Tjuvstannar vid gasavdrag

113

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
-05 Triumph Speed triple
Har en Speed triple -05 som gått ca 2000 mil. Har nyligen bytt luftfilter, olja, och tändstift. Hojen gick fin fint efter servicen.

Nu när jag kört ca 100 mil tjuvstannar hojen ibland när jag kopplar och stannar vid t ex rödljus. Stannar den inte går den ganska dåligt på tomgång under ca 10-15 sekunder och återfår sedan normal tomgång. Det är inga större problem att starta hojen efteråt.

Någon som har någon idé vart man ska börja kolla?

Kolla om det går på alla cylindrar, kolla även och kanske höj tomgångsvarvet en aning!

Det var DOM problemen jag hade när min hoj uppförde sig som du beskriver.( dåligt tomgång, tjuvstannade och allmänna motorstörningar uppenbarade sig) behöver inte vara det som spökar på din dock.. låter ju lite konstigt att att en så pass ny hoj med få mil bara skulle gå på tre cylindrar om du inte klantade till något när du donade med stiften?

Kolla om det går på alla cylindrar, kolla även och kanske höj tomgångsvarvet en aning!

Det var DOM problemen jag hade när min hoj uppförde sig som du beskriver.( dåligt tomgång, tjuvstannade och allmänna motorstörningar uppenbarade sig) behöver inte vara det som spökar på din dock.. låter ju lite konstigt att att en så pass ny hoj med få mil bara skulle gå på tre cylindrar om du inte klantade till något när du donade med stiften?

Mycket riktigt så går den bara på tre cylindrar. Men det beror nog främst på att den bara har tre stycken. :) Har plockat bort tändstiften igen efter servicen och torkad av tändspolarna för att se om det kommit in fukt. Det verkar dock inte som att det var felet heller.

Tomgången går ju bra annars. Det är ju just under gasavdraget och några sekunder efter som den går dåligt.

Känns snarare som att den får för mycket eller för lite bränsle.

Mycket riktigt så går den bara på tre cylindrar. Men det beror nog främst på att den bara har tre stycken. :) Har plockat bort tändstiften igen efter servicen och torkad av tändspolarna för att se om det kommit in fukt. Det verkar dock inte som att det var felet heller.

Tomgången går ju bra annars. Det är ju just under gasavdraget och några sekunder efter som den går dåligt.

Känns snarare som att den får för mycket eller för lite bränsle.

Haha ja då är det ju bra att den går på 3:).

ja du då är fan mina tips slut, har ingen aning om vad problemet kan ligga då!

Kolla så du inte har klämt några slangar när du monterade tillbaka allt efter servicen.

Kolla så du inte har klämt några slangar när du monterade tillbaka allt efter servicen.

Det sitter två dräneringsslangar från bensintanken som jag är osäker på om jag satt tillbaka på rätt nippel. Kan det ha betydelse? Då borde väl hojen inte går bra någon gång, framförallt inte vid gaspådrag?

Ett vanligt fel med Speed triplen är väll den där tipsensern eller vad det nu är som sitter på dräneringsslangarna. Den brukar tydligen klegga igen och göra så hojen dör. En liten svart behållare på en av dräneringsslangarna. Prova att ta bort den.

Verkar som killen sitter i ett högljutt område så jag tänkte att de var lika bra att fylla i med tydlig text

Last edited:
Så där brukar motorer hålla på om någon vacumslang hoppat av eller kommit kläm,eller om den tar tjuvluft. Titta så alla slangar sitter som dom ska, gör dom det kan du prova o spruta tex 5.56 eller startas runt insugsgummina o lyssna om varvtalet ökar.

Ett vanligt fel med Speed triplen är väll den där tipsensern eller vad det nu är som sitter på dräneringsslangarna. Den brukar tydligen klegga igen och göra så hojen dör. En liten svart behållare på en av dräneringsslangarna. Prova att ta bort den.

Verkar som killen sitter i ett högljutt område så jag tänkte att de var lika bra att fylla i med tydlig text

Det är aldrig fel att va övertydlig. :D blev lite roligt det här, hoppas det löser sig iaf. :krama

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti