Tjyyvar i Landskrona

Meaner

Monkey on my back..
Gick med
10 Aug 2007
Hoj
Triumph speed Triple -04
Läste ett par trådar för ett tag sen om ett gäng snorisar i Landskrona som roade sig med att jävlas genom att sno hojar och annat motoriserat. Vill minnas att det var nån som kallade sig Wonderwisard eller liknande som gjorde ett jävla fint jobb med att sätta käppar i hjulen för skithögarna. :tummenupp Hur har det gått där nere? Har det lugnat ner sig eller är det småbarn i farten fortfarande? Upplys mig!

3113251 Dom blir ju liksom inte straffade tillräckligt...
kapade fingrar och utvisning(om det som oddjob säger är adnan) eller straffarbete som gruvjobbare i till döden infaller? hinner dom få utlopp för energien tänka över vad dom gjort och biddraa till att samhället har råd att sätta fast fler som dom :)

Edit: läste fel, läste det finns inte straff nog.

ja.. nått straff som iaf känns av. just så är det ju bara skoj för dom... de skiter i rättsväsendet i sverige för de är så väl vetande hur det fungerar att de kan slingra sig ur vad som helst. och åker de fast är de ute efter en kort tid på nån öppen ungdomsanstalt. bah

Var själv med om ett stöldförsök förra sommaren på min Mille när jag hade parkerat hojen hos morsan o farsan. Av nån mystisk, outgrundlig anledning så kände far min att han skulle ut på balkongen klockan tre på natten och då fick han syn på dem. Fy fan va arg jag var just då, gick med hjälmen i ena näven och min tunga ABUS-kedja i andra och det hade nog smällt om jag sett nån av dem.

Men så vitt jag vet har det inte hänt nåt här sen dess. Däremot hör man mycket från WW:s hemstad Helsingborg, där verkar de ha som sport att stjäla hojar... :hihi

Jag bor i smeten så jag hör ingenting och jag märker ingenting. Brukar roa mig med att låta hojen stå olåst utomhus i stan bara för att se om det händer nåt nowadays. ;)

kapade fingrar och utvisning(om det som oddjob säger är adnan) eller straffarbete som gruvjobbare i till döden infaller? hinner dom få utlopp för energien tänka över vad dom gjort och biddraa till att samhället har råd att sätta fast fler som dom :)

Edit: läste fel, läste det finns inte straff nog.

Ja, eftersom han heter Adnan måste han ha ett utländskt medborgarskap. :nicka

Förövrigt har Landskrona vad jag vet lugnat ned sig rätt ordentligt jämfört med hur det var för nått år sedan.

Dom blir ju liksom inte straffade tillräckligt...

Nej för hög straffsats på exempelvis våldsbrott och tillgreppsbrott har ju som vi alla vet en avskräckande effekt på brottslingar. :nicka

Last edited:
Nej för hög straffsats på exempelvis våldsbrott och tillgreppsbrott har ju som vi alla vet en avskräckande effekt på brottslingar. :nicka

Vi kan väl prova det ett tag?
För dom straffsatser vi har avskräcker ju verkligen!
Karibienkryssning, fy helvetet, det vill man ju inte få....

3113385 Ja, eftersom han heter Adnan måste han ha ett utländskt medborgarskap. :nicka

Förövrigt har Landskrona vad jag vet lugnat ned sig rätt ordentligt jämfört med hur det var för nått år sedan.

hej herr pk ursäkta men jag antog att oddjob menade folk med utom nordiskt medborgarskap ofta från tex bosnien. Adnan svenson är inte ett allt för vanligt namn.. :kocko

Last edited:
hej herr pk ursäkta men jag antog att oddjob menade folk med utom nordiskt medborgarskap ofta från tex bosnien. Adnan svenson är inte ett allt för vanligt namn.. :kocko

Sportthojjarn menar nog att rätt många som heter Adnan är de facto svenska medborgare.
Vi kan inte slänga ut svenska medborgare.

3113582 Sportthojjarn menar nog att rätt många som heter Adnan är de facto svenska medborgare.
Vi kan inte slänga ut svenska medborgare.
ja men med lite vilja förstår man ganska tydligt att jag syftade på dom man kan kasta ut och sen hade backup för resten :hihi

Vad får man för straff för att sno en hoj? I såna här fall när folk bara snor hojar för att ha kul så tror jag nog att högre straff kan fungera som avskräckande för många.

ja.. nått straff som iaf känns av. just så är det ju bara skoj för dom... de skiter i rättsväsendet i sverige för de är så väl vetande hur det fungerar att de kan slingra sig ur vad som helst. och åker de fast är de ute efter en kort tid på nån öppen ungdomsanstalt. bah

Är man "outlaw" och stjäl något så..."okay" så kan det ju vara... Ta något... fyllegrejjer osv... Men denna exponering, att lägga ut bilder på sig själv med saker man stulit... Hur kommer det sig? Visa sig öppet på nätet med stöldgods? Medvetet "jag vill åka fast för det är coolt att sitta inne" eller begriper dom inte bättre? "Kålla, jag stulde en sporrthmotorscykel av en kille..." Jag tror inte hårdare straff gör någon nytta här, det blir bara coolare bland kidsen att ta saker från andra ju hårdare straffen sätts... En annan attityd måste implanteras helt enkelt...

Jag tror inte hårdare straff gör någon nytta här, det blir bara coolare bland kidsen att ta saker från andra ju hårdare straffen sätts... En annan attityd måste implanteras helt enkelt...

Jag tror att hårdare straff definitivt är det enda som hjälper.
Det är ballt att sno grejjer och visa upp för sina polare, det är klart oballt att sitta inlåst och grina för att man saknar mamma.

Den 6/8 voltade en bil med 4 tonåringar en bit härifrån, killen som körde bilen "sitter inne" för tidigare bilstölder.
"Sitter inne" innebär att han bor på någon gård utanför stan och således bara behöver sno en till bil för att komma in till kompisarna, alternativt snor kompisarna en bil och åker ut och hämtar honom lagom till helgen.
(båda delarna har förekommit)

Den killen kunde dom gott få låsa in på riktigt, så att han inte kan promenera omkring och rycka i bildörrar och sno bilar.
Dom tre som åkte är bara småkriminella, före detta klasskompisar till min son som han hade plockat upp för att imponera på.

Dom lyckades volta av vägen på en raksträcka där det är 70, dom körde förmodligen fortare än så, ingen hade bälten.
Nästa gång han får lust att skolka från ungdomsvården och åka in till stan kanske någon omkommer, kanske han, kanske en passagerare, kanske en fotgängare på fel plats vid fel tillfälle.

Jag tycker detta är intresant. Kan inte båda sidor presentera forskning på hur hårdare straff påverkar brottsligheten? Hur mycket hårdare straff bör man ha?

Jag tycker detta är intresant. Kan inte båda sidor presentera forskning på hur hårdare straff påverkar brottsligheten? Hur mycket hårdare straff bör man ha?

Näe, jag kan inte presentera forskning, jag ids inte googla ens, men om den killen jag skriver om har "ungdomsvårdats" i ett halvår och under tiden har snott 6 bilar (obs, under pågående vård), hur många tror du han hade snott om han hade suttit inlåst på riktigt?

Juha Valjakala snodde ett halvdussin bilar (och dödade en familj) på väg genom Sverige innan han åkte dit för det och hamnade på tukthus i finland, under tiden han satt där snodde han en bil vid en lyckad rymmning, men återbördades ganska fort.

Last edited:
Näe, jag kan inte presentera forskning, jag ids inte googla ens, men om den killen jag skriver om har "ungdomsvårdats" i ett halvår och under tiden har snott 6 bilar (obs, under pågående vård), hur många tror du han hade snott om han hade suttit inlåst på riktigt?

Juha Valjakala snodde ett halvdussin bilar (och dödade en familj) på väg genom Sverige innan han åkte dit för det och hamnade på tukthus i finland, under tiden han satt där snodde han en bil vid en lyckad rymmning, men återbördades ganska fort.

Jag vidhåller trots allt att hårdare straff inte biter på dessa individer. Vad som biter vet jag inte... Fast ja, att låsa in dom på livstid från första snatteriet borde ju hjälpa till... om inte för byggföretagen som hela dagarna får nya projekt från Specialfastigheter som bygger och förvaltar dessa fånginrättningar, där skola mina aktieförvärv ligga i framtiden.

Visst skulle det vara enormt tragiskt om han lyckades ta död på nån under något av "upptågen". Men, din idé i förlängningen är att låsa in folk så de helt enkelt inte kan begå brott. Det blir väldigt dyrt. Om jag nu ska spekulera i just detta fall. Kan det inte vara så att man är rädd att men ska cementera fast hans öde som brottsling om man sätter in han bland de "stora" pojkarna. Om man ser straffet som en blandning av allt. Alltså avskräckande, inlåsning(för att hindra nya brott), hämd av "samhället" och rehablitering (så människan kan bli en medborgare som staten/samhället plussar ekonomiskt på). Så är kanske just denna metod är den som rättväsendet anser mest lämpad.

Jag tror att några av "fallen" jag känner till här inte hade blivit billigare, över deras livstid, om man helt sonika låst in den vid första brott. De fick mängder av chanser som till och med jag tycke var väl genrösa. Men idag sköter de sig och betalar skatt. Mycket bättre än att nån inne på kåken skolade dem i organiserad brottslighet. En del skickade man iväg till alla möjliga konstiga städer för att splittra gänget, det verkade också funka bättre än att låda in dem här på Arnö-häktet.

Jag vidhåller trots allt att hårdare straff inte biter på dessa individer. Vad som biter vet jag inte...

Jag vidhåller att hjälper inte hårdare straff så gör dom i alla fall inga nya brott som drabbar allmänheten medans dom är inlåsta.
Eftersom antalet tjuvjävlar får antas vara relativt konstant så begås färre brott ju fler som är inlåsta.
Nyrekryteringen av tjuvjävlar torde också sjunka när dom inser att snaor jag en hoj kan det ta mig sex månader innan jag kan sno hojar igen, åker jag dit för den hojstölden blir jag frihetsberövad i ett år innan jag kan återuppta den lysande karriären som hojtjuv.

Om jag lyckas sälja ett par snodda hojjar för 50 000 så har jag tjänat 8300 i månaden om jag åker dit en gång, nästa gång jag åker dit har jag tjänat 4100 i månaden, det kan dom fan ha efter skatt om dom jobbar deltid som sopgubbe och det kan man syssla med hela sitt liv utan att bli inlåst....

Man måste göra det mindre attraktivt helt enkelt, så att vanligt arbete framstår som ett alternativ.

Visst skulle det vara enormt tragiskt om han lyckades ta död på nån under något av "upptågen".

Det skulle vara så oerhört tragiskt att det i skenet av en sådan händelse hade varit motiverat att slå ihjäl fanskapet redan vid födseln.

Alla förtjänar en chans, men då ska man klargöra att dom har fått den chansen, och att dom kommer inte att få fler.
Att ge alla en ny chans, om och om igen, är ju direkt löjligt.
Att dom får tre månader i enkelrum på hotell gripen och sedan kommer ut med en slant på fickan varje gång gör ju inte att dom avskräcks från att återfalla, tvärt om känns dom tre månaderna bara kortare och kortare för varje gång, så i realiteten så blir straffet/vården mindre och mindre värd.

"Vården" hjälper ju inte, hur många har vänt dig ryggen på frigivningsdagen och gått till arbetsförmedlingen efter första repan?
Hur många har kommit tillbaka gång på gång och varje gång lovat att dom ska bli en bättre människa för att sedan sluta med en överdos på en toalett, knivhuggen i någon uppgörelse, eller inlåsta igen för ett grövre brott än dom vårdades för till att börja med?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman