt.

Jamies fjärdingsinställningar är en bra början.
Länk hittas på sidan 1, i första posten. :tummenupp
 
Last edited:
+1

Och sedan gå in och läsa på om fjädringsinställningar, för en TL är ju ganska känslig på att det ska vara rätt.

Jamies fjärdingsinställnginar är en bra bärjan.
Länk hittas på sidan 1, i första posten. :tummenupp
Då säger jag, "suspension for mortals", en instruktionsfilm om hur du justerar fjädring. Ställ in den för dig på en gång. :tummenupp
 
Först och främst ny bakdämpare.

Ok, misstänkte att det var 1A med tanke på allt man läst.

Har span på ett par som har utbytesdämpare, WP jag för mig, det är alltså en klar fördel?

Framgaffeln då? Hårdare fjärdar? Annan olja?

Hur är styrdämparen original? En "cykelpump"? Är det vettigt att budgetera även för en ny sån?
 
Ok, misstänkte att det var 1A med tanke på allt man läst.

Har span på ett par som har utbytesdämpare, WP jag för mig, det är alltså en klar fördel?

Framgaffeln då? Hårdare fjärdar? Annan olja?

Hur är styrdämparen original? En "cykelpump"? Är det vettigt att budgetera även för en ny sån?
Nu snackar vi TLR så det blir lite guesswork för mig... men...

Även Öhlins och Bitubo har utbytesfjäder, om det var det du menade.
Gaffeln är väl ok på en TLR. TLS har för mjuk gaffel orginal dock.
Styrdämparen suger, men bara att byta till 2,5w olja ger en förbättring för bra peng. Annars är det väl en öhlinare där med som gäller.
 
Imho, ska man byta fjädrar fram kan man lika gärna göra jobbet ordentligt och byta alla de där grejerna Robban (Robster) gjorde, men nu fick jag ju hjärnsläpp och glömt vad det heter... "Gold-something-something"...

(Man kanske inte ska ha ett 4 månaders MC uppehåll så här?? :näsblod)

Men är man av normalvikt och mest bara kör gata så funkar det med att bara ställa in framgaffeln bra (alltså, det där lät fel, man MÅSTE byta ut rotationsdämparen...).
Jag kör själv med orginal framgaffel (JO!!! jag har faktiskt en orginalgrej kvar att byta...), med Jamies gat-inställningar som grund, och lite justerat som jag tycker passar mig lite bättre (de är lite hårdare än Jamies gata, men inte som ban-inställningen).
Hmm, dock så är så mkt bytat på min att jag kanske inte ska utala mig om inställnignar på andras hojar...

Men, som sagt, allt kan göras bättre! TLR är ju inte precis årsfärsk, men då den kom var gaffeln en av de bättre på marknaden. Har man kosing kan man alltid köpa ett par nya gafflar. Men, jag har för mig Robban sa att hans blev bättre med de nya innanmätet än en orginal Gixxer 2005a framgaffel. (Jag ha för mig den andra hojen i garaget var en 2005a, men jag är lite osäker på exakt vilken årsmodell det var, en nyare gixxer iallafall)
Den största vinsten med de nya jämfört med en (seriöst)upphottat gammelgaffel är ju vikten, de nya är bra mkt lättare. Och, så får man radialbromsar, fint bling om inte annat. :hihi


Och ang styrdämparen, så säger jag som jag alltid gör i den frågan. Släng skiten och kör utan. I alla fall om du i övrigt inte mixtrat med styrgeometrin, som att sänkt kronan, höjt den bak, ändrat svinginfästningen mm, då finns det ett behov av en styrdämpare på TLR, men orginalt.
Släng skiten, eller använd den som bokpress. Det är vad den duger till. Imho. (jo, jag har provat med tunnare olja och den blev något mindre värdelös då).
Jag kör utan, om någon nu inte visste det... :hihi


:hej
 
Last edited:
satt och kollade lite och såg att TLRen i kanada lyser båda framlamporna även på halvljus.

är det någon som har kopplat om så båda lysser på halv ljus? eller det är inte lagligt i sverige?

är mycket snyggare iallfall.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top