Tl 1000

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Börjar bli sugen på ny hoj...
Skillnad på TL 1000 S och TL 1000 R?

Vill inte veta vilken ni föredrar, utan skillnader hojarna emellan.

Just nu lutar det åt S:en, tycker R.en är ruskigt ful. Smaksak givetvis.

Men som sagt, skillnader?
 
R toppeffekt
S Vridmoment

Tanken ska visst vara skönare för benen på S

Köp en 98 eller nyare, bättre motor.

Det hela hänger på din smak igentligen.
Oavsett vilken du köper blir du inte besviken...

Skumma igenom sidorna i TL-tråden här på sporthoj, där finns en hel del att läsa

och på
www.tlplanet.com/forums

Lycka till
 
Ricken skrev:
R toppeffekt
S Vridmoment

Tanken ska visst vara skönare för benen på S

Köp en 98 eller nyare, bättre motor.

Det hela hänger på din smak igentligen.
Oavsett vilken du köper blir du inte besviken...

Skumma igenom sidorna i TL-tråden här på sporthoj, där finns en hel del att läsa

och på
www.tlplanet.com/forums

Lycka till

Ah, tack för länken.. :)

Och tipset!
Kollat en del på 97/98.. Men vad jag förstått är det uppgraderingar i 98:ans motor då?
 
Ja, bättre oljekanaler, dock mindre effekt.

Men det går att ta igen på andra sätt.
 
R-en har väl mer effekt och är överhuvudtaget räjsigare,, Har läst inlägg där dom påstår att S-en har mer pulver så jag tror inte skillnaden är stor, det är nog mer upp till föraren.. Jag valde en S för att jag gillade utseendet bättre och det är ingen dålig hoj, har testat den på bana och tyckte det var hur fint som helst, för mig som vardagsåkare är bromsar och fjädring mer än nog och vridet är ju skithärligt....Jag tänker aldrig sälja den, blir jag sugen på byte får jag nog lov att köpa en till hoj.....
Det är ju inte nån lättkörd tjejhoj som en R1 eller Zx9 och sånt utan du får ju jobba med hojen.. Tyvärr har ju min åkt på lagerras så jag måste renovera,ett inte helt ovanligt fel efter 3000mil.

Slutsats,, Bägge modellerna är härliga maskiner där du som förare sätter gränsen för hur du kan köra.....
 
99.ans ska visst ha bättre vevlager eller vad det var? Tydligen har 97 och 98 rasat på den punkten oftare än medelhojen.
R har andra kammar, lite annat sprut tror jag, andra spridare och kanske stöddigare vevaxlar och kolvar? 10häst mer än S modellen, men också 10kilo tyngre.
S sägs vara busigare än R, inte testat nån R så jag vet inte om det stämmer?
 
TL-1000R ser hemsk ut... ser ut o ha helt fel propotioner. S ser helt klart trevligare ut, o jag var själv sugen på en ett tag! Mer kan jag inte säga, för jag har inte haft äran att köra någon.
 
Finns inget bättre än en röd R :yoparty

pict0154.jpg
 
Var man tvungen att ha en sån blev det en R direkt, jag har kört S modellen och det var inget för mig.
Ren är väl lite tung i gumpen, men det är iaf ett försök till en riktig sporthoj.
10hk extra siter inte fel heller.
Däremot skulle jag nog bygga om den ohyggligt fula bakdelen, men men allt kan inte vara perfekt.
S är en av de ökända vobbelhojarna, jag märkte inget speciellt på min runda men det sägs att den har hyss för sig ibland.
För att ha samma namn är det verkligen olika hojar, lite som Hondas VTR hojar, dvs nästan allt skiljer egentligen, inte ramen är den samma ens.
 
Hade min TLS i 2½år. Jag har kört flera hojar som är mer vobbelbenägna, den är rätt sävlig faktiskt. Körde utan styrdämpare och 1cm sänkt ifram dessutom.
 
marandy skrev:
Börjar bli sugen på ny hoj...
Skillnad på TL 1000 S och TL 1000 R?

Vill inte veta vilken ni föredrar, utan skillnader hojarna emellan.

Just nu lutar det åt S:en, tycker R.en är ruskigt ful. Smaksak givetvis.

Men som sagt, skillnader?
Hej,
scannade in just de modellerna då en polare var lite sugen på dessa hojar.
Kolla här: http://web.telia.com/~u15650277/MC/

//\//\
 
Jag har haft vobbel 2ggr, då var dock packboxarna helt slut i framgafflarna, så det var väl den boven.

Det är inte många som har haft problem med vobbel faktiskt, det ska visst ha varit nån reporter -97 som klagade på den och då kallde Suzuki in dom igen o monterade styrdämp på dom.
 
Som gammal tl1000R ägare kan jag säga att R en är att föredra framför S.

Det som skiljer är ju stadigare chassie. Uppdaterad bakdämpare och bättre bromsar, Den har även strydämpare orginalmonterat. (Tror det kom på Sen med från 98)
Motormässigt så har du smidda kolvar samt en annan bättre luftburk. Finns säkert en del andra skillnader med.

Effekten är ca 10hp upp för R:en. En S med helsystem får ungefär samma effektsiffron som en R med slipon. Trots det så varvar R:en ur snabbare.
Kommer inte ihåg siffrorna från bänkningen men det var upp till maxvarv på 5ans växel i bänkning. Dvs 10 000 rpm
För S ca 8 sek
För R ca 5 sek
Trots samma effektsifror på pappret...

Tl har en underbar motor i övrigt. R:en påminner mycket om GSXR 750 srad dvs 96-99 i chassit och betende på landsväg. Den är stabil och håller det valda spåret bra. För att den ska gå riktigt och kännas lättkörd så får man hänga av en del, Dvs man får jobba en del med kroppen.. Då går det att köra riktigt fort med den :D


Lycka till med ditt val.
 
Mmmm...

S..S..S... klart du skall ha en S !!

50.jpg


Helt underbar hoj om man är V-twin frälst och inte
har 250 000:- över till en Ducati! :D

R
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top