Titta hit alla självutnämda motorexperter!

Japp. fast rent teoretiskt så kan det ju komma ut större volym avgaser ur ett mindre rör. Men då måste avgaserna färdas med en större hastighet.

Och med den större hastigheten kommer ett större motstånd...

Det du gjort är väl detsamma som Humlan gjorde med en 1000 cc? Minns inte om han monterade en 1200 eller 1400 dämpare på en 1000 och på det sättet minskades inte flödet, bara ljudnivån. Misstänker att du får samma effekt.

Jo, jag vet att han gjorde så. Men i min värld så trodde jag att den 1200-dämparen som han använde hade större volym OCH större utloppshål. Han lär ju bara ha tappat en hästkraft så då borde den haft ungefär samma flöde!

Last edited:
Hur skulle det vara att montera orginal dämparen till r6:an på helsystemet?

asså byta ljuddämparen bara.

Jo, men det har jag provat. Hade mitt "hemmasvetsade" grenrörssystem, och en orginalburk. Det brölade tokmycket. Som sagt, den lille skitdämparen tog inte bort mycket ljud.

Jo, fast en sak ska man inte glömma. 600:or varvar i regel mer än 1000. Så skillnaden blir inte så stor. Dock behöver ju en 1000 andas mer ändå.

tar mitt ex med min cbr 600 -03

cbr 600 -03 13.500rpm
cbr 1000 -04 11.000rpm

0,600*13500=8100L/min
1,000*11000=11000L/min

11/8,1= 1,35
1000/600=1,67

DVS 1000cc behöver alltså bara 35% mer flöde än en 600 och inte 67% mer som man skulle kunnat tro.

Sen att röret på R6 är kortare och större än R1:ans e ju lite konstigt. Jag kan för lite om motorer för att kunna förklara det. Men det enda som händer är väl egentligen att motstådet blir större i ett längre och trängre rör. Så ska avgaserna ut så färdas dom väl bara fortare ut. Jag är rätt kass på motorer men det ska väl vara ett visst motstånd i avgasröret. Kanske inte konstigt då att det är större motstånd på en större motor. Men jag kanske är ute å cyklar.

Bara det att en 600 som varvar 13500 INTE producerar 8,1 kbm avgaser...

Minns att det är en FYR-taktare... dvs det kommer bara ut en avgaspuls vartannat varv... ;)

Så halvera dina siffror broder.

Annars är jämförelsetalens inbördes storlekar i stort sett korrekta :tummenupp

EDIT: Ser att Jippo var före :hihi

Och, sen icke att förglömma värmeexpansionen. D.v.s även om det "bara" ser ut som om det skulle komma 4 kbm ur röret på fullvarv (OCH att vi hade teoretiskt 100% fyllnadsgrad i cylindrarna...) så är den verkliga volymen större pga värmeexpansionen. (det är ju den som skapar arbetet)

Hur stor denna är vet jag dock inte. Men att vi återigen är uppe på 6-8 kbm skulle inte förvåna.

EDIT2: Ser att jag inte skulle svarat i denna tråden...
Det står att bara "självutnämnda" motorexperter ska svara... :blah

OCH till sist: Moss - Du kan lugnt köra med den R1 dämparen.

Last edited:
Jo, men det har jag provat. Hade mitt "hemmasvetsade" grenrörssystem, och en orginalburk. Det brölade tokmycket. Som sagt, den lille skitdämparen tog inte bort mycket ljud.

haha typiskt...
Fan nästa gång blir det ett bra mycket tystare system, Yoshi låter alldeles för mycket.

jag visste att jag klantat till det någonstans, huvudräkning suger!:mad:

Man behöver inte ens räkna i huvudet, bara konstatera att den förenklade matematiska modellen är linjär, dvs varvtalen följer varandra.

Det Gulleplutt använde sig av är något som man brukar kalla godhetstal, dvs tal som bara är till för att jämföra olika fenomen och helt utan krav på dimensionsanalys eller storleksordning.

Dock kan man i detta fall invända eftersom inget av de jämförda objekten är linjära någonstans. Därför är den matematiska modellen lite VÄL enkel :)

Men...fungerar iaf.
Då det är noggrannt nog.

Få saker i världen är så olinjära som termodynamiska förlopp.
Därför blir det sannolikt inte särskilt noggrant när man jämför olika volymer och frekvenser rakt av enligt en linjär modell.

Det är inte för inte som "entropi" först dök upp inom termodynamiken :fakta

Fast, man kanske nöjer sig med en jäkligt grov jämförelse och då funkar det :)

Last edited:
Få saker i världen är så olinjära som termodynamiska förlopp.
Därför blir det sannolikt inte särskilt noggrant när man jämför olika volymer och frekvenser rakt av enligt en linjär modell.

Det är inte för inte som "entropi" först dök upp inom termodynamiken :fakta

Fast, man kanske nöjer sig med en jäkligt grov jämförelse och då funkar det :)

eKscaKkT

EDIT2: Ser att jag inte skulle svarat i denna tråden...
Det står att bara "självutnämnda" motorexperter ska svara... :blah

Hade FAKTISKT tänkt börja tråden med "Hallå Dr Bike och alla andra självutnämda motorexperter!"... och så hade du själv fått avgöra om du ingår i kategorin....:D

Så himla snyggt! Lite tysk streetfighter...
Det här är vad jag kallar en RIKTIG svemokrök!!!

Bifogat

• P4010031.JPG
    P4010031.JPG
    82.1 KB · Visningar: 152
Last edited:

Helt klart något av det vackraste jag har sett!

