TL-tråden - v2 !

+/- modden är för att få bättre matning till tändspolarna.
Charge mod är för att förbättra kablaget för laddingen av batteriet och strömmen från statorn.

De är inte direkt relaterade...

Jag har gjort +/- mod, och märkte ingen direkt förbättring, men det kan ju inte ha blivit sämre. ;)

Ok. Då hänger det ihop bättre. Charging modden förstår jag hur den ska göras men hur funkar +/- modden? Orkar du göra en svensk beskrivning till en trög svensk? ;)
 
Ok. Då hänger det ihop bättre. Charging modden förstår jag hur den ska göras men hur funkar +/- modden? Orkar du göra en svensk beskrivning till en trög svensk? ;)
Kolla in howton på TLZ, den är rätt bra.

Kort sagt så är det två moddar. +modden är att man ändrar primärspolarnas matning så att den istället för att gå genom alla brytare och reläer (typ sidostödet, kopplingen etc) så kopplar man den matningen som styrning till ett vanligt relä och sen låter man relät mata spolarna med spänning direkt från batteriet. Man får en lite högre spänning då till spolarna och då en bättre gnista.

-modden är bara att förbättra jorden till spolarna så att de jordas till batteriet.
 
Kolla in howton på TLZ, den är rätt bra.

Kort sagt så är det två moddar. +modden är att man ändrar primärspolarnas matning så att den istället för att gå genom alla brytare och reläer (typ sidostödet, kopplingen etc) så kopplar man den matningen som styrning till ett vanligt relä och sen låter man relät mata spolarna med spänning direkt från batteriet. Man får en lite högre spänning då till spolarna och då en bättre gnista.

-modden är bara att förbättra jorden till spolarna så att de jordas till batteriet.


Kanske trög men vad e howton??
 
ok nu en dum fråga, men jag vet ju inte så jag måste ju fråga :confused: Det är insprutning på alla Tl1000r även dom från 98?

Jag tycker min hoj bluddrar ganska mycket på lägre varvtal, sen får jag ganska rejäla avgassmällar. Är det dags för att optimera insprutningen då?

Är det värt att skaffa powercommander?

Tolf

Min gjorde det samma men en isärtagning av avgassystemet, fixa alla packningar och lite tunnt med avgaspasta vid ihopskruvandet löste det hela.
Kan vara så att skarven under är för hårt dragen så den behöver planas för att täta bra.Det behövde jag på min :tummenupp

Lycka till :hihi
 
Min gjorde det samma men en isärtagning av avgassystemet, fixa alla packningar och lite tunnt med avgaspasta vid ihopskruvandet löste det hela.
Kan vara så att skarven under är för hårt dragen så den behöver planas för att täta bra.Det behövde jag på min :tummenupp

Lycka till :hihi[/QUOTE

Tack för tippset, det ska kollas:hihi


efter att man slår av gasen vid ca 7000 rpm så blir det ganska mycket eldflammor ur piporna.

Får lämna in den på service, så får dom kolla den. är ingen meck kung tyvärr :)

Var ju osäker på om det var insprutning eftersom jag hade en 98 firestorm, o den hade inte insprutning.

Tolf
 
Är det något man bör kolla extra noga på en TL1000R -98? Kända fel som inte är rätt alltså? Annars?

Är spekulant på ett objekt men kan inte direkt säga att jag känner mig kunnig på modellen. Hur ligger den försäkringsnmässigt? Är ju ändock en tio år gammal pjäs.
 
TLZ. Det e dom engelska termerna som jag inte riktigt förstår och schemat som han har ritat. Vore väldigt tacksam ifall du kunde göra en snabb beskrivning. Schemat som jag har hittat för plusmodden. http://www.tlzone.net/forums/attachments/frequent-tl-mods/15884d1096716006-grounding-mod-plus-



Vilka termer ede du inte förstår?

Old coil+ e de kablarna som sitter på din spole just nu.

New +12v to both coils är de kablarna som du ska sätta nya till spolarna.

De e så ja tolkar de.

eller va de något annat?
 
Var 17 ska man koppla TRE-modden?

Någon vänlig själ som kan typ märka ut VAR man ska installera sin TRE-mod? Detta är vad jag köpt:
http://cgi.ebay.co.uk/TRE-GSX1400-TL1000-DL1000-SV1000-GSXR-600-1000-HAYABUSA_W0QQitemZ300285767416QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item300285767416&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1301%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1308

1998_TL1000S_black_520.jpg


Tacksam för hjälp! :huvet
 
Vilka termer ede du inte förstår?

Old coil+ e de kablarna som sitter på din spole just nu.

New +12v to both coils är de kablarna som du ska sätta nya till spolarna.

De e så ja tolkar de.

eller va de något annat?
Precis.

Till spolarna sitter idag två tåtar som är orange/vita. Ta loss dem från spolarna och isloera en av dem då den inte används. Den som är kvar ska kopplas till relät, kontakt 85.
Sen ska kontakt 86 på relät kopplas till jord någonstans nära i ramen.
Kontakt 30 ska kopplas direkt till batteriet via en säkring.

Från kontakt 87 ska du nu dra två nya ledningar, en till varje spole, och dessa är de som ersätter den matning som tidigare gick via den orange/vita kabeln.

Precis innanför framkåpans bakre spets. På högra sidan, innanför ramen.
 
Last edited:
Är det något man bör kolla extra noga på en TL1000R -98? Kända fel som inte är rätt alltså? Annars?

Är spekulant på ett objekt men kan inte direkt säga att jag känner mig kunnig på modellen. Hur ligger den försäkringsnmässigt? Är ju ändock en tio år gammal pjäs.
Någon?

Rickens eminenta köpguide som fanns förut hittar jag inte längre så jag kan inte få hjälp där ur :(
 
Någon?

Rickens eminenta köpguide som fanns förut hittar jag inte längre så jag kan inte få hjälp där ur :(

Kontrollera att termostaten är flyttad (garantiärende på svensksålda).
Kolla så att kopplingskåpan inte läcker.

Detta gäller iaf på 97:orna, kanske är åtgärdat på 98:orna :va
 
Inte mkt hjälp men om hojen gått mkt på bakhjulet och blivit nedsläppt hårt så går fästet (kan tyvärr inte beskriva bättre än så) till lyset av (kan gå av). Så kika endel runt lyset för ev sprickor och om det är av. Inte mycket men lite iaf.

Någon?

Rickens eminenta köpguide som fanns förut hittar jag inte längre så jag kan inte få hjälp där ur :(
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top