Tjejen blåst på ett jobb

Vadå för skadestånd? Hon har en provanställning och kan få gå efter första dagen.

Förvisso, om hon får provanställningen. Grejjen är ju att hon aldrig fick anställningen som hon blev utlovad. Därför vore det intressant ur avtalsrättssynvinkel att pröva ärendet.

Jag skulle aldrig anställa någon som inte försöker se till att man går skadeslös från
andra företags misstag.

Företag som sluter anställningsavtal med nya anställda och sedan säger upp det
precis när den nyanställde har sagt upp sig från sitt gamla jobb, eller tackat nej
till andra anbud, kan få svårt att rekrytera.

Tja, många arbetsgivare skulle aldrig anställa någon som har försökt tillfoga andra arbetsgivare ekonomisk skada.
Men det är ju bra att du är villig att anställa såna, det kan dock bli mindre roligt då det är du som är måltavla nästa gång.

Skulle du hyra ut din lägenhet i andra hand till dom där killarna som hyrde av en medlem på forumet och sedan gick till hyresnämnden och krävde igen pengar? (och fick rätt på några tusenlappar)

Det skulle inte jag.

Skulle du varna en kompis för att hyra ut i andra hand till dom killarna?

Det skulle jag.

Så fungerar verkligheten, och det är den jag lever i...

Ett felskickat SMS kan orsaka stor skada.
Så vitt jag vet har jag aldrig skickat ett SMS fel.
På vilket sätt är ett felskickat papper bättre än ett felskickat SMS?

Alla är vi inte perfekta. Uppenbarligen ligger du nära, som aldrig gör fel. Men vi andra gör misstag. Ibland stora ibland små, detta var ett litet misstag hans tjej råka ut för.

Jag fick hem ett papper från vårat tjänstepensionsbolag. Där fick jag uttdrag på vad alla på mitt jobb tjänar bland mina papper. Ska jag lämna det till mina kollegor och låta dom stämma TP bolaget??
Nä jag lämnade snygg det pappret till den på mitt jobb som skulle ha det och har aldrig nämnt detta misstag. Fel gör vi alla så även inom stora bolag. Vi har inte pratat om det efter det.

Jag fick hem ett papper från vårat tjänstepensionsbolag. Där fick jag uttdrag på vad alla på mitt jobb tjänar bland mina papper. Ska jag lämna det till mina kollegor och låta dom stämma TP bolaget??
Nä jag lämnade snygg det pappret till den på mitt jobb som skulle ha det och har aldrig nämnt detta misstag. Fel gör vi alla så även inom stora bolag. Vi har inte pratat om det efter det.

Jag tycker att det vore helt rimligt om dina kollegor skulle få veta vad TP bolaget gjort och
sedan få ta ställning själva till vad de vill göra åt det.

Tja, många arbetsgivare skulle aldrig anställa någon som har försökt tillfoga andra arbetsgivare ekonomisk skada.
Men det är ju bra att du är villig att anställa såna, det kan dock bli mindre roligt då det är du som är måltavla nästa gång.

I branschen jag jobbar i brukar vi se till att den som klantar till det också står
för konsekvenserna, och det tror jag att min arbetsgivare förväntar sig av mig.

Hej, nyckeln till hela detta ligger i budskapet i SMS ét om vad som står där. Flera av er skriver att man inte är anställd innan man skrivit på anställningsbevis osv, detta är fel då syftet med anställningsbevis är i huvudsak för arbetsgivaren att kunna styrka lön, tjänstegrad osv. I grunden kan man lite enkelt säga att alla är fast anställda, heltid om inte arbetsgivaren kan bevisa motsatsen. Det nämns att hon borde bli provanställd osv av flera i tråden men det är inte aktuellt om inte arbetsgivaren kan styrka detta på något sätt. Ponera att hon står på sig att hon skall ha jobbet, då är det arbetsgivarens sak att bevisa att så inte är fallet (hur skall han göra det?). Rent formellt så borde hon få anställningen och kräva skadestånd civilrättsligt för felaktig uppsägning. Detta är dock i teorin för man har mer att förlora än att vinna på en sådan här sak då man kan bli ganska oattraktiv i branschen.

Hur vanligt är det att man skickar ett sms till någon istället för att ringa?
Undrar bara då jag själv inte skulle bekräfta en anställning på det viset?
Tycker det är mycket trevligare och seriösare att ringa upp och prata med personen istället.

Hur vanligt är det att man skickar ett sms till någon istället för att ringa?
Undrar bara då jag själv inte skulle bekräfta en anställning på det viset?
Tycker det är mycket trevligare och seriösare att ringa upp och prata med personen istället.

Ingen seriös arbetsgivare skulle sms:a är mitt svar på den frågan, och jag hoppas innerligt att 99.9 % av Sveriges arbetsgivare håller med mig.

Ingen seriös arbetsgivare skulle sms:a är mitt svar på den frågan, och jag hoppas innerligt att 99.9 % av Sveriges arbetsgivare håller med mig.

Jag har fått några sms om att jag inte fått tjänsten jag sökte. Tycker det är bättre än som majoriteten gör, inte höra av sig alls.
Men det är klart, i det här fallet hade de ju klantat sig, då hade det definitivt varit snyggare att ringa och förklara.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back