TL-tråden - v2 !

Tror tyvärr att det blev samma fjäder.

Det är ganska tydlig skillnad på dom, har jag för mig.

Nu har nytt drivpaket fixats och provkörning är gjord:tummenupp

Vete f-n om det var fjädrarna eller att jag böt oljemärke (biltema helsyntet, får se hur det håller sig) men nu slirar det inte iallafall....nu är det bara att köööööra:yoparty
 
Nu har nytt drivpaket fixats och provkörning är gjord:tummenupp

Vete f-n om det var fjädrarna eller att jag böt oljemärke (biltema helsyntet, får se hur det håller sig) men nu slirar det inte iallafall....nu är det bara att köööööra:yoparty
Biltema rockar. :tummenupp
 
slirande koppling

Någon som vet om det räcker med att byta termostat för att få bort slirandet på en tl1000s 97? tempen ligger på 70grader vid vanliga körning nu på sommarn.

eller är det så att när den väl börjat slira är det kört och inte hjälper byta termostat?
eller är det brickor eller nya barnett fjädrar som gäller?
annars används quaker oljan nu utan resultat...

tacksam för tips
 
Någon som vet om det räcker med att byta termostat för att få bort slirandet på en tl1000s 97? tempen ligger på 70grader vid vanliga körning nu på sommarn.

eller är det så att när den väl börjat slira är det kört och inte hjälper byta termostat?
eller är det brickor eller nya barnett fjädrar som gäller?
annars används quaker oljan nu utan resultat...

tacksam för tips
Tempen har inget med slirandet o göra. 2 helt separat problem som dock bör lösas.

Det har tagits upp ett antl ggr dom senaste veckorna bara. Sök i tråden.
 
ingen som har en vänster sidokåpa att sälja?faan krockade med ett råddjur i söndag!

Man får beklaga.
Tyvärr har jag ingen sidkåpa (såvitt jag minns) men jag tänkte bara nämna att jag i alla fall har en toppkåpa om nån behöver.


Edit:
Den som behöver hör av sig via pm. Jag är inte inne i den här tråden så särskilt ofta numer.
 
Man får beklaga.
Tyvärr har jag ingen sidkåpa (såvitt jag minns) men jag tänkte bara nämna att jag i alla fall har en toppkåpa om nån behöver.


Edit:
Den som behöver hör av sig via pm. Jag är inte inne i den här tråden så särskilt ofta numer.
Åhh, en gammal goding som gästspelar. Välkommen. :)
 
Är det någon som har haft problem med att kylvätska försvinner när hojen står parkerad? Kylvätskan försvinner inte in i motorn i alla fall, antar jag eftersom oljan inte är grådassig. Jag kan inte se några kristaller efter upptorkande glykol heller :va

Var och körde på Tuvängen förra helgen så jag körde hojen till och från mellan kl 0800 & 1400 och kollade expansionskärlet ofta utan att se att något försvunnit, men efter jag kommit hem och låtit den stått några timmar hade det försvunnit från övre strecket i expansionskärlet till mitt emellan strecken och dagen efter hade det försvunnit ytterligare :va

Luft? nä det har försvunnit alldeles för mycket nu för att det ska vara luft.

Någon som haft liknande problem? Vart ska man börja kolla?
 
Kylsystemet är ett slutetsystem som har som uppgift att leda bort värme ifrån motor blocket samt att smörja vattenpumpen. Det vatten som finns i systemet dunstar en aningensaning med tiden. Om vatten nivån sjunker under rekomenderad nivå så har du läck.
1. När du tömmer och återfyller vattnet kan det vara nödvändligt att efterfylla någon dl. då du får luft i systemet. sedan skall det hålla.
2. Du får vit rök i avgaserna. då har du troligen läck in i cylindern och topplockspackningen bör bytas. (kolla även på tändstiften)
3. Du får vatten i oljan du har läck i "annan" packning.
4. Det försvinner vatten under natten när du sover utan att det blir en våt fläck under hojen! Någon skämtar med dig! :)

5. kolla om inte termostaten busar med dig.
 
Jag tror faktiskt inte nån här har haft problem med spridarna. Det skulle vara om Ronny har haft upp o gjort nån superduperhemligjustering, men han har väl gett nått tips redan va?

Nu kommer jag inte ihåg vad problemet var?
Gick den inte alls?
Du trodde du hade fått lackflager i spridarna?

Lackfärg i spridarna, pga dåligt maskerat bensinrör från tanken.

PP
 
1. När du tömmer och återfyller vattnet kan det vara nödvändligt att efterfylla någon dl. då du får luft i systemet. sedan skall det hålla.
2. Du får vit rök i avgaserna. då har du troligen läck in i cylindern och topplockspackningen bör bytas. (kolla även på tändstiften)
3. Du får vatten i oljan du har läck i "annan" packning.
4. Det försvinner vatten under natten när du sover utan att det blir en våt fläck under hojen! Någon skämtar med dig! :)

5. kolla om inte termostaten busar med dig.

