Tjacka jycke.

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Jag har länge varit emot hela grejen med att ha hund. Att begränsa sig och behöva leva sitt liv efter vad hunden vill och behöver.

Meen.. Kalla det mognad eller vad ni vill. Nu vill jag ha en vovve.<3
Jag har länge tyckt om raserna schäfer och collie. Min drömhund är en bordercollie. Jag vet att en sådan inte passar som ren sällskapshund. Speciellt inte om man bor i stan. Tyvärr. För det är underbara och vackra hundar. Jag fick dock upp ögonen för att köpa en blandras. Sen ska det finnas bordercollies som är avlade på att inte ha så starka vallningsegenskaper. Någon här som vet mer om blandras eller sällskapsborder?

Vad ska jag tänka på inför hundköp? Är det helt omöjligt att ha hund som singel med ett vanligt jobb? 7-16 typ?

Klart det inte är omöjligt!

Kan dock bli lite problem det första året då valpar och unghundar vill ut ofta.

Men vänj sedan hunden vida att vara hemma själv så är det inga problem, bara du kompenserar med lång promenad på morgon och kväll. Aktivera även hunden mentalt med lekar dressyr ect.

Har själv en jycke som är hemma själv 6-7h per dag och det går finfint!

Har själv en jycke som är hemma själv 6-7h per dag och det går finfint!
68416045.wGDPMlLK.popcorn.gif

Inget är omöjligt men att ha hund och arbeta heltid är ingen bra ekvation för hunden, kanske inte för dig heller. Fundera över hur många timmar du kommer att kunna spendera med din hund. Du är på jobbet ca 9 tim om du jobbar heltid (inkl lunch och resor), du ska ta hand om alla måsten såsom handla och fixa med mat etc vilket väl tar ca 2 tim. Du sover förmodligen ca 7 tim. Hunden ska rastas mellan 1-2 timmar/dag beroende på vilken ras du väljer (de du tar upp kräver nog ca 2 tim). Nu har du 4 tim kvar/dygn. Hur vill du spendera dessa? Din hund har saknat dig hela dagen och pockar på din uppmärksamhet hela tiden. Personligen skulle jag ha ett grymt dåligt samvete varje gång jag inte kunde spendera mina 4 tim med min hund. Det skulle ta udden av allt vad glädje heter med hojåkning t ex.

Mitt råd:
Tänk igenom det här väldigt noga.
Jag förutsätter att du har förstått att din hund inte klarar sig ensam 9 tim i sträck. Du måste kalkylera med hunddagis eller liknande vilket kostar ca 2000:-/mån.

Våra hundar är alltid ensamma i huset under vinterhalvåret när vi andra jobbar, och det är inget problem. Det gäller bara att vänja hunden vid det. En av våra är 1/4 collie, och den delen av henne kan verkligen vara påfrestande, och behöver ständigt aktiveras. Därför så är, som du säger, Collie inget bra alternativ. Har dock aldrig hört om någon sällskapscollie:va

Frågan är vad du vill ha ut av ditt hundägande? En aktiv hund som behöver ständig uppmärksamhet eller någon gosig och lung hund som kan vara med i TV-soffan som fotvärmare? :)

Våra hundar är alltid ensamma i huset under vinterhalvåret när vi andra jobbar, och det är inget problem. Det gäller bara att vänja hunden vid det. En av våra är 1/4 collie, och den delen av henne kan verkligen vara påfrestande, och behöver ständigt aktiveras. Därför så är, som du säger, Collie inget bra alternativ. Har dock aldrig hört om någon sällskapscollie:va

Frågan är vad du vill ha ut av ditt hundägande? En aktiv hund som behöver ständig uppmärksamhet eller någon gosig och lung hund som kan vara med i TV-soffan som fotvärmare? :)

Jag vill ha en bordercollie. Eller en schäfer. En aktiv hund som är lugn, social och mysig. Att jag är inneboende hos min bror i en trea är kanske inget som talar för hundägande heller. Lite plats och en väldigt petig och gnällig bror skulle nog kunna göra livet surt för både mig och vovven. Men grejen är att jag så gärna bara vill vara nära hundar! ;D Går det inte att fixa på något sätt? Sätta upp lappar om hundrastning? Hundvakt?^^

Jag vill ha en bordercollie. Eller en schäfer. En aktiv hund som är lugn, social och mysig. Att jag är inneboende hos min bror i en trea är kanske inget som talar för hundägande heller. Lite plats och en väldigt petig och gnällig bror skulle nog kunna göra livet surt för både mig och vovven. Men grejen är att jag så gärna bara vill vara nära hundar! ;D Går det inte att fixa på något sätt? Sätta upp lappar om hundrastning? Hundvakt?^^

Det låter inte som att det är läge för dig att skaffa jycke just nu.
Såg just att du saknar hoj.
Köp en båge stället så har du lite att pyssla med i vinter.
Hojen behöver inte rastas en enda gång före april nästa år :)

Från SKK så rekommenderas det att man inte lämnar hunden ensam mer än 6h per dygn... det är alltså inte 6h och sen ut och gå och sen ensam i 2h till.
De flesta hundar klarar längre men det är inte sjysst mot varken hunden eller ditt eget samvete, speciellt inte om det är tänkt att funka så från start.

Sen vad gäller ras så läs på om raserna, du har ju tydligen läst att Collie och Schäfer kanske inte är det bästa... det finns många hundar som passar in på det.
Vi (jag och min sambo) bodde i en etta på 28kvm inne i city (Sthlm) och det var absolut inga problem, hundar har i regel inte några krav på egen yta... tänk bara när du sitter i soffan... inte tar hunden resten av soffan, den krämar ned sig på samma yta som du själv. Självklart beroende på vilken hund man väljer, är det en ras som kräver mycket eget utrymme är det ju annorlunda.

Jag var helt inne på en Jack Russell men ju mer jag läste på om rasen så insåg jag att det var helt fel hund, den är otroligt krävande på både tid, uppmärksamhet och starkt ledarskap.
Så jag läste på vidare och föll för Dansk Svensk Gårdshund, vår Ivanhoe är nu 3år och i slutet av tiden vi bodde i stan så var han lydnadstränad så pass att han gick utan koppel. (Jag vet, många fel men samtidigt otroligt skoj att promenera förbi alla kaniner och hunden inte springer efter)

Så, i korta ordalag... läs läs och läs lite till. Skit i hur de ser ut, för det viktigaste är hundens arvsanlag och psyke.

Men med de förutsättningar som du har från början så anser väl jag i alla fall att du bör tänka om och lägga hundplanerna på is tills du har en annan situation rent bomässigt och även möjlighet att ge hunden lite mer tid per dygn.

Det låter inte som att det är läge för dig att skaffa jycke just nu.
Såg just att du saknar hoj.
Köp en båge stället så har du lite att pyssla med i vinter.
Hojen behöver inte rastas en enda gång före april nästa år :)

Det ligger något i det. Ska bara hitta en hoj dårå. Tanken har funnits där ga länge.
Snabba vändningar som vanligt.^^

Det ligger något i det. Ska bara hitta en hoj dårå. Tanken har funnits där ga länge.
Snabba vändningar som vanligt.^^

håller med el carto, hade hund innan och jag säger aldrig mer igen. skaffa hellre barn men inte fan en jycke. de tar så mycket tid att du kommer ruttna.

Barn tar ganska mycket tid dom med

jo självklart, men de ger så mycket tillbaks och efter några år behöver man inte gå ut hela tiden med dem och en dag växer upp och klarar sig själva så man kan leva normalt. Visst en hund lever inte så många år men den tiden kan man lägga på annat om man har mc intresse eller andra hobbys.

Ta det från en som nyligen "tjackat jycke".
Tänk om!
Du har ingen egen lägenhet..en hund kräver utrymme..tro mig.
Den skitar ner och om du inte äger lägenheten eller har kontraktet så är sannolikheten STOR att den du bor med lackar ur första tiden då det är allt annat än lätt att hålla rent! Räkna med 4 månader efter att du fått hem valpen att det ligger kiss och bajs lite här och var. Kräks är ingen ovanlighet heller.

Valpne sover massor första tiden men dom små stunder den är vaken behöver den dig för att lära den trygghet, basgrejer mm. Mest behöver den lära känna dig. Det tar inte bara 3 veckor.

Sedan växer den och om du skall ha dom raserna du pratar om så behöver dom mycket arbete/aktivering och mental träning för att vara harmoniska. Har du den tiden?
Jag valde en cavalier king charles för jag ville inte lägag ner så mycket tid på en hund..men som du ville jag ha en hund i mitt liv.
Han är underbar..jag lovar! Men det finns stunder då jag gnisslat tänder och suttit på händerna för att inte strypa honom eller lägga in honom i frysen:gnissla
Jag har ringt min mamma 5 på morgonen och störtgråtit för han har hållit mig vaken 3 nätter i rad och jag var sjuk och behövde sova.

Nu är han äldre och sover nästan inte alls om dagarna. Han har så mycket energi att han inet vet vad han skall göra ibland..gnager skor om han är understimulerad eller lämnad hemma för länge, jagar svansen då jag sitter framför datorn och inte leker med honom om han är sprallig.

Det är trots allt detta underbart att ha en liten vän som alltid är glad att se en..trots att man bara vill gömma sig undan resten av världen. Som ligger i ditt knä och snusar och ser så fridfull ut.

MEN det är så jääääävla mycket jobb!!!! Och jag har ändå alla förutsättningar att klara det iom att jag bor i samma hus som jag jobbar, jag kan springa ut med honom när som, jag kan ha honom på jobbet ibland, jag har en familj som avgudar honom och hjälper mig om det blir akut.

Tänk tänk tänk efter igen och jag skulle fan råda dig att vänta tills du har egen lya iaf. Jag skulle nog nästan avråda dig helt tills du har eget hus förressten. Men det är bara jag :P
Jag bor på 80kvm och det funkar bra..men då är det en liten hund :P

Last edited:
jo självklart, men de ger så mycket tillbaks och efter några år behöver man inte gå ut hela tiden med dem och en dag växer upp och klarar sig själva så man kan leva normalt. Visst en hund lever inte så många år men den tiden kan man lägga på annat om man har mc intresse eller andra hobbys.

Jag och tanten hade länge velat skaffa hund när vi äntligen gjorde slag i saken. Frugan har en ganska tråkig värkrelaterad sjukdom så hon har inte kunnat jobba de senaste 5 åren. För 4 år sedan tog vi ett beslut, oavsett vad som händer så blir det inte aktuellt med mer än halvtidsjobb för hennes del om det ens blir det eller jobb över huvud taget. I och med det så tyckte vi att vi kunde ta på oss ansvaret att skaffa en jycke. Tack vare att vi har hyfsat stort utrymme i trädgården och att jag mer än gärna promenerar en låååång sväng på kvällarna så får jyckarna mer än tillräckligt med motion. Nu är det inte så att jyckarna inte får rastning om dagarna, frugan promenerar så gott hon kan med dem. Jo, det blev fler än en. Vi tog valpar på vår tik förra året så i slutet av maj hade vi 6 st härliga småttingar. Vi behöll en så nu har vi 2 underbara dvärgpudlar. Ja, pudlar :) Själv har jag alltid sett på pudlar som typiska kärringhundar men ack vad fel man kan ha. Det blev pudel från början pga att vi båda är pälsdjursallergiker och då är pudel en av de få raser som funkar. Pudlar är dj...... smarta och lekfulla. De kommunicerar på ett sätt som jag aldrig sett maken till i hundvärlden. Mycket jakt finns det i dem också. Ska man leta nackdelar så är det väl att de skäller mer än de borde :rolleyes:
Vad jag ville ha sagt är precis det som sagts tidigare i tråden, skaffa hund när du har rätt förutsättningar och välj ras efter egenskaper precis som någon sade tidigare. Skit i vad andra tycker att du ska ha, läs på i böcker och du kommer att upptäcka att en eller ett par raser stämmer överens med dina önskemål och dina förutsättningar.

Till sist, lycka till med din/dina jycke/jyckar när du en dag skaffar dig.
Det stämmer som så många säger att hunden är människans bästa vän, det skriver jag under på vilken dag på året som helst :) Att gå i skogen och njuta av naturen och titta på när jyckarna springer lösa och stormtrivs det kan t o m vara bättre än en runda med inspirerad hojåkning i Häckeberga.

Last edited:
Skaffa en katt istället! De är mer självgående och klarar sig själva den tid du är på jobbet, det gör inte en hund. Och även om den gör det så har den ett helt annat behov än en katt så det är inte speciellt schysst mot vovven att låta den vara själv 8-9h per dag.
När jag skaffar kåk ute på landet så kan jag tänka mig att skaffa en egen hund, bara tanken på att behöva gå ut med en byracka 3-5ggr per dag för mig att rysa. Bättre att bara öppna dörren och sparka ut hunden, vilket går när man bor på landet.
Och en katt skitar inte ner som en hund gör. Har du en schäfer måste du dammsuga varje dag och skura varannan. Om du inte vill leva i snusk vill säga... Har du katt räcker det att dammsuga 1-2ggr/vecka och skura varannan gång.

Skaffa en katt istället! De är mer självgående och klarar sig själva den tid du är på jobbet, det gör inte en hund. Och även om den gör det så har den ett helt annat behov än en katt så det är inte speciellt schysst mot vovven att låta den vara själv 8-9h per dag.
När jag skaffar kåk ute på landet så kan jag tänka mig att skaffa en egen hund, bara tanken på att behöva gå ut med en byracka 3-5ggr per dag för mig att rysa. Bättre att bara öppna dörren och sparka ut hunden, vilket går när man bor på landet.
Och en katt skitar inte ner som en hund gör. Har du en schäfer måste du dammsuga varje dag och skura varannan. Om du inte vill leva i snusk vill säga... Har du katt räcker det att dammsuga 1-2ggr/vecka och skura varannan gång.

Varför hör man alltid sånt här dravel. Skaffa katt istället? Sen när har en katt varit samma sak som en hund? Ja, katter är lättare att ha. Men det är väl typ en boaorm också. Så vad har vi kommit fram till? Skaffa en orm istället..

En promenad är inte samma sak som att sparka ut hunden på gården. Promenaden är en del i lydnaden och kommunikationen med sin husse/matte.

Nursey: Cavalier är otroligt mysiga hundar, mamma är inne på vår 4:e och när jag flyttade hemifrån så bestämde jag mig ganska tidigt för att jag vill så småningom ha en hund just för att jag haft det så kul med de tre hundar vi hann med under tiden jag bodde hemma.
Vi ville dock ha en med lite mer fart än jag var van vid och gärna kortare päls då allt och fans moster sätter sig i pälsen på en Cavalier, så då blev det en Dansk/Svensk Gårdshund... som leker alldeles utmärkt med Charlie (mammas cavalier).

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon