Dålig acceleration/Topphastighet Suzuki VS1400 Intruder

Oldzombie

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2019
Ort
Älmhult
Hoj
Suzuki VS1400 GLP Intruder 2001
Hej allesammans!

Precis köpt mig en glidare, en Suzuki VS1400 Intruder från 2001. Under 1000mil på mätaren vilket innebär att den stått mycket, speciellt de sista 10 åren då den bara rullat ca 100 mil. Bara rullat fram och tillbaka från besiktningar i princip.

När jag köpte den gick den bara på en cylinder. Detta åtgärdades med nytt batteri, nya tändstift, fräsch soppa och oljebyte. Startar nu utan problem. Behöver inte ens använda choke och det känns som att den går bra på tomgång. Startar väldigt lätt.

Nu till problemet son jag upplever.
Kört den ett par gånger, varje tur ca 4-6mil men jag upplever att hojen svarar dåligt vid gaspådrag och att den accelerar dåligt. 0-100km/h tar ca. 9-11 sekunder och en Topphastighet på max 130km/h. Känns inte som att det är något "vrid" som det är på min Intruder VS800.

Min intruder 800 gör iaf 160km/h och gör 0-100 på ca 6-7 sekunder vilket får mig att fundera på om det är några problem med min nya 1400. Har ni några idéer?

Har testat att slå i lite stp injector cleaner utan resultat.

Vad jag inte har gjort men funderar på att göra.
-Rengöra förgasarna.
-Synka förgasarna.
-Byta förgasarmembran/förgasargummi.
-Byta luftfilter.

Har inte så bra erfarenhet av att rengöra förgasare, senast jag gjorde det var ca. 10år sedan på lite mopeder.

Hade egentligen velat lämna in hojen för förgasarrengöring men de flesta MC verkstäder har fullt schema fram till höst så det är svårt att lämna in hojen för förgasarrengöring just nu och hade helst undvikit att göra detta själv.

Däremot har jag bytt förgasargummi på en Virago 535 vid något tillfälle så kanske skulle försöka? Lite mekerfarenhet har man väl ändå.
 
Att den startar utan choke. Det är första varningssignalen. Alltså går den på tok för fett.
En rejäl förgasarrengöring är första åtgärd. Kolla samtidigt vad det sitter för munstycken i förgasaren.
Framför allt i lågfarts-systemet.
Många är livrädda för att motorn ska gå för mager och bli överhettad och sätter då i på tok för stora munstycken... För säkerhets skull...
 
Att den startar utan choke. Det är första varningssignalen. Alltså går den på tok för fett.
En rejäl förgasarrengöring är första åtgärd. Kolla samtidigt vad det sitter för munstycken i förgasaren.
Framför allt i lågfarts-systemet.
Många är livrädda för att motorn ska gå för mager och bli överhettad och sätter då i på tok för stora munstycken... För säkerhets skull...

Igensatt luftfilter ?
Ta bort luftfiltret. Och sug ur luftfiltret med dammsugare på insugssidan.
Och kolla om den fortfarande startar utan choke.
Utan det rengjorda luftfiltret.
Med det rengjorda luftfiltret.
Och med det rengjorda luftfiltret kan du ju åka en sväng.
Går den då bättre hade jag satsat på nytt luftfilter.
Som 1a åtgärd.
 
Last edited:
Eftersom den har stått still länge så är det 99% chans att det är avlagringar i förgasarna.
 
Låter ju förgasarrelaterat. Sannolikt går det fett eller så öppnar inte trottlsrna som de skall. Sitter väl mikuni CV förgasare på de där.

Har du ändrat något med luftburk/luftfilter på sistone? De går ofta skit om man ändrar motståndet.

Jag kan hjälpa dig ultraljudstvätta förgasarna och har munstycken på hyllan. Men bor i Karlskrona så inte riktigt nästgårds.
 
På min VS1400 hade skumgummit i luftfiltren kollapsat. Rackarns fet gång. Risken är betydande att man tidigare monterat ett Dyno-crap kit som isf blir utslitet på ett par säsonger (super-as-fet gång). Jag köpte luftfilterämne och renoveringskit (inkluderande emulsionsrör och trottelnålar) till min från Ebay.
 
Tack för alla svar! Oehört tacksam.
Skall testa alla era inputs.

Kommer först och främst testa att byta luftfilter. Ger detta inget resultat kommer jag riva ner förgasarna för att rengöra dem.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top