Tjejen blåst på ett jobb

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Tänkte kolla ifall nån har lite koll på sånt här.
Min tjej har sökt ett jobb på ett ställe som öppnar i västerås snart, allt lät jättepositivt på arbetsintervjun och förra veckan fick hon ett sms om att hon har fått jobbet.
Arbetstider och startdatum skulle komma senare.

Nu ikväll får hon ett mail om att det har skett ett missförstånd, det finns flera stycken med samma namn så hon ska skicka in sitt namn och grejer på mailen så dom kan se vem av dom med hennes namn som skulle få jobbet.

Och medan hon väntade på svar så höll jag på att få in henne på mitt jobb så hon skulle kunna få nån lön ifall hon fick ett nej från det stället, men det avstod hon ju från nu när hon trodde att hon fått jobbet redan.

Vad ska man göra nu ifall hon blir helt blåst på det?
Att hon får bekräftat att hon har fått jobbet gäller inte liknande muntligt avtal?

Bita i det sura äpplet låter det som....
Du är anställd när du skrivit på ditt anställningskontrakt inte innan dess. Det är ganska svårt att bevisa att du verkligen fått jobbet och sen är det kanske inte kanon att inleda en anställning med att processa mot arbetsgivaren.

Mänskligt att fela och det skulle ju hålla i rätten tippar jag på så det är nog bara att leta vidare. De har ju faktiskt inte brutit ett muntligt avtal, de har bara meddelat fel person om det.

Man kan iallafall jävlas lite med dem o kräva att få se ansökningen från den som fick jobbet.Men man får ju inte se namn

För många år sedan så sökte jag ett jobb, åkte på anställningsintervju, skakade hand, åkte hem,

Först fick jag ett telefonsamtal att jag hade fått jobbet.

Ett par dagar senare ringde dom mig och rågade efter storlek på arbetskläder.

Ytterligare några dagar senare ringde dom från en bilfirma här i stan med en bekräftelse på att "min" bil var beställd.

Några dagar senare fick jag ett brev "Tjänsten tillsatt av annan sökande, tack för ditt intresse"

Jag ringde givetvis upp för att jag trodde det var något fel men det visade sig att någon hade krävt att få omplaceras internt till tjänsten jag sökte och jag hade defacto inte skrivit på något anställningskontrakt.
Dom lovade att höra av sig om någon annan tjänst blev ledig, vilket dom gjorde ett år senare, men då hade jag redan skaffat annat jobb.

Surt äpple, bara att ta stora tuggor...

Låter precis som man trodde då, fanns ett liiiitet hopp om att dom ska få stå för sina misstag, menmen...
Fan va trött man blir på inkompetenta idioter...

Bita i det sura äpplet låter det som....
Du är anställd när du skrivit på ditt anställningskontrakt inte innan dess. Det är ganska svårt att bevisa att du verkligen fått jobbet och sen är det kanske inte kanon att inleda en anställning med att processa mot arbetsgivaren.

Att bevisa att dom sa att hon fått jobbet är inte svårt, då hon har kvar meddelandet.
Och nu menar jag bara om det visar sig att dom skickat till fel person, då är det bara att jävlas på så mycket som det bara går.

Att bevisa att dom sa att hon fått jobbet är inte svårt, då hon har kvar meddelandet.
Och nu menar jag bara om det visar sig att dom skickat till fel person, då är det bara att jävlas på så mycket som det bara går.

Visst kan du jävlas men varför? Att få ett erbjudande om arbete är inte juridiskt bindande förrän du skriver på ett anställningskontrakt.

Även om hämnden är ljuv så är det onödigt att bränna broar och bete sig som en idiot. Samme arbetsgivare kanske är aktuell om fem år...

Tråkigt på jobbet.. men som sagt inget kontrakt = inget jobb. Gå vidare, inte värt att älta nåt sånt där.. bara bli lite mer cynisk till nästa gång så blir det lättare :tummenupp

Precis som Boris skriver så är inget klart förräns papper är påskrivna...
Sen (även det som Boris skriver) så är det bara dumt att bränna broarna, företaget kan i framtiden bli en potentiell arbetsgivare/leverantör/kund...

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Är det inte så att generallt (men med få undantag) är ett avtal bindande från det att
man har accept oavsett om det är muntligt eller skriftligt.
(Räknas SMSligt som skriftligt eller muntligt? För mig verkar det ganska skriftligt.)

Googling angående anställning ger:
Anställningsavtal (anställningsbevis)

Vid anställning är det viktigt att ett anställningsavtal upprättas.

Ett muntligt avtal är bindande, men för att undvika missförstånd om vilka villkor som gäller ska ett skriftligt avtal upprättas, innan anställningen påbörjas.
...

Finns nåt som kallas muntligt avtal med. O det tycker jag hon kan styrka med sms:et hon fått. Plus att hon varit på en arbetsintervju. Sen att dom rört till namn tycker jag bara låter som dom hittat nån som dom anser kan va bättre. Tycker du ska gå på sten hårt. Facket kan ju va en grej o höra sig av till om man e ansluten till något.

Är det inte så att generallt (men med få undantag) är ett avtal bindande från det att
man har accept oavsett om det är muntligt eller skriftligt.
(Räknas SMSligt som skriftligt eller muntligt? För mig verkar det ganska skriftligt.)

Googling angående anställning ger:
Anställningsavtal (anställningsbevis)

Vid anställning är det viktigt att ett anställningsavtal upprättas.

Ett muntligt avtal är bindande, men för att undvika missförstånd om vilka villkor som gäller ska ett skriftligt avtal upprättas, innan anställningen påbörjas.
...

Finns nåt som kallas muntligt avtal med. O det tycker jag hon kan styrka med sms:et hon fått. Plus att hon varit på en arbetsintervju. Sen att dom rört till namn tycker jag bara låter som dom hittat nån som dom anser kan va bättre. Tycker du ska gå på sten hårt. Facket kan ju va en grej o höra sig av till om man e ansluten till något.

Må så vara, men hur bra arbetssits kommer hon hamna i då hon "tvingar" sig till ett jobb pga av att vara paragrafryttare... jag hade nog aldrig gett henne tillsvidareanställning efter provanställningen i alla fall, om inte annat så startar man i en jäkligt brant uppförsbacke.

vad har hon att vinna på det? Att få sparken efter en dag? Hon blir ju inte fastanställd med en gång utan får en provanställning och då kan arbetsgivaren säga upp en med en gång. Känns sådär kul att komma till en arbetsplats och inte vara välkommen. Jag tycker helt klart att man ska glömma det och gå vidare. Misstag görs.

OOOOOJJJJJ så fel ni har allihop!!!!

Enligt avtal som skickats genom mail så har hon anställning men kan sägas upp på samma dag tyvärr.
Men man behöver inte skriva ett papper för anställningsavtal. Räcker med ett ok över mail!

Dock är det ju 6 månaders provanställning som gäller och man kan få gå på dan typ.

Fast är det rimliga proportioner att stämma någon för att denne skickade SMS till fel person? Bevisbördan är tung och vid en förlust eller förlikning åker du på advokatkostnader som motsvarar flera månadslöner....

Skulle jag göra något själv så skulle jag gå till DO och dra ihop en snyfthistoria om att du blev krengt av den stygga arbetsgivaren pga att du inte är blond och heter Anna Andersson samt är icke gravid. Hoppar de på tåget tar de förhandlingen och kostnaderna och de flesta arbetsgivare går med på förlikning förvånansvärt snabbt.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back