TL-tråden - v2 !

För 35k tror jag nog att du gör en bra affär.
 
Avgasknallar fixas med en ny packning o ev lite tätningsmassa i skarven under hojen.
Inget o backa för.

Däremot skulle jag vilja se hojen o ett begärt pris innan jag uttalar mig. Alldeles för svårt o bara haspla ur sig ett pris så där.

Syftade mer på att det lät som mycket på minus sidan....
 
Mycket av det på minussidan går ju att fixa, men det kostar ju en slant.

Typ 5k pix

Framdäck: 1300:-

Drivpaket: 1700:-

Service: 3000:- (?)
 
Last edited:
Det känns lite som att ifall du har problem med att lyfta tanken så ska du inte ge dig på att justera TPS.

Man lär sig inte så länge man inte testar :P
Har inte försökt lyfta tanken heller,
Men hade ju varit bra om någon sa hur man gör.

såg något om att man kan andvända någon pinne man får till hojen att stötta upp den med
 
Man lär sig inte så länge man inte testar :P
Har inte försökt lyfta tanken heller,
Men hade ju varit bra om någon sa hur man gör.

såg något om att man kan andvända någon pinne man får till hojen att stötta upp den med

Har du ingen instruktionsbok? Där står hur man gör. Annars kan du gå in på http://www.jiffypark.com/tl/tl.htm och ladda ned manualen..
 
Man lär sig inte så länge man inte testar :P
Har inte försökt lyfta tanken heller,
Men hade ju varit bra om någon sa hur man gör.

såg något om att man kan andvända någon pinne man får till hojen att stötta upp den med

Lossa de två skruvar som sitter i framkant på tanken, vill minnas att styrdämparen sitter i samma fäste. Plocka fram tankstödet (en lång metallpinne), du hittar det under förarsadeln (eller är det passagerarsadeln) på höger sida. Ta tag i tankens framkant, lyft rakt uppåt och sätt i tankstödet :) klart. Passa på att ta en kik på luftfiltret när du ändå är där och bökar.
 
Har du ingen instruktionsbok? Där står hur man gör. Annars kan du gå in på http://www.jiffypark.com/tl/tl.htm och ladda ned manualen..

Har kollat på den filmen nu om justering av tps. men förstod inte vad det var för switch han kopplade om för att få fram det andra på displayn.

Men vad jag förstod det som så behöver jag göra en sådan justering. för jag märker ingen skillnad när jag drar ner "chocken" eller vad det nu heter, på varvtalet som man skulle göra.

min tlr är lite svårstartad när den är kall.. eller ja inte svår kanske men man måste ge lite gas.
 
Har kollat på den filmen nu om justering av tps. men förstod inte vad det var för switch han kopplade om för att få fram det andra på displayn.

Men vad jag förstod det som så behöver jag göra en sådan justering. för jag märker ingen skillnad när jag drar ner "chocken" eller vad det nu heter, på varvtalet som man skulle göra.

min tlr är lite svårstartad när den är kall.. eller ja inte svår kanske men man måste ge lite gas.

Den kontakten sitter vid bakramen under kutsen, en vit kontakt... syns jättebra om du tittar på bilderna i länken jag gav dig tidigare. Har du tittat på den?
 
Har kollat på den filmen nu om justering av tps. men förstod inte vad det var för switch han kopplade om för att få fram det andra på displayn.

Men vad jag förstod det som så behöver jag göra en sådan justering. för jag märker ingen skillnad när jag drar ner "chocken" eller vad det nu heter, på varvtalet som man skulle göra.

min tlr är lite svårstartad när den är kall.. eller ja inte svår kanske men man måste ge lite gas.
TPS har inget med om "kallstartsreglaget" funkar eller inte.
Det är som du säger, inte heller en choke, utan bara ett reglage för att ställa upp tomgångsvarvtalet temporärt. Borde kunna ökas till nästan 4000rpm med det.

Lossa de två skruvar som sitter i framkant på tanken, vill minnas att styrdämparen sitter i samma fäste. Plocka fram tankstödet (en lång metallpinne), du hittar det under förarsadeln (eller är det passagerarsadeln) på höger sida. Ta tag i tankens framkant, lyft rakt uppåt och sätt i tankstödet :) klart. Passa på att ta en kik på luftfiltret när du ändå är där och bökar.
Jo, du måste nog lossa styrdämparen. Om du har en TLS -98 eller senare så lossar du styrdämparfästet med skruven som sitter längst till vänster på det fäste som ligger "över" tankfästet.
Lossa också sadeln.
 
Last edited:
Den kontakten sitter vid bakramen under kutsen, en vit kontakt... syns jättebra om du tittar på bilderna i länken jag gav dig tidigare. Har du tittat på den?
Jag har haft ner hela bakdelen men inte såg jag någon kontakt då.
TPS har inget med om "kallstartsreglaget" funkar eller inte.
Det är som du säger, inte heller en choke, utan bara ett reglage för att ställa upp tomgångsvarvtalet temporärt. Borde kunna ökas till nästan 4000rpm med det.

Enligt videon som finns på hur man justerar tpsen så skall man andvända den.
Och i instruktions boken står det chock ;)

men vare sig min är varm eller kall så ändrar sig inte tomgången när man drar i den.
 
Jag har haft ner hela bakdelen men inte såg jag någon kontakt då.


Enligt videon som finns på hur man justerar tpsen så skall man andvända den.
Och i instruktions boken står det chock ;)

men vare sig min är varm eller kall så ändrar sig inte tomgången när man drar i den.
Tja... En choke är i min mening något som "chokes", dvs stryper luftflödet, oftast i en förgasare så att undertrycket blir större i den så att den suger i sig med bränsle och mindre luft. Den fetare blandningen gör att den startar lättare.
En TL är insprutad och funkar inte så. ECU'n ställer själv upp bränslemängden mha lite sensorer och reglaget är bara för att öka varvtalet lite så att den lättare håller sig igång. Kan vara användbart på bana också så hojen inte går under säg 2000rpm.

Bild på dealer plug på en TLS. Du hittar den antingen till höger under bak-kutsen, eller om den jävlas lite med dig så ligger den mellan innerskärmen (bagaget) och höger baksidokåpa. Det är alltså den vita kontakten. Den kan ha en svart gummihätta över sig förresten.
dealer_plug_tls.jpg
 
Den kontakten sitter vid bakramen under kutsen, en vit kontakt... syns jättebra om du tittar på bilderna i länken jag gav dig tidigare. Har du tittat på den?

OK, nu har vi lärt oss att vi skall justera TPS:en.

Men VARFÖR? vad är det som blir bättre? Vad är det man justerar? (förutom det självklara faktum att man justerar Trottel positions angivelsen)
 
Min kopplingskåpa läcker och saknar till och med en skruv. Nån som har antingen en kåpa till övers (97ans) eller en idé om vad det är för skruv?
 
..du måste nog lossa styrdämparen. Om du har en TLS -98 eller senare så lossar du styrdämparfästet med skruven som sitter längst till vänster på det fäste som ligger "över" tankfästet.
Lossa också sadeln.

Ja,ja, om man ska vara djävligt noga. Annars så får man bara dra lite hårdare när man lyfter tanken :näsblod
 
Tja... En choke är i min mening något som "chokes", dvs stryper luftflödet, oftast i en förgasare så att undertrycket blir större i den så att den suger i sig med bränsle och mindre luft. Den fetare blandningen gör att den startar lättare.
En TL är insprutad och funkar inte så. ECU'n ställer själv upp bränslemängden mha lite sensorer och reglaget är bara för att öka varvtalet lite så att den lättare håller sig igång. Kan vara användbart på bana också så hojen inte går under säg 2000rpm.

Bild på dealer plug på en TLS. Du hittar den antingen till höger under bak-kutsen, eller om den jävlas lite med dig så ligger den mellan innerskärmen (bagaget) och höger baksidokåpa. Det är alltså den vita kontakten. Den kan ha en svart gummihätta över sig förresten.
jo det har du rätt i med chock att det är för att kväva syret så den får mer bränsle.

Okej. då förstår jag hur jag skall göra. är det bara att låta bryggan sitta i under hela ingreppet? Tyckte det såg ut som han hade en switch, därför jag undrade var man hittade den.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top