Tjacka jycke.

Jag ska tjöpa en Rhodesian Ridgeback i sommar, gärna med lite rottis i, men dom verkar sällsynta. Men jag ska i alla fall ha en och det kommer bli den beste sommern i hela midt liv.

Dansk/Svensk Gårdshund...

En sådan kommer det bli för mig den dag jag skaffar jycke. Däremot finns det inte på kartan att skaffa hund så länge både jag och min sambo jobbar heltid.

Att skaffa hund, som får vara hemma själv hela dagarna, är bara egoistiskt. Som någon sa, max 6 timmar själv totalt per dygn kan vara rimligt. Har man däremot en sambo och äldre barn som kan samsas om att rasta och ta promenader och som gör att det finns folk hemma större delen av dygnet så kanske det är värt att införskaffa hund.

En promenad är inte samma sak som att sparka ut hunden på gården. Promenaden är en del i lydnaden och kommunikationen med sin husse/matte.

Nursey: Cavalier är otroligt mysiga hundar, mamma är inne på vår 4:e och när jag flyttade hemifrån så bestämde jag mig ganska tidigt för att jag vill så småningom ha en hund just för att jag haft det så kul med de tre hundar vi hann med under tiden jag bodde hemma.
Vi ville dock ha en med lite mer fart än jag var van vid och gärna kortare päls då allt och fans moster sätter sig i pälsen på en Cavalier, så då blev det en Dansk/Svensk Gårdshund... som leker alldeles utmärkt med Charlie (mammas cavalier).

Du kan få min Cavalier...han är hypad så in i helvete just nu. Det kan inte bli mer fart i honom.
I natt ville jag lägga honom i frysen så han skulle varva ner lite
:näsblod :rolleyes:

Jag har ändrat mitt råd från igår. Köp inte hund! Dom är fina, goa, underbara, allt sånt..men när man inte får sova VARENDA NATT så ångrar man att man köpte hund!!

Edit..och man blir lite bitter när man varit vaken hel anatten och bara ville sova..och nu..när det är 15 minuter kvar innan man skall börja jobaa..då ligger hundfan där på sängen och sover. Undrar om jag inte skall utforska hela basregistret på Metallicas nya skiva nu :mad: :tummenupp

Last edited:
Valpar är för roliga... eller hur Nursey. :)
Lugn bara, snart kommer den där lille ludne djää... sötingen att sova sött på nätterna också.

Korvgubbe: Håller med, själva så klarar vi det då frugan är flygvärdinna så hunden är ensam typ max 3h per dygn... de få gånger (2-4ggr per månad) så har vi andra som hjälper till med promenad mitt på dagen. Går ingen nöd på den skrutten inte.
Kan verkligen rekommendera gårdshunden, jättemysig hund med mycket energi men som inte har terrierdelen som Jack Russell.

thOOrd: Vet inte om du var seriös där... men en förklaring till varför de inte är så vanliga är ju för att Rodeshian är en psykiskt svag ras och inte så bra att korsa med andra raser... inte för att jag anser att det finns någon ras som är bra att korsa men det är en annan sak.
"Favoriten" är när idioterna korsar jakthund med vakthund... vad får de då, jo en hunddjävel som springer ikapp folk och sen hugger tills någon bryter... smart, inte alls och man får en hund som är totalt förstörd.

thOOrd: Vet inte om du var seriös där... men en förklaring till varför de inte är så vanliga är ju för att Rodeshian är en psykiskt svag ras och inte så bra att korsa med andra raser... inte för att jag anser att det finns någon ras som är bra att korsa men det är en annan sak.
"Favoriten" är när idioterna korsar jakthund med vakthund... vad får de då, jo en hunddjävel som springer ikapp folk och sen hugger tills någon bryter... smart, inte alls och man får en hund som är totalt förstörd.

Jag var seriös, tycker att Ridgeback är en otroligt fin ras. Jag var och kollade på Rhodesian Ridgeback/Rottweiler blandning och det var nog dom finaste hundarna jag någonsin sett. Dom var gigantiska, cirka 65+ kilos hund, och jag är nu helt såld på dom. Det fanns även en renrasig ridgeback i hushållet som var hur lugn och klok som helst. Nu vet jag inte om dom allmänt är en psykiskt svag ras, men det la jag inte märke till. Men man får itne glömma att mycket av psyket utgörs av föräldrar och uppfödare.

Jag ska tjöpa en Rhodesian Ridgeback i sommar, gärna med lite rottis i, men dom verkar sällsynta. Men jag ska i alla fall ha en och det kommer bli den beste sommern i hela midt liv.

Här e min och de är fina och trevliga.

Tycker inte att de är så psykiskt svaga. Min är väldigt lugn och trygg med sig själv vilket hans båda föräldrar också är.

Nursey: det verkar vara en jobbig vovve du skaffat dig :tungan Min är 5,5 månad nu och har bara kissat inne 4-5 gånger och aldrig skitit inne + att jag bara behövde gå upp på natten med honom de 3-4 första dagarna. Nu sover han som en stock och man måste nästan släpa upp honom på morgonen :)
Hemma är han oftast lugn förutom när han får lite ryck men om man säger till honom lugnar han sig.

Bifogat

• disco-challe.jpg
    disco-challe.jpg
    184.6 KB · Visningar: 47

Tycker inte att de är så psykiskt svaga. Min är väldigt lugn och trygg med sig själv vilket hans båda föräldrar också är.

Dom är så jäkla fina, vad avundsjuk jag blir. Väntar barn till december så vi väntar til i vår innan vi skaffar en. Men vi är båda helt sålda på den rasen.

Alltså, misstolka mig inte nu, Ridgeback är en otroligt fin hund, men det finns många indikationer på svaga psyken i rasen och det är då extra viktigt att hitta en uppfödare med bra avel, då skall det inte vara några bekymmer med hunden. Däremot är jag inte så pigg på en Ridgeback/Rottweiler blandning, de må vara fina rent fysiskt men det låter inte som en hälsosam blandning... och ja, jag har träffat en sån hund som var jättefin och allt, älskade verkligen utseendet och den var jättesnäll, men det svåra med när man blandar hundar är att det helt plötsligt knäpper till och de attackerar det lilla spädbarnet eller dylikt.
Detta har funnits i alla tider hos de flesta raser men hos de renrasiga så har man en aktiv uppfödarkoll som säkerställer med psyktester och dylikt att det inte skall avlas på psykiskt svaga individer, det har man inte bland de som blandar raser hej villt.

Alltså, misstolka mig inte nu, Ridgeback är en otroligt fin hund, men det finns många indikationer på svaga psyken i rasen och det är då extra viktigt att hitta en uppfödare med bra avel, då skall det inte vara några bekymmer med hunden. Däremot är jag inte så pigg på en Ridgeback/Rottweiler blandning, de må vara fina rent fysiskt men det låter inte som en hälsosam blandning... och ja, jag har träffat en sån hund som var jättefin och allt, älskade verkligen utseendet och den var jättesnäll, men det svåra med när man blandar hundar är att det helt plötsligt knäpper till och de attackerar det lilla spädbarnet eller dylikt.
Detta har funnits i alla tider hos de flesta raser men hos de renrasiga så har man en aktiv uppfödarkoll som säkerställer med psyktester och dylikt att det inte skall avlas på psykiskt svaga individer, det har man inte bland de som blandar raser hej villt.

Nu vill jag inte vara den som är den, men det finns väl seriösa blandrasuppfödare likväl som det finn seriösa renrasuppfödare? Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar, men det utförs väl psyktester på alla valpar och inte bara på renrasiga. Det sitter i bakhuvudet att uppfödaren jag träffade hade gjort diverse kontroller och då även psyktest. Och av egen erfarenhet så känner jag att en blandrasuppfödare föder fina människokära hundar medans många renrasiga hundar föds upp för utseendets skull. Har ridgebacken en virvel för mycket så är den defekt och måste säljas osv.

Hmm kan du beskriva dessa psyktester närmare?
Jag har uppfattningen att många populära renrasiga hundar inte alltid har det bästa psyket. Tyvärr är det nog så att det är pengarna som styr och uppfödarna avlar sönder vissa raser, med ett antal både psykiska och fysiska problem.

Håller med om att vissa raser inte bör blandas, men att döma ut blandningar helt är ju befängt. Hur skulle annars de raser som finns nu ha uppkommit?

Dessutom är det väl Golden Retriver som är den hund som biter flest människor? Inte direkt känd som en farlig ras.

Last edited:

Nursey: det verkar vara en jobbig vovve du skaffat dig :tungan Min är 5,5 månad nu och har bara kissat inne 4-5 gånger och aldrig skitit inne + att jag bara behövde gå upp på natten med honom de 3-4 första dagarna. Nu sover han som en stock och man måste nästan släpa upp honom på morgonen :)
Hemma är han oftast lugn förutom när han får lite ryck men om man säger till honom lugnar han sig.

Så som du beskriver din hund VAR min hund. Tills han blev könsmogen..nu är han som en ylande dingo/coyote/hyena som tror att hela världen cirkulerar kring honom.
För ett par månader sedan fick jag nästan köra hjärtlungräddning på honom för att få igång honom på morgnarna...det var som att väcka en död hund :P nu är det som om någon kört upp en burk amphetamin i röivi på honom.
Han är liksom..rastlös hela tiden. Kanske det är växtvärk.
Hoppas bara inte att det består för jag pallar inte!

Absolut, visst finns det seriösa blandrasuppfödare men de är ju klart färre och har sällan en grupptillhörighet som gör att de hålls koll på på samma sätt som rasuppfödare.
Sen håller jag absolut med om att vissa raser avlas sönder bara för att alla skall ha just den rasen och man skiter i psyke hos individerna man avlar på, detta är även det helt befängt och slutar ibland med att en barnfamilj får en väldigt instabil hund som ofta biter barnet... eller andra.

Det viktigaste är att hitta en uppfödare som är seriöst och som föder upp på stabila individer, sen om det är blandras eller renras kvittar egentligen, men den uppfattning jag fått efter att ha läst på om det hela så framkommer just blandraserna ofta av idiotiskt experimenterande.
Sen finns det ju självklart blandraser som sen har blivit etablerade raser, schablador är väl en av de.
Men vad är det som säger att bara för att man gjort det förr så är det rätt?

Nursey: Du får väl göra som man gör med alla killar som blir så... ordna ett ligg åt han. Vår hunds pappa var likadan, hur sjysst som helst och allt sen vart han helt frustrerad och slutade med att han sprutade ner sin mattes bils baksäte... då parade hon honom och vips så vart det en helt annan lugn hund istället.

Absolut, visst finns det seriösa blandrasuppfödare men de är ju klart färre och har sällan en grupptillhörighet som gör att de hålls koll på på samma sätt som rasuppfödare.
Sen håller jag absolut med om att vissa raser avlas sönder bara för att alla skall ha just den rasen och man skiter i psyke hos individerna man avlar på, detta är även det helt befängt och slutar ibland med att en barnfamilj får en väldigt instabil hund som ofta biter barnet... eller andra.

Det viktigaste är att hitta en uppfödare som är seriöst och som föder upp på stabila individer, sen om det är blandras eller renras kvittar egentligen, men den uppfattning jag fått efter att ha läst på om det hela så framkommer just blandraserna ofta av idiotiskt experimenterande.
Sen finns det ju självklart blandraser som sen har blivit etablerade raser, schablador är väl en av de.
Men vad är det som säger att bara för att man gjort det förr så är det rätt?

Nursey: Du får väl göra som man gör med alla killar som blir så... ordna ett ligg åt han. Vår hunds pappa var likadan, hur sjysst som helst och allt sen vart han helt frustrerad och slutade med att han sprutade ner sin mattes bils baksäte... då parade hon honom och vips så vart det en helt annan lugn hund istället.

:gnissla Men han är ju bara en liten valp :gnissla
Man måste väl inte "tömma" dom :skrämd

Aaah... första könsmognaden som slagit till... kan liknas vid puberteten hos oss vanliga tvåbenta.
Den är bara att leva sig igenom och banna, kan tipsa om att införskaffa blomspruta och attackera med vatten när han är för jobbig.
Tricket är:
Jobbig hund, spruta snabbt med vatten och göm sprutan och säg "NEJ", då har du etablerat att du inte gillar det han gjorde, du har även etablerat NEJ som kommando och du ordnade uppmärksamheten med vattnet.

Det är ett toppentips vi lärde oss på valpkursen för tre år sedan... vattensprutan hänger fortfarande med men väldigt sällan nu då istället.

Och nej, du skall inte tömma honom... såvida du inte har sådana böjelser men det får du ta på nåt annat forum. ;)

Last edited:
Aaah... första könsmognaden som slagit till... kan liknas vid puberteten hos oss vanliga tvåbenta.
Den är bara att leva sig igenom och banna, kan tipsa om att införskaffa blomspruta och attackera med vatten när han är för jobbig.
Tricket är:
Jobbig hund, spruta snabbt med vatten och göm sprutan och säg "NEJ", då har du etablerat att du inte gillar det han gjorde, du har även etablerat NEJ som kommando och du ordnade uppmärksamheten med vattnet.

Det är ett toppentips vi lärde oss på valpkursen för tre år sedan... vattensprutan hänger fortfarande med men väldigt sällan nu då istället.

Kör vattensprutan..men visste inet att jag skulle gömma den. Nu ryggar han undan när han ser den...men iof så avslutar han sitt beteende :P..för att hitta på ngt annat fanskap 2 minuter senare.

Det är just därför du skall gömma den... just nu har du etablerat att vattensprutan är jävligt jobbig, du vill etablera att du är sur när han beter sig dumt istället. Alltså skall han inte fatta var vattnet kommer ifrån utan han skall ägna sin uppmärksamhet åt utskällningen han får (NEJ)... när han sen sloknar till då är det viktigt att bryta för att visa att du har förstått att han har förstått.
Och tänk på att en människa som står lutad över sin hund utgör en hotande figur... så för att visa att du har förstått så ta ett steg eller två tillbaka.

Så som du beskriver din hund VAR min hund. Tills han blev könsmogen..nu är han som en ylande dingo/coyote/hyena som tror att hela världen cirkulerar kring honom.
För ett par månader sedan fick jag nästan köra hjärtlungräddning på honom för att få igång honom på morgnarna...det var som att väcka en död hund :P nu är det som om någon kört upp en burk amphetamin i röivi på honom.
Han är liksom..rastlös hela tiden. Kanske det är växtvärk.
Hoppas bara inte att det består för jag pallar inte!

:D då vet jag vet jag har att förvänta mig då när han blir könsmogen

Varför hör man alltid sånt här dravel. Skaffa katt istället? Sen när har en katt varit samma sak som en hund? Ja, katter är lättare att ha. Men det är väl typ en boaorm också. Så vad har vi kommit fram till? Skaffa en orm istället..

Anledningen till att jag föreslog det är inte för att jag gillar katter bättre än hundar, vilket jag gör. Utan anledningen är att jag inte anser att man ska ha hund hemma själv 8-9 timmar om dagen medan jag tycker att det fungerar att ha katter hemma så länge om du har fler än en katt.
Men det är bara min åsikt och jag menade inte "att välja läger" när det gäller katt vs hund.
Jag håller däremot med dig om att det hade varit dravel om min ståndpunkt hade varit en annan, något du kanske antog :tummenupp

Ärligt talat, att lämna en hund ensam i 7-16 är helt jävla idiotiskt. Betänk även att du ska till och från jobbet dessutom!

Nej kan man inte gå ut med hunden var femte timme, ha med den till jobbet eller liknande ska man skita i det.
Hundar borde behandlas fan så mycke bättre än vad folk behandlar dom.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon