tHOORd
Ny medlem
Jag ska tjöpa en Rhodesian Ridgeback i sommar, gärna med lite rottis i, men dom verkar sällsynta. Men jag ska i alla fall ha en och det kommer bli den beste sommern i hela midt liv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dansk/Svensk Gårdshund...
En promenad är inte samma sak som att sparka ut hunden på gården. Promenaden är en del i lydnaden och kommunikationen med sin husse/matte.
Nursey: Cavalier är otroligt mysiga hundar, mamma är inne på vår 4:e och när jag flyttade hemifrån så bestämde jag mig ganska tidigt för att jag vill så småningom ha en hund just för att jag haft det så kul med de tre hundar vi hann med under tiden jag bodde hemma.
Vi ville dock ha en med lite mer fart än jag var van vid och gärna kortare päls då allt och fans moster sätter sig i pälsen på en Cavalier, så då blev det en Dansk/Svensk Gårdshund... som leker alldeles utmärkt med Charlie (mammas cavalier).
thOOrd: Vet inte om du var seriös där... men en förklaring till varför de inte är så vanliga är ju för att Rodeshian är en psykiskt svag ras och inte så bra att korsa med andra raser... inte för att jag anser att det finns någon ras som är bra att korsa men det är en annan sak.
"Favoriten" är när idioterna korsar jakthund med vakthund... vad får de då, jo en hunddjävel som springer ikapp folk och sen hugger tills någon bryter... smart, inte alls och man får en hund som är totalt förstörd.
Jag ska tjöpa en Rhodesian Ridgeback i sommar, gärna med lite rottis i, men dom verkar sällsynta. Men jag ska i alla fall ha en och det kommer bli den beste sommern i hela midt liv.
Här e min och de är fina och trevliga.
Tycker inte att de är så psykiskt svaga. Min är väldigt lugn och trygg med sig själv vilket hans båda föräldrar också är.
Alltså, misstolka mig inte nu, Ridgeback är en otroligt fin hund, men det finns många indikationer på svaga psyken i rasen och det är då extra viktigt att hitta en uppfödare med bra avel, då skall det inte vara några bekymmer med hunden. Däremot är jag inte så pigg på en Ridgeback/Rottweiler blandning, de må vara fina rent fysiskt men det låter inte som en hälsosam blandning... och ja, jag har träffat en sån hund som var jättefin och allt, älskade verkligen utseendet och den var jättesnäll, men det svåra med när man blandar hundar är att det helt plötsligt knäpper till och de attackerar det lilla spädbarnet eller dylikt.
Detta har funnits i alla tider hos de flesta raser men hos de renrasiga så har man en aktiv uppfödarkoll som säkerställer med psyktester och dylikt att det inte skall avlas på psykiskt svaga individer, det har man inte bland de som blandar raser hej villt.
Detta har funnits i alla tider hos de flesta raser men hos de renrasiga så har man en aktiv uppfödarkoll som säkerställer med psyktester och dylikt att det inte skall avlas på psykiskt svaga individer, det har man inte bland de som blandar raser hej villt.
Här e min och de är fina och trevliga.
Tycker inte att de är så psykiskt svaga. Min är väldigt lugn och trygg med sig själv vilket hans båda föräldrar också är.
Nursey: det verkar vara en jobbig vovve du skaffat digMin är 5,5 månad nu och har bara kissat inne 4-5 gånger och aldrig skitit inne + att jag bara behövde gå upp på natten med honom de 3-4 första dagarna. Nu sover han som en stock och man måste nästan släpa upp honom på morgonen
Hemma är han oftast lugn förutom när han får lite ryck men om man säger till honom lugnar han sig.
Absolut, visst finns det seriösa blandrasuppfödare men de är ju klart färre och har sällan en grupptillhörighet som gör att de hålls koll på på samma sätt som rasuppfödare.
Sen håller jag absolut med om att vissa raser avlas sönder bara för att alla skall ha just den rasen och man skiter i psyke hos individerna man avlar på, detta är även det helt befängt och slutar ibland med att en barnfamilj får en väldigt instabil hund som ofta biter barnet... eller andra.
Det viktigaste är att hitta en uppfödare som är seriöst och som föder upp på stabila individer, sen om det är blandras eller renras kvittar egentligen, men den uppfattning jag fått efter att ha läst på om det hela så framkommer just blandraserna ofta av idiotiskt experimenterande.
Sen finns det ju självklart blandraser som sen har blivit etablerade raser, schablador är väl en av de.
Men vad är det som säger att bara för att man gjort det förr så är det rätt?
Nursey: Du får väl göra som man gör med alla killar som blir så... ordna ett ligg åt han. Vår hunds pappa var likadan, hur sjysst som helst och allt sen vart han helt frustrerad och slutade med att han sprutade ner sin mattes bils baksäte... då parade hon honom och vips så vart det en helt annan lugn hund istället.
Aaah... första könsmognaden som slagit till... kan liknas vid puberteten hos oss vanliga tvåbenta.
Den är bara att leva sig igenom och banna, kan tipsa om att införskaffa blomspruta och attackera med vatten när han är för jobbig.
Tricket är:
Jobbig hund, spruta snabbt med vatten och göm sprutan och säg "NEJ", då har du etablerat att du inte gillar det han gjorde, du har även etablerat NEJ som kommando och du ordnade uppmärksamheten med vattnet.
Det är ett toppentips vi lärde oss på valpkursen för tre år sedan... vattensprutan hänger fortfarande med men väldigt sällan nu då istället.
Så som du beskriver din hund VAR min hund. Tills han blev könsmogen..nu är han som en ylande dingo/coyote/hyena som tror att hela världen cirkulerar kring honom.
För ett par månader sedan fick jag nästan köra hjärtlungräddning på honom för att få igång honom på morgnarna...det var som att väcka en död hundnu är det som om någon kört upp en burk amphetamin i röivi på honom.
Han är liksom..rastlös hela tiden. Kanske det är växtvärk.
Hoppas bara inte att det består för jag pallar inte!
Varför hör man alltid sånt här dravel. Skaffa katt istället? Sen när har en katt varit samma sak som en hund? Ja, katter är lättare att ha. Men det är väl typ en boaorm också. Så vad har vi kommit fram till? Skaffa en orm istället..
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |
![]() |
Vinnarhoj från Custom Bike Show
I nästa nummer av Allt om M... |