Titta hit alla självutnämda motorexperter!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har just stått och mätt R6:ans ljud. Remussystemet låter mycket!!! Lånade Martins originalburk till R1:an och se! Den passade rätt av! Dessutom lät den MYCKET mindre!! 97dB jämfört med 105!! Kanon!
Det intressanta kom när jag jämförde utblåset med min R6:as... R1an har ett rör på 38 mm och R6an 43!! Visst är det konstigt! Minns i (o)ljudstråden, att jag sa att jag svarvat till en 40 mm plugg att sätta i utblåset (55 mm på Remussystemet) för att få ner ljudet, och det var då några som uttrycke farhågor om att "Det kommer nog att vara skadligt för motorn med ett så litet utgångshål som 40mm".

Men det kan det väl inte vara om en R1as utblås är ännu mindre... 38 mm utgångshål måste ju räcka till en R6a om det räcker till en R1a???
Eller hur?
 
Antar att du har tagit den ENA av en R1as burkar? Den har två har jag för mig ;)
 
Det kan ha att göra med hela längden på originalsystemen kontra varandra. Det e tyngre att blåsa i ett långt sugrör än ett kort.
 
Det kan ha att göra med hela längden på originalsystemen kontra varandra. Det e tyngre att blåsa i ett långt sugrör än ett kort.

:confused:
Ett R1 -02 system är långt och trångt i änden.
Ett R6-06 system är kort och större i änden.....
:va
 
Hur skulle det vara att montera orginal dämparen till r6:an på helsystemet?

asså byta ljuddämparen bara.

Det var exakt det jag gjorde, Remussystemets grenrör och R1:ans ljuddämpare. Passade rätt av, båda har 60 mm anslutning!:tummenupp
För du menade väl inte att jag skulle ta R6:ans originalburk? Den lilla tramsburken gör ju ingen nytta.
 
Det var exakt det jag gjorde, Remussystemets grenrör och R1:ans ljuddämpare. Passade rätt av, båda har 60 mm anslutning!:tummenupp
För du menade väl inte att jag skulle ta R6:ans originalburk? Den lilla tramsburken gör ju ingen nytta.

Och hur har du tänkt nu :rolleyes:
Ska du bara luta åt ett håll :va
 
Det var exakt det jag gjorde, Remussystemets grenrör och R1:ans ljuddämpare. Passade rätt av, båda har 60 mm anslutning!:tummenupp
För du menade väl inte att jag skulle ta R6:ans originalburk? Den lilla tramsburken gör ju ingen nytta.

Hehe va faktiskt de jag menade....
 
Det du gjort är väl detsamma som Humlan gjorde med en 1000 cc? Minns inte om han monterade en 1200 eller 1400 dämpare på en 1000 och på det sättet minskades inte flödet, bara ljudnivån. Misstänker att du får samma effekt.
 
Antar att R1 orginal är konstruerat av en japan som tog hänsyn till en massa ointressanta saker som ljud och jämn effektkurva vid touring körning.
Men dom som konstruerat Remussystemet tyckte effekt var det enda som var coolt och sket i allt annat (typ).
Det jag vill komma fram till är att ett Remussystem till en R1 har säkert större utblås än orginal. Så därför är det lite missvisande att jämnföra orginal R1 mot trim R6.
 
Men visst är det väl LITE konstigt att en R1a har mindre höl i röva än en r6a?
 
Men visst är det väl LITE konstigt att en R1a har mindre höl i röva än en r6a?

Jo, fast en sak ska man inte glömma. 600:or varvar i regel mer än 1000. Så skillnaden blir inte så stor. Dock behöver ju en 1000 andas mer ändå.

tar mitt ex med min cbr 600 -03

cbr 600 -03 13.500rpm
cbr 1000 -04 11.000rpm

0,600*13500=8100L/min
1,000*11000=11000L/min

11/8,1= 1,35
1000/600=1,67

DVS 1000cc behöver alltså bara 35% mer flöde än en 600 och inte 67% mer som man skulle kunnat tro.

Sen att röret på R6 är kortare och större än R1:ans e ju lite konstigt. Jag kan för lite om motorer för att kunna förklara det. Men det enda som händer är väl egentligen att motstådet blir större i ett längre och trängre rör. Så ska avgaserna ut så färdas dom väl bara fortare ut. Jag är rätt kass på motorer men det ska väl vara ett visst motstånd i avgasröret. Kanske inte konstigt då att det är större motstånd på en större motor. Men jag kanske är ute å cyklar.
 
Jo, fast en sak ska man inte glömma. 600:or varvar i regel mer än 1000. Så skillnaden blir inte så stor. Dock behöver ju en 1000 andas mer ändå.

Jo... för hur fan man än vänder på det så är det gaserna från 150 hk som ska ut jämfört med 120 hk... och det MÅSTE ta mer plats! Min enda förklaring är att det är onödigt stort hål i R6:ans ljuddämpare
 
Jo... för hur fan man än vänder på det så är det gaserna från 150 hk som ska ut jämfört med 120 hk... och det MÅSTE ta mer plats! Min enda förklaring är att det är onödigt stort hål i R6:ans ljuddämpare

Japp. fast rent teoretiskt så kan det ju komma ut större volym avgaser ur ett mindre rör. Men då måste avgaserna färdas med en större hastighet.

Det var det jag menade.
 
0,600*13500=8100L/min
1,000*11000=11000L/min

11/8,1= 1,35
1000/600=1,67

DVS 1000cc behöver alltså bara 35% mer flöde än en 600 och inte 67% mer som man skulle kunnat tro.
:va motorn är en 4-takt, d.v.s. 0,6*13500/2=4050L/m och 1*11000/2=5050 vilket betyder följande: 5050/4050=1,24

vilket betyder 24% mer flöde, eller?
 
:va motorn är en 4-takt, d.v.s. 0,6*13500/2=4050L/m och 1*11000/2=5050 vilket betyder följande: 5050/4050=1,24

vilket betyder 24% mer flöde, eller?

Ja, du har ju faktiskt rätt.

Fast faktorn blir den samma. 5500 inte 5050 5500/4050=1,35
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top