Klarade du ljudet på falken Sm i höstas? Vet att det var ett gäng som hade lite problems där! och är det någon som vet vad det var för ljud dom mätte då?

Jag tror att Svemokröken kommer ställa alla dessa problem till rätta! :tummenupp

Last edited:
Hade FAKTISKT tänkt börja tråden med "Hallå Dr Bike och alla andra självutnämda motorexperter!"... och så hade du själv fått avgöra om du ingår i kategorin....:D

Retsticka! :6surkart

:D

Och som jag sa: Eftersom jag inte är självutnämnd, så...
Und so weiter.

MEN! så svarade jag ändå! *brasklapp*

:D

Tvångsneuros kallas sånt visst... :5sure

Skulle inte den riktas neråt 45 grader? Mot asfalten sett ur horisontalplanet?

Last edited:

Weltklasse. Vi kan sladda in i vilken tysk stad som helst nu o få nya pass... Fast nu tyska dito :-)

Bwt. Finns det inte en regel som säger att dämparen inte får gå bakom bakhjulet? Steny, du kan ju boken utan o innan...

Bwt. Finns det inte en regel som säger att dämparen inte får gå bakom bakhjulet? QUOTE]

japp helt rätt...
+ bara orginal fäst punkter får användas för avgas system
+ att hoj ska se orginal ut från sidan (gäller inte rokkie600 och träning iofs)

(kolla nån som är duktig på www.swemo.se) om det finns nåt nytt där)

p.aragrafrytaren

Bwt. Finns det inte en regel som säger att dämparen inte får gå bakom bakhjulet? QUOTE]

japp helt rätt...
+ bara orginal fäst punkter får användas för avgas system
+ att hoj ska se orginal ut från sidan (gäller inte rokkie600 och träning iofs)

(kolla nån som är duktig på www.swemo.se) om det finns nåt nytt där)

p.aragrafrytaren

Jo... jag hade också för mig att det fanns en sådan regel och det är därför dämparen pekar så rakt upp, nuklarar den precis "intebakombakhjuletregeln"

Men de andra två klarar jag inte... Varför finns de?

Weltklasse. Vi kan sladda in i vilken tysk stad som helst nu o få nya pass... Fast nu tyska dito :-)

Bwt. Finns det inte en regel som säger att dämparen inte får gå bakom bakhjulet? Steny, du kan ju boken utan o innan...

Det har funnits en sådan regel, men med den nya regeln om en krök så tas tidigare regel bort och krök eller ljuddämpare får nu gå bakom hjulet.

Jo... jag hade också för mig att det fanns en sådan regel och det är därför dämparen pekar så rakt upp, nuklarar den precis "intebakombakhjuletregeln"

Men de andra två klarar jag inte... Varför finns de?

Kikade lite i motorkalendern, och hittade följande:

3.4.32 Avgassystem.
Avgasrör och ljuddämpare för bytas eller modifieras. Max ljudnivå är 102dB/A med en
tolerans efter målgång på +3dB/A. Ljudnivån kan ändras om myndighet så erfordrar.
Placering och infästningspunkter av ljuddämpare skall vara som homologiserad mc.
Omlindning av avgassystem med värmeskyddande material är inte tillåtet. Material i
ljuddämpare och rör får ändras. Samtliga exponerade kanter skall vara rundade av
säkerhetsskäl.

3.4.5 Originalskick
MC ska vara i det originalskick, i vilket den levererats för allmän landsvägskörning. Om
inget annat anges nedan i detta regelverk. Mc skall vara som original, framifrån, bakifrån
och i profil från båda sidor.
Originalskick ska kunna styrkas med hjälp av
reservdelskatalog, typintyg eller verkstadshandbok av föraren.

/Brazze

Kikade lite i motorkalendern, och hittade följande:

3.4.32 Avgassystem.
Avgasrör och ljuddämpare för bytas eller modifieras. Max ljudnivå är 102dB/A med en
tolerans efter målgång på +3dB/A. Ljudnivån kan ändras om myndighet så erfordrar.
Placering och infästningspunkter av ljuddämpare skall vara som homologiserad mc.
Omlindning av avgassystem med värmeskyddande material är inte tillåtet. Material i
ljuddämpare och rör får ändras. Samtliga exponerade kanter skall vara rundade av
säkerhetsskäl.

3.4.5 Originalskick
MC ska vara i det originalskick, i vilket den levererats för allmän landsvägskörning. Om
inget annat anges nedan i detta regelverk. Mc skall vara som original, framifrån, bakifrån
och i profil från båda sidor.
Originalskick ska kunna styrkas med hjälp av
reservdelskatalog, typintyg eller verkstadshandbok av föraren.

/Brazze

Första regeln klarar jag inte, ny infästningspunkt. Vad nu det ska spela för roll...
Andra regeln är ju en tolkningsfråga, Remusdämparen ser ju inte heller ut som original. Fast den sitter ju på samma plats iofs...

Första regeln klarar jag inte, ny infästningspunkt. Vad nu det ska spela för roll...
Andra regeln är ju en tolkningsfråga, Remusdämparen ser ju inte heller ut som original. Fast den sitter ju på samma plats iofs...

... Det blev lite snack om den regeln -06. Backlund hade fått tag i några längre dämpare och hade gjort ett nytt fäste till Suzukin. Det var inte helt likt ogrinal, och hade alltså inte samma infästningspunkter. -Då strök Lodnert den regeln det året.

I detta fallet har ju din nätta "Hjalmar 1000" dämpare en klar avsikt, att minska ljudet. Kankse är dessa 2 regler kontraproduktiva mot varann, men att "låg ljudnivå" vinner över "lik orginal/orginalinfästning".

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing