TL 1000S. Vad kan detta kosta å laga?

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Hej!

Funderar på att köpa en beggad båge som är lite "Gör det själv". Någon som har någon uppfattning om vad det kan kosta att fixa till? Det som enl. varudeklarationen är fel är:

Däck fram
Däck bak
Framgaffel v. packbox
Svinglager glapp
Avgassystem läckage bak krök.
Nya kamaxlar
Nytt spänndrev
Slirar på koppl.
Bakbroms belägg
Drivpaket
Stötdämpare bak. Hård och knarrar.

Däck fram och bak köper jag beggade racedäck (ska ha mest å toura med). Drivpaket byter jag ju rätt enkelt själv, likaså bromsbelägg.

Någon som har någon aning om vad grejjer kostar? Vart man köper det billigast? Hur lång tid arbetet tar och vad det kan kosta?

Tacksam för svar!

- Johan

Däck fram = 700 ( beggat )
Däck bak =700 ( beggat )
Framgaffel v. packbox = 200
Svinglager glapp = 1200
Avgassystem läckage bak krök. svetsa!
Nya kamaxlar 3500
Nytt spänndrev 800
Slirar på koppl. Ny? 1500
Bakbroms belägg 350
Drivpaket 1500
Stötdämpare bak. Hård och knarrar. Renovering ca: 1500,-

Summa= 11.950,- + att man kanske inte vågar öppna motorn själv, eftersom du frågar här menar jag?

Om det inte är skit billigt, typ 25 000:- för hojen, hade mitt råd varit SKIT I DET..
Det kommer alltid till mer än man tror, och börja montera begagnade grejer gör bara att du står där om ett tag med samma problem, troligtvis.
Toura på racing däck? Ska du bara till kiosken eller, inget du åker ut i Europa med direkt.
Vill inte låta pessimistisk, men du ville veta vad man trodde..

Last edited:
Jag tycker inte det finns någon anledning egentligen att montera nya grejer, jag menar hojen är ju flera år gammal, varför kan inte delarna vara det då? Byt det som är så dåligt att det inte går att använda.

Fast den låter ju rätt slut..

Kahobe skrev:
Hade detta varit i bilbranschen hade det hetat:
"Nästan helt renoverad, bara lite småfix kvar"

Mer seriöst - den hojen får inte kosta för många tusenlappar.
Sätt dig ner, stadigt, och räkna på vad enbart delarna kostar.
Halvdant jobb ger kvartsbra resultat.

Kamaxel.............................
Dämpare............................
Kopplingsdelar.....................
Drivpaket (obs stavningen)....
Bromsbelägg.......................
Spännrulle/drev...................

För att vara sån. Vad hjälpte ditt inlägg egentligen?

Något mer

Jag har renoverat ett par cyklar och dessvärre så har alltid reparationerna kostat mer än beräknat, både i tid och pengar.
Gå inte på någon glädjekankyl, räkna med att inte alla delar finns att få på skroten.
Mitt tips är att du får lägga 15-20 tusen innan hojen är som du vill ha den.

/Magnus

mr_rockster skrev:
Hej!

Funderar på att köpa en beggad båge som är lite "Gör det själv". Någon som har någon uppfattning om vad det kan kosta att fixa till? Det som enl. varudeklarationen är fel är:

Däck fram
Däck bak
Framgaffel v. packbox
Svinglager glapp
Avgassystem läckage bak krök.
Nya kamaxlar
Nytt spänndrev
Slirar på koppl.
Bakbroms belägg
Drivpaket
Stötdämpare bak. Hård och knarrar.

Däck fram och bak köper jag beggade racedäck (ska ha mest å toura med). Drivpaket byter jag ju rätt enkelt själv, likaså bromsbelägg.

Någon som har någon aning om vad grejjer kostar? Vart man köper det billigast? Hur lång tid arbetet tar och vad det kan kosta?

Tacksam för svar!

- Johan

som glad amatör... :3freak skulle jag nog säga att det tar cirka 1-2 dagar att byta kammar, tog mig ungefär det att justera ventilerna på min förra hoj (TLR) och då tar man bort kammarna. Pris på kammarna? någon stans runt 5k skulle jag gissa på men jag har ingen aning egentligen :confused: slirande koppling vet jag att man brukar lösa med hårdare fjädrar och pris= 500-1000 tror jag, det går att blästra stålskivorna i kopplingen oxå men jag tror inte det är någon bra ide, att fixa kopplingen borde inte ta mer än en halv dag men allt beror på vart tummen sitter, i mitten eller på sidan :) släng ut en fråga på TL-tråden de vet massor. Frid och glöm inte att TL rockar :yoparty

Har den legat på sjöbotten eller?
Det kommer mer fel som kostar, glöm den! Även om du får den gratis kan den tillsist bli dyrare än en fräsch.

Det "normala" är väl att fixa felen när de dyker upp istället för att bara åka vidare. Hur mycket mer fel hittar man när något är misskött? Skambjud grovt om du vill ha den... :D

Chronic skrev:
För att vara sån. Vad hjälpte ditt inlägg egentligen?

Kunskapen har talat.. :rolleyes:
jag stryker mitt inlägg...

Sens moral: Delar kostar pengar! Och tid..

Okej!. 29 000:- begär de för den, går att göra lite på priset. Den har gått 4500 mil. Verkar som det e bäst att lägga ner projektet ;)

mr_rockster skrev:
Okej!. 29 000:- begär de för den, går att göra lite på priset. Den har gått 4500 mil. Verkar som det e bäst att lägga ner projektet ;)

Bara skit i det, bättre att leta upp en som är reko, finns ju från 40 loppor ungefär..

Kopplingen på TLs är ett h-vete att få till. Måste du byta kopplingskorgen så blir kopplingsbytet ca 5000 spänn på verkstad. Vad är det för fel på kamaxlarna? Är alla fyra slut? Körde min flera tusen mil utan att det ens syntes på kamaxlarna. Tickar motorn är det normalt, tickar den lite högt är det vevstakslagret som gett upp. Fabrikationsfel från suzuki. Ska du köpa en TLs ska du köpa 99 eller nyare. Lite mindre pulver i motorn, dock ej på pappret, men den håller bättre än tidigare. Läckage i avgassystemet är en packning för 120 spänn. Bakfjädern(ej stötdämparen,sitter ej ihop på TLs) har en tendens att gnissla och kärva. Kan räcka med att smörja stången innaför fjädern. Är det stötdämparen så finns det billiga begade eller eftermarknadsgrejor.

Annars en skitkul hoj att köra. Blev less efter två motorras (97:a).
Men kör man som folk så håller dom.

Jag skulle dra öronen åt mig när man får uppgift om att kamaxlar måste bytas.
Nerslitna ? då drar det med en massa annat då hojen troligen gått långt.
OM det inte misstolkas pga. det mekansiska ljudet från kamaxeldrivningen och ventiler.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien