Tjurig vid start

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Finns alltid så bra hjälp här så måste kolla av. Är sugen på att ha hojen i så bra form som möjligt inför säsongen, dels för jag också går i tankar att sälja.

Har ju gjort ventiljustering om ni lyckats missa mitt spammande. Hojen känns responsiv och sticker bra när den blivit varm. Däremot är den lite tjurig vid start vilket den varit mer eller mindre sedan jag köpte den förra året. Då ska förgasarna ha nyligen varit synkade av Swedie han själv, det var tydligen en bekant som sålde. Sen dess har hojen gått en 8-900 mil så det kan mycket väl vara dags för en synkning igen.

Lite mer detaljerat. Hojen kan starta fint med bara en aningens choke för att relativt fort börja sjunka i varv och dö. Här testade jag idag att stänga choken när den var på väg att dö vilket verkade hjälpa då varven gick upp igen men vid det laget var hojen på väg att bli varm redan också. Om jag drog på lite choke igen så tvärdog hojen.

Har kollat luftfiltret och det var inte speciellt skitigt, det känns ju som den går lite fett möjligen. Har noterat att den drar en bra mängd bensin också, runt en liter milen eller strax över då den vanligtvis drar omkring 0.7.

Det är väl förmodligen ett förgasarproblem men är det något en synkning kan lindra? Är inte speciellt sugen att riva förgasarna och rengöra men det kanske behövs?

En synkning lär väl vara ganska enkelt för en verkstad med bra grejer och teknik. Knappt en timmes arbete?
 
Vad har du för hoj?
Jag skulle börja med att göra rent filter och förgasare och om det inte blir bättre av det, fortsätta med att justera bränsle/luft-blandning.
 
FJ1200 är det.

Äger ingen kompressor och antar att luft på burk inte har tillräckligt med tryck. Vad är lämplig metod annars för att rengöra? Ska man rengöra/byta bränslefiltret också?

Har ingen erfarenhet av meka med radfyra, går det att komma åt alla luft/bränsle-skruvar på förgasarna utan att lossa bryggan?
 
Har ingen erfarenhet av meka med radfyra, går det att komma åt alla luft/bränsle-skruvar på förgasarna utan att lossa bryggan?
Det borde det göra. Leta efter fyra identiska skruvar på förgasarna. De ska sitta ungefär längst fram mot motorn sett. De lär väl vara monterade i vertikal riktning. 1 liter milen låter vansinnigt mycket, och det faktum att den går att starta i kalla väder med endast lite choke talar ju för att den går tokfett i lågfart.

När du hittat dem så börjar du med att skruva in dem tills det tar stopp, och räkna hur många varv de var utskruvade. Anteckna. Sen provar du dig fram. Börja med ett halvt varv ut (väldigt snålt) eller ett helt (typ normalinställning). Jobba därifrån i kvartsvarv in eller ut. När det lirar och motorn är varm ska den hålla sig lugn och fin på tomgång kring 1000-1200 rpm och svara prompt på gas. Du lär behöva justera tomgångsskruven också medan du håller på (den justerar hur mycket spjällen står öppna vid tomgång). Inställningen på blandskruvarna påverkar mest tomgång och lite gas.
 
Last edited:
Har såklart varit ute nu och kört en tre timmar och nästan en hel tank(22 liter inkl. reserv). Har kört 20 mil och det finns nog säkert en 10 mil kvar så den verkar vara tillbaka på omkring 0.7. Får se sen när jag tankar. Tror det var typ 1.14 jag mätte i höstas(okt/nov) när jag körde med fel ventilspel och bara pendlade till jobbet.

Hur gör folk för att ge bensin och komma åt förgasarna, palla upp tanken på något bra sätt eller hänga upp någon provisorisk lösning med flaska?
 
Tanken på min går att palla upp på plats på hojen, finns ett stöd för det i verktygslådan. Så har inte behövt hålla på med flaska. Å andra sidan, fyller du förgasarna kanske det finns bensin så det räcker i nån minut eller två. Kan ju vara ett tredje alternativ.
 
Tanken på min går att palla upp på plats på hojen, finns ett stöd för det i verktygslådan. Så har inte behövt hålla på med flaska. Å andra sidan, fyller du förgasarna kanske det finns bensin så det räcker i nån minut eller två. Kan ju vara ett tredje alternativ.

Aha, jo för utformningen av fästet på tanken framtill verkar uppmana lite till att den kan pallas upp. Har sett lite konstiga saker i verktygspåsen så får kolla där. Tack!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top