Tjejen blåst på ett jobb

OOOOOJJJJJ så fel ni har allihop!!!!

Enligt avtal som skickats genom mail så har hon anställning men kan sägas upp på samma dag tyvärr.
Men man behöver inte skriva ett papper för anställningsavtal. Räcker med ett ok över mail!

Dock är det ju 6 månaders provanställning som gäller och man kan få gå på dan typ.

Nu var det ett par terminer sedan jag läste avtalsrätt men i min mening är inte ett SMS i stil med " Grattis jobbet är ditt" likställigt med ett avtal. Ett mail i stil med " Härmed erbjuds du tjänst xxx vid företag YYY anställningsform ZZZ startdatum ÅÅÅ" är däremot absolut juridiskt bindande.

Fast är det rimliga proportioner att stämma någon för att denne skickade SMS till fel person? Bevisbördan är tung och vid en förlust eller förlikning åker du på advokatkostnader som motsvarar flera månadslöner....

Om man inte är med i en bra fackförening.
Det finns anledningar till att det finns fackföreningar.

Arbetsgivare bör sköta sina göromål på ett seriöst sätt, och de
gör de antagligen oftare om de får en pungspark lite då och då
om de inte gör det.

man kan ju fråga sig OM hon nu får jobbet efter processande och annat stök .... hur poppis blir man då på jobbet ? :rolleyes:

Om man nu får ett jobb via sms?
Nä du får jobbet när man har pappret i hand och påskrivet från båda parter. Ta det som lärdom.
Jag hade ett jäkla bekymmer då han som anställde mej blev blåst utav sin chef. Men det tillhör historia nu.

Enligt mej så är fackens roll förbi idag. Dom var bra på 50talet. Under 2000talet har dom inte tillfört något utom att hålla nere löner.
En arbetsgivare sköter sina göromål seriöst och bra. Det är så han förblir en arbetsgivare. Annars tar det bara några år innan han får svårt att finna personal pga dåligt rykte gällande personalhanteringen.

Hon har inte blivit blåst, då hon aldrig fått jobbet.
Det var endast ett litet missförstånd som skedde då den som sökte personal måste blandat ihop telefon nummerna.
Felar gör vi alla, det är det som gör oss mänskliga.
Ingen big deal som som säger i reklamen.

Sportan. Det stämmer bra det med men nu va väl frågan vad hon kunde göra åt saken om
Jag inte förstod fel för hon hade väl tackat nej till ett annat jobb? Min tanke va inte att tvinga sig på
Nåt jobb men nån slags kompensation eller en framtida plats på företaget. Ibland måste man gå på lite hårdare det visar bara att man e bestämd som person. Själv hade jag inte velat få en plats där längre. Själv hade jag vart vansinnig speciellt om jag tackat nej till ett annat jobb o sen sitter hemma pga deras missar.

Hon har inte blivit blåst, då hon aldrig fått jobbet.
Det var endast ett litet missförstånd som skedde då den som sökte personal måste blandat ihop telefon nummerna.
Felar gör vi alla, det är det som gör oss mänskliga.
Ingen big deal som som säger i reklamen.

Ibland får man ta ansvar för fel man gör.
En del fel är bigga dealar.
Somliga små fel kan få stora konsekvenser.

Dom verkar ju antingen ha gjort ett genuint misstag, eller så hittade dom någon som kanske var mer lämpad efteråt. Om man nu klagar hos dom och/eller drar in fackförening och annat tjaffs, vill man verkligen jobba på ett sånt ställe efteråt ändå?

Ibland får man ta ansvar för fel man gör.
En del fel är bigga dealar.
Somliga små fel kan få stora konsekvenser.

Så klart man måste. Men hon har ju inte fått något jobb. Hon har fått ett SMS. Ska jag skicka ett till dej med att du fått ett jobb? Inte säger du upp dej för det... Nä du väntar tills du fått pappren och dom är påskrivna från båda parter. Då har du fått ett jobb.
En ursäkt för felet har hon ju fått och mer än så är ju svårt att begära.
Det felet han kaptenen på båten i medelhavet gjorde är ett stort fel. Ett felskickat sms räknas inte dit.

Arbetsgivare bör sköta sina göromål på ett seriöst sätt, och de
gör de antagligen oftare om de får en pungspark lite då och då
om de inte gör det.

Och folk som blir kända för att ge arbetsgivare pungsparkar då och då har förvånansvärt svårt att få jobb.

Och då en ganska relevant fråga; Har din tjej ett vanligt namn? Om hon heter Inez Gomez och bodde i Mexico och sökte ett jobb där så förstår jag missförståndet, men samma namn i Sverige kanske inte är samma lika :va

Och folk som blir kända för att ge arbetsgivare pungsparkar då och då har förvånansvärt svårt att få jobb.

Jag skulle aldrig anställa någon som inte försöker se till att man går skadeslös från
andra företags misstag.

Företag som sluter anställningsavtal med nya anställda och sedan säger upp det
precis när den nyanställde har sagt upp sig från sitt gamla jobb, eller tackat nej
till andra anbud, kan få svårt att rekrytera.

Jag skulle aldrig anställa någon som inte försöker se till att man går skadeslös från
andra företags misstag.

Företag som sluter anställningsavtal med nya anställda och sedan säger upp det
precis när den nyanställde har sagt upp sig från sitt gamla jobb, eller tackat nej
till andra anbud, kan få svårt att rekrytera.

Fast ett felskickat sms kan ju knappt kallas skada. Jag skickar fel sms minst varje vecka.

Det var ju det jag var inne på tidigare. En självsanering. Men ingen fullt frisk människa säger upp sig innan man har klara papper och fått till ett avtal båda är nöjda med från den nya.

Fast ett felskickat sms kan ju knappt kallas skada. Jag skickar fel sms minst varje vecka.

Det var ju det jag var inne på tidigare. En självsanering. Men ingen fullt frisk människa säger upp sig innan man har klara papper och fått till ett avtal båda är nöjda med från den nya.

Ett felskickat SMS kan orsaka stor skada.
Så vitt jag vet har jag aldrig skickat ett SMS fel.
På vilket sätt är ett felskickat papper bättre än ett felskickat SMS?

mail är inte juridiskt bindande så vitt jag förstått men hyggligt stark bevisföring.
Inte mer juridiskt bindande än muntlig överenskommelse som är ganska svag bevisföring utan vittnen. Det finns fortfarande inga lagar eller juridiskt kopplade regler till avtal via digitala medel. Trots att vi lever i ett it samhälle. (e-legtimation kan det finnas undantag) Därav kan man heller inte kräva att det skall stå si eller så utan varje fall måste bedömas. Det är ett minst lika stort problem att bevisa om vem som satt bakom datorn som exempelvis mailet skrevs ifrån som att det skulle hänga på detaljer i mailet. Finns inga regler och lagar om det som sagt så det är upp till en domstol att avgöra hur relevant eller troligt det hela är att det var menat till person a eller b, sedan underlättar det och bevisningen blir tyngre om det finns där. Men det är ju inte juridiskt bindande bara för det.

Mail skall enligt många vara hyggligt säkert sätt att sluta avtal. Men utfall kring domar har skett åt bägge håll.

Sedan finns ju undantag som inte gäller oavsett mail eller fax eller... Googla vid intresse

Papper och penna är fortfarande säkraste kortet. Datum "orsak" och bägges parter underskrift i 2 st lika original så att säga.
Men jag kan ha fattat fel.

Nu var det ett par terminer sedan jag läste avtalsrätt men i min mening är inte ett SMS i stil med " Grattis jobbet är ditt" likställigt med ett avtal. Ett mail i stil med " Härmed erbjuds du tjänst xxx vid företag YYY anställningsform ZZZ startdatum ÅÅÅ" är däremot absolut juridiskt bindande.

mail är inte juridiskt bindande så vitt jag förstått men hyggligt stark bevisföring.
Inte mer juridiskt bindande än muntlig överenskommelse...

Undantaget avtal som rör fast egendom och bostadsrätter finns ingen som helst
skillnad i juridisk bindning mellan muntliga och skriftliga avtal.

Var glad att det kom fram nu hyr kassa de är. Inte när du börjat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back