1. Ja, men har inte tömt det sen i mitten av förra säsongen.
2. Inte den mista antydan till vitrök
3. Då skulle oljan varit grådassig å det är den inte.
4. Börjar faen tro det ;)
5. Vad har den med detta å göra?
 
Tempen har inget med slirandet o göra. 2 helt separat problem som dock bör lösas.

Det har tagits upp ett antl ggr dom senaste veckorna bara. Sök i tråden.


Okej.
Så då gäller det att sätta in barnett fjädrar till kopplingen eller brickor? vad är skillnaden på dessa två metoder: bra / dåligt? och måste man använda moment nyckel eller går det bra med vanlig hand kraft?

när det gäller termostaten. kan man flytta på givaren för att lösa problemet eller är det så att man måste ha en ny termostat och i så fall hur vet man vilken man ska ha artikel nr?

finns ingen hemma gjort guide någon gjort för detta med bilder osv?
 
Okej.
Så då gäller det att sätta in barnett fjädrar till kopplingen eller brickor? vad är skillnaden på dessa två metoder: bra / dåligt? och måste man använda moment nyckel eller går det bra med vanlig hand kraft?

när det gäller termostaten. kan man flytta på givaren för att lösa problemet eller är det så att man måste ha en ny termostat och i så fall hur vet man vilken man ska ha artikel nr?

finns ingen hemma gjort guide någon gjort för detta med bilder osv?
Sök på octos inlägg i tråden. Han har gjort en guide till det hela.
 
Problem!!

Hej

Det har uppstått ett litet problem för mig, som jag hoppas att alla ni duktiga skulle ha lust att hjälpa mig med.

Joo det är så att min fina TLR inte vill gå som den ska. Tomgången vandrar lite konstigt och den dör efter en stund. När jag skulle åka en sväng förra helgen så gick den bra upp till halv gas mer än det så verkade det som om den bara gick på en burk, den typ hackade som tusan. Det ända jag hade gjort efter sista gången jag körde var att tvätta den men det har ju aldrig varit några problem förut.


Har ni nått förslag vart jag ska börja??:confused:


MVH//Tobbe
 
Någon som vet om det räcker med att byta termostat för att få bort slirandet på en tl1000s 97? tempen ligger på 70grader vid vanliga körning nu på sommarn.

eller är det så att när den väl börjat slira är det kört och inte hjälper byta termostat?
eller är det brickor eller nya barnett fjädrar som gäller?
annars används quaker oljan nu utan resultat...

tacksam för tips
Tja, Ricken har en poäng i att det är två olika problem som måste åtgärdas separat, men jag har en liten teori om att 97'ans dåliga kylsystem gör att den går för kall och får för mycket soppa som pressas ner i oljan. Olja spädd med bensin kan kanske ge kopplingsslir.

Sen ska du inte bara byta termostat, du ska modda om kylsystemet. Sök på "termostat" eller "bypass" i den här tråden så hittar du inlägg om det.

Hej

Det har uppstått ett litet problem för mig, som jag hoppas att alla ni duktiga skulle ha lust att hjälpa mig med.

Joo det är så att min fina TLR inte vill gå som den ska. Tomgången vandrar lite konstigt och den dör efter en stund. När jag skulle åka en sväng förra helgen så gick den bra upp till halv gas mer än det så verkade det som om den bara gick på en burk, den typ hackade som tusan. Det ända jag hade gjort efter sista gången jag körde var att tvätta den men det har ju aldrig varit några problem förut.


Har ni nått förslag vart jag ska börja??:confused:


MVH//Tobbe
Du kan ha fått ner vatten vid nåt av stiften eller nåt liknande. Öppna upp och kontrollera att det är torrt och fint.

Det ska vara en liten dränagekanal vid varje stiftgrop, kolla så inte den är tät. Du kan lätt märka om nån cylinder är död om du känner på avgasrören, den som tänder blir HET, den andra på sin höjd lite ljummen...
 
Last edited:
Du kan ha fått ner vatten vid nåt av stiften eller nåt liknande. Öppna upp och kontrollera att det är torrt och fint.

Det ska vara en liten dränagekanal vid varje stiftgrop, kolla så inte den är tät. Du kan lätt märka om nån cylinder är död om du känner på avgasrören, den som tänder blir HET, den andra på sin höjd lite ljummen...


OK, tack för tipset ska undersöka det!
 
Går bara på främre burken. Jobbet framflyttat till i morgon kväll. Då kommer sanningens ögonblick :rolleyes:
Kanske långsökt men, prova o dra en extra jord ifrån spolen till batteriet.

Eller vad tror du octo, Mr. El, är det en dum tanke?

Man skulle kunna skifta spridarna o se om den går på den andra cyl då istället...
 
Jo, +/- modden finns ju. Man drar en ny jord till spolarna, och man sätter ett relä som matar direkt från batteriet till spolarnas +-sida där orange/vit kabel ansluter och låter den orange/vita trigga reläna istället. Men det är bara om det är tändningsproblem, det förändrar inget om det är en dålig spridare.

Att prova växla spridarna är en bra idé. Jag skulle nog också försöka att bara lyfta luftburken och titta ner i insugen när man primar pumpen för att se att den duschar in bränsle.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top