Finns alltid så bra hjälp här så måste kolla av. Är sugen på att ha hojen i så bra form som möjligt inför säsongen, dels för jag också går i tankar att sälja.
Har ju gjort ventiljustering om ni lyckats missa mitt spammande. Hojen känns responsiv och sticker bra när den blivit varm. Däremot är den lite tjurig vid start vilket den varit mer eller mindre sedan jag köpte den förra året. Då ska förgasarna ha nyligen varit synkade av Swedie han själv, det var tydligen en bekant som sålde. Sen dess har hojen gått en 8-900 mil så det kan mycket väl vara dags för en synkning igen.
Lite mer detaljerat. Hojen kan starta fint med bara en aningens choke för att relativt fort börja sjunka i varv och dö. Här testade jag idag att stänga choken när den var på väg att dö vilket verkade hjälpa då varven gick upp igen men vid det laget var hojen på väg att bli varm redan också. Om jag drog på lite choke igen så tvärdog hojen.
Har kollat luftfiltret och det var inte speciellt skitigt, det känns ju som den går lite fett möjligen. Har noterat att den drar en bra mängd bensin också, runt en liter milen eller strax över då den vanligtvis drar omkring 0.7.
Det är väl förmodligen ett förgasarproblem men är det något en synkning kan lindra? Är inte speciellt sugen att riva förgasarna och rengöra men det kanske behövs?
En synkning lär väl vara ganska enkelt för en verkstad med bra grejer och teknik. Knappt en timmes arbete?
Har ju gjort ventiljustering om ni lyckats missa mitt spammande. Hojen känns responsiv och sticker bra när den blivit varm. Däremot är den lite tjurig vid start vilket den varit mer eller mindre sedan jag köpte den förra året. Då ska förgasarna ha nyligen varit synkade av Swedie han själv, det var tydligen en bekant som sålde. Sen dess har hojen gått en 8-900 mil så det kan mycket väl vara dags för en synkning igen.
Lite mer detaljerat. Hojen kan starta fint med bara en aningens choke för att relativt fort börja sjunka i varv och dö. Här testade jag idag att stänga choken när den var på väg att dö vilket verkade hjälpa då varven gick upp igen men vid det laget var hojen på väg att bli varm redan också. Om jag drog på lite choke igen så tvärdog hojen.
Har kollat luftfiltret och det var inte speciellt skitigt, det känns ju som den går lite fett möjligen. Har noterat att den drar en bra mängd bensin också, runt en liter milen eller strax över då den vanligtvis drar omkring 0.7.
Det är väl förmodligen ett förgasarproblem men är det något en synkning kan lindra? Är inte speciellt sugen att riva förgasarna och rengöra men det kanske behövs?
En synkning lär väl vara ganska enkelt för en verkstad med bra grejer och teknik. Knappt en timmes arbete?