Tjocka böcker för män!

Intressant, jag tyckte inte filmen var en sån total katastrof men jag får nog ta och läsa boken också när du säger sådär. Vill samtidigt passa på att tipsa om en bok i samma genre som heter World War Z - An Oral History of the Zombie war.

Kan ses som en samling essäer där en fiktiv författare intervjuar överlevare från mänsklighetens krig mot the zombie plague. Alla jag känner som läst den, ink mig själv, har haft mardrömmar efter de läst den. Mkt bra bok.

boken är, mer eller mindre, ett mästerverk och filmen...tja, läs boken så förstår du vad jag menar.

har zombieboken hemma, men inte hunnit läsa den ännu. så ska leta fram den och sätta igång med läsandet.

en annan zombiebok jag läst heter 'warm bodies' och handlar om en zombie som blir kär i en (levande) tjej. bra och annorlunda. ska dessutom bli film - http://collider.com/warm-bodies-movie-image-promo-poster/124037/

warm-bodies-book-cover.jpg

Inte sett tipsas om William Gibsons böcker ännu. Om de är manliga vet jag väl inte men Sprawl-trilogin och Bridge-trilogin är några av mina absoluta favoriter.

När du läst Metro 2033 är ju dessutom spelet (på PC) helt klart att rekommendera!

Mika Waltari, Sinuhe egyptiern.

Man kan med fördel även läsa de två sammanlänkade böckerna Mikael Ludenfot och Mikael Hakim.

Det finns mer.

Journals (Scott).
Scotts dagböcker från expeditionen till Antarktis, slutar tragiskt med författarens undergång. Google books skriver "In January 1912, Britain's Captain Robert F. Scott reached the South Pole, only to find he had been beaten by Roald Amundsen's Norwegian expedition. Scott and his companions faced an 850-mile march to safety. All perished on the return. A few months later, a search party found Scott's body and the journals that told his tragic story."

Därutöver kan jag rekommendera följande, som inte klockrent passar temat men ändå är riktigt läsvärda:
Das Boot (Buchheim)
Krigskorrespondent berättar om livet under en ubåtspatrull på Atlanten. Baserad på författarens upplevelser under kriget.

På västfronten intet nytt (Remarque)
Antikrigsroman om soldatlivet under första världskriget.

Cancerkliniken (Solsjenitsyn)
Roman som utspelar sig på en cancerklinik i Kazakstan, även denna löst baserad på författarens egna upplevelser. Moraliska frågor främst kring det stalinistiska systemet och människors ansvar för det, men också kring livet, döden och Sovjetunionen i allmänhet.

Last edited:
Ett tips på en av de absolut bästa krigsskildringarna som skrivits...Malapartes "Kaputt"....ett mästerverk, läsning i yppersta världsklass....en krigskorrespondents surrealistiska skildring av andra världskriget med mängder av oförglömliga scener beskrivna. Jag har bestämt för mig att den börjar på Waldemarsudde, hos Prins Eugen...

Ang krigsböcker så är Väinö Linnas "Okänd soldat" vara intressant. Det är en tegelsten som är en smula rörig. Kan vara bra med anteckningsblock ibland. Hemskare och mera realistisk krigsskildring har jag då inte läst någonstans. Sen vill man inte ens hålla i ett paintball gevär.

Vill man ha ännumera djup i historien så kan man läsa "här under nordstjärnan/polstjärnan" serien som löst sitter ihop med "okänd soldat". Kanske inte så intressant om man inte har någon anknytning till Finland där i mot.

Intressant, jag tyckte inte filmen var en sån total katastrof men jag får nog ta och läsa boken också när du säger sådär. Vill samtidigt passa på att tipsa om en bok i samma genre som heter World War Z - An Oral History of the Zombie war.

Kan ses som en samling essäer där en fiktiv författare intervjuar överlevare från mänsklighetens krig mot the zombie plague. Alla jag känner som läst den, ink mig själv, har haft mardrömmar efter de läst den. Mkt bra bok.

Har precis läst den o den var bra, varje berättelse kunde dock ha fått vara lite längre. Ska precis beställa Flykten från Stalins läger av Slavomir Rawicz, en verklighetsbaserad bok av Slavomir som flydde från ett av Stalin läger i Sibirien och sedan tog sig hela vägen till Indiska Oceanen. Hur pass sann berättelsen verkligen är har ifrågasatts, men oavsett så tror jag den kan vara riktigt bra. Har även kommit en film baserad på boken som jag tänkt se när jag läst den.

Kan även rekommendera Miraklet i Anderna, skriven av Nando Parrado. Helt otrolig berättelse om Uruguayan Air Force Flight 571 som havererar uppe i Anderna. Filmen Alive är baserad på denna händelse...

Har ni förslag på bra böcker skrivna av överlevare från exempelvis båtförlisningar och liknande vore det uppskattat!

Ok då har jag betet igenom denna tipstråd. Dags för fler tips. Vi kan välja släppa på tjockhetsregeln.

Jag kan i alla fall tipsa om andra böcker jag läst som varit bra.

Midvintermörker - Ett ryskt angrepp på Sverige 2012. Klart läsvärd!

En sorts kärlek - Handlar om ett Nederländsk par efter fruns cancerbesked. Rörande och läsvärd.

Jag är Zlatan Ibrahimovic - Kräver ingen vidare förklaring. Läsvärd.

Sagan om is och eld serien (games of thrones) - Sjukt bra fantasy. Tittar ni inte på serien kan ni vänta tills alla böcker finns ute. Serien blir dock värdelös.

Om man nu gillar fantasy så ska man få med sig herr Kings fantasyserie "Revolvermannen".

Någon som läst någon bok om Saint Patrick's Battalion? Listan på wikipedia säger inget om eventuell kvalitet.

Lite OT men tänkte passa på. Någon som har tipps på roliga böcker.?
Jag har läst Hundraåringen som försvann (sjukt rolig bok) och Liftarens guide till galaxen. Så något med liknade humor sökes :)

Ett halvår senare svarar jag: Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann är skriven i samma stil som Arto Paasilinnas böcker. Min favorit hittills är Kollektivt självmord.

Ett halvår senare svarar jag: Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann är skriven i samma stil som Arto Paasilinnas böcker. Min favorit hittills är Kollektivt självmord.

Och utan att läsa tråden. Arto är väl den mest "tipsade" författaren i tråden. Vad har du annars för favoritbok?

Intressant bok om man intresserar sig för WW2
Finns dock endast som engelskspråkig, men det ger ju ytterligare vuxenpoäng. Bra är den iaf.
41SQ9Go33lL__SL500_AA300_.jpg

Och utan att läsa tråden. Arto är väl den mest "tipsade" författaren i tråden. Vad har du annars för favoritbok?

Ja jag läste bara fram till hans fråga innan jag svarade. :rodnar
Poltava av Peter Englund tyckte jag var väldigt intressant och välskriven. Jag är även svag för en del av Stephen Kings böcker, framförallt Det och Pestens tid. Just nu håller jag på med Ofärd av Dick Harrysson. En saga om tiden strax före vikingatiden.

The left hand of God- Paul Hoffman. Tyckte att den var rätt bra. Verkar vara första boken i en trilogi. Lite fantasy-aktig.
Vet int om den finns översatt till svenska
http://www.xn--enbokcirkelfralla-b0b.se/2010/12/dagens-boktips-the-left-hans-of-god/

Word, köpte på mig den för några år sen och har plöjt den några gånger, väntar med spänning på resten av böckerna!

Till er som ska läsa/läser igenom A Song of Ice and Fire så uppmanar jag er att läsa den på engelska, tyckte det var mycket bättre än de översatta...

Har inte tid att läsa pappersformat så därför lyssnar jag på ljudbok ca 8h/dag istället. Hade dock inte läst lika mycket ändå, tidigare kanske jag läste 3-4 böcker per månad max medan man nu gör av med betydligt fler.

The Road av Cormack McCarthy är en grym postapokalyptisk fiction, om man gillar sånt.

så The Road är tipset om man läst metro 33 och 34 och törstar efter mer liknande?
Nån som hört nått om metro 2035 kommer?
33 va kanon med 34 bara ok tycker jag.

Flykten från Stalins läger tycker jag är kanon och skulle gärna få tips om liknande.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back