TL-tråden - v2 !

Den kan ju naturligtvis vara strypt, eller bara gå dåligt.

Men, det kan ju också vara så att om du är van vid Rad4or så är det en annan sorts fartkänsla i en liters twin.
Eller, kort och gott, det går fortare än det känns.
Och, en TLR vaknar till runt 6000 rpm, och dör vid 10k. Så där imellan ska du hålla dig helatiden.
En TLS ligger i ett helt annat register, jag tror den vaknar redan vid 3-4k och dör sedan runt 8-9k. 1-2k lägre över hela registret, eller så. Ungefär, typ... :rolleyes: :tungan Fan vet jag, jag kör ju den snabba (svarta) varianten :hihi

Hoppas du hittar vad som felar, eller vad det nu är.

Jag hade oxå den känslan när jag köpte min, jag satt o väntade på effekten. Tyckte liksom inte att den kom nån gång.

Men sen när man lär sig kör hojen och varva rätt så är det en helt annan grej.

Jag skulle fortfarande vilja ha mer effekt, men när man lär sig utnyttja den effekt som finns så går det faktiskt undan. :)


Givetviss kan de vara så att man är van vid rad 4a. Men hade ju hoppats på lite power wheelies på både 2an, 3an och 4an, men icke.
Kan ju vara så att man är ovan vid v-twin, då man konstant hamnar på varvstopp. Men iaf, på lägre växlar tycker jag att den borde vara bra mycket piggare. (har "tre").

Överlag tycker jag barta det är synd att man inte får den hära "du kommer bli frälst av v-twin faktorn".
Kanske kommer då man lär sig kör...

Jag såg en ål..... Skållll! :fyllisar
 
Tror mina bakblinkers sitter sådär oxå... Ska besikta om en vecka, får väl se då vad dom säger...

Såhär säger VV
Vad SBP säger vet man inte

68 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 80° utåt och 20° inåt.

Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken.

Om motorcykel har två hjul framtill eller baktill skall den geometriska synbarheten vara 80° utåt och 45° inåt där motorcykeln har två hjul.


Kan iofs vara bra att vara påläst vid en argumentio.. argumen... argu.....
-spörsmål
 
TRE är det något bra,har sökt lite på det o kommit fram till att det är nåt elektriskt som tar bort motståndet/transistatorn på 3 an eller nåt sånt konstigt.Men nu har jag har hört att det ger 8-10 hästar eller så men jag tycker det borde ge mer.Man har ju biltuning (chiptuning) och där ger det ju 30-50 hk. känner man nån skillnad i draget på bara 10 hästar ?

Har helsystem nu o det ger ju 17 hk
k&n filter ger 8 hk
moddad luftburk 10 hk

så 135 hk+17+10+8=160hk om jag köper tre 10 hk till = 170 hk :yoparty

Men tycker det borde ge 20 hk extra med tre :mad: kanske om man mappar om,då blir det kanske 180 hk :yoparty

Har inte brytt mig om TRE och sånt där elektriskt magi förut men ger det minimum 10 hk kan det ju värt det.Snackas mycket på TLz om det.

Vad tycker ni ?
 
Last edited:
TRE är det något bra,har sökt lite på det o kommit fram till att det är nåt elektriskt som tar bort motståndet/transistatorn på 3 an eller nåt sånt konstigt.Men nu har jag har hört att det ger 8-10 hästar eller så men jag tycker det borde ge mer.Man har ju biltuning (chiptuning) och där ger det ju 30-50 hk. känner man nån skillnad i draget på bara 10 hästar ?

Har helsystem nu o det ger ju 17 hk
k&n filter ger 8 hk
moddad luftburk 10 hk

så 135 hk+17+10+8=160hk om jag köper tre 10 hk till = 170 hk :yoparty

Men tycker det borde ge 20 hk extra med tre :mad: kanske om man mappar om,då blir det kanske 180 hk :yoparty

Har inte brytt mig om TRE och sånt där elektriskt magi förut men ger det minimum 10 hk kan det ju värt det.Snackas mycket på TLz om det.

Vad tycker ni ?

Apapap.. TRE = timing retard eliminator, dvs den tar bort alla efterblivna tidtagare i motorn, alltså ca 16,647 ärliga hk (ähk).
Detta i kombination med TPS ger bättre drag i varvtalsregistret. Kom ihåg att byta munstycken bara, annars så går den fett snålt. Kör försiktigt med gasen, och spar inte på krutet.




Lite onykter!
 
TRE är det något bra,har sökt lite på det o kommit fram till att det är nåt elektriskt som tar bort motståndet/transistatorn på 3 an eller nåt sånt konstigt.Men nu har jag har hört att det ger 8-10 hästar eller så men jag tycker det borde ge mer.Man har ju biltuning (chiptuning) och där ger det ju 30-50 hk. känner man nån skillnad i draget på bara 10 hästar ?

Har helsystem nu o det ger ju 17 hk
k&n filter ger 8 hk
moddad luftburk 10 hk

så 135 hk+17+10+8=160hk om jag köper tre 10 hk till = 170 hk :yoparty

Men tycker det borde ge 20 hk extra med tre :mad: kanske om man mappar om,då blir det kanske 180 hk :yoparty

Har inte brytt mig om TRE och sånt där elektriskt magi förut men ger det minimum 10 hk kan det ju värt det.Snackas mycket på TLz om det.

Vad tycker ni ?

DoIt!:yoparty

GOOOOOOOOOOOOOOOOOD MOOOOOOOOOORGOOOOOOOOOOON!!!!!!!!!

Taget, då måste jag skaffa en sån... Om slutresultatet blir 130 häst på bakhjulet på min hoj så är det inget att fundera på:tummenupp :rofl :krama :galen

Nä nu jävflar ska kåporna vaxas, bakljuset sättas på plats och batteriet släppas ner...

GOOOOOOOOOOOOOOOOOD MOOOOOOOOOORGOOOOOOOOOOON!!!!!!!!!

Jävfla blykepsar:D
 
Givetviss kan de vara så att man är van vid rad 4a. Men hade ju hoppats på lite power wheelies på både 2an, 3an och 4an, men icke.
Kan ju vara så att man är ovan vid v-twin, då man konstant hamnar på varvstopp. Men iaf, på lägre växlar tycker jag att den borde vara bra mycket piggare. (har "tre").

Överlag tycker jag barta det är synd att man inte får den hära "du kommer bli frälst av v-twin faktorn".
Kanske kommer då man lär sig kör...

Jag såg en ål..... Skållll! :fyllisar

Power wheelies kan du nog glömma :P Kom ihåg 135 hästar i en twin är lika som 135hk i en rad4 :)
Att en twin är "starkare" längre ner i registret är mera en myt, kolla nya rad 4, finns ju massvis med effekt längre ner i registret men jämnför man med en 98 r1 så har ju tl mera på dom lägre varvena. Det är effekten som utför allt arbete, det är den du ska söka om du vill att det ska gå fortare/ axxa hårdare, inte vrid. Söker du mera vrid, växla ner :näsblod
 
E sugen på en undertail från Airtech eller Superbike sport LLC, men fattar inte
hur man skall få undan alla reläer, sladdar och vad det nu heter som sitter där
bak. Det ser ju så himla rent ut när man ser bilder på de som fixat det...

Nån som har erfarenhet, bilder?

Länkar till undertailsen som jag kikar på;
http://www.airtech-streamlining.com/kawiz/ZX9R2000-03.htm

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Suzu...ock-Light_W0QQitemZ310040712054QQcmdZViewItem

Har för mig att Pyramid plastics hade grym passform på sina undertails. Vill minnas att jag läst det någonstans...

??? Hur menar du nu??? Ersätter inte en undertail den "gamla" innerbakskärmen? Jag har inga reläer/sladdar på utsidan av innerbakskärmen iaf...

Förklara närmare bitte.
 
E sugen på en undertail från Airtech eller Superbike sport LLC, men fattar inte
hur man skall få undan alla reläer, sladdar och vad det nu heter som sitter där
bak. Det ser ju så himla rent ut när man ser bilder på de som fixat det...

Nån som har erfarenhet, bilder?

Länkar till undertailsen som jag kikar på;
http://www.airtech-streamlining.com/kawiz/ZX9R2000-03.htm

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Suzu...ock-Light_W0QQitemZ310040712054QQcmdZViewItem

Den översta länken är ju till Kawa?!?

Fan vad mycket götta dom hade till S:en. Blir ju farligt sugen på att beställa kåpor jue...
 
Har för mig att Pyramid plastics hade grym passform på sina undertails. Vill minnas att jag läst det någonstans...

??? Hur menar du nu??? Ersätter inte en undertail den "gamla" innerbakskärmen? Jag har inga reläer/sladdar på utsidan av innerbakskärmen iaf...

Förklara närmare bitte.

Sorry när det gäller kawalänken, kollade för en polares räkning på kawa med,
men det är enkelt att backa bak o gå in på TL...

Helt klart så ersätter undertailen orginal, men ta till exempel den där
metallgrejen :rolleyes: på vänster sida med små flänsar, var gömmer
folk den när de städar hojen helt ren på sidorna :confused: ?
Har sett flera stycken...
 
Edit


skaffa en RÄSER modell så man kan svara med gott samvete... :hihi :tungan


:rolleyes:

/Edit
 
Det ser bättre ut i verkligheten. Bilden är skräp. Men, jag kan ju inte skaffa en riktig kamera, det skulle knäcka Ricken. :nicka

-- bild --

Går som sagt igenom besiktning och poliskontroller. :fakta
Been there, done it....

PS. Peugot blinkersarna som sittre i "lufthålen" är värdelösa. De syns absolut inte alls bakifrån. (Fick jag veta av en :tuttar som körde efter mig)

Har du bilkersarna i lufthålen inkopplade också? För jag kan tänka mig att dom som sitter vid sidan om regskylten inte syns så bra snett bakifrån.. eller?
 
Givetviss kan de vara så att man är van vid rad 4a. Men hade ju hoppats på lite power wheelies på både 2an, 3an och 4an, men icke.
Kan ju vara så att man är ovan vid v-twin, då man konstant hamnar på varvstopp. Men iaf, på lägre växlar tycker jag att den borde vara bra mycket piggare. (har "tre").

Överlag tycker jag barta det är synd att man inte får den hära "du kommer bli frälst av v-twin faktorn".
Kanske kommer då man lär sig kör...

Jag såg en ål..... Skållll! :fyllisar


Hur är den drevad?
17/39 är orginal (har jag för mig).
Jag har 17/41. Mycket bättre. Jag funderar på att byta till 42 eller 43 drev. Jag behöver inte kunna köra i 280km/h...

Powerwheela på 2an ska gå om man gör rätt. Vanligtvis kommer hojen igång vid 6-7000 rpm. Vid 6000 rpm startar den andra spridaren i insprutet, på min känner man det enkelt.
Kraschkurs ( :näsblod ) i hur man wheelar en TLR i 2an. runt 100-120 km/h. Rpm ska vara runt 7k. dippa gasen, WOT och ryck på en gång, bromsa med bakbromsen så du inte slår över...
Funkar i alla fall på min. Och gör jag så, kvittar det i princip var och hur jag sitter. Sitter jag långt bak, är det enklare på alla sätt. Jag väger dessutom inte så mycket. :hihi

Wheela på 3an kräver en del teknik. Med standard drevning så powerwheelar en inte enb orginal:ig TL i 3an.

135 hk (orginal, angivet) är fortfarande "bara" 135hk. Och, TLR är rätt framtung, så den är inte direkt super wheeliebenägen.

Sedan, så finns det en liten enkel (nåja..) mod som man kan göra som gör att hojen känns mer kraftfull. Det är igentligen lurendrejerier, för man får inte en enda extra hästkraft. :fakta
Riflemans 1/5 mod. :)
Barnsligt enkelt. Man ger helt enkelt gashantaget större utväxling, så det gasas på mer med mindre utslag... Ökar förvånadsvärt nog även wheeliebenägenheten... :rolleyes:
Nästan gratis mod, men lite pillig att göra. Octo kan förklara bättre hur man gör.


Slutpläddrering:
Det är ju faktiskt inte alla som gillar V-Twinnar.
Och halva nöjet är ju ljudet och den så kallade karaktären. Rent kraftmässigt har en Twin från 98 inget att sätta emot en rad4a från mitten av 2000 talet.
Trist sanning men sant. Om man inte plöjer ner pengar och kunskap i hojen.


Robbans TLS powerwheelar i 3an... enkelt dessutom... :lol
(inte avundsjuk...)
 
Last edited:
Har du bilkersarna i lufthålen inkopplade också? För jag kan tänka mig att dom som sitter vid sidan om regskylten inte syns så bra snett bakifrån.. eller?

Ja, de är inkopplade, för från början orkade jag inte koppla ur dem...
Men, de gör faktiskt nytta där då de andra syns väldigt bra bakåt, men inte så mkt mer. heh
 
Ja, de är inkopplade, för från början orkade jag inte koppla ur dem...
Men, de gör faktiskt nytta där då de andra syns väldigt bra bakåt, men inte så mkt mer. heh

Ja det var så jag tänkte. Jag har mina nuvarande i lufthålen och ska nog komplettera med ett par vid sidan om regskylten, så som du har. Vet du om det är lagligt att ha 6st blinkersar?

Orkar relät med 3 st blinkersar åt gången istället för 2?
 
Last edited:
Det är lagligt med 6st. Jag läste på vv häromdan bara, det är krav på att det är lika många på båda sidor bara. Antalet är inte reglerat.
 
vad jiddrar ni om,ska ni lura folk. En rätt inställd/tunad TLR powerwheelar på 3:an utan problem.:